Chronicles of Narnia, The: Prince Caspian

06-01-2009

8.2

Chronicles of Narnia, The: Prince Caspian (DVD)

Een jaar is verstreken sinds de vier Pevensie kinderen, Peter (William Moseley), Susan (Anna Popplewell), Edmund (Skandar Keynes) en Lucy Pevensie (Georgie Henley), hun avontuur in de wonderlijke wereld van Narnia hebben beleefd. Het leven in Londen ten tijde van de tweede wereldoorlog valt niet mee. Deze vier koningen en koninginnen van Narnia zijn plots op magische wijze weer terug in Narnia, waar sinds hun laatste avontuur 1300 jaren verstreken zijn. Narnia is nu bezet door de Telmarijnen, met de wrede Miraz (Sergio Castelliitto) op de troon. De rechtmatige troonerfgenaam is prins Caspian X (Ben Barnes), die op de vlucht is voor zijn wrede oom Miraz. Het is deze prins Caspian die de vier Pevensie kinderen heeft teruggebracht naar Narnia, toen hij in nood op een magische hoorn blies. Samen met de pratende muisje Reepicheep, de das Trufflehunter en de dwerg Nikabrik, gaan Caspian en de vier Pevensie kinderen op zoek naar de leeuw Aslan. Met de oorspronkelijke bewoners van Narnia gaan ze de strijd aan tegen Miraz om de magie en glorie van het betoverende land te herstellen.

Regisseur Andrew Adamson verraste enkele jaar geleden met de fantasy verfilming The Chronicles of Narnia – The Lion, The Witch and The Wardrobe. In het Nederlands vertaalt als De Kronieken van Narnia: De Leeuw, de Heks en de Kleerkast. Het verhaal van Prins Caspian, origineel getiteld Prince Caspian: The Return To Narnia, is een kinderboek uit 1951 en is het vierde deel van de door C.S. Lewis geschreven reeks “De Kronieken Van Narnia”. Het verhaal is echter het tweede deel in volgorde. Alhoewel Lewis zelf in 1959 zei dat hij niet wilde dat er er een eventuele televisie- of filmversie van werd gemaakt, heeft regisseur Andrew Adamson ook de verfilming van dit verhaal op zich genomen. Zijn verfilming van The Chronicles of Narnia: Prince Caspian begint zonder een terugblik op de voorgaande verfilming. Nu is dit geen echt probleem, je zit al vrij snel in het verhaal. Uiteraard zitten er wel de nodige verwijzing naar de eerste film, omdat Prince Caspian toch een soort vervolg op de eerste film is. Maar mocht je de eerste film niet gezien hebben, dan vormt dit geen probleem bij het bekijken van Prince Caspian. De hoofdrollen van de vier Pevensie kinderen worden weer gespeeld door dezelfde acteurs als bij de eerste film. Deze jonge acteurs zijn nu natuurlijk iets ouder en iets meer ervaren, wat je in hun rol zeker terugziet. Nieuwe karakter is Prins Caspian, die gespeeld wordt door acteur Ben Barnes. De slechterik is ditmaal Koning Miraz, die gespeeld wordt door Sergio Castellitto. De slechterik uit de eerste film, de Witte IJskoningin, is heel kort te zien in Prince Caspian met wederom een vertolking door Tilda Swinton. Uiteraard is Liam Neeson als de stem van de leeuw Aslan ook weer van de partij. Enkele nieuwe pratende dieren zijn in het verhaal opgenomen, waarbij ze ook een beetje een sidekick-achtige komische rol hebben gekregen. Vergelijkbaar zoals in mening Disney tekenfilm ook wordt gedaan. Met Prince Caspian schotelt regisseur Andrew Adamson je weer een fraai gevisualiseerde fantasiewereld voor met sprekende dieren, faunen, dwergen, centauren en reuzen. De special effects zijn in deze tweede film grootser en overtuigender dan bij de eerste film. De grote gevechtsscènes zien er fraai uit en doen denken aan de gevechtsscènes uit The Lord of the Rings trilogie. Het maakt het verhaal daarmee wel iets minder magisch dan het eerste deel. Toch is Prince Caspian weer een prima avontuurlijke fantasyfilm geworden die garant staat voor bijna 2½ uur spektakel.

