Omen, The

23-02-2009

6.5

Omen, The (Blu-ray)

Katherine (Lee Remick) en Robert Thorn (Gregory Peck) zijn gelukkig getrouwd en willen niks liever dan een kind. Als Katherine zwanger wordt, lijkt hun droom werkelijkheid te worden. Tijdens de bevalling gaat er echter iets mis en komt hun zoon, zonder dat Katherine dit weet, te overlijden. Omdat Robert denkt dat zijn vrouw de schok van diens dood nooit te boven zal gaan komen, besluit hij allerijl een kind te adopteren en te doen alsof dit hun zojuist geboren zoon is. Het jongetje (Harvey Stephens), dat de naam Damien krijgt, groeit aanvankelijk op zoals iedere andere jongen. Maar tijdens het buitenfeestje ter ere van Damien’s zesde verjaardag gebeurt er iets schokkends: het kindermeisje springt uit het raam met een touw om haar nek. Dit is het begin van een reeks onverklaarbare gebeurtenissen, die allemaal naar één ding wijzen: Damien herbergt een gruwelijk geheim. Langzaam begint dit ook bij Katherine en Robert te dagen, maar de vraag is: wat kunnen ze eraan doen voor het te laat is?

In 1976 verscheen The Omen in de bioscopen, een horrorfilm geregisseerd door Richard Donner. Het succes van deze film betekende de grote doorbraak van de toenmalige TV-regisseur, en maakte voor hem de weg vrij voor producties als Superman en de Lethal Weapon-reeks. The Omen bleek dus een prima opstap. Maar het is dan ook een prima film. Vanwege de religieuze thematiek wordt The Omen vaak in één adem genoemd met William Friedkin's The Excorcist. Maar in tegenstelling tot de directe, shockerende horrorinsteek van Friedkin gooit Donner het over een subtielere boeg (hij betitelt de film dan ook als een “mystery suspense thriller”). Wat een van de grote pluspunten van The Omen oplevert. In plaats van over-the-top griezeltaferelen vol bloed, ingewanden en afgehakte ledematen, bevindt de spanning/horror zich in The Omen vooral onderhuids. Als je na het zien van de film eens goed overdenkt wat voor grafische gruwelijkheden je nu eigenlijk hebt gezien, dan ben je al snel klaar. Dat The Omen voornamelijk met symboliek en suggestie toch die typische spanning en ongemakkelijkheid op weet te roepen is dan ook een knappe prestatie. Een ander pluspunt is het uitstekende acteerwerk. Allereerst dat van Gregory Peck, al hadden we van een geprezen veteraan als hij natuurlijk niet anders verwacht. Dat Peck tekende voor The Omen, nadat acteurs als Charlton Heston, Roy Scheider en William Holden hadden bedankt, was overigens een zegen. Het gaf de film namelijk al direct een bepaalde status en geloofwaardigheid. Immers: als de gerespecteerde Gregory Peck in een horrorfilm meespeelt, dan moet dat wel een heel bijzondere productie zijn. De belangstelling van het publiek was dus van meet af aan gegarandeerd. Naast Peck verdienen ook Lee Remick, die de vrouw van Peck's personage speelt, en Billie Whitelaw als creepy nanny complimenten. En dan hebben we natuurlijk nog Harvey Stephens, die 'duivelskind' Damien speelt. Een sinistere glimlach van het kind is voldoende om je de rillingen over de rug te doen lopen. Uitstekend gespeeld (en gecast) dus. Dit alles maakt The Omen tot een prima prent. Al zal de film op de verwende horrorliefhebber van tegenwoordig waarschijnlijk een minder grote impact hebben dan op de bioscoopbezoeker van 33 jaar geleden. Desondanks blijft het een effectieve en gerespecteerde horrorprent, die een grote invloed had op het genre. En daarmee is The Omen ook voor de nieuwe generatie horrorfans zeker het bekijken waard.

The Omen is al lange tijd op DVD verkrijgbaar. Onlangs heeft de film ook de overstap naar HD gemaakt, middels een Blu-ray Disc uitgave van Fox. Hieronder een bespreking van deze uitgave.

