High School Musical 2 (Extended Edition)

23-01-2009

3.2

High School Musical 2 (Extended Edition) (Blu-ray)

De studenten van East High School hebben zomervakantie. De vriendenclub van het basketball team Wildcats probeert een vakantiebaantje te vinden. De nuffige Sharpay (Ashley Tisdale) is de hele zomer op de countryclub van haar ouders te vinden. Omdat ze Wildcats aanvoerder Troy (Zac Efron) graag de hele zomer wil zien, regelt ze een baantje voor hem. Op zijn beurt regelt Troy echter ook een baantje voor de andere Wildcats en natuurlijk ook voor zijn grote liefde Gabriella (Vanessa Anne Hudgens). Daar is Sharpay helemaal niet blij mee. Ze wil eigenlijk Troy van Gabriella afpakken, maar door de aanwezigheid van Gabrielle en de Wildcats lukt dat niet. Als zij via haar vader regelt dat Troy misschien wel een studiebeurs kan krijgen, lijkt haar plannetje te slagen. Ze strikt Troy om met haar samen aan de jaarlijkse talentenjacht op de countryclub deel te nemen. Tot haar ongenoegen willen de Wildcats en Gabriella ook meedoen.

De feel good dans- en muziekfilm High School Musical bleek een groot succes te zijn. De Walt Disney productie, speciaal gemaakt voor het Disney Channel (Amerikaanse betaaltelevisie kanaal), trok de avond van de eerste televisie-uitzending 7,7 miljoen kijkers. Daarmee is High School Musical één van Disney’s meest succesvolle televisiefilms. Ook op DVD bleek de film een groot succes. De hoofdrolspelers Zac Efron, die gestalte geeft aan de stoere Troy en Vanessa Anne Hudgens die de mooie en lieve Gabriella speelde, zijn uitgegroeid tot ware tieneridolen. En dus kon een vervolg niet uitblijven en verscheen High School Musical 2, met dezelfde cast als de eerste film. Het verhaal is weer geschreven door Peter Barsocchini. Wederom regisseerde Emmy Award winnaar Kenny Ortega de film en verzorgde hij de choreografie. Thematiek van de tweede film is vergelijkbaar met de eerste film. Wat dat betreft is ook High School Musical 2 weer een echte Disney film. Ook nu gaat het over het nastreven van je hartenwens of levensdroom. Maar niet ten koste van alles. In de geschetste idyllische wereld komt alles natuurlijk goed op zijn pootjes terecht. In High School Musical 2 wordt alles met een meer overdreven sausje neergezet. Het is allemaal erg glad, erg ideaal en erg mooi. Ook High School Musical 2 is een perfect georkestreerd verhaal met veel muziek, pakkende liedjes en romantiek. De muziek bestaat weer uit een groot aantal gemakkelijk in het gehoor liggende liedjes die de tienerjeugd goed aanspreekt. De film won in 2007 de Teen Choice Award. Wat succes betreft overtreft High School Musical 2 de eerste film met overtuigende cijfers. De première uitzending op het Amerikaanse Disney Channel trok maar liefst 17,6 miljoen kijkers. De derde High School Musical film komt onder de titel High School Musical 3: Senior Year binnenkort in de bioscoop.

Walt Disney heeft High School Musical 2 eerder gereleased op DVD. Nu heeft Walt Disney de film met High Defintion beeld en geluid uitgebracht op Blu-ray Disc. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier lezen.

Genre: Muziekfilm
Speelduur: 111 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418140823

• Bloopers
  • Achter de schermen bij Disney
  • Muziek en Meer
  • Vooruitblik High School Musical 3

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De Blu-ray Disc schijf is van het type 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Deze Blu-ray Disc heeft twee grote voordelen ten opzichte van de eerdere DVD release. Ten eerste heeft het beeld nu wel de juiste, volledige beeldverhouding. Dus geen verlies van beeld meer. En ten tweede oogt het beeld helderder en kleurrijker. En dat laatste is niet onbelangrijk, want deze film heeft van zichzelf al een zeer kleurrijk beeld. De kleuren ogen op deze Blu-ray Disc ook beter, zonder een gevoel van oververzadiging te geven. Andere aspecten zijn natuurlijk ook beter. De scherpte en detaillering is zoals je dit bij een High Definition uitgave mag verwachten. Een licht wazige aanblik heeft het beeld nog wel, maar dat is waarschijnlijk een bewuste stijlkeuze van de regisseur. Filmgrain is nauwelijks in het beeld aanwezig, compressiefoutjes zijn nu totaal afwezig. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, ook de liedteksten zijn van Nederlandse ondertitels voorzien. De ondertiteling staat zoals gebruikelijk bij de Buena Vista uitgaven wat aan de hoge kant geplaatst onder in het beeld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is naar keuze te beluisteren als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) of als een ongecomprimeerde LPCM 5.1 surround soundtrack (16 bit, 48 kHz – 4,6 Mb/s). De Franse nasynchronisaties is te beluisteren als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s). De Nederlandse en Spaanse nasynchronisaties zijn te beluisteren als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 768 kb/s).

