Godfather Trilogy, The

Paul Ranft
25-10-2001

8.5

Godfather Trilogy, The (DVD)

The Godfather vertelt het verhaal van de ontwikkeling van de mafia in de Verenigde Staten van Amerika tot aan het eind van de jaren zeventig. Francis Ford Coppola belicht met name één speciale Itiliaanse familie van de cosa nostra in deze fantastische en indrukwekkende film. The Godfather verscheen in 1972 in de bioscopen en wegens enorm succes werd in 1974 een vervolg gemaakt. 15 jaar later werd het derde en laatse deel opgenomen. In totaal dus drie films waarin het reilen en zeilen van de mafia nader wordt toegelicht. Paramount Pictures heeft deze drie films gebundeld in een weergaloos mooie DVD box. De box bestaat uit totaal 5 DVDs waarvan één DVD ruim drie uur aan bonus materiaal bevat. De bespreking van deze box betreft alle drie de films en waar nodig zal specifiek naar het betreffende deel verwezen worden.

Deel I
In 1946, net na WO II, heeft de geïmmigreerde Itiliaanse Vito Corleone (Marlon Brando) rondom en in New York een imperium opgebouwd. Hij is een machtig en welgesteld man die zich bezig houdt met allerlei smerige en duistere zaken zonder dat hij zelf op de voorgrond treedt. Hij laat zijn “vieze” karweitjes door leden van zijn mafiagroep uitvoeren voor geld of hij verlangt een tegenprestatie van degene die beroep op zijn macht doet. De gehele familie is betrokken bij de clan. Echter, zijn jongste zoon Michael (Al Pacino) wil van zijn zaken niets weten en bemoeit zich nauwelijks met de familie. Als de familie betrokken dreigt te worden in de drugshandel weigert Corleone, tot tegenzin van zijn zoon Santino, daar mee in te stemmen. Er ontplooit zich een mini-oorlog tussen de verschillende mafia families waarbij doden vallen. Ook Don Corleone is niet veilig want ook hij wordt slachtoffer van een aanslag. Als Michael verneemt dat zijn vader is getroffen door een aanslag spoedt hij zich naar de familie. De overgebleven leden van de clan weten niet precies hoe ze moeten handelen en dreigen ten onder te gaan in het geweld. Michael besluit de aanslag op zijn vader, die ternauwernood aan de dood is ontsnapt, te vergelden op de aanstichter van het geweld. In een Itilliaans restaurant schiet hij ene Sollozzo (Al Lettieri) en een corrupte politieagent beiden een kogel door het hoofd en hij vlucht naar Sicilië. Terwijl de mafia nog steeds op zoek naar Michael is trouwt hij op Sicilië met de mooie Apollonia. Lang kan hij echter niet genieten van dit huwelijk want Apollonia komt om bij een aanslag op Michael. Vlak voor deze gebeurtenis heeft hij vernomen dat zijn broer Santino is omgekomen bij een aanslag. In New York roept de inmiddels volledig herstelde Don Vito alle “Dons” van de mafia families bij elkaar om de gangsteroorlog te doen laten stoppen. Het lukt Vito Corleone om een wapenstilstand te bewerkstelligen. Michael, compleet veranderd door de gebeurtenissen, is teruggekeerd naar New York en neemt met toestemming van zijn vader de touwtjes in handen en trouwt met Kay (Diane Keaton), de vrouw die hij liefhad voordat hij naar Sicilië vluchtte. Het blijft een poosje rustig onder de verschillende mafia families maar als de peetvader sterft aan een hartaanval besluit Michael zich te wreken op de andere mafiabazen.

Deel II
In dit deel zien we twee verhalen door elkaar lopen. Het ene gedeelte betreft flashbacks naar de periode van Vito Corleone (Robert de Niro) en laat zien hoe Vito als negenjarige jongen van Sicilië vlucht naar de Verenigde Staten en laat zien hoe hij zijn status als peetvader opbouwt. Het andere gedeelte borduurt verder op het eerste deel van The Godfather. Michael Corleone (Al Pacino) is de nieuwe peetvader nadat hij zijn concurenten heeft uitgeschakeld. Hij wil zijn illegale zaken uitbreiden naar het Westen van Amerika. Zijn zuster Connie (Talia Shire) is inmiddels gescheiden en zijn oudste broer Fredo (John Cazale) werkt voor de familie in de wereld van het gokken en het hotelwezen. Michael krijgt niet direct wat hij wil en maakt daardoor vijanden. Er wordt een aanslag op hem gepleegd die hij ternauwernood overleeft. Hij geeft tijdelijk de leiding aan zijn (halfbroer) Tom Hagen (Robert Duvall) en besluit zelf op onderzoek te gaan om te achterhalen wie de verrader in de familie is. Dit onderzoek brengt hem naar Cuba waar hij met ene Hyman Roth (Lee Strasberg), een geslepen Joodse zakenman, een deal wil sluiten. Tijdens zijn verblijf op Cuba achterhaalt hij wie de verrader in de familie is. Bij zijn terugkomst in Amerika wacht hem een hoorzitting voor een senaatscommissie die een onderzoek heeft ingesteld naar de mafia. Op sluwe wijze en gebruikmakend van de eer van de Itiliaanse familietraditie weet hij een proces te voorkomen en schakelt hij zijn tegenstanders uit.

