13 Going On 30

24-02-2009

7.6

13 Going On 30 (Blu-ray)

De 13-jarige Jenna (Christa B. Allen) geeft een feestje voor haar verjaardag. Ze is dikke vriendjes met haar buurjongen Matt (Sean Marquette), die voor haar een prachtig modelhuis heeft gemaakt. Matt geeft haar naast het modelhuis ook wenspoeder, dat elke wens die ze doet uit zal laten komen. Echt happy is Jenna niet, mede omdat ze niet behoort tot de populairste meiden op school. Jenna heeft deze meiden ook uitgenodigd, want ze wil erg graag bij hen horen. Als die komen, verstopt ze snel het modelhuis in de kast. De zes meiden, onder leiding van gemene Tom-Tom, zijn niet echt aardig, en bedenken een spel waarvoor Jenna in de kast moet zitten. Als alles niet zo loopt als Jenna zou willen, doet zij een wens terwijl net op dat moment het wenspoeder op haar hoofd valt. En dan…. wordt Jenna (Jennifer Garner) wakker in een vreemd huis met een vreemde man. De dag begint verwarrend, maar al snel is Jenna helemaal in de wolken als blijkt dat ze populair en succesvol is. Daarbij is ze ook nog eens mooi en over vijf dagen wordt ze 30. Maar gaandeweg komt Jenna er achter dat niet alles in haar leventje zo mooi is en dat andere dingen in het leven nog belangrijker zijn.

Tja, de wens van Jenna in deze film is voor menigeen geen vreemde. Wie heeft niet als tiener de wens om ouder te zijn. Volwassen, lekker doen waar je zin in hebt, geen gezeur aan je hoofd en je hebt het natuurlijk helemaal gemaakt. Het ideale leven zoals je dat als tiener voorstelt. En dat is nu precies wat Jenna in deze film overkomt. Maar is het leven zoals je dat jezelf toewenste dan wel zo ideaal? Het verhaal zoals in deze film wordt verteld is geen spectaculair nieuw gegeven. ’t Is al vaker gedaan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de film Big (1988) met Tom Hanks. Of aan The Family Man (2000) met Nicholas Cage. De laatste is dan wel geen tiener, maar het plotseling geconfronteerd worden met een ander leven is wel hetzelfde idee. Ook de film Freaky Friday (2003) met Jamie Lee Curtis heeft hetzelde idee als basis. Kortom, genoeg vergelijkbare voorbeelden. Toch heeft 13 Going On 30 ook iets verfrissends. De film heeft een nostalgische hang naar de jaren ’80 tienerfilms en doet dat trouwens erg leuk. Het komische gehalte is goed voor een lach, de romantiek is prima gedoseerd en natuurlijk komt de wijze levensles ook aan bod. Het jaren ’80 gevoel wordt ook geaccentueerd door de gekozen muziek. Meest opvallend is natuurlijk de leuke dansuitvoering van Michael Jackson’s Thriller halverwege de film. Verder muziek van Rick Springfield, Talking Heads, David Bowie, Billy Joel en nog enkele anderen. Hoofdrolspelers Jennifer Garner en Mark Ruffalo (als de oudere uitgave van vriendje Matt) geven prima spel. Garner was niet als eerste voor de rol bedacht. Zowel Renée Zellweger, Gwyneth Paltrow en Hilary Swank waren ook voor deze rol gepolst. Ook met de jeugdige versies van Jenna en Matt, in de film gespeeld door Christa B. Allen en Sean Marquette verliep het anders dan oorspronkelijk gedacht. Deze rollen zijn eerst gespeeld door Jack Salvatore Jr. en Shana Dowdeswell, die het echter bij een testpubliek niet zo goed deden. En dus werden de scènes overnieuw gedaan met de nieuwe spelers. De film zal vooral tieners aanspreken, het publiek waar de film ook voor bedoeld is. Zowel film als de hoofdrolspelers werden door tieners uitgebreid genomineerd voor de Teen Choice Award.

Sony Pictures heeft 13 Going On 30 nu uitgegeven in High Definition kwaliteit op Blu-ray Disc. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de eerder verschenen DVD uitgave. Deze laatste kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2004
Speelduur: 98 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby TrueHD 5.1 - Duits
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Turks
EAN: 8712609661248

• verwijderde scenes
  • Featurettes
  • Audiocommentaren
  • Muziekvideo's
  • BD Live
  • Alternatief begin en einde
  • Video gallery

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met daarbij de originele filmsnelheid van 24 beeldjes per seconde. Daardoor heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

Het getoonde filmbeeld op deze High Definition uitgave ziet er zeer goed uit. Het beeld heeft een mooie filmische uitstraling en oogt scherp en gedetailleerd. Het is duidelijk zichtbaar dat deze uitgave meer detaillering biedt dan de DVD uitgave en de algehele scherpte-indruk ook hoger is. De kleuren zien er goed verzadigd uit, waarbij de kleurintensiteit en nuancering hoger is dan op de DVD uitgave. Het beeld oogt verder mooi helder en is vrij van ongerechtigheden. Wat vooral opvalt is dat het filmbeeld veel rustiger, schoner en natuurlijker oogt dan op de DVD uitgave. De continue aanwezige beeldruis op de DVD is hier nagenoeg volledig verdwenen. De film is netjes opgedeeld in 16 chapterstops. De ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, klein lettertype en staat netjes in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelse taal is te beluisteren als een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). Deze track laat de meerwaarde ten opzichte van de DVD horen door een beter gedetailleerd hoog, een nadrukkelijker surroundbeeld en een grotere dynamiek. Dat laatste is vooral bij de muziek goed hoorbaar. De soundtrack concentreert zich voornamelijk op de frontspeakers. De filmmuziek wordt met een goede stereospreiding weergegeven, waarbij de surroundspeakers er een licht ruimtelijke dimensie aan geven. Verder worden de surroundspeakers heel subtiel in split-surround voor enkele kleine effecten gebruikt. Het LFE-kanaal wordt slechts incidenteel aangesproken, eigenlijk alleen maar bij de muziek. De dialogen zijn prima te volgen en komen, zoals gebruikelijk, via de centerspeaker.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De menuopties liggen als een overlay over de film heen. De Blu-ray Disc heeft dezelfde extra’s als de DVD uitgave. Nu zijn alle extra’s in 480i NTSC beeldkwaliteit. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Director’s Commentary
Regisseur Gary Winick geeft een informatief een aangenaam te beluisteren commentaar. Hij geeft zichzelf zelfs kritiek. Prima commentaar.