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian is door Walt Disney uitgebracht op DVD en in High Definition op Blu-ray Disc. De DVD versie is in twee uitvoeringen uitgebracht. Een 1-DVD release met de film inclusief het audiocommentaar en een 2-DVD Special Edition met een tweede DVD met extra’s. Dit is de bespreking van de 1-DVD uitgave. Onze bespreking van de dubbel Blu-ray Disc uitgave kun je hierlezen.

Genre: Fantasy
Speelduur: 143 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • Dolby Digital 2.0 - Hindi
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418187514

De film staat in zijn oorspronkelijk bioscoop beeldverhouding van 2.40:1 anamorf op de DVD. Het beeld ziet er zeer fraai uit en geeft de sfeervolle fantasiewereld van Narnia mooi en filmisch weer. De kleuren zien er helder, goed verzadigd en natuurlijk uit. Ook de scherpte van het beeld en de detaillering zijn beide goed. Contrast en zwartniveau van het beeld zijn goed. Het is een nieuwe film, dus het beeld is verder vrij van fouten. Filmgrain is tot een minimum beperkt.
De film is verdeeld in 23 chapters (hoofdstukken). De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk met een goede vertaling. De optionele Nederlandse ondertiteling is geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst, net boven de zwarte balk.

Bij de geluidstrack is keuze uit de Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 384 kb/s) en een Nederlandse en Vlaamse nasynchronisatie eveneens in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s). De soundtrack klinkt erg goed en heeft een mooie surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen worden gebruikt. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De fraaie filmmuziek komt met een brede stereospreiding en veel detail uit beide frontspeakers, de surrounds voegen daar een ruimtelijke dimensie aan toe. De filmgeluiden beperken zich niet alleen tot de voorste speakers, de surrounds worden vaak gebruikt voor de omgevingsgeluiden en menig geluidseffect. Als geheel geeft dit een goed klinkende soundtrack met gevoel van diepte en ruimtelijkheid. Ook het LFE kanaal wordt diverse momenten goed gebruikt om extra laag aan de soundtrack te geven. Helaas heeft Buena Vista niet de hogere bitrate voor het geluid gebruikt. Dit had de detaillering, dynamiek en laagcontrole van de soundtrack zeker in positieve zin te goede gekomen.
Traditiegetrouw bij een Disney film is ook een Nederlandse en Vlaamse nasynchronisatie aanwezig. De nasynchronisatie klinkt redelijk, maar mist de emotie van de film. Voor kleinere kinderen voldoende, maar daarvoor is de film dan weer te beangstigend.

Voor deze bespreking hadden we de beschikking over de 1-DVD uitgave. Deze uitgave betreft alleen de film met een begeleidend audiocommentaar. De 2-DVD Special Collector’s Edition heeft meer extra’s op een tweede DVD staan. Deze uitgave hebben we niet beschikbaar gekregen voor deze bespreking.

Regisseur Andres Adamson geeft samen met acteurs Ben Barnes, Georgie Henley, Skandar Keynes, William Moseley en Anna Popplewell tijdens de film een begeleidende uitleg. De regisseur is hierbij het meeste aan het woord.

De DVD keepcase is voorzien van een glanzende slipcover met reliëfopdruk met dezelfde afbeelding als de keepcase cover.

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian is de tweede Walt Disney verfilming van de kinderboeken van de Britse schrijver C.S. Lewis. Wederom met regisseur Andrew Adamson en dezelfde cast van vier hoofdrolspelers wordt de magische wereld van Narnia met sprekende dieren, faunen, dwergen en reuzen gecreëerd. Dit keer moeten de vier kinderen strijden om het voortbestaan van Narnia samen met de bewoners van Narnia en de Telmarijnse Prins Caspian. Walt Disney Studios Home Entertainment heeft de film uitgebracht op een 1-DVD release en op een 2-DVD release. De 1-DVD release heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. Als extra alleen een begeleidend audiocommentaar. Wil je meer extra’s, dan is de 2-DVD ‘Special Edition’ je keuze.