Grey's Anatomy - Seizoen 4

09-12-2008

6.5

Grey's Anatomy - Seizoen 4 (Blu-ray)

Grey’s Anatomy is de Golden Globe winnende ziekenhuisserie waarin artsen in opleiding, liefde en vriendschap centraal staan. De jonge chirurgen van het Seattle Grace Hospital leren dat er geen pasklare oplossingen bestaan voor de uitdagingen in het werk en het privéleven. Al sinds het eerste seizoen in 2005 is de serie een groot succes en heeft een grote, nog steeds groeiende schare kijkers aan zich weten te binden. Het vierde seizoen kenmerkt zich door een aantal veranderingen. We zien dit bij meer televisieseries, recentelijk nog House M.D. seizoen 4, dat na drie seizoenen de noodzaak daar is om nieuwe gezichten te introduceren. In grote lijnen blijft de opzet van de serie wel ongewijzigd wat betreft de losstaande medische spoedgevallen in relatie tot de persoonlijke lotgevallen. Die laatste lopen als een rode draad door alle afleveringen heen.
Voor het eerst is Grey’s Anatomy, dat in Amerika al in High Definition werd uitgezonden, ook voor ons in High Definition beschikbaar gekomen. Buena Vista Home Entertainment brengt dit vierde seizoen uit op DVD in gewone kwaliteit en op Blu-ray Disc in High Definition. Deze bespreking betreft de Blu-ray Disc uitgave van het vierde seizoen. Dit seizoen bestaat uit 17 afleveringen, die op vijf discs zijn ondergebracht. Een korte overzicht:

BD-1
1. A Change Is Gonna Come
2. Love/Addiction
3. Let The Truth Sting
4. The Heart Of The Matter

BD-2
5. Haunt You Every Day
6. Kung Fu Fighting
7. Physical Attraction... Chemical Reaction
8. Forever Young (verlengde aflevering)

BD-3
9. Crash Into Me: Part 1
10. Crash Into Me: Part 2
11. Lay Your Hands on Me
12. Where the Wild Things Are

BD-4
13. Piece of My Heart
14. The Becoming (verlengde aflevering)
15. Losing My Mind

BD-5
16. Freedom: Part 1
17. Freedom: Part 2

Let op, onderstaande beschrijving kan spoilers bevatten.
Het seizoen begint met een hoop nieuwe gezichten, want onze jonge artsen in opleiding zijn nu afgestudeerd en mogen nu zelf met studenten in hun kielzog meetrekken. Dit geldt niet voor George O’Malley (T.R. Knight), die blijft nog een jaartje langer in opleiding. Dit brengt hem natuurlijk in een andere positie ten opzichte van zijn vrienden. Een van de nieuwe studenten is Lexie Grey (Chyler Leigh), de stiefzuster van hoofdpersoon Meredith Grey (Ellen Pompeo). Meredith moet niets van Lexie hebben en negeert haar zoveel mogelijk. Meredith’s relatie met Dr. Derek Shepherd (Patrick Dempsey) blijft in een soort knipperlicht stand hangen. Gezamenlijk starten de twee een onderzoekstraject om een bepaalde hersenaandoening met een nieuwe methode te genezen. Dr. Preston Burke (Isaiah Washington) heeft Cristina Yang (Sandra Oh) het vorige seizoen alleen voor het altaar laten staan en heeft zijn ontslag genomen. Hem zien we niet meer terug. Voor Burke in de plaats komt de vermaarde hartchirurg Dr. Erica Hahn (Brooke Smith). Met haar heeft Dr. Yang geen goede verstandhouding, wat weer een direct gevolg heeft voor de operaties van Yang. Dr. Callie Torres (Sara Ramirez) is nu hoofdassistent, in plaats van Dr. Miranda Bailey (Chandra Wilson). Bailey doet weer gewoon de operaties, maar moet Torres in de administratieve zaken nog wel bijspringen. Zowel Torres als Bailey hebben ook zo hun huwelijksproblemen. Datzelfde geldt ook voor hoofd Dr. Richard Webber (James Pickens Jr.), die naast de caravan van Dr. Shepherd zijn onderkomen zoekt. Voor Dr. Izzy Stevens (Katherine Heigl) verloopt het allemaal moeilijk. Ze weet zich geen goede houding als studentenbegeleider te geven en haar liefde voor George brengt haar ook in de problemen. Ook Dr. Alex Karev (Justin Chambers) krijgt zo problemen als plotseling de voormalig patiënte Rebecca Pope (Elizabeth Reaser) voor zijn neus staat. De enige die geen last lijkt te hebben van allerlei liefdesperikelen is Dr. Mark Sloan (Eric Dane). Alhoewel, schijn bedriegt. Tussen al deze beslommeringen door moeten ook nog de nodige medische uitdagingen overwonnen worden. Dit en nog veel meer houdt de studenten en de medische staf ieder aflevering weer bezig.

