Incredible Hulk, The

07-12-2008

8.4

Incredible Hulk, The (Blu-ray)

Wetenschapper Bruce Banner struint is op zoek naar een tegengif voor zijn besmetting met gammastraling. Hij is zelfs bereid om hiervoor de hele planeet af te struinen. De besmetting heeft namelijk een vervelend effect: als Banner kwaad wordt, verandert hij in een enorme groene reus vol kokende razernij. Banner is de transformatie naar deze “Hulk” liever kwijt dan rijk, maar daar denkt het leger anders over. Generaal Ross (William Hurt) ziet in Banner’s aandoening namelijk een machtig wapen en wil hem koste wat kost levend in handen krijgen. Ross roept daarvoor de hulp in van majoor Emil Blonsky (Tim Roth), een man met een indrukwekkende staat van dienst. Zodra Blonsky oog in oog heeft gestaan met de Hulk, begint hij een persoonlijke kruistocht tegen de groene gigant. Het blijkt dat Blonsky bereid is om ver te gaan om de Hulk te stoppen. Erg ver...

Het verhaal van de Hulk zal bij de meeste mensen wel bekend zijn: bij een uit de hand gelopen experiment raakt wetenschapper Bruce Banner besmet met een overdosis gammastraling, waardoor hij in een groen monster verandert als hij kwaad wordt. Sinds het verhaal in de jaren \'60 voor het eerst in comicvorm verscheen, heeft de Hulk altijd op de nodige aandacht kunnen rekenen. Naast een breed scala aan comics was hij bijvoorbeeld onderwerp van een tv-serie, animatieserie(s) en - uiteraard - diverse speelgoedlijnen. Ook zijn er recentelijk twee bioscoopfilms gemaakt over de groene gigant. De eerste is Hulk uit 2003, geregisseerd door Ang Lee (Crouching Tiger, Hidden Dragon). De meningen over deze comicverfilming lopen uiteen. De ene kijker kan de serieuze, zwaarmoedige opzet, het trage verloop en de stripachtige montage prima waarderen, de andere vindt het helemaal niks. Een ding is in ieder geval zeker: degenen die een snelle, op actiegerichte popcornfilm verwachten, zijn bij Lee\'s interpretatie aan het verkeerde adres. Deze mensen zullen The Incredible Hulk (2008) een stuk beter kunnen waarderen. In tegenstelling tot Ang Lee houdt de Franse regisseur Louis Leterrier (Transporter 2) er de vaart namelijk goed in. Dat wordt al duidelijk bij de begintitels, waarin in razend tempo het noodlottige gamma-experiment voorbij komt. En dus kan de film snel verder met waar het om gaat: de zoektocht van Banner naar een geneesmiddel en het voortdurende kat-en-muis-spel met het leger. Wat dit laatste betreft heeft de Hulk een geduchte tegenstander gevonden in majoor Emil Blonsky, een prima rol van Tim Roth, die tot alles bereid is om het groene monster te stoppen. De confrontaties tussen Hulk en het leger/Blonsky resulteren in een aantal vakkundig gemaakte actiescènes vol uitstekende special effects. Met de eindconfrontatie als knallend slotstuk. Op actiegebied dus geen klachten. Hetzelfde geldt voor het acteerwerk. De iele Edward Norton is misschien niet de eerste acteur waar je aan denkt bij het horen van de term \"Hulk\", maar toch zet hij een verrassend goede Bruce Banner neer. Kwetsbaar en zachtaardig, in perfect contrast met zijn agressieve alter-ego. De Hulk zelf komt uiteraard uit de computer, maar door technieken als motion- en facial-capture kon men toch het talent van Norton benutten. Tot zover dus niets dan positiefs over de film. Qua plot is The Incredible Hulk echter niet erg bijzonder. In het rechtlijnige en voorspelbare verhaal is van begin af aan duidelijk waar men op aan stuurt. Maar dat maakt de weg er naartoe gelukkig niet minder boeiend. The Incredible Hulk is namelijk een uiterst vermakelijke film vol audiovisueel spektakel, die je in de \"verstand op nul\"-modus lekker over je heen kunt laten komen.