Deel III
In het derde en laatste deel van The Godfather wordt een sprong in de tijd gemaakt. We schrijven de periode van de eind zeventiger jaren. De ouder geworden Michael Corleone (Al Pacino) is de gevierde man. Hij probeert zijn imago op te krikken door het schenken van enorme geldbedragen aan liefdadigheidsinstellingen. Michael’s kinderen Anthony en Mary zijn inmiddels volwassen geworden. In tegenstelling tot Mary weet Anthony van zijn vaders praktijken en wil hij absoluut niets met Michael’s zaken te maken hebben. Anthony wil het liefste een profesionele zanger worden. Michael heeft als liefste wens om al zijn duistere praktijken vaarwel te zeggen en zich volledig te richten op het legaal zaken doen. Hij wil zich inkopen bij de Rooms Katholieke Kerk om zijn belangen veilig te stellen en hij verkoopt al zijn hotels. Deze omslag van Michael wordt niet op prijs gesteld door een aantal figuren van de cosa nostra omdat zij zich verraden voelen. Tijdens zijn mededeling aan de verschillende “Dons” in Atlantic City waarin hij aangeeft dat hij alleen nog maar in legale zaken gaat vindt een onverwachte aanslag plaats. Het bloedbad eist vele levens van vooraanstaande figuren uit de mafia. De jonge Vincent Mancini, de zoon van zijn broer Santino, wil wraak nemen wat de peetvader verbiedt. Michael besluit om naar Sicilië af te reizen om te achterhalen wie de verantwoordelijke is voor de aanslag. Zijn hele familie volgt hem naar het Itiliaanse eiland, inclusief zijn ex-vrouw Kay (Diane Keaton) en zijn dochter Mary die inmiddels een intense relatie heeft met Vincent. Op Sicilië vindt de uiteindelijke dramatische afrekening plaats ....

Deze verfilming van hoe een eenzaam Itiliaans jongentje in het grote Amerika van begin 1900 zich opwerkt tot een gangsterbaas en hoe de ontwikkeling van zijn “persoonlijke” en zijn “zakelijke” familie tot stand komt is fenomenaal vastgelegd. Er is geen moment in de film dat je je zal vervelen. Coppola weet op sublieme wijze de spanning op te bouwen en te behouden. Dit doet hij mede geholpen door een uitzonderlijke cast maar ook door zijn manier van filmen. De muziek in de film speelt eveneens een niet onaanzienlijke belangrijke rol in de films. Op basis van het door Mario Puzo (en deels Coppola) geschreven gelijknamige boek krijgen we een beeld van hoe het er in die jaren aan toe ging en hoe een ieder moest strijden om in leven te blijven. In totaal ontving deze sequel een negental Oscars® en vele andere prijzen. Deel 1 (1973) en deel 2 (1975) ontvingen de Academy Award voor de beste film. Marlon Brando ontving een Oscar® voor zijn acteerprestatie in deel 1 maar hij weigerde deze op te halen vanwege de discriminatie van Indianen door het filmgekke Hollywood. Op een aantal nominaties na, viel het derde deel niet in de prijzen. Velen vinden dat het derde en laatste deel minder goed is dan de eerste twee delen. Echter juist in dit derde deel wordt veel meer nadruk op de persoonlijke familieband van de Corleones gelegd waardoor dit laatse deel meer emotie bevat.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 1972
Speelduur: 523 min
Verpakking: Boxset
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Noors, Zweeds
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865556160

• Behind the Scenes
  • galleries
  • Additional Scenes
  • Filmmakers
  • The Family Tree

