Starship Troopers 3: Marauder

28-12-2008

4

Starship Troopers 3: Marauder (DVD)

De oorlog van de Federatie tegen de Bugs gaat door! Nog steeds trekt de mensheid op allerlei planeten ten strijde tegen enorme hoeveelheden monsterachtige insecten. Johnny Rico (Casper Van Dien), held van planeet P, is gestationeerd op de planeet Roku San, waar een hevige strijd aan de gang is. Een inspectie door de beroemde Sky Marshal Omar Anoke (Stephen Hogan) loopt echter uit de hand wanneer de Bugs zich door een zwakte in de verdediging weten de vechten. Anoke weet samen met Kapitein Lola Beck (Jolene Blalock) te ontsnappen in een ruimteschip. Maar dan gaat er iets mis en stranden Anoke en Beck op een insectenplaneet. Er wordt een reddingsoperatie op touw gezet, waarbij Rico dankbaar gebruik mag maken van het nieuwste wapen van de federatie, het Marauder gevechtspak.

Een direct op DVD uitgebracht vervolg op een bekende film: er zullen weinig mensen zijn die hiervoor bij de plaatselijke DVD-boer in de rij gaan staan. Films met een beperkt budget waarbij de enige betrokkenheid van de oorspronkelijke regisseur een “Presented By” vermelding is, waarbij de originele cast vervangen is door B-kaliber acteurs en waarbij beduidend minder geld beschikbaar was voor effectwerk. Starship Troopers 3: Marauder voldoet aan al deze criteria. Met één uitzondering: de hoofdrolspeler uit de eerste film, Casper Van Dien, is in dit geval namelijk wél van de partij. Maar afgezien van een bekend gezicht in een bekende rol voegt hij eigenlijk weinig toe. Zijn personage is dermate generiek dat men ook een andere acteur de rol had kunnen geven. Ach, het zal wellicht wat mensen overhalen om de film een kans te geven. Geheel onterecht overigens, want evenals Starship Troopers 2 (ook een direct-op-DVD productie) haalt ook het derde deel nog niet een fractie van het niveau van Paul Verhoeven’s (cult-) klassieker. Wist Verhoeven een scherpe politieke satire te verpakken in een actievolle science fiction prent, schrijver/regisseur Edward Neumeier komt met Starship Troopers 3 niet verder dan een zwak aftreksel hiervan. De actie is low-budget, de effecten zijn van benedenmaats niveau en de satire ontbreekt. Er is weliswaar geprobeerd om een discussie over de rol van godsdienst in de oorlog in de film te verwerken, maar het is niet duidelijk wat Neumeier daarmee precies wil zeggen. Bovendien komt het extreem geforceerd over. Hetzelfde geldt voor de totaal overbodige naaktscène, een slappe en misplaatste kopie van de bekende douchescène uit het eerste deel. “Wat Verhoeven kan, kan ik ook!”, zal Neumeier geroepen hebben. Dus uiteraard ontbreken ook de “Would you like to know more?”-intermezzo’s niet. Die waren goed gevonden toen Verhoeven er mee kwam, maar zijn in de derde film zeker niet meer vernieuwend. Zelfs wanneer de “Marauder” mech-pakken (waarnaar verwezen wordt in de titel) uit de kast worden getrokken weet Neumeier het te verpesten met overbodige en tenenkrommende religieuze symboliek. En dus is er maar één conclusie mogelijk: mooi in de knakenbak laten liggen, deze derde Starship Troopers. Want als je zelfs van met tot de tanden bewapende robotpakken nog geen boeiende actiescène kunt maken, is de zaak echt niet meer te redden.

Starship Troopers 3: Marauder is verkrijgbaar op Blu-ray Disc en DVD. Hieronder een bespreking van de DVD-uitgave.

Genre: Actie, Science fiction
Speelduur: 101 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: 8712609662504

• Music Video
  • Audiocommentaar (2x)
  • Evolution: The Bugs of Starship Troopers 3
  • Enlist! Marauder’s Mobile Infantry

Starship Troopers 3 staat anamorf op DVD, in de oorspronkelijke verhouding van 1.85:1. De anamorfe transfer heeft een bovengemiddelde scherpte, al is op momenten flink wat edge enhancement gebruikt. Andere kleine minpuntjes zijn het matige schaduwdetail en wat lichte compressie-artefacting. Maar verder valt er weinig te klagen. De kleurverzadiging is dik in orde en ook het zwartniveau is prima. Bovendien is het beeld vrij van beschadigingen en vuil. Grain en ruis vormen eveneens geen probleem. Al met al hebben de positieve punten duidelijk de overhand op de negatieve, zodat we de beeldkwaliteit met een nette voldoende kunnen belonen.

