Ice Age

16-01-2009

8.7

Ice Age (Blu-ray)

Zo’n 20.000 jaar geleden brak de ijstijd aan en werden grote delen van de aarde bedekt met ijs. Alle dieren willen daarom naar het zuiden trekken. Maar niet de norse mammoet Manfred (Ray Romano). Tegendraads als hij is, gaat hij richting het noorden. Op zijn weg komt hij de luiaard Sid (John Leguizamo) tegen. Sid is door zijn soortgenoten alleen achtergelaten en hij zoekt nu een maatje om mee op te trekken. Hij wil met Manfred meelopen, maar die moet helemaal niets van Sid hebben. Maar Sid houdt vol. Dan zien beide bij een waterkant een vrouw met een baby. De baby legt ze op de kant en voor Manfred en Sid er erg in hebben, is de vrouw in het water verdwenen. Wat moeten ze nu met die baby doen? Met enig tegenzin gaat Manfred mee met het idee van Sid om de baby naar een kudde mensen te brengen. Kort daarna sluit de sabeltandtijger Diego (Denis Leary) zich bij hen aan en reist met hen mee. Wat Manfred en Sid niet weten is dat Diego eigenlijk gestuurd is om het baby’tje bij zijn eigen kudde te brengen. Manfred wantrouwt Diego, maar gevieren maken ze tijdens hun tocht van alles mee, waardoor ze elkaar meer vertrouwen. Maar dan zijn er plots de soortgenoten van Diego, die Diego herinneren aan zijn opdracht.

Twee jaar na de geflopte animatiefilm Titan A.E. kwam 20th Century Fox met haar eerste digitaal gemaakte animatie Ice Age. Want wat concurrent Walt Disney / Pixar lukte met Toy Story en A Bug’s Life en concurrent Dreamworks met Antz en Shrek, dat moet Fox toch ook kunnen? En jazeker, zij konden het ook. Ice Age werd een groot succes en kreeg vier jaar later een vervolg genaamd Ice Age: The Meltdown.
De kracht van Ice Age zit in de karakters en de ruim aanwezige humor. Het begint eigenlijk direct al met Scrat (soort eekhoorn) in het begin van de film. Een ijzersterke opening, waarin nog niet wordt gesproken. Maar de beelden zeggen genoeg. Goed beschouwd heeft Scrat niets met het verhaal te maken, dat daarna begint. Gedurende het verhaal zie je Scrat wel voortdurend terugkomen in zijn pogingen dat ene eikeltje te begraven. Het verhaal zelf stelt eigenlijk niet zoveel voor, het zijn de karakters en hun reactie op wat er gebeurt, dat de film zo leuk maakt. En net als de concurrent heeft ook Fox in het verhaal de nodige verwijzingen naar andere zaken gemaakt, zoals even een kort stukje Hints of een kleine verwijzing naar Star Trek. Het verhaal is geschreven door Michael J. Wilson, die later ook het verhaal verzorgde voor Shark Tale. Op het gebied van de animatie is Ice Age duidelijk minder verfijnd dan de Pixar films. De vacht van bijvoorbeeld Manfred is niet voorzien van duizenden geanimeerde haartjes. Maar dit stoort geenszins; de meer steriele animatiestijl pas goed bij de cartoonachtige opzet van de film. En het wil niet zeggen dat de animatie van mindere klasse is. Bekijk maar eens de scène waarin de dieren door een soort ijsgrot gaan (screenshot 5). Prachtig geanimeerd. De film is trouwens gemaakt door Blue Sky Studios. Dit was hun eerste grote project. In 2003 kreeg Ice Age een Oscar nominatie voor beste animatiefilm. De prijs ging naar een Japanse animatiefilm. De Amerikaanse stemacteurs zijn onder andere John Leguizamo, Ray Romano en Denis Leary. Ook regisseur Chris Wedge heeft zijn stem geleend aan een karakter, te weten Scrat. De Nederlandse stemmen zijn van onder andere Carlo Boszhard, Jack Wouterse en Just Meyer en de Vlaamse stemmen zijn van onder andere Chris van den Durpel, Wim Opbrouck en Lucas van den Eynde. De nadruk van Ice Age ligt duidelijk op tekenfilmachtige humor. De film heeft natuurlijk ook wel een levensles, maar die ligt er niet zo dik bovenop. Het resultaat is een luchtige, onderhoudende en komische animatiefilm, waarmee zowel jong als oud zich kan vermaken.

Ice Age is door Fox Home Entertainment in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. We bekijken in deze recensie de Blu-ray Disc uitgave en maken een vergelijking met de eerder besproken DVD uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier lezen.

