Nanny Diaries, The

19-02-2009

4.6

Nanny Diaries, The (DVD)

Annie Braddock (Scarley Johansson) is net afgestuurd in de antropologie en vertrekt naar de grote stad om daar aan een veelbelovende carrière te beginnen. Aangezien ze tijdens haar gehele studie bij haar moeder is blijven wonen, is ze wel toe aan wat zelfstandigheid. Tijdens een interview voor een traineeship bij een gerenommeerd bedrijf, krijgt ze de volgende vraag: Wie is Annie Braddock? Een totale black-out is het gevolg en ze verpest daardoor het interview. Annie komt tot de conclusie dat ze eigenlijk helemaal niet weet wie ze is. In het park heeft ze een toevallige ontmoeting met het jongetje Grayer (Nicholas Art) en zijn moeder (Laura Linney), die dringend op zoek is naar een nieuwe ‘nanny’, oftewel oppasser. Annie besluit dat dit een goede manier kan zijn om wat geld te verdienen en ondertussen te bedenken wat de volgende stap in haar leven zal zijn. Binnen haar nieuwe baan komt ze van dichtbij in aanraking met de elite van New York’s ‘upper east side’, waar de vaders keihard werken en de moeders ofwel werken, of niet werken en toch een oppasser hebben. Haar voorganger is ontslagen omdat ze een relatie begon met een jongen en wanneer Annie iemand tegenkomt in het gebouw, kan ze maar beter zorgen dat haar nieuwe bazin er niet achter komt. Grayer’s ouders hebben echter zo hun eigen (huwelijks)problemen en hebben nauwelijks oog voor haar en zelfs voor hun eigen zoon. Zal Annie erachter komen wat ze werkelijk wil doen? En hoe zal Grayer reageren wanneer dat onvermijdelijke moment komt wanneer hij weer verlaten wordt door de oppasser die meer tijd met hem doorbrengt dan zijn eigen ouders?

Shari Springer Berman & Robert Pulcini waren eerder verantwoordelijk voor de originele stripboek gerelateerde verfilming American Splendor. Dit keer wagen ze zich aan een boekverfilming over de allerrijksten in een van de duurste buurten van New York. De invalshoek van de film is dat Johansson’s personage Annie vanuit haar antropologische achtergrond analyseert hoe deze mensen hun leven leiden. Dit gebeurt op lichtironische wijze en is soms grappig, dan weer aangrijpend. Berman en Pulcini hadden Johansson al in gedachten toen ze het script schreven en dit valt te begrijpen. Ze zet op zeer natuurlijke wijze haar rol neer. Laura Linney, een doorgewinterd karakteractrice, speelt een venijnig persoon die je gemakkelijk kunt gaan haten, en ze doet dit met verve. Ze blijkt echter ook zachte kant te hebben en die komt af en toe mooi naar voren. Deze gelaagdheid maakt haar personage misschien wel het meest interessant. Er is ook nog een bijrol weggelegd voor Paul Giamatti als de vader van de familie, maar deze komt niet goed uit de verf door te weinig screentime. Hetzelfde kan gesteld worden voor veel van de andere bijrollen. De film komt hier en daar wat gehaast over, vooral naarmate het einde dichterbij komt. Dit is een fenomeen waar veel boekverfilmingen mee te maken hebben; er is te veel informatie beschikbaar om allemaal in een enkele film te stoppen, maar men is vaak niet bereid om rigoureuze maatregelen te nemen en bijvoorbeeld personages te schrappen die niet direct een bijdrage leveren aan het verhaal. The Nanny Diaries is echter een vermakelijke feel-good film geworden, maar het gevoel beklijft dat er meer in had gezeten. De soms scherpe satire in het begin maakt op het einde plaats voor een al te zoetsappig einde, inclusief de cliché speech en de daaropvolgende omslag in het gedrag van de personages. Dit is jammer, maar wanneer je deze gebreken in perspectief zet blijft er nog steeds een leuke film over, die weet te vermaken dankzij prima spel.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 100 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504072956

De film is opgenomen in een beeldverhouding van 1.85:1, maar de transfer heeft een verhouding van 1.78:1. Deze afwijking is echter minimaal. De scherpte van het beeld is goed, maar het predicaat haarscherp is niet geheel op zijn plaats. Daarvoor varieert de scherpte teveel tijdens verschillende scènes. De kleuren zijn mooi natuurlijk en hebben een juiste toon. De helderheid is goed en de algehele indruk van het beeld is warm. Ook het contrast en schaduwdetail zijn in orde. Er is zo nu en dan wat lichte filmgrain zichtbaar, verder is er geen sprake van beeldartefacten. Een presentatie die nergens verrast maar niemand zal teleurstellen. De film is verdeeld in een wat magere 12 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling heeft een goede vertaling en een prettig lettertype, maar had een tikkeltje lager in beeld mogen staan.

Op deze DVD-uitgave staan een Engelse en een Franse Dolby Digital 5.1 track (448kb/s) en een Engelstalige DTS-track (754kb/s). De Dolby Digital track klinkt prima met een helder geluid en uitstekend verstaanbare dialogen. De achterste speakers worden regelmatig ingezet voor de muziek en omgevingsgeluiden. De subwoofer heeft nauwelijks iets te doen, maar dit is ook niet echt te verwachten bij dit soort films. De DTS-track heeft een aanzienlijk hogere bitrate. Hoewel het verschil niet wereldschokkend is, klinkt deze wel duidelijk beter dan de Dolby Digital track. Het geheel heeft meer dynamiek en volume. Al met al een track die de film goed ondersteunt.

Op de DVD is een trailer van de hoofdfilm opgenomen en een drietal trailers van andere films. Verder zijn er geen extra’s te bespeuren.
Op de cover staat overigens een klein foutje. De film duurt geen 106 minuten zoals daar vermeld staat, maar 100 minuten.

Annie Braddock is afgestudeerd en klaar om haar eerste stappen te zetten in carrièreland, maar weet eigenlijk nog niet zo goed wat ze wil. Bij wijze van tussenstation werkt ze als oppasser voor het zoontje van een rijk echtpaar uit een van de chicste buurten van New York. Scarlett Johansson levert weer sterk spel af en ook Laura Linney zet een goede rol neer. De film gaat enigszins de mist in op het einde, maar is als geheel zeker goed voor een avondje vermaak. De DVD kent geen extra’s en komt in een standaard verpakking, maar over de beeld- en geluidkwaliteit valt niets te klagen.