De Engelse soundtrack klinkt erg goed. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De surround speakers geven de muziek een fraai ruimtelijk geluidsbeeld. Verder worden ze gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de sfeergeluiden. Het LFE-kanaal wordt maar beperkt aangesproken. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen uiteraard netjes uit de centerspeaker.
Dankzij de hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup klinkt de Dolby Digital 5.1 track al beter dan de vergelijkbare track op de DVD uitgave. De ongecomprimeerde PCM 5.1 track laat zijn meerwaarde vooral bij de muzieknummers horen. Het geluid klinkt hier natuurlijker, meer gedetailleerd en daardoor ook meer ruimtelijk.
De Nederlandse nasynchronisatie is leuk voor de jongste kijkers die nog geen ondertiteling mee kunnen lezen. Bij animatiefilms werkt een nasynchronisatie altijd zeer goed, maar bij live action films klinkt de Nederlandse nasynchronisatie altijd gekunsteld en dat is hier niet anders. De liedjes blijven trouwens gewoon Engelstalig.

Een kleine kritische opmerking willen we toch maken. De Amerikaanse Blu-ray Disc release heeft een 24 bit PCM 5.1 track met een bitrate van 6.9 Mb/s. Door de vele nasynchronisatietracks op de Nederlandse Blu-ray Disc uitgave was hiervoor geen ruimte meer (de 50 GB opslagruimte op de Blu-ray Disc is nagenoeg geheel benut). Dus heeft Disney de bitrate teruggebracht tot 4.6 Mb/s door er een 16 bit track van te maken. Alhoewel deze PCM 5.1 track prima klinkt, is het toch jammer dat we niet de maximale kwaliteit krijgen.

De Blu-ray Disc heeft een menuscherm dat als start wordt getoond. Bovenin het menuscherm staat altijd een klein venster met fragmenten uit de film. Verder toont het menu een heldere toelichting bij de keuzen. Tijdens de film kun je het pop-up menu oproepen, dat hetzelfde oogt als het discmenu, maar met doorspelende film in een klein venster. De extra’s zijn uitgebreider dan op de eerdere DVD uitgave. De extra’s zijn in 480i NTSC beeldkwaliteit (tenzij anders aangegeven) en voorzien van Nederlandse ondertitels.

Deleted Scenes (4 min)
Vier niet gebruikte scènes, zonder toelichting.

Bloopers (4 min)
Een collectie foutjes bij de opnames.

Muziek en meer

Dans mee
Voeg je bij de cast voor een repetitie van de danspassen voor “What Time Is It” en “All For One”. Zie screenshot 6.

Muziekvideo’s
In dit onderdeel aandacht voor de vele internationale versies. Het liedje “You Are The Music In Me” kun je hier in een Amerikaanse, Mexicaans en Canadese versie bekijken. Je ziet opnames met de stemacteurs die deze versies ingezongen hebben. Verder nog een muziekvideo van “All For One”.

Meer muziekvideo’s
Nog veel meer liedjes waarvan je de internationale ingezongen versies van kunt bekijken. Regisseur Kenny Ortega geeft eerst een introductie. Van het liedje “Your Are The Music In Me” staat hier ook de Nederlandse versie met Tess Gaerthé en Thomas Berge erbij.

”Humuhumunukunukuapua’a” Exclusieve Scène (5 min)
Een liedje dat ook in deze Extended DVD versie van de film zit. Mogelijk zat dit filmpje niet in de oorspronkelijke televisie-uitzending. Maar hier dus ook nog eens los te bekijken is. Beeld is 1080p HD resolutie en geluid is DD 5.1.

Zing mee met de film
Geeft je de mogelijkheid de twaalf liedjes in de film direct te selecteren, daarbij wordt een meezing (sing along) ondertiteling getoond.

High School Karaoke Teksten
Hiermee activeer je een andere ondertiteling, waarmee de liedteksten als meezingteksten te zien zijn tijdens de film.

Achter de schermen bij Disney

Vertrouwelijk
Een interactief plakboek met de vertrouwelijke roddels over High School Musical 2. Op het getoonde plakboekscherm kun je diverse opties selecteren en krijg je allerlei korte interviewfragmenten met de hoofdrolspelers te zien en kijkjes op de set.

”Humuhumunukunukuapua’a” De Making-Of (5½ min)
Kort stukje over het maken van deze specifieke dansmuziekscène.

Favorieten van de cast (4½ min)
Interviewfragmenten waarin je meer leert over de favoriete acteurs, films, dieren en andere zaken van de hoofdrolspelers in High School Musical 2

Op Locatie (4 min)
Een kijkje op de set in Utah, één van de opnamelocaties (het zwembad) van High School Musical 2.

In de keuken (4 min)
Hoofdrolspeler Lucas Grabeel geeft een rondleiding op de set bij de scène “Work This Out”.

Repetitiecam (36 min)
Een leuk overzicht van de dansoefeningen voor de verschillende liedjes. Met de optie naar de film kun je automatisch schakelen tussen de dansrepetitie en de uiteindelijke filmscène. Met korte (enthousiaste) inleiding van regisseur, choreograaf en dansinstructeur Kenny Ortega.

Vooruitblik High School Musical 3 (3 min)
Jazeker, er komt nog een derde film, waarvan je hier een soort van teasertrailer kunt bekijken. Beeld is 1080p HD resolutie.

In High School Musical 2 hebben de Wildcats zomervakantie. De verwende Sharpay heeft haar zinnen gezet op Troy, die zelf tot over zijn oren verliefd is op Gabrielle. Sharpay manipuleert een vakantiebaantje voor Troy in een vakantieoord, zodat zij hem kan bespelen. Maar ook het hele Wildcats team en Gabrielle werken daar en dat was nu net niet de bedoeling. High School Musical 2 is gemaakt met dezelfde cast en crew en is weer een tienerverhaal met pakkende liedjes en romantiek. Walt Disney Studios Home Entertainment heeft deze televisiefilm in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De kwaliteit van beeld en geluid is erg goed. Deze Blu-ray Disc herbergt daarbij meer extra’s als de DVD uitgave.