Vanishing Point (1971)

13-02-2009

7.2

Vanishing Point (1971) (Blu-ray)

Kowalski (Barry Newman) krijgt de opdracht om een witte Dodge Challenger af te leveren in San Francisco. Ik een opwelling besluit hij er een weddenschap van te maken. Hij wedt dat hij de tocht van Denver naar San Francisco (ruim 2000 kilometer) in driekwart dag af kan leggen. Dit betekent natuurlijk wel dat hij het niet zo nauw moet nemen met de regels. En dus scheurt hij als een bezetene over de wegen, zonder zich van iets of iemand iets aan te trekken. Het duurt dan ook niet lang of hij heeft de politie achter zich aan. Gelukkig krijgt hij via de ether hulp van Super Soul (Cleavon Little), de blinde diskjockey die in Kowalski een echte “American Hero” ziet. Maar de politie is ook niet dom. Zal Kowalski het eind van de reis op tijd halen?

Het in 1971 verschenen Vanishing Point (niet te verwarren met de matige remake uit 1997) staat bij liefhebbers bekend als de ultieme \'car chase movie\'. En terecht. Als de film namelijk ergens in uitblinkt dan is het wel in de vakkundige weergave van auto-achtervolgingen. En dat is maar goed ook, want de door Richard C. Sarafian geregisseerde prent bestaat feitelijk uit één lange achtervolging. Volop politiewagens en -motoren die van de weg gedrukt worden, wegversperringen die omzeild worden en meer van dat soort zaken. Zoals gezegd wordt dit alles vakkundig in beeld gebracht met uitstekend camerawerk, waardoor je als kijker op prima wijze meegesleept wordt in de snelheid en het spektakel. Qua plot stelt Vanishing Point echter niet zoveel voor. Hoofdpersoon Kowalski scheurt onder invloed van speed (hoe toepasselijk) van Denver naar San Francisco en krijgt daarbij de politie op de hielen. Veel meer is het niet. Verwacht dan ook geen spectaculaire wendingen (afgezien van het einde wellicht) of ingewikkelde plotstructuren. Dat Kowalski desondanks geen 100% bordkartonnen personage is, komt door regelmatige flashbacks waarin zijn karakter iets verder wordt uitgediept. Kowalski wordt goed vertolkt door Barry Newman, die zich de (onverwachte) subtiliteit van de rol perfect eigen heeft gemaakt. Hij is bovendien zichtbaar in zijn element achter het stuur van de bijna legendarische Dodge Challenger (die Tarantino-fans zullen herkennen uit achtervolgingsfilm-hommage Death Proof). Een andere noemenswaardige rol is die van Cleavon Little als de blinde diskjockey Super Soul, die via zijn radiozender Kowalski helpt om de politie te ontlopen. Vanwege de nadruk op racegeweld, een aantal welhaast psychedelische scènes (“naakte vrouw op motor” is een uitstekend voorbeeld) en het dunne verhaaltje zal Vanishing Point niet iedereen aanspreken. Desondanks zijn er liefhebbers genoeg, getuige ook de cultstatus die de film verkregen heeft. Er zijn twee versies van Vanishing Point in omloop, de Amerikaanse en Engelse versie. Laatstgenoemde duurt circa zeven minuten langer en bevat een extra scène met Charlotte Rampling als liftster. Dat dit fragment uit de Amerikaanse versie is geknipt heeft waarschijnlijk te maken met het drugsgebruik in dit fragment. De hier besproken Blu-ray Disc-uitgave bevat alleen de Amerikaanse versie van de film (de Amerikaanse DVD-uitgave bevat beide).

