Quo Vadis

02-01-2009

7.4

Quo Vadis (Blu-ray)

Het oude Rome, 64 na Christus. Generaal Marcus Vinicius (Robert Taylor) keert na enkele jaren oorlogvoeren terug in de hoofdstad van het immense Romeinse rijk. Hij mag echter nog niet de stad binnen rijden, aangezien Keizer Nero (Peter Ustinov) enkele grootschalige festiviteiten heeft gepland. Het is dan ook wachten op het sein dat de Generaal de stad mag binnentreden. Vinicius ziet zich daarom genoodzaakt buiten de stad te bivakkeren, waar hij terecht komt bij een gepensioneerde generaal. Hij wordt op slag verliefd op de geadopteerde dochter van de generaal, de mooie Lygia (Deborah Kerr). Lygia is echter een Christen, iets dat moeilijk samengaat met de Romeinse opvoeding van Vinicius. Wanneer hij Keizer Nero overhaalt Lygia aan hem te geven, verloopt de omgang tussen de twee nog moeilijker. Toch ontstaat er langzaam iets moois tussen de brute generaal en de ingetogen Lygia. Ook raakt Vinicius steeds meer geïnteresseerd in het Christelijke geloof en wanneer Nero compleet gek geworden lijkt, moet hij kiezen tussen zijn eigen mensen en zijn geliefde. Intussen geeft Nero de Christenen de schuld van alle ellende in de stad en de inwoners willen bloed zien.

Quo Vadis is een film zoals ze die alleen in het klassieke Hollywood konden maken. Drie jaar lang werd er gewerkt aan de film, werden er gigantische sets gebouwd, vele duizenden kostuums ontworpen en verleenden enkele duizenden extra’s hun medewerking aan de opnamen. Alles aan deze prent ademt dan ook grootsheid uit en de term epische film is met recht van toepassing op deze productie. De film inspireerde veel filmmakers en was het begin van een geheel nieuw genre, de zogenaamde sandalenfilm. Bekende films als Ben-Hur, Spartacus, The Ten Commandments en Cleopatra volgden in de jaren hierna. Quo Vadis was dus één van de grondleggers van dit genre, maar zeker niet de beste film uit bijvoorbeeld dit rijtje. Hiervoor mist de film teveel en lijkt het geheel teveel te mikken op grootschalige scènes. Het verhaal lijkt een beetje een ondergeschoven kindje en grote delen van de prent voelen saai en langdradig aan. Ook kan de wel erg duidelijk aanwezige promotie van het Christelijke geloof sommige mensen tegenstaan. Het verhaal draait in eerste instantie om de liefde tussen een Romeinse generaal en een Christelijke vrouw. De verschillen tussen deze twee mensen en de ommekeer die deze generaal maakt naar het Christelijke geloof staat in feite voor het einde van het Romeinse rijk en de opmars van het christendom. Aan de andere kant zijn we getuige van het gek worden van Nero, de keizer die bekend staat om zijn wreedheid. Deze verhaallijn is veruit de interessantste, niet in de laatste door het optreden van Peter Ustinov die veruit de beste rol neerzet. Zoals gezegd kan de film soms wat saai aanvoelen en dit gaat vooral op voor de eerste twee uur. Ellenlange dialogen zijn het gevolg en slechts enkele spectaculaire scènes weten de aandacht vast te houden. Het derde en laatste uur bevat meer spektakel en hier is de film dan ook op zijn best. Verder probleem is dat de karakters eigenlijk vrij slecht uitgewerkt worden en dit zelfs met een speelduur van bijna drie uur. De twee hoofdrolspelers lijken verder weinig te kunnen met het script en de matige dialogen. Zowel Robert Taylor als Deborah Kerr hebben betere rollen op hun naam staan en chemie is verder niet echt aanwezig. We noemden eerder al Peter Ustinov, die gestalte geeft aan Keizer Nero. Hij zet een geweldig optreden neer als de kinderachtige en zeurderige keizer die langzaam maar zeker gek begint te worden. Deze transformatie komt zeer geloofwaardig over en hiermee redt Ustinov enigszins deze film. Quo Vadis is dan ook een prent die ten onder lijkt te gaan aan het matige script en de te dik er bovenop liggende boodschap. De manier waarop alles gemaakt is, van enkele epische scènes tot de aankleding van sets en acteurs, weet het geheel samen met het vermakelijke derde gedeelte te redden.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 1951
Speelduur: 176 min
Beeldverhouding: 1.37:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Commentaar
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
EAN: 7321931649728

• Documentaire

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.37:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc.