Genre: Horror
Jaar: 1976
Speelduur: 111 min
  • Dolby Digital 2.0 - Turks
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Turks, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626039020

• Verwijderde Scène
  • Apart Nummer uit Filmmuziek
  • Richard Donner over The Omen
  • The Omen: Onthullingen
  • Introductie door regisseur Richard Donner
  • 666: The Omen Onthuld
  • Notitieboekje van de Scenarioschrijver
  • Een Bespreking: Wes Craven over The Omen
  • Vloek of Toeval?
  • Jerry Goldsmith over de Filmmuziek van The Omen

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat behouden. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Met 1920*1080 beeldpunten is dat vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Eén ding valt direct op bij het bekijken van The Omen, namelijk dat het beeld behoorlijk soft oogt. Gedurende de film zit er wel wat variatie in de scherpte, maar over het algemeen maakt het beeld een vrij ‘wollige’ indruk. Het is echter zeer waarschijnlijk dat dit een bewuste stijlkeus van de regisseur is, en dus geen tekortkoming van de transfer. Hoe dan ook, de softheid van het beeld misstaat eigenlijk niet en resulteert in die typische jaren ’70 uitstraling. Dat geldt ook voor de kleurweergave: die is op zich dik in orde, maar aan het ietwat fletse karakter kun je toch wel de leeftijd van de film afleiden. Ook de continu aanwezige lichte ruis en grain komen niet als een verrassing. Storend zijn deze zaken echter nergens. Bovendien is het beeld netjes opgepoetst en gerestaureerd, zodat de hoeveelheid beschadigingen en vuil tot een minimum beperkt blijven. Prima dus. Iets minder positief zijn we over de gebruikte edge enhancement en het matige schaduwdetail. Al met al is dit een transfer die weliswaar geen superindrukwekkend HD-beeld neerzet, maar wel goed recht doet aan het bronmateriaal. Daarmee verdient deze een nette voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid van The Omen heeft ook de HD-behandeling gekregen. Het oorspronkelijke mono is namelijk opnieuw gemixt naar 5.1, en als lossless DTS HD Master Audio track (24bit/48kHz) op BD gezet. Verwacht echter geen geluid dat het onderste uit de kan haalt wat HD-beleving betreft. Wat je te horen krijgt is namelijk onmiskenbaar het geluid van een film op leeftijd. Zo heeft het spoor het kenmerkende scherpe randje in het hoog en een matige dynamiek. Bovendien is continu enige lichte ruis te horen, evenals oversturing bij harde geluiden. Ook het meerkanaals aspect van de remix is niet heel indrukwekkend. De nadruk ligt namelijk sterk op de voorkanalen. De surrounds worden met name gebruikt voor muziek (al dan niet subtiel). Verder valt er weinig te beleven. Een van de weinige momenten waarop de achterluidsprekers echt tot leven komen is tijdens de dierentuinscène. Om vervolgens bij een scène in een drukke straat weer te zwijgen als het graf. Niet echt heel consistent dus. Wat wel positief is, is dat de spraak perfect uit het midden komt. Desondanks mag het duidelijk zijn dat het geluid van deze BD geen monden open zal doen vallen. Veel van de minpunten zijn echter terug te voeren op de leeftijd van het bronmateriaal, zodat een magere voldoende toch op zijn plaats is. Overigens hebben puristen weer eens pech, want in tegenstelling tot de Amerikaanse BD-uitgave ontbreekt op de in Nederland verkrijgbare versie het oorspronkelijke monogeluid.

Op de BD-uitgave van The Omen vind je een flinke hoeveelheid extra’s, allemaal Nederlands ondertiteld. Toch een kleine kanttekening, want in vergelijking met de Amerikaanse BD-versie ontbreken enkele toevoegingen (o.a. twee additionele commentaartracks). Maar dan blijft er nog een indrukwekkende lijst over, zoals hieronder te lezen is. Tenzij anders vermeld is het beeld in standaard resolutie (480i) en het geluid in DD 2.0-formaat.

Een gesproken toelichting van regisseur Richard Donner en Brian Helgeland, die het script voor Man on Fire schreef. Helgeland heeft niet aan The Omen meegewerkt, maar is wel een groot fan van de film. In het commentaar fungeert hij min of meer als interviewer en weet in deze rol een berg aan interessante info uit Donner te trekken. Mede door de luchtige toon (Donner blijkt een erg grappige kerel) ligt het geheel gelukkig niet te zwaar op de maag. Een prima commentaartrack!

Apart Nummer uit Filmmuziek
Selecteer je deze ietwat vreemd getitelde optie, dan krijg je de film te zien met alleen filmmuziek (dus zonder spraak en effecten). De ‘music-only’ track is in Dolby Digital 5.1-formaat (448kb/s).

Richard Donner over The Omen (15 min)
In deze extra (1080p, DD 2.0) vertelt de regisseur onder ander over het verhaal, de opnames en de marketing. Vooral opvallend is de opvatting van Donner, waarmee hij tegen de bedoeling van de schrijver indruist, dat gebeurtenissen in de film niks met het bovennatuurlijke te maken hebben. Volgens hem draait het erom dat allerlei toevalligheden er voor zorgen dat Peck’s personage doordraait en echt gelooft dat zijn geadopteerde zoon de antichrist is.