Zoals gezegd, de opzet van de serie is niet gewijzigd. Dit betekent dat elke aflevering begint met een korte terugblik op voorgaande afleveringen. Daarbij geeft hoofdpersoon Meredith Grey een korte beschouwende inleiding, waarin een bepaald aspect van het leven wordt besproken. Deze beschouwing heeft een directe relatie met zich aandienende medische of persoonlijke lotgevallen. Elke aflevering wordt ook door Meredith afgesloten. Natuurlijk zorgt het soapkarakter en de dramatiek in de serie voor steeds terugkerende kijkers. Je bent al of raakt alsnog betrokken bij de lotgevallen van de vijf jonge artsen die in het Seattle Grace Hospital de eerste stappen als zelfstandig chirurg zetten.
De serie is een creatie van schrijfster Shonda Rhimes. De serie heeft al de nodige Golden Globe nominaties gekregen en gewonnen. Actrice Katherine Heighl heeft zelfs een Emmy Award gekregen. De serie heeft een uitgekiende balans tussen interessante medische en sociale aspecten en een gewoon ‘soapkarakter’ met alle persoonlijke probleem en perikelen daarbij. Vooral het levensbeschouwelijk intro en einde van elke aflevering voegt iets persoonlijks aan de serie toe. Dankzij een goede balans in de scripts, het uitstekende spel van de spelers en de evenzo zeer geslaagde cinematografie en editing is iedere aflevering van Grey’s Anatomy weer een genot om naar te kijken. Ook in dit vierde seizoen.

Genre: TV
Speelduur: 720 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Spaans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418186760

• Audiocommentaren
  • Grey's Anatomy ontleed
  • Verlengde afleveringen
  • Nieuwe dokters op de zaal
  • Op de set met Patrick en Eric
  • Good Medine: Favoriete Scènes
  • Season Play

De serie staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze set bestaat uit vijf Blu-ray Disc schijven, elk van het type 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

In Amerika wordt de serie in HDTV resolutie (720p) uitgezonden. Bij de voorgaande seizoenen kon je aan de zeer goede beeldkwaliteit het originele HD karakter afleiden. Deze Blu-ray Disc heeft een goed ogend High Definition beeld. Het beeld oogt natuurlijk, helder en kleurrijk. De kleuren zijn goed verzadigd en het contrast is prima. De scherpte van het beeld is goed, maar niet echt gestoken scherp. Ook de detaillering is weliswaar goed, maar niet echte topkwaliteit. In algemene zin maakt het beeld, uitgaande van een High Definition transfer, een beetje een softe indruk. In het beeld is beeldruis marginaal aanwezig. De 17 afleveringen van elk ongeveer 45 minuten zijn verspreid over vijf BD schijven. Elke aflevering is onderverdeeld in tien chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling staat zoals gebruikelijk bij de Buena Vista uitgaven wat aan de hoge kant geplaatst onder in het beeld.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is naar keuze te beluisteren als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) of als een ongecomprimeerde LPCM 5.1 surround soundtrack (16 bit, 48 kHz – 4,6 Mb/s). De Italiaanse en Spaanse nasynchronisaties zijn te beluisteren als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 768 kb/s).