Quo Vadis stamt uit 1951 en is daarmee alweer 57 jaar oud. De film staat in het originele formaat van 1.37:1 op de uitgave en dit resulteert in zwarte balken aan de zijkanten van het beeld. Warner heeft het originele bronmateriaal aan een opknapbeurt onderworpen en het resultaat mag er wezen. Uiteraard is wel duidelijk dat we hier met een oudere film te maken hebben en dit is vooral zichtbaar aan de diepte van het beeld en de mate van detail. Deze is niet te vergelijken met recente films, maar vooral close-ups laten voldoende detail zien. Wijdere shots ogen iets minder overtuigend, ook door het vele gebruik van matte paintings en andere technieken de gebruikt werden om de grootschalige scènes van het oude Rome te creëren. Qua scherpte scoort de transfer ook een voldoende, maar toch zijn er genoeg scènes die wat soft overkomen. De kleuren ogen goed verzadigd en lekker fel, maar missen een natuurlijke uitstraling. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het Technicolor proces, waar simpelweg minder schakeringen zichtbaar zijn. De donkere scènes zijn prima te volgen dankzij het goede schaduwdetail en contrast en ook het zwartniveau ziet er goed uit. Filmgrain is in lichte mate aanwezig in sommige scènes en ook kleine beschadigingen ontbreken niet helemaal. Alles bij elkaar een nette beeldkwaliteit, zeker voor een film van bijna 60 jaar oud.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 1.0 formaat (192 kb/s) op de schijf. Het originele monogeluid is dus intact gebleven, maar uiteraard klinkt dit formaat wat gedateerd. Ook heeft Warner gekozen voor een lage bitrate van 192 kb/s, iets dat ervoor zorgt dat de track qua detail tekort schiet. De dialogen klinken overtuigend en zijn duidelijk te volgen. Dit is gelijk ook de sterkste kant van de track en de dialogen klinken voor een oude film zoals deze erg goed. Een pluspunt is ook dat het geluid totaal geen ruis of beschadigingen bevat. Een belangrijk onderdeel van het geluid is de muziek en deze klinkt vrij aardig, maar met een hogere bitrate had hier zeker nog winst te behalen geweest. De massale scènes waarin we duizenden mensen horen zingen en schreeuwen klinken wat flets en maken weinig indruk. Dit heeft alles te maken met het formaat, dat gewoon zijn beperkingen heeft. Gelukkig bevat de track voldoende laag om niet al te vlak over te komen. Een nipte voldoende voor deze track, die vooral gescoord wordt door de overtuigende dialogen. Warner zou er echter goed aan doen de maximale bitrate te gebruiken om zo nog meer uit het geluid te halen.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Aan het einde van de film schakelt de schijf over naar een menu voor de extra’s, een menu dat ook opgeroepen kan worden door op het knopje van het hoofdmenu te klikken op je afstandsbediening.

Filmhistoricus F.X. Feeney geeft een zeer informatief en onderhoudend commentaar tijdens de film. Hij vertelt hierin veel anekdotes over het maken van de film, de acteurs en de regisseur. Over een film zoals deze valt veel te vertellen en dat is dan ook precies wat de beste man doet. Ook horen we veel over de belangrijke positie die de prent inneemt in de filmgeschiedenis.

In The Beginning: Quo Vadis And The Genesis Of The Biblical Epic (43 min.)
Ook in deze documentaire veel aandacht voor de film en hoe belangrijk de film was voor het Hollywood van de jaren ’50. Het ontstaan van een nieuw genre wordt besproken en wat er allemaal komt kijken bij het maken van een grootschalige film zoals deze. Diverse filmdeskundigen komen aan het woord, evenals experts op het gebied van de Romeinen.
De resolutie van deze extra is 480p.

Hier zijn twee trailers te bekijken, namelijk een korte teaser (1 min.) en een lange bioscooptrailer (5 min.) De resolutie is 480p.

Quo Vadis is een epische film uit het klassieke Hollywood die het verhaal vertelt van een Romeinse generaal die verliefd wordt op een Christelijke vrouw. Hij moet op den duur kiezen tussen zijn Romeinse achtergrond en zijn geliefde, iets dat bemoeilijkt wordt door de situatie in het rijk. Keizer Nero begint langzaam gek te worden en stuurt het immense rijk richting de afgrond. De film is episch op het gebied van sets, kostuums en de vele figuranten die meewerkten aan de film. Het verhaal is minder aansprekend en duidelijk het minste aan de film. Karakters worden slechts uitgewerkt en lange secties komen saai en langdradig over. Het derde gedeelte bevat meer vaart en weet de film enigszins te redden. Ook het optreden van Peter Ustinov is het bekijken waard. De Blu-ray Disc heeft een prima beeldkwaliteit, zeker voor een film van bijna 60 jaar oud. Ook het geluid is voldoende, waar vooral de dialogen overtuigen en erg natuurlijk klinken. Er zijn niet veel extra’s aanwezig, maar het audiocommentaar en de documentaire zijn wel erg interessant.