Dames voor na Vieren - Hijgende Hakken

19-02-2009

4.9

Dames voor na Vieren - Hijgende Hakken (DVD)

Na hun goed ontvangen debuut Tja Tja Tja werd Hijgende Hakken de tweede avondvullende show van het cabaretduo Dames voor na Vieren. In deze show staat de moderne vrouw centraal. Vanuit een aantal oogpunten wordt dit soort dames beschouwd. De man komt hierbij nauwelijks aan te pas zonder dat het programma een feministisch tintje krijgt. Er wordt gekeken door de ogen van twee jonge zusjes alleen thuis, de beslommeringen om in een hippe tent een drankje te bestellen, de vrouw die alleen thuis blijft terwijl haar man internationaal vrachtwagenchauffeur is. Het komt allemaal aan bod en wordt op een humoristische wijze in beeld gebracht. Soms komt het gesproken woord er wel aan te pas, maar soms ook niet. Wat het duo in ieder geval ter sprake brengt, is het rennen van de moderne vrouw van A naar B en dat met hakken!

Het cabaretduo Dames voor na Vieren bestaat uit Hanneke Drenth en Anne van Rijn. De twee kennen elkaar van de kleinkunstopleiding Koningstheaterakademie te Den Bosch. Ze beginnen met samenwerken in 2003. Deze samenwerking blijkt uiterst vruchtbaar als ze een aantal kleinere cabaretfestivals op hun naam weten te schrijven. In 2004 weten de dames zowel de jury- als de publieksprijs van het Amsterdams kleinkunstfestival in de wacht te slepen. Hun debuutvoorstelling Tja Tja Tja ging in 2006 in première. Vol lof was de pers over deze show en ook de theaters stroomden vol om de kunsten van Hanneke en Anne te bewonderen. In 2007 was er de nominatie voor de Neerlands Hoop Prijs voor hun tweede show Hijgende Hakken waarvan op deze DVD een verkorte televisieregistratie bevat. Ook dit programma zit vol met sketches in de kenmerkende stijl van de dames. Ze worden ook wel eens de Laurel & Hardy genoemd van het vrouwelijke cabaret. Ze weten namelijk slapstick te combineren met puik acteerwerk en grappige situaties. De moderne vrouw wordt in Hijgende Hakken behoorlijk te kakken gezet en belicht vanuit diverse situaties. Vaak gebruikt het tweetal geeneens woorden om duidelijk te maken wat ze willen vertellen. Ook wordt er gezongen en dat is tevens vaak samen. Hier valt op dat de twee behoorlijk op elkaar ingespeeld zijn en elkaar perfect aanvoelen. Het vertoonde is geschikt voor alle leeftijden, al zal de diepere laag voor de allerjongsten niet te begrijpen zijn. Liefde voor het theater straalt uit van deze vakvrouwen. Zoals ze elkaars sterke punten gebruiken is onvertoond. Enige punt van kritiek is wellicht dat de directe humor vaak te flauw is. Voor de bulderlach lijkt weinig plaats. Wel zal een constante glimlach aanwezig zijn. Hiernaast blijft het jammer dat men ervoor gekozen heeft om de televisieregistratie op de zilveren schijf te zetten. De complete show had ook een volledige kijk op het geheel kunnen geven. Gelukkig zijn er verwijderde scènes terug te vinden. Zie hiervoor het kopje Extra’s. Wellicht dat de dames met hun volgende show echt de grote stap kunnen maken naar de top. Dit zal echter nog even kunnen duren, het tweetal geniet eerst van een welverdiende sabbatical.