Het geluid van Starship Troopers 3: Marauder staat als Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) op DVD. De film draait voor een groot deel om actie en daar hoort natuurlijk agressief geluid bij. Gelukkig stelt het aanwezige spoor daarin niet teleur. De ruimtelijkheid is namelijk prima, volop directionele effecten. Ook de klank is over het algemeen prima, met een behoorlijke hoeveelheid laag. Al is wel af en toe wat oversturing te horen. De dialogen zijn altijd verstaanbaar en komen netjes uit het midden, maar het valt wel op dat bepaalde dialogen na de opnames opnieuw zijn ingesproken (bijvoorbeeld omdat het geluid op de set niet bruikbaar was vanwege omgevingsgeluiden). Soms matchen de beweging van de mond en de gesproken tekst net niet helemaal. Dit is echter een tekortkoming van de opnames en geen probleem dat we de geluidsmix aan kunnen rekenen. En dus kunnen we spreken van een prima track.

Direct-op-DVD producties bevatten meestal slechts weinig extra’s. Je mag blij zijn als je de bioscooptrailer aantreft. Niet zo vreemd natuurlijk, gezien de vaak twijfelachtige kwaliteit van dergelijke films. Bij Starship Troopers 3 heeft men echter wel de moeite genomen om het schijfje wat toegevoegde waarde te geven. Alle onderstaande extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Audiocommentaar 1
Op de eerste van de twee commentaartracks hoor je schrijver/regisseur Edward Neumeier, hoofd visuele effecten Robert Skotak en producer David Lancaster. Gespreksonderwerpen zijn o.a. hoe men met het beperkte budget het ambitieuze script probeerde te realiseren en hoe het was om de film in Zuid-Afrika op te nemen. Niet het meest levendige commentaar, maar het schetst wel een aardig beeld van de beperkingen die een laag budget met zich meebrengt.

Audiocommentaar 2
Ook op het tweede commentaarspoor is Edward Neumeier van de partij, maar dit maal wordt hij bijgestaan door castleden Casper Van Dien en Jolene Blalock. Hun toelichting richt zich uiteraard vooral op de opnames en ervaringen van de cast. Zoals verwacht vervalt men af en toe in het gebruikelijk ophemelen van elkaar, maar verder is het best een aardige commentaartrack.

Evolution: The Bugs of Starship Trooper 3 (11 min)
Deze korte featurette belicht de effecten van de film, en dan met name het ontwerp en de realisatie van de bugs. Daarbij werd gebruik gemaakt van zowel CGI als (schaal)modellen. Elk van de verschillende wezens wordt apart behandeld. Een interessante extra, ondanks de beperkte duur.

Enlist! Marauder’s Mobile Infantry (13 min)
In deze extra komen de castleden en hun personages aan bod. Cast en crew vertellen over de rollen en de uitdagingen. Ook de stunts en de uitrusting van de Troopers komen heel kort aan bod.

Music Video (3 min)
Een montage van filmbeelden op de muziek van het nummer “It’s a Good Day to Die”, zoals dat in film vertolkt wordt door Sky Marshal Omar Anoke.

Hier kun je trailers van de volgende films bekijken: Hancock, The Art of War II: Betrayal, Felon, Zombie Strippers en Resident Evil: Degeneration. Tevens is een kort promofilmpje voor Blu-ray aanwezig.

Starship Troopers 3: Marauder (2008) is alweer het tweede vervolg op Paul Verhoeven’s geslaagde science fiction satire uit 1997. Zoals je verwacht van een direct-op-DVD productie kan het derde deel in de verste verte niet tippen aan het origineel. Je zult het moeten doen met low budget effectwerk, matige actiescènes en niks van de scherpte van Verhoeven’s prent. Ook de misplaatste religieuze thematiek maakt de film niet kijkbaarder. De DVD-uitgave heeft goed 5.1-geluid en een bovengemiddelde beeldkwaliteit. En de film mag dan niet bepaald een topper zijn, opvallend genoeg heeft men wel de moeite genomen om de DVD van de nodige extra’s te voorzien (o.a. twee audicommentaren en twee making-of featurettes). De technische uitvoering van de DVD is dus zeker niet slecht. Jammer dat we datzelfde niet over de film kunnen zeggen.