Sense and Sensibility (2008)

16-01-2009

5.8

Sense and Sensibility (2008) (DVD)

Het gezin Dashwood, bestaande uit vader en moeder (Janet McTeer) en hun drie dochters Marianne (Charity Wakefield), Elinor (Hattie Morahan) en Margaret (Lucy Boynton), leeft al een aantal jaren gelukkig in hun landhuis Norland begin negentiende eeuw. Als de vader komt te overlijden, laat hij alles na aan zijn zoon John uit een eerder huwelijk. Door inmenging van de vrouw van John, krijgen de dames Dashwood helemaal niets uit de erfenis en zijn gedwongen te verhuizen. Ze vinden een nieuw onderkomen in een kleiner huis op het landgoed van een neef van de moeder. Op zich brengt dit gegeven al genoeg problemen met zich mee. Hiernaast hebben de oudste dochters Marianne en Elinor zo hun problemen en wel in de liefde. Marianne is stapelverliefd op Edward Ferrars (Dan Stevens). Hij is de broer van vrouw van John. Deze liefde blijkt niet geheel beantwoord als Edward al verloofd blijkt te zijn. Ook Elinor kan haar geluk in de liefde niet vinden. Kolonel Brandon (David Morrissey) is zeer zeker geïnteresseerd in haar, maar zij heeft haar hart verpand aan een ander. Deze ander is Willoughby (Dominic Cooper) en hij lijkt ook zo zijn gevoelens voor haar te hebben. Als de zussen voor een kort verblijf in Londen zijn, vallen de maskers van hun geliefden. Zal het op dit vlak ooit nog goed met de dames komen?

Sense and Sensibility is de eerste roman van Jane Austen. Dit boek is al vaker verfilmd net als andere verhalen van haar als Pride & Prejudice (bijvoorbeeld in 2005) en Mansfield Park. De hier besproken versie van Sense and Sensibility stamt uit 2008 en is geproduceerd door de BBC. Hier werd het verhaal ook uitgezonden als een driedelige miniserie. Uit 1995 stamt de bekendste verfilming van het boek. Deze variant werd geregisseerd door Ang Lee en had Emma Thompson, Kate Winslet, Alan Rickman en Hugh Grant in de hoofdrollen. Toch mag de BBC productie zich de betere noemen. Dit zit hem voornamelijk in de lengte. De hier besproken versie duurt een stuk langer en neemt meer de tijd om de karakters uit te diepen. Ook de chemie van deze cast onderling komt beter uit de verf en doet het verhaal alleen maar goed. Charity Wakefield en Hattie Morahan overtuigen als zussen Elinor en Marianne en weten ook de banden onderling mooi weer te geven. Janet McTeer geeft de moeder extra pit, iets wat gemist werd in eerdere filmversies van het verhaal. Ook de momenten dat Dominic Cooper en David Morrissey samen in beeld zijn, zijn schitterend. Als blikken konden doden, zouden beide heren omvallen in hun gezamelijke scènes. Dit is iets wat de spanningen tussen Willoughby en de kolonel recht doet. Ook Dan Stevens weet de kijker in te pakken met zijn helblauwe ogen en smachtende blikken richting Elinor. Iets wat Morrissey ook tot in de vingers beheerst ten opzichte van Marianne. De mooie plaatjes en de solide regie van John Alexander maken het geheel af. Alexander heeft al meerdere regieklussen erop zitten voor de BBC, waarbij zijn belangrijkste bijdragen die aan Life on Mars zijn. Het uiteindelijke product is een miniserie die het boek van Jane Austen recht doet en waarbij het acteerwerk subliem is te noemen. Een aanrader voor een ieder die houdt van een romantisch kostuumdrama.

Genre: Drama, Romantiek, TV
Speelduur: 156 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344734899

Deze driedelige, recente miniserie wordt weergegeven in haar originele beeldverhouding van 1.78:1 anamorf. Het eerste wat opvalt bij het bekijken van deze productie, is dat de scherpte nogal tegenvalt. Dit is een gegeven wat ook van toepassing is op eerder uitgegeven BBC-producties door Just Entertainment, zie bijvoorbeeld onze eerdere recensie van Sweeney Todd. Het contrast is aan de lage kant. In combinatie met het matige zwartniveau geeft dit het beeld de onscherpe look. De detaillering is niet in orde en dit valt met name op bij de donkere binnenscènes. Ook de kleuren, die onnatuurlijk flets ogen, dragen hier aan bij. Verder is er in lichte mate filmgrain waar te nemen, maar nergens storend. Elk deel van de serie is verdeeld in 6 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op de juiste hoogte in het beeld geplaatst.

Het geluid van de DVD bestaat uit een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s). Dit is een mooi gedetailleerde en naturel klinkende soundtrack geworden. Wel is het niet echt een dynamisch geluid, maar dit is dan ook weer niet nodig bij een romantisch kostuumdrama. Het geheel komt soms wel een beetje dof over. Het audiospoor is nogal dialoog gericht. Deze dialogen komen zowel uit de centerspeaker als uit beide frontkanalen. De achterste speakers worden met name aangesproken voor de prachtige muziek en sfeergeluiden. Vooral bij hetgeen wat zich in de buitenlucht afspeelt, komt dit goed tot zijn recht. Ook is er voldoende laag aanwezig, waarbij het LFE kanaal ook een duit in het zakje kan doen. Een audiospoor dat volstaat en een ruime voldoende verdient.

Het geanimeerde menuscherm staat in de verhouding 1.78:1 anamorf op de disk. Het muzikale thema van de serie horen we op de achtergrond in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Extra’s schitteren door afwezigheid. Wel zit er een slipcase om de hoes heen, wat de uitgave een chique uitstraling geeft.

Sense and Sensibility (vrij vertaald: verstand en gevoel) is de titel van een driedelige miniserie geproduceerd door de BBC. Deze vertelling is gebaseerd op het eerste boek geschreven door Jane Austen. Het verhaalt over de zussen Elinor en Marianne Dashmore die zo hun problemen hebben en dan met name in de liefde. Dit speelt zich allemaal af in het begin van de negentiende eeuw in Engeland. De serie is het boek zeer trouw gebleven en diept het goed uit. Met name het acteerwerk is subliem en draagt bij aan een prima weergave van het boek van Austen. Beeld en geluid zijn in principe in orde, maar hebben een paar kleine kanttekeningetjes. Extra’s ontbreken helaas bij deze uitgave. Een miniserie die het verdient gezien te worden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.