Genre: Cabaret, Komedie/Humor
Speelduur: 48 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: PIAS
EAN: 5413356393415

• verwijderde scenes
  • Backstage documentaire

Deze cabaretvoorstelling staat met een anamorfe beeldverhouding van 1.78:1 op de DVD. De kwaliteit van het vertoonde is redelijk te noemen. Het beeld is vaak aan de donkere kant, maar dit is een verschijnsel dat te maken heeft met de belichting van het podium. De kwaliteit is vergelijkbaar met andere recente cabaret uitgaven van PIAS, zoals bijvoorbeeld de onlangs verschenen show van Hans Dorrestijn. Dit betekent dat de scherpte niet helemaal optimaal is. Er zijn foutjes waar te nemen als gevolg van slechte compressie. Bij het bekijken van de show via een computermonitor valt interlacing op, wat bij bewegingen een dubbel beeld kan veroorzaken. De kleuren ogen wel mooi natuurlijk en komen verzadigd over. Het zwartniveau is in orde met een mooi diep zwart. De voorstelling is verdeeld in zeven hoofdstukken, wat niet gek is gezien de korte speelduur. Een (Nederlandse) ondertiteling is niet aanwezig.

De cover belooft ons de aanwezigheid van een Dolby Digital en DTS 5.1 spoor. Hier is echter niets van waar. Wat we voorgeschoteld krijgen is een Dolby Digital 2.0 audiotrack (224 kbit/s). Een beetje slordig van de uitgever. Deze track is er echter wel één die goed gemixt overkomt. Een perfecte balans tussen de dialogen en de liederen van het cabaretduo en het lachende, dan wel klappende, publiek. Alles wat van het podium afkomt, komt mooi zuiver en duidelijk verstaanbaar de kamer binnen en dat is toch wel vereiste nummer één. Een mooi stereobeeld is het resultaat. Een track die zijn werk doet. Veel dynamischer hoeft het geluid voor Hijgende Hakken ook niet te zijn. Ruimtelijkheid wordt in ieder geval niet gemist.

Een statisch menuscherm in de anamorfe verhouding van 1.78:1 met op de achtergrond een luid applaus in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s) geeft ons toegang tot een aantal extra’s. Deze toevoegingen hebben allebei hetzelfde beeldformaat (1.78:1 anamorf) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kbit/s).

Backstage Documentaire (25 min.)
Dit is een aflevering van de televisiereeks Cabaret & Co, uitgezonden en geproduceerd door de VARA. Hierin komen de dames zelf aan het woord over hun vak en shows. De geschiedenis van de Dames voor na Vieren tot aan het heden, alles komt aan bod. De interviews worden afgewisseld met beelden uit het archief van het duo, maar ook beelden vanachter de schermen van Hijgende Hakken.

Verwijderde Scènes (25 ½ min.)
Onder dit kopje vinden we een viertal scènes die de televisieregistratie niet haalden, maar wel onderdeel zijn van de show. Bijzonder jammer dat men niet de moeite heeft genomen om deze scènes terug te zetten in de voorstelling om zo een compleet beeld te geven. Het gaat hier om een verlengde versie van het openingslied Fields of Gold en om drie uitermate amuserende sketches getiteld Museum, Het Park en Grumpy Old Women. Dit zijn zeker stukjes met een toevoeging, want deze laten duidelijk de veelzijdigheid van de dames zien en ook hun kracht om zonder woord een prachtige sketch neer te zetten.

Hijgende Hakken is de titel van de tweede voorstelling van cabaretduo Dames voor na Vieren. Dat de dames op weg zijn naar de cabarettop van Nederland, blijkt wel uit het gegeven dat ze voor deze show genomineerd werden voor de Neerlands Hoop Prijs. Doordat ze prima op elkaar zijn ingespeeld en elkaar ook echt aanvullen, oogsten ze overal succes. De combinatie van slapstick en observerende sketches geeft een uitstekend resultaat. Dit maakt het programma ook nog eens geschikt voor alle leeftijden. Het beeld kent zo een paar minpunten, maar verdient een voldoende. Het geluid presteert goed zonder te excelleren. De tweetal extra’s die zijn terug te vinden, zijn zeker een aanvulling op de show. Hier moet wel bij vermeld worden dat het zonde is dat de verwijderde scènes niet zijn teruggeplaatst in het geheel. Zeker een aanrader voor diegene die eens niet hard wil lachen, maar constant met een glimlach naar een intelligent uitgedachte voorstelling wil kijken.