The Incredible Hulk is op DVD (als 1- of 2-disc uitgave) en Blu-ray Disc verkrijgbaar. Hieronder een bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie
Jaar: 2008
Speelduur: 112 min
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582582741

• BD Live
  • Mijn Scènes
  • Alternatieve Opening
  • Making Of Incredible
  • De Hulk Worden
  • De Abomination Worden
  • Anatomie van een Hulk-Out
  • Van Stripboek tot Scherm
  • U-Controller

Het filmbeeld staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264/MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Eigenlijk kunnen we kort zijn over de kwaliteit van de transfer. Het beeld ziet er namelijk zeer strak uit! De uitstekende scherpte en dito kleurweergave zorgen voor een fraai HD-waardig plaatje, dat de filmische uitstraling behouden heeft. Ook zwartniveau en schaduwdetail zijn dik in orde. Bovendien is van compressieartefacting geen sprake, zelfs scènes vol vuur en rook geven geen enkel probleem. Als we toch iets negatiefs over de transfer moeten zeggen, dan is het dat op momenten wat lichte edge enhancement zichtbaar is. Dat is gelukkig slechts een minimaal probleem, want meestal valt het nauwelijks op. En daarmee verdient de beeldkwaliteit een vette voldoende!

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Bij een uitstekende beeldkwaliteit hoort natuurlijk overeenkomstig geluid, en gelukkig stelt de BD-uitgave van The Incredible Hulk daarin niet teleur. De lossless DTS HD Master Audio-track (16bit/48kHz) geeft namelijk een prima voorbeeld van waar het medium toe in staat is. Het is een track zoals je die bij een op actiegerichte popcornprent verwacht: bombastisch en agressief. Het 5.1-spoor zet dan ook een zeer ruimtelijk geluidsbeeld neer, waarbinnen alle beschikbare luidsprekers goed worden benut. Vooral tijdens de actiescènes komt het geluid werkelijk van alle kanten, met opvallend goede plaatsing van de effecten. Ook de klank is prima. Zo bevat het geluid erg veel detail en profiteert met name de muziek van de uitstekende dynamiek die lossless audio biedt. De lage frequenties zijn eveneens niet vergeten; het lompere gooi-en-smijt-werk zal menig porseleinkast doen trillen. Klein minpuntje is dat de harde geluidseffecten zo nu en dan de muziek ondersneeuwen. Desalniettemin is het een uitstekend klinkende track, die prima geschikt is om te laten zien wat men met HD-geluid kan doen!

In het geanimeerde hoofdmenu (Nederlandstalig) tref je een uitgebreid pakket extra’s aan, allemaal netjes Nederlands ondertiteld. Tenzij anders vermeld is het materiaal in standaard definitie (480i/p) met DD 2.0-geluid.

Een gesproken toelichting van regisseur Louis Leterrier en acteur Tim Roth. Meestal is Leterrier aan het woord en fungeert Roth als een soort van interviewer. Een prima opzet, aangezien dit het geheel een stuk minder statisch maakt dan bij een enkele spreker. Ook inhoudelijk is het commentaar dik in orde. Je krijgt flink wat achtergrondinfo over verhaal, cast, locaties, opnames en effecten. Leterrier wijst eveneens aan waar de verbanden met de stripverhalen en de TV-serie liggen. Zeker het beluisteren waard.

Mijn Scènes
Deze functionaliteit maakt het mogelijk om tijdens het bekijken van de film tijdsindices te markeren om daar later naar terug te kunnen springen. Zeg maar een manier om je eigen chapter-stops te maken. Ook kunnen begin en eind gemarkeerd worden, zodat je een clip terug kunt kijken. Een extra met een beperkte toegevoegde waarde.

Alternatieve Opening (3 min)
Een alternatief voor de eerste scène van de film. Het zou een interessant begin zijn geweest, waarin duidelijk wordt dat de Hulk niet los te zien is van Banner. Jammer dat niet wordt toegelicht waarom deze scène het eindresultaat niet heeft gehaald. Overigens heeft dit materiaal wél HD-beeld en -geluid.

Deleted Scenes (42 min)
Maar liefst 23 verwijderde fragmenten. Door middel van de “play all”-optie worden ze automatisch achter elkaar afgespeeld, maar de scènes zijn ook los te selecteren.

Making Of Incredible (30 min)
Deze Making Of bevat een combinatie van interviews met cast en crew (over o.a. casting, opnames en tijdsdruk) en een blik achter de schermen. Het geheel bevat beduