Sex and the City: The Movie

13-01-2009

4.2

Sex and the City: The Movie (Blu-ray)

Het leven van de vier hartsvriendinnen in New York is vier jaar na het laatste TV seizoen nogal veranderd. Ieder van hen is haar eigen weg gegaan, al delen ze natuurlijk nog steeds alle lief en leed met elkaar. Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker) schrijft ondertussen boeken en deelt haar leven met Mr. Big (Chris North). Samen zoeken ze een woonruimte en Mr. Big verrast Carrie met de aankoop van een droompaleis. Haar drie vriendinnen Samantha (Kim Cattrall), Charlotte (Kristin Davis) en Miranda (Cynthia Nixon) hebben zo hun relatieperikelen waardoor Carrie bedenkt dat ze haar relatie met Mr. Big wil verstevigen. Zij en Mr. Big maken vervolgens een soort verstandelijk afspraak met elkaar te gaan trouwen. Carrie’s uitgever Enid (Candice Bergen) is enthousiast over het voorgenomen huwelijk en wil er een belangrijk item in de Vogue van laten maken. Haar vriendinnen helpen haar bij de voorbereidingen voor de grote dag. Bij het vrijgezellen diner hoort Mr. Big hoe Miranda zich uitlaat over haar eigen huwelijksproblemen en dat doet hem twijfelen. Zonder huwelijk hebben Carrie en hij een fijne relatie, hoe zal dit zijn als ze eenmaal getrouwd zijn? Op de dag zelf wordt zijn twijfel zo groot, dat hij Carrie gekleed in een prachtige trouwjurk met lege handen laat staan. Carrie stort helemaal in en de drie vriendinnen nemen haar mee voor een korte vakantie. Door deze gebeurtenis worden ieder van hen geconfronteerd met de eigen relatieproblemen.

Gedurende de jaren 1998 tot en met 2004 was de TV-serie Sex and the City met zes seizoenen bijzonder populair. En nog steeds trekken de herhalingen van deze serie hoge kijkcijfers. Maar in 2004 kwam na zes seizoenen een einde aan de serie. Een serie die menig taboe op relationeel en seksueel gebied had doorbroken. Een serie over vier hippe, succesvolle vriendinnen, wonend in Manhattan, New York en die niets liever deden dan shoppen, kleding kopen, uitgaan en seks. Omdat de serie populair bleef is besloten de vier vriendinnen nog eenmaal bij elkaar te laten komen in een speelfilm. En zo zien we de vier vriendinnen na vier jaar weer even terug. Nou ja even, de speelfilm is wel 2½ uur lang geworden. Evenals in het echte leven, is het verhaal van de film in de tijd ruim geplaatst na het laatste seizoen van de TV. Het leven van de vier vriendinnen heeft voor ieder van hen in de tijd een andere wending genomen, waardoor ze elkaar wat minder vaak zien. Maar het verhaal brengt ze als vanouds weer bij elkaar. De film voelt als een logisch vervolg op de TV serie en voelt bovenal aan als een hele lange aflevering. Regisseur Michael Patrick King schreef ook het script voor de film en was medeproducent van de film. Kenners van de TV serie weten dat Michael Patrick King ook als producent van de serie optrad, voor vele afleveringen het script geschreven heeft en een aantal afleveringen geregisseerd heeft. Dus geen wonder dat de speelfilm als vertrouwd aanvoelt. Dit komt natuurlijk ook doordat alle hoofdrolspelers uit de TV serie ook in de film van de partij zijn. Het verhaal van de film is leuk, al had het qua tijd best iets korter mogen zijn. Uiteraard is alles visueel fraai in beeld gebracht met dezelfde aandacht voor de uiterlijkheden en de kledij als in de serie. Op de Blu-ray Disc staat dat dit een ‘extended version’ van de film betreft. De film duurt op deze Blu-ray Disc ongeveer vijf minuten langer. Wat er precies anders is, weet ik niet omdat ik de film voorheen nog niet eerder had gezien. Schokkend zal het niet zijn wat nu toegevoegd is. De serie en de film is vooral bij jongeren erg populair. Het verbaast ook niet dat de film een MTV Award nominatie heeft gekregen en een nominatie voor een Teen Choice Award. Voor liefhebbers van de TV serie of één van de hoofdrolspelers is de film ongetwijfeld genieten. En als je van een leuke romantische film houdt gelardeerd met de nodige pikant getinte grapjes, dan ben je bij Sex and the City: The Movie aan het juiste adres.

Paradiso Home Entertainment heeft Sex and the City: The Movie zowel op DVD als in High Definition (HD) uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). De Blu-ray Disc uitgave is voor Paradiso een primeur op dit nog nieuwe High Definition formaat. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de DVD uitgave. Je kunt hier onze recensie van de DVD uitgave lezen.

Genre: Romantiek
Speelduur: 151 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504073311

• Additional Footage
  • A Conversation with Sarah Jessica Parker and Michael Patrick King
  • The Fabulous Fashion of Sex and the City
  • Fergie in the studio
  • The City
  • Dish It

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van SMPTE VC-1 videocoderingsmethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Deze High Definition uitgave laat de film fraai tot zijn recht komen. Het beeld ziet er goed uit met natuurlijk ogende, heldere kleuren en een goed contrast. De felle kleuren hebben op deze Blu-ray Disc een grote kleurrijkdom met fijne nuancering en een uitstekende verzadiging. De scherpte en de detaillering zijn beide goed maar niet bijzonder. In het algemeen oogt het beeld nog een beetje soft. Of dit bewust zo gedaan is, valt niet te zeggen, maar is niet ondenkbaar. Het beeld heeft wel een fraaie diepte, dat als geheel een mooie filmische indruk achterlaat. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Een kort moment, bij tijdsindex 11’54” zit een compressiefout in het beeld. Verder oogt het allemaal zeer fraai en is dit een fraaie HD beeldpresentatie van deze film. De film is opgedeeld in 38 hoofdstukken. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, klein lettertype. De ondertiteling staat te hoog geplaatst onder in het beeld.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz) en een Franstalige Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). De film start standaard met de Franstalige track, dus even schakelen voor de originele Engelstalige track.
Een prima klinkende soundtrack die voornamelijk uit dialoog en met muziek bestaat, dus zonder agressieve speciale effecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. In enkele scènes zijn de surroundspeakers zeer nadrukkelijk aanwezig. Het LFE kanaal wordt incidenteel gebruikt. Dialogen zijn goed te volgen en komen via de centerspeaker.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s hebben 1080p/i VC-1 gecodeerd HD resolutie beeldkwaliteit en zijn Nederlands ondertiteld.

Behind the Story