Bobby Kennedy

15-12-2008

6.2

Bobby Kennedy (Blu-ray)

4 juni 1968, Robert Kennedy heeft zojuist een belangrijke voorronde gewonnen in de strijd om de Democratische partij te mogen vertegenwoordigen in de presidentsverkiezingen. Hij viert dit met zijn campagneteam in een hotel in Los Angeles, waar hij ook enkele toespraken zal houden. Veel mensen zijn van de partij om hun favoriete kandidaat het woord te zien nemen en het hotel zit dan ook helemaal vol. Nadat de avond is afgelopen verlaat Kennedy via een achteringang het hotel, althans dit was de bedoeling. Al lopend door de keuken van het hotel, handen schuddend met het personeel, wordt hij van korte afstand neergeschoten. Korte tijd later overlijdt hij in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. De levens van veel mensen in Amerika is na deze dag nooit meer hetzelfde en dit geldt in het bijzonder voor de mensen die aanwezig waren in het hotel en de laatste minuten van Robert F. Kennedy hebben meegemaakt.

Films over historische gebeurtenissen en personen doen het over het algemeen altijd vrij goed. Wanneer het verhaal van een film echt is gebeurd, geeft dit de prent een zekere lading mee. Het hier besproken Bobby Kennedy, waarvan de originele titel gewoon alleen Bobby is, gaat over de laatste uren uit het leven van Robert F. Kennedy. Deze jongere broer van de beroemde president John F. Kennedy deed in 1968 mee aan de race om de Democratische partij te mogen vertegenwoordigen in de presidentsverkiezingen. Zover zou het echter nooit komen want net als zijn broer kwam hij ook om het leven tijdens een aanslag op zijn leven. De film is echter geen verslag van deze gebeurtenissen, maar de moord op Kennedy dient eerder als achtergrond. Regisseur Emilio Estevez heeft besloten zich te concentreren op 22 fictieve personages die zogenaamd die avond in het Ambassador Hotel aanwezig waren. Estevez schakelt om en om van het ene karakter naar de andere, ook voorafgaand aan de moord op Kennedy. Zo zien we van vrijwel allemaal wat zij in het hotel te doen hebben en hoe het hen vergaat na de moord. De aanwezigheid van zoveel karakters is ook gelijk het grootste probleem van de film, het zijn er namelijk gewoon teveel. De personages worden verdeeld over iets meer dan tien verschillende verhaallijnen en dit vergt nogal wat van ons kijkers. Er zijn zeker verhaallijnen bij die interessant zijn om te zien, maar geen van alle wordt goed uitgewerkt en sommige bloeden dan ook kansloos dood richting het einde van de film. Soms lijkt het hele gegeven van zoveel personages een excuus om een blik aan sterren open te trekken en eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de cast gerust indrukwekkend genoemd mag worden. Namen als Sharon Stone, Elijah Wood, Demi Moore, Anthony Hopkins, Laurence Fishburne, Ashton Kutcher, Helen Hunt, William H. Macy, Martin Sheen, Christian Slater, Lindsay Lohan, Heather Graham en Emilio Estevez zelf zijn toch niet de minste en zouden niet misstaan op de aftiteling van menig film. Toch krijgen de meeste niet de kans iets te maken van hun rol, simpelweg omdat hun speeltijd te kort is. Met iets minder karakters en verhaallijnen had de aanpak van Estevez best kunnen werken, maar nu gaat zijn film ten onder aan zijn eigen aspiraties. Het gegeven van het bekijken van iemands leven voorafgaand aan de moord en erna heeft best potentie, maar jammer genoeg moeten we het nu doen met een sterrencast dat nooit zijn niveau haalt en waarvan de acteurs zich niet kunnen onderscheiden.

Dutch Filmworks heeft Bobby Kennedy eerder op DVD uitgebracht en die recensie is hier te lezen. In deze bespreking maken een vergelijking tussen de twee uitgaven.

Speelduur: 116 min
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664056776

• Behind the Scenes
  • Interviews

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is dan ook 116 minuten, tegenover 111 voor de DVD uitgave. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB double layer disc.