De serie heeft een fraai klinkende surround geluidstrack, met een goed klinkend ruimtelijk geluid. De nadruk ligt op de voorste kanalen, waar het merendeel van de filmgeluiden en de muziek vandaan komt. De surrounds worden voornamelijk voor de ruimtelijk sfeer gebruikt, zowel met betrekking tot de muziek als bij de omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal geeft in het laag van de muziek goed ondersteuning. De dialogen komen goed verstaanbaar via de centerspeakers. Echt groot is het verschil tussen het Dolby Digital geluid en het LPCM geluid. De laatste klinkt met name bij de muziek iets voller.

De Blu-ray Disc heeft een menuscherm dat als start wordt getoond. Het menu heeft PCM 5.1 geluid, waarbij het geluid irritant teveel bas heeft. Bovenin het menuscherm staat altijd een klein venster met fragmenten uit de serie. Verder toont het menu een heldere toelichting bij de keuzen. Tijdens de afleveringen kun je het pop-up menu oproepen, dat hetzelfde oogt als het discmenu, maar met doorspelende aflevering in een klein venster. De extra’s zijn in 1080p HD beeldkwaliteit (tenzij anders aangegeven) en voorzien van Nederlandse ondertitels.

Seasonplay
Deze optie staat op alle BD schijven. Als je de afleveringen met Seasonplay geactiveerd bekijkt, dan onthoudt de speler waar je bent en gaat vanaf de laatst gekeken aflevering de volgende keer vanzelf weer verder. Erg handig. Afhankelijk van de mogelijkheden van je BD speler kan deze optie traag zijn.

Op BD-1 heeft aflevering 1. A Change is Gonna Come een begeleidend commentaar van actrice Chyler Leigh en mede-producent Karin Gleason.
Op BD-2 heeft de verlengde aflevering 8. Forever Young een gesproken toelichting van actrice Lauren Stamile en procucer/regisseur Rob Corn.
Op BD-4 heeft de verlengde aflevering 14. The Becoming een gesproken toelichting van actrice Sandra Oh en regisseur Julie Anne Robinson.

BD-4

Nieuwe dokters in de zaal (8 min)
Korte featurette waarin de drie nieuwe (vrouwelijke) gezichten van het vierde seizoen centraal staan.

Op de set met Patrick en Eric (5½ min)
De twee heren die bekend staan als McDreamy en McSteamy staan stil bij hun rol en de interactie met de rest van de cast.

Prima medicijn: Favoriete scènes (14 min)
Een selectie met de favoriete scènes van de cast van Grey’s Anatomy.

Grey’s Anatomy ontleed: Unieke scènes (14 min)
Terugkerend onderdeel bij elk seizoen met een verzameling scènes uit verschillende afleveringen die niet gebruikt zijn of ingekort zijn.

Steekjes laten vallen: De bloopers van seizoen 4 (4½ min)
Korte fragmenten met versprekingen en andere foutjes tijdens de opnames.

Snelle status (4½ min)
Een hele korte en snelle terugblik op de vier seizoenen. Eigenlijk een soort lange reclame voor de Grey’s Anatomy seizoensuitgaven, maar eventueel ook als opfriscursus voor de serie te bekijken.

De vijf Blu-ray Disc schijven zijn heel handig verpakt in een Blu-ray Disc keepcase die nauwelijks dikker is als een single Amary Blu-ray Disc keepcase. Knap gedaan.

Het vierde seizoen van de ziekenhuistelevisieserie Grey’s Anatomy zet de succesvolle lijn van deze meeslepende serie met de lotgevallen van vijf medische chirurgiestudenten in het Seattle Grace Hospital voort. Hoofdpersoon is Meredith Grey, die elke aflevering inleidt en afsluit met een persoonlijke beschouwing. De jonge artsen en hun chirurgische begeleiders worden elke aflevering weer geconfronteerd met de meest uiteenlopende medische gevallen. Dit seizoen wordt een aantal nieuwe karakters geïntroduceerd en verandert de rol en verantwoordelijkheden van vier jonge chirurgen. Grey’s Anatomy is en blijft een boeiende serie die met veel gevoel is gemaakt. Buena Vista heeft dit vierde seizoen in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. Het beeld is van goede kwaliteit, de ongecomprimeerde 5.1 surroundtrack klinkt prima. De set heeft ook een aantal leuke extra’s meegekregen.

Overzicht Grey’s Anatomy serie:
- Seizoen 1 (2005)
- Seizoen 2, 1e deel (2005)