Vexille

22-01-2009

6

Vexille (Blu-ray)

Begin 21e eeuw. De robottechniek ontwikkelt zich razendsnel. Al gauw voert Japan de boventoon qua kennis en toepassingen. Binnen een halve eeuw is Japan wereldmarktleider. Maar als men zo ver gaat dat de technologie toegepast wordt op het menselijke lichaam, keert de internationale gemeenschap zich tegen hen. Het creëren van zogenaamde ‘androïdes’ wordt gezien als iets verwerpelijks. De VN trachten dan ook de robottechnologie in te dammen. Japan protesteert fel, maar de VN buigen niet. Japan trekt zich terug uit de VN en raakt politiek geïsoleerd. In 2067 neemt Japan niet langer deel aan de wereldpolitiek en is het land omringd door een ondoordringbaar elektronisch schild. De totale informatiestop maakt van Japan een mysterie. Niemand weet wat er in het land gebeurt. Maar in 2077 weten agenten van de geheime organisatie S.W.O.R.D., waaronder agente Vexille, het schild te doorbreken. Wat zullen ze aantreffen?

Aan het begin van zijn carrière was de Japanse Fumihiko Sori onder meer betrokken bij het CG-effectwerk van James Cameron\'s Titanic. Tevens trad hij op als producer bij de eerste avondvullende anime gebaseerd op de bekende Appleseed-manga van Masamune Shirow (Ghost in the Shell). Het in 2007 verschenen Vexille (oorspronkelijke titel Bekushiru: 2077 Nihon sakoku) is de eerste grote film waarbij hij de regie op zich neemt. Zijn regiedebuut is - bijna vanzelfsprekend - een met behulp van de computer gemaakte animatiefilm voor volwassenen. Een film met een herkenbare visuele stijl. Voor het uiterlijk van de personages wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde \"cel shading\" techniek, met discrete schaduwen en een dunne zwarte omlijning. Het eindresultaat is een soort van middenweg tussen tekenfilm en foto-realistische CGI. Even wennen als je de visuele stijl van bijvoorbeeld Pixar gewend bent, maar zeker niet minder mooi. Voor de bewegingen van de personages heeft men motion-capture technieken benut, met vloeiende en zeer realistische bewegingen tot gevolg. Zoals bij veel CG-films geldt ook voor Vexille dat het weergeven van emotie een lastig punt blijft. In dit geval slaagt de doodse blik in de cartoonachtige ogen er meestal niet in om het gevoel van de personages over te brengen. Gelukkig is dit probleem deels te compenseren met houding en stemgebruik, zodat men toch aan de kijker duidelijk kan maken hoe de personages zich voelen. Qua verhaal heeft Vexille veel elementen die de manga/anime-liefhebber bekend voor zullen komen. Bijvoorbeeld het high-tech toekomstbeeld en het gebruik van robots en robot-pakken bij oorlogvoering. Maar dat de setting wellicht niet helemaal uniek is, wil niet zeggen dat de film niet het bekijken waard is. Want Vexille heeft de actie/science fiction liefhebber voldoende te bieden. Zoals een interessant verhaal, met een Blade Runner-achtig thema, en uitstekend, vaak indrukwekkend CG-werk. Vexille ziet er dus goed uit, bevat een flinke portie actie en heeft nog een boeiend verhaal ook. Wat wil je nog meer?

Vexille is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder een bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Animatie, Science fiction
Speelduur: 110 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • DTS-HD MA 5.1 - Japans
EAN: 8715664058480

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Met 1920*1080 beeldpunten is dat vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Zoals je mag verwachten van een digitale animatiefilm, die rechtstreeks vanaf de computer kan worden overgezet, oogt het beeld op deze BD erg scherp en strak. De kleurverzadiging is prima, evenals het zwartniveau. Gezien het digitale karakter zijn zaken als filmgrain, vuiltjes en krasjes uiteraard geheel afwezig. Toch is het beeld niet perfect. Voornaamste minpunt is dat er in kleurverlopen regelmatig flink wat posterisatie te zien is. Zie de lucht in het vijfde en zesde screenshot voor een voorbeeld. Met een lagere compressie (dus hogere bitrate) had dit waarschijnlijk voorkomen kunnen worden. Maar gelukkig is het probleem niet altijd even nadrukkelijk aanwezig. Meestel ziet de film er gewoonweg uitstekend uit.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

In tegenstelling tot de Amerikaanse uitgave tref je op de Nederlandse Blu-ray Disc versie van Vexille alleen geluid in de oorspronkelijke Japanse taal aan. De Engelse nasynchronisatie ontbreekt. Het aanwezige 5.1-geluid komt in twee smaken: in het van DVD bekende Dolby Digital-formaat (640kb/s) en in DTS HD MA-formaat (16bit/48kHz). De DD 5.1-track wordt standaard geselecteerd, dus je zult even handmatig moeten schakelen om het lossless HD-geluid te kunnen beluisteren. Een geval van \"kleine moeite, groot plezier\", want de DTS HD MA-track klinkt werkelijk uitstekend! Wat vooral opvalt is de ruimtelijkheid van het geluid. Met name tijdens de actiescènes zetten de 5 hoofdluidsprekers namelijk een geluidsbeeld neer dat je middenin de actie plaatst, vol directionele effecten en andersoortig audiogeweld. Ook op de rustigere momenten weet het spoor echter indruk te maken, middels een prima dynamiek, helderheid en spreiding. Het hoog is goed gedefinieerd, het laag is erg strak en diep. De eigentijdse soundtrack van trance-DJ Paul Oakenfield komt dan ook zeer goed tot zijn recht. Dialogen komen netjes uit het midden en zijn altijd verstaanbaar (tenminste, als je Japans spreekt). Uitstekend geluid dus, met enkele demonstratiewaardige fragmenten.

De Engelse en Amerikaanse uitgaven van Vexille bevat een uitgebreid pakket extra\'s (waaronder audiocommentaar en een zeer uitgebreide Making Of), maar helaas is daar op de Nederlandse versie niks van terug te vinden. Wij moeten het doen met een verzameling trailers van andere BD-uitgaven van DFW.

De Japanse CG-animatiefilm Vexille speelt zich af in 2077. Japan heeft zich al tien jaar lang afgezonderd van de wereld, als reactie op de wereldwijde afkeuring van experimenten om robottechniek op mensen toe te passen. Agenten van de geheime organisatie S.W.O.R.D. weten echter Japan’s elektronische schild te doorbreken. Wat ze daar ontdekken gaat hun verbazing te boven. De BD-uitgave van Vexille heeft, zoals de meeste CG-films op BD, een strakke beeldkwaliteit (met overmatige posterisatie als enige minpunt). Maar de uitgave gooit vooral op geluidsgebied hoge ogen, met een vaak demonstratiewaardige DTS HD MA track (in het Japans, een Engelse nasynchronisatie ontbreekt). Noemenswaardige extra’s zijn er niet, alleen wat promotrailers. Al met al dus een audiovisueel uitstekende, maar verder kale BD-uitgave.