Baas in eigen Bos 2 / Open Season 2

14-01-2009

7

Baas in eigen Bos 2 / Open Season 2 (DVD)

Boog en Elliot zijn nog steeds beste vrienden. De liefde van Elliot voor de mooie hinde Giselle brengt Elliot nog steeds tot hilarisch gestuntel. Dan is de dag gekomen dat Elliot met Giselle gaat trouwen. Maar plots krijgt Elliot vreselijke twijfels. Dan ziet hij hoe de teckel Mr. Weenie wordt ontvoerd en is de bevrijding van Mr. Weenie belangrijker geworden dan zijn huwelijk met Giselle. Boog, Elliot, McSquizzy, Buddy en de rest van de bosbewoners zetten een grote reddingsactie op poten voor hun worstvormige vriend. Een groep huisdieren, aangevoerd door de minipoedel Fifi, doet ondertussen haar uiterste best Mr. Weenie te ontdoen van zijn “wild zijn” gevoel. De bosbewoners komen aan bij het kamp van de vijand: de wereld van de huisdieren. Het leger huisdieren is niet van plan Mr. Weenie zonder slag of stoot te laten gaan.

Een goed jaar geleden verscheen de computeranimatiefilm Baas in eigen Bos, ofwel Open Season. In deze animatiefilm komt het tot een soort confrontatie tussen de dieren(wereld) en de mensen(wereld). Vernieuwend was het niet, maar succesvol bleek het wel. En zoals het volgens goed gebruik bij een succesvolle (animatie)film behoort, heeft ook Sony Pictures er een direct-to-video vervolg op gemaakt. De confrontatie tussen dier en mens is hier teruggebracht tot de confrontatie tussen de “wilde” dieren uit het bos en de door de mens verwende huisdieren. Het verhaal is weer doorspekt met humor, vlotte actiescènes en natuurlijk een slechterik. Geen mens dit keer, maar een huisdier. En wie kan er beter een slechterik zijn dan een verwende poedel. Uiteraard heeft de film ook een licht opvoedkundig moraal, dus met de afloop van het verhaal zit het wel goed. De film heeft niet dezelfde stemacteurs gekregen, dus in de Engelse versie hoor je andere stemmen dan in het origineel. De Nederlandse versie heeft wel grotendeels dezelfde stemacteurs, met onder andere de stemmen van Pim Veth, Rogier Komproe en Johnny Kraaikamp Jr.. Baas in eigen bos 2 / Open Season 2 is een aardige aanvulling op het origineel.

Sony Pictures heeft Baas in eigen Bos 2 / Open Season 2 in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc en in gewone kwaliteit op DVD. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de DVD uitgave. De recensie van de Blu-ray Disc uitgave kun je hier nog lezen.

Genre: Animatie
Speelduur: 73 min
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
EAN: 8712609673678

• verwijderde scenes
  • Videoclip
  • Breng het beest in je naar boven
  • Hoe teken je Boog, Elliot en Fifi
  • Game Zone

Evenals bij de andere digitale animatiefilms is ook bij Baas in eigen Bos 2 de digitale bron rechtstreeks overgezet naar DVD. Ofwel, het voorgeschotelde 1.78:1 anamorfe beeld ziet er zeer mooi en bijzonder kleurrijk uit. Scherpte en detaillering zijn uiteraard zeer goed, waarbij de fijne details bewaard gebleven zijn. Uiteraard is de rest als contrast, kleurverzadiging en zwartniveau ook dik in orde. In het beeld zijn geen ongerechtigheden te ontdekken. Een uitstekende standaard definitie PAL transfer. De film is netjes verdeeld in 28 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk en staat mooi laag in het beeld geplaatst.

Bij het geluid heb je keuze uit de originele Engelse track in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s), een Frans, Nederlandse en Vlaamse nasynchronisatie in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s).
De Engelse soundtrack klinkt ruim voldoende en heeft een goed klinkend ruimtelijk geluidsbeeld. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers, de surroundspeakers voegen hier subtiel omgevingsgeluiden en effectgeluiden in split-surround aan toe. De meeste dialogen komen uit de centerspeaker, maar afhankelijk van de plaats in het beeld komen de stemmen ook wel eens uit de frontspeakers en af en toe zelfs uit de surroundspeakers. Het LFE-kanaal wordt beperkt gebruikt. Uiteraard zijn de Nederlandse en Vlaamse nasynchronisaties ook van goede kwaliteit.

De breedbeeldmenu’s zijn weer filmgerelateerde animaties met achtergrondgeluid. Deze menu’s zijn naar keuze Engels- of Nederlandstalig. De meeste extra’s zijn in 1.78:1 anamorf breedbeeldformaat en hebben DD2.0 geluid (bitrate 192 kb/s).

Game Zone
Met keuzemogelijkheid voor vijf eenvoudige spelletjes voor de jeugd.

Breng het beest in je boven! (15 min)
Met hierin aandacht voor het inspreken van de stemmen met onder andere interviewfragmenten met de originele stemacteurs.

Hoe teken je Boog, Elliot en Fifi (17½ min)
Een van de animatoren verteld aan de hand van storyboards hoe het tekenproces verloopt.

Verwijderde scènes (7 min)
Drie niet gebruikte scènes, zonder verdere uitleg of toelichting.

Videoclip: “Who Let The Dogs Out” door Baha Men (3½ min)
Videoclip die niets met de film te maken heeft, behalve dat animatiefragmenten uit de film worden gebruikt.

Drie trailers van andere Sony Pictures animatie DVD uitgaven.

Baas in eigen Bos 2, ofwel Open Season 2 is een redelijk geslaagd vervolg op het origineel met bijna de dezelfde titel (zonder de toevoeging 2 dus). In deze animatiefilm een confrontatie tussen de “wilde” dieren uit het bos en de door de mens verwende huisdieren. Boog, Elliot, Giselle, McSquizzy, Buddy en de rest van de bosbewoners beleven weer een avontuur als ze de teckel Mr. Weenie uit de klauwen van de verwende huisdieren moeten bevrijden. De film is een direct-to-video vervolg. De kwaliteit van het beeld en het geluid van deze Sony Pictures uitgave is prima in orde. De aanwezige extra’s bieden aanvullend tijdvermaak.