Alle drie de delen worden gepresenteerd in de aspect ratio (beeldverhouding) 1.85:1 (anamorf) hetgeen overeenkomt met het oorspronkelijke bioscoopformaat. De eerste twee delen zijn ouder dan een kwart eeuw en de originele 35mm filmnegatieven verkeren in een slechte staat. Daarom is het juist zo opvallend dat Paramount er wonderwel in is geslaagd om het beeld op meesterlijke wijze te restaureren. Hoewel niet overal de beeldkwaliteit optimaal is zijn de films keurig digitaal gerestaureerd. Ontdaan van vuil en van de meeste krasjes zijn de de transfers van alle drie de delen opmerkelijk schoon. Hier en daar is nog wel een wit spikkeltje te zien maar dit mag eigenlijk geen naam hebben. De stemmige kleursetting van geel en bronskleur, die zo kenmerkend is voor deze film, is prima behouden gebleven. Ondanks dat in het derde deel in een aantal scenes (frames) de helderheid van het beeld iets afneemt en dan weer toeneemt, is het helderheids- en contrastniveau goed te noemen. Het zwartniveau in de afzonderlijke delen is diep en solide. Met opzet zijn een flink aantal scenes onderbelicht opgenomen en daardoor zijn schaduwdetails niet altijd even goed zichtbaar. Soms vallen de details volledig weg in het aangrenzende zwart of bruinzwart. In heldere en lichte beelden kunnen we constateren dat een lichte hoeveelheid grain in de transfer is gebleven zonder dat dit nu echt problemen oplevert. De scherpte van het beeld varieert. Soms doet het beeld wat “soft” aan en dan is het beeld weer haarscherp. Helaas zien we met name in deel 1 en deel 2 een flinke dosis edge-enhancement waardoor het volgen van deze film op een (groot) projectiescherm toch wel voor problemen kan zorgen. Hier en daar zien we wat digitale compressiefoutjes maar ook hier kunnen we stellen dat deze geen enkele problemen vormen. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed (onder) in het beeld geplaatst en laat zich makkelijk lezen. Ook de vertaling van het Engels naar het Nederlands is doeltreffend. Alle delen van deze film zijn middels een dual layer op DVD (DVD-9) vastgelegd. In alle delen valt de laagwisseling nauwelijks op maar is voor de oplettende kijker wel waarneembaar. Deel 2 is vanwege de lengte van de film verdeeld over twee disks. De tweede disk van dit deel is een DVD-5 disk wat inhoudt dat het hier een single layer disk betreft en er derhalve geen laagwisseling optreedt. Mijns inziens heeft Paramount al het mogelijke uit de kast gehaald om deze trilogie op een aanvaardbaar en meer dan acceptabel niveau op DVD vast te leggen. Wat mij betreft zijn ze daar ruimschoots in geslaagd.

Het geluid van The Godfather is van een optische monotrack (deel 1 en 2 beide mono, deel 3 Dolby Stereo) onder supervisie van Francis Coppola volledig geremasterd naar een volwaardige Dolby Digital 5.1 track. Alle drie de delen bevatten dus een DD 5.1 track. Een keuze in verschillende talen kan niet gemaakt worden want alleen een Engelse track is aanwezig. De bitrate van alle drie de audiotracks bedraagt 448 Kb/sec. Over het algemeen is het geluid georiënteerd op de dialoog waardoor het meerendeel van het audio via de drie voorluidsprekers wordt weergegeven. De dialoog klinkt zuiver en is over het geheel genomen goed te verstaan. Het surroundkanaal wordt met name gebruikt voor omgevingsgeluiden. Sporadisch gebeurt dit in split-surround. Het subwoofer kanaal wordt op een enkele aktiescene na nauwelijks gebruikt. De soundtrack van Nino Rota (deel 1 en 2) is buitengewoon sfeervol en karakteristiek voor deze film. In deel 3 borduurt Carmine Coppola verder op deze muziek en is zelfs iets bombastischer dan in de eerste twee delen. De muzikale score is heel mooi naar het surroundkanaal gemixt en klinkt heel mooi. Prima geluid voor een film uit dit genre.

Deze collectie wordt geleverd in een zwartgekleurde kartonnen box met vier disk trays. De meningen hierover zullen uiteen lopen. Op zich heel mooi vervaardigd maar hoe berg je nu zoiets op tussen je andere DVDs?
De drie afzonderlijke delen zijn elk voorzien van een audiocommentaar track. De overige extra’s bevinden zich op een aparte extra disk. Paramount heeft meer dan drie uur materiaal aan deze collectie toegevoegd die bijzonder interessant blijkt te zijn. Daar waar sprake is van bewegend beeld is de aspect ratio 4:3 met Dolby Digital 2.0 (192 Kb/sec) geluid. De extra's zijn Nederlands ondertiteld.