Genre: Animatie
Jaar: 2002
Speelduur: 81 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • DTS 5.1 - Vlaams
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626038009

• verwijderde scenes
  • Scrat's verloren avontuur

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Op de cover staat foutief het beeldformaat 2.35:1 vermeld. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Deze High Definition transfer is rechtstreeks afkomstig van de digitale bron. Waren we toentertijd bij de DVD uitgave al goed te spreken over de zeer goede transfer, deze Blu-ray Disc is helemaal prachtig. Je wordt getrakteerd op een strak ogend, haarscherp en gedetailleerd beeld. Alles is mooi kleurrijk, waarbij de intensiteit en de nuanceringen van de heldere kleuren erg fraai is. Uiteraard is de rest als contrast, kleurverzadiging en zwartniveau gewoon perfect. Enig minpuntje is dat bij enkele scènes color banding te zien is (zie screenshot 4 & 6). Pluspunt ten opzichte van de DVD uitgave is wel dat deze High Definition uitgave een scherper en gedetailleerder plaatje toont, dat ook kleurrijker oogt. Het beeld van Ice Age laat daarmee goed de meerwaarde zien van High Definition en Blu-ray Disc. De film is netjes verdeeld in 20 chapters. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk, maar staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in DTS HD Master Audio 5.1 surround (48 kHz, 24 bit – gemiddelde bitrate 4,5 Mb/s). De Nederlandse en Vlaamse nasynchronisaties zijn in DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s).
De film heeft een lekker klinkende soundtrack met een zeer dynamisch en ruimtelijk geluidsbeeld. Dat begint direct al bij het begin van de film, wanneer het begraven van de eikel in het ijs een onverwachts bijeffect heeft. Het geluid dat dan uit je speakers komt is prachtig met veel richtingsgevoel en heel veel laag. De totale geluidsmix is met veel gevoel voor richting en subtiele details gemaakt, waarbij alle speakers bijdragen aan het ruimtelijke geluidsbeeld. De nadruk van de soundtrack ligt enigszins op de voorste speakers, de surroundspeakers voegen hier omgevingsgeluiden en effectgeluiden in split-surround aan toe. De meeste dialogen komen uit de centerspeaker, maar afhankelijk van de plaats in het beeld komen de stemmen ook wel eens uit de frontspeakers en af en toe zelfs uit de surroundspeakers. Het LFE-kanaal wordt uitstekend gebruikt om de soundtrack een lekker laag te geven. Deze Blu-ray Disc uitgave laat je horen hoe het echt moet klinken. Dankzij de lossless gecomprimeerde DTS HD Master Audio track klinkt de soundtrack veel dynamischer dan op de DVD uitgave. Ook klinkt de soundtrack meer gedetailleerd, waardoor de soundtrack ook meer ruimtelijk klinkt. Het laag is heerlijk stevig en goed gecontroleerd aanwezig. Kortom, ook de soundtrack op deze Blu-ray Disc is van demonstratieklasse.

De Blu-ray Disc start direct met de film. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu (screenshot 6). Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het keuzemenu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt een kleine selectie van de extra’s zoals die op de DVD uitgave staan.

Audiocommentaar van regisseur Chris Wedge en co-regisseur Carlos Saldanha
De heren brengen een inzichtelijk commentaar, waarbij ze onder meer ingaan op de evolutie van het verhaal, het ontwerp van de personages en de verschillende technische aspecten.

Van nootje getikt – Scrats verloren avontuur (5 min)
Het leukste bijrolletje in de film is zonder twijfel weggelegd voor de eekhoornachtige Scrat, die op allerlei amusante manieren probeert om zijn wintervoorraad (één enkele eikel) te verbergen. In dit extra filmpje nog meer scènes waarin Scrat zich inspant om zijn ene eikeltje te verbergen. Geluid is DD5.1.

Verwijderde scènes (8½ min)
Zes korte scènes die uiteindelijk niet in de film terecht zijn gekomen. Beeld is 1080p HD resolutie, maar de beeldkwaliteit is wel wisselend. Audio is naar keuze Engels, Nederlands of Vlaams. Optioneel geven regisseur Chris Wedge en co-regisseur Carlos Saldanha een gesproken toelichting.

Met de Ice Age teasertrailer en twee Ice Age bioscooptrailers, in 1080p HD resolutie beeldkwaliteit.

Verder nog een tekstuele verwijzing naar de website van Fox Nederland en Fox België.

In Ice Age proberen de grote mammoet Manfred, de luiaard Sid en de sabeltandtijger Diego een verdwaalde mensenbaby terug te brengen naar de mensen. Dat blijkt geen gemakkelijke opgave, ze komen heel wat obstakels tegen. En is de sabeltandtijger Diego wel te vertrouwen? Ice Age was de eerste computeranimatie van 20th Century Fox en de film bleek erg succesvol, mede dankzij het luchtige, komische verhaal. Fox Home Entertainment heeft deze computeranimatiefilm in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De kwaliteit van beeld en geluid zijn beide uitstekend. Deze Blu-ray Disc bevat slechts een paar extra’s van de DVD uitgave. Een leuke animatiefilm voor zowel jong als oud.