The Omen: Onthullingen (24 min)
Schakel je deze picture-in-picture trivia-track in, dan worden tijdens de film op relevante momenten vensters met tekstuele informatie en interviews met de betrokkenen getoond. Je hebt een geschikte speler (Profile 1.1 of hoger) nodig om van deze mogelijkheid gebruik te kunnen maken. Mensen met een oudere speler kunnen de interviews via het menu bekijken. Overigens komen de meeste zaken ook in de andere extra’s aan bod.

Introductie door regisseur Richard Donner (2 min)
Een korte introductie van de regisseur, opgenomen in 2006 voor de DVD die ter ere van de dertigste verjaardag van de film werd uitgebracht.

Verwijderde Scène (1 min)
Hier kun je een korte verwijderde scène bekijken, getiteld “Aanval van Hond”. Regisseur Richard Donner en de van de commentaartrack bekende Brian Helgeland geven commentaar tijdens het fragment.

666: The Omen Onthuld (46 min)
Een documentaire over de totstandkoming van de film, bestaande uit interviews met de betrokkenen. Daarin komen onderwerpen als het verhaal, de Bijbelse invloeden, de cast, de opnames en de muziek aan bod, resulterend in een zeer compleet en interessant geheel.

Notitieboekje van de Scenarioschrijver (15 min)
Hier verteld David Seltzer, de schrijver van het script voor The Omen, onder meer hoe het verhaal tot stand kwam en welke invloeden Donner daarin had (het schrappen van veel van de in de eerste versie aanwezige clichés). Ook praat hij over de uitdagingen die het schrijven van een vernieuwende horrorfilm met zich meebrengt.

Een Bespreking: Wes Craven over The Omen (20 min)
Bekend filmmaker Wes Craven (Nightmare on Elm Street) spreekt in deze extra zijn bewondering uit over The Omen, en vertelt onder meer waarom de film volgens hem zo geslaagd is.

The Omen Erfenis (101 min)
Een zeer uitgebreide documentaire, waarin de gehele Omen-saga aan bod komt. Niet alleen de eerste film, maar ook de drie vervolgen en de TV-serie (die niet verder kwam dan een pilot). Onderwerpen zijn o.a. de evolutie van het verhaal, de casting en de problemen die de productie van de films plaagden. Wat dit laatste betreft komt ook de zogenaamde vloek die op de film zou rusten (zie de volgende extra) uitgebreid ter sprake. Logischerwijs zit er wel wat overlap met de overige toevoegingen op de schijf, maar dat mag de pret niet drukken.

Vloek of Toeval? (6 min)
Zoals reeds gemeld dacht men dat er een vloek op de Omen-films rustte, dat bovennatuurlijke krachten wilden voorkomen dat de films gemaakt werden. In deze extra kom je te weten waarom men dit dacht. De meeste zaken komen echter ook in de overige extra’s aan bod, waardoor deze toevoeging wat overbodig is.

Jerry Goldsmith over de Filmmuziek van The Omen (18 min)
Componist Jerry Goldsmith licht kort de muziek van vier scènes toe. Je krijgt tevens het betreffende fragment te zien. Je kunt de scènes afzonderlijk bekijken of via de ‘play all’-optie.

Trailer
De bioscooptrailer van The Omen (1.33:1).

Gallery (14 min)
Onder deze noemer vind je een slideshow met een ruime collectie productiefoto’s (1080p).

Klassieker The Omen is een geslaagde, invloedrijke horrorfilm uit 1976, waarin een echtpaar een kind in huis haalt dat over duivelse krachten lijkt te beschikken. Het beeld van de BD-uitgave van The Omen is ondanks het softe karakter van ruim voldoende kwaliteit en maakt een netjes opgepoetste indruk. De DTS HD MA 5.1-remix van het geluid klinkt acceptabel, maar verraadt duidelijk de leeftijd van de film. Over de extra’s niets dan lof; je zult uren zoet zijn met de enorme berg toevoegingen. Al is het jammer dat bepaalde zaken van de Amerikaanse uitgave ontbreken (bijvoorbeeld twee additionele commentaartracks). Bovendien krijgen de Amerikanen naast de 5.1-remix tevens een geluidsspoor in het oorspronkelijke monoformaat. Onze uitgave is dus iets minder compleet, maar dat zal voor de meeste liefhebbers geen reden zijn om het schijfje links te laten liggen. En terecht, want deze goed verzorgde uitgave is zeker een aanrader!