De Blu-ray Disc van Bobby Kennedy laat een goede beeldkwaliteit zien en één die een stap voorwaarts is ten opzichte van de DVD. Het beeld oogt nu scherper en er is meer detail zichtbaar. De film bevat nog steeds softe momenten, maar deze worden veroorzaakt door de manier van opnemen. Het detail laat de meeste vooruitgang zien in de close-ups. De achtergronden laten dit minder zien en dit komt door het feit dat de film vrij donker oogt op enkele momenten en dat het beeld digitaal is bewerkt om de tijdsperiode te benadrukken. Dit komt ook tot uiting in de kleuren, hier overheersen blauwe en bruine tinten. De kleuren komen echter veel natuurlijker over en ook zijn er meer schakeringen te zien. Zwartniveau en schaduwdetail zijn ruim voldoende, evenals het contrast. Artefacten zijn hier, net als bij de DVD, geen probleem. Alleen filmgrain is zichtbaar maar werkt nergens afleidend.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Net als bij de DVD heb je de keuze uit twee audiotracks voor het weergeven van het geluid. Hier zijn dat een DTS HD Master Audio track (48 kHz, 16 bit) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). De Dolby Digital track is vrijwel gelijk aan die op de DVD, alleen klinkt het geluid hier voller en natuurlijker. De hogere bitrate en de afwezigheid van de 4% PAL speed-up zijn hier de oorzaak van. De DTS HD Master Audio track laat hier nog meer detail horen, maar het karakter van de film voorkomt dat de track het onderste uit de kan haalt. De film bestaat namelijk voornamelijk uit dialoog en de surrounds en het LFE kanaal worden niet veel bij het geheel betrokken. Op sommige momenten zijn omgevingsgeluiden te horen uit de surrounds. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een mooi breed stereogeluid horen waarbij een goede scheiding van de kanalen hoorbaar is. Een goede track die een nette voldoende scoort.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s worden weergegeven in de resolutie 1080i. Ze worden wel weergegeven in een soort kader dat het actieve beeld verkleind. Vrijwel alle extra’s van de 2 Disc Special Edition DVD zijn overgenomen op deze uitgave, hoewel er wel enkele ontbreken.

Behind The Scenes (17 min.)
Dit zijn beelden van achter de schermen waar we regisseur Emilio Estevez en zijn cast en crew aan het werk zien tijdens opnames van enkele scènes en de voorbereidingen hierop. Er wordt verder geen uitleg gegeven over het hoe of wat, we zijn als kijkers dus gewoon getuige van het opnameproces.

The Making Of An American Epic (23 min.)
Een redelijk uitgebreide making of van de film waar we van alles te horen krijgen over de totstandkoming van de film. De makers gaan in op de persoon van Bobby Kennedy, de tijd waarin de film zich afspeelt en de cast neemt ons mee langs de personages die ze vertolken. Dit wordt gedaan door middel van interviews en ook zien we wat beelden van achter de schermen.

Interviews: Cast en Crew
Zestien interviews met leden van de cast en crew. Enkele bekende namen komen voorbij, maar ook minder bekende namen van de cast komen aan het woord.

Vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

In de film Bobby Kennedy, originele titel gewoonweg Bobby, volgen we het dagelijkse leven van 22 personages voorafgaand, tijdens en na de aanslag op het leven van Bobby Kennedy. Deze jongere broer van de beroemde president John F. Kennedy kwam in 1968 bij een aanslag om het leven terwijl hij bezig was de Democratische afgevaardigde te worden voor de aankomende presidentsverkiezingen. Regisseur Emilio Estevez laat zien wat voor invloed de aanslag heeft op de levens van een reeks willekeurige en verschillende personages. Dit uitgangspunt is vrij interessant, maar de hoeveelheid karakters zorgt ervoor dat deze nooit echt goed uitgewerkt kunnen worden. Sommige verhaallijnen zijn ook weer interessanter dan anderen en de één wordt beter uitgewerkt dan anderen. De Blu-ray Disc laat een goede beeldkwaliteit zien, die een stapje voorwaarts is ten opzichte van de DVD. Ook het geluid is ruim voldoende en er enkele extra’s aanwezig. Deze zijn echter te kort om echt te boeien en bovendien zijn er minder aanwezig als bij de DVD uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.