Genre: Actie
Jaar: 1971
Speelduur: 99 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626038993

• TV-spots
  • Built for Speed: A Look Back at Vanishing Point
  • OA-5599

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat behouden. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Met 1920*1080 beeldpunten is dat vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het HD-beeld van Vanishing Point ziet er goed uit. De scherpte en detaillering variëren wat van shot tot shot, maar zijn over het algemeen dik in orde. De kleurweergave is eveneens prima; kleuren ogen mooi verzadigd, met slechts een minimale zweem van de voor oudere films typerende fletsheid. De mooi geschoten opnames van de Amerikaanse natuur, waar Kowalski doorheen jakkert, komen dan ook uitstekend tot hun recht. Wel is continu wat lichte grain zichtbaar, maar deze leidt niet af. In tegendeel, het past juist bij de beleving. Wat wel een minpunt is, is de bovengemiddelde hoeveelheid edge enhancement die op momenten zichtbaar is. Ook het schaduwdetail is wat minder goed. Desondanks ziet het beeld er zoals gezegd prima uit. Een goede HD-transfer dus.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het oorspronkelijke monogeluid van Vanishing Point is voor de BD-release opgewaardeerd naar een DTS HD Master Audio 5.1 track (24bit/48kHz). De 5.1-remix is de enige Engelse track, dus puristen die de film met het oorspronkelijke geluid willen bekijken hebben pech. Hoe klinkt de remix? Nou, aan het geluid is (niet geheel onverwacht) wel te merken dat dit een oudere film is. Onder meer aan de beperkte dynamiek en het vlakke karakter. De nadruk van het spoor ligt vooral op de voorkanalen. Sporadisch rijdt er een auto van voor naar achter in het geluidsbeeld en op deze momenten krijgen de surroundspeakers even een actievere rol. Verder is het gebruik van de achterluidsprekers vooral subtiel. Aan de voorkant zet het spoor een net stereobeeld neer met redelijk wat richting. Van overmatige ruis of gekraak is geen sprake. Al met al is het geen track die je op zal zetten om je audio-installatie te demonstreren, maar gezien de leeftijd zijn de prestaties in orde.

In het Engelstalige (popup-)menu van Vanishing Point is een kleine hoeveelheid extra’s te vinden. Een aantal daarvan (het commentaar, de TV-spots en de trailer) is overgenomen van de niet in Nederland verkrijgbare DVD-uitgave. Tenzij anders vermeld hebben de extra’s een resolutie van 1080p, DD 5.1-geluid en Nederlandse ondertiteling.

De eerste extra is een gesproken toelichting van regisseur Richard C. Sarafian, opgenomen voor de DVD-release. De man blijkt een rustige spreker, die zonder al te veel stiltes de track weet te vullen met allerlei achtergrondinfo. Ook de verschillende versies van de film komen aan bod. Het eindresultaat is erg interessant en zeker het beluisteren waard. Het commentaar is niet ondertiteld (ook niet in het Engels).

Built for Speed: A Look Back at Vanishing Point (18 min)
Een recent opgenomen terugblik op de film. Verschillende kenners en betrokkenen, waaronder regisseur Richard Sarafian en acteur Barry Newman, praten over de totstandkoming en de kracht van de film. Ook Gilda Texter, beter bekend als naakte-vrouw-op-motor, komt aan het woord. Gelukkig houdt de vrouw, inmiddels 60-plusser, haar kleren in het interview gewoon aan.

OA-5599 (10 min)
In deze featurette kom je vanalles te weten over de karakteristieke Dodge Challenger. Autoliefhebbers en Challenger-eigenaars vertellen wat er dit racemonster speciaal maakt, inclusief een korte geschiedenisles.

TV-Spots
Twee televisiespotjes voor de film, in standaard 480i resolutie (1.33:1) en DD 2.0-geluid. De spots zijn niet ondertiteld.

De bioscooptrailer, in HD-resolutie (1080p) en met DD 2.0-geluid.

Het in 1971 verschenen Vanishing Point is een \'car chase movie\' pur sang. Het verhaal is erg simpel: hoofdpersoon Kowalski (Barry Newman) scheurt onder invloed van speed van Denver naar San Francisco en krijgt daarbij de politie op de hielen. Maar wat de film mist aan plot wordt ruimschoots goedgemaakt door de vakkundig in beeld gebrachte achtervolging. De Blu-ray Disc uitgave van Vanishing Point is op audiovisueel gebied dik in orde, al zullen puristen het ontbreken van geluid in het oorspronkelijke monoformaat betreuren. Qua extra\'s heeft het schijfje slechts een beperkte hoeveelheid te bieden, maar de interessante commentaartrack en terugblik-documentaire geven tezamen toch een goed beeld van de totstandkoming. Daarmee is het een uitgave die zeker interessant is voor de liefhebber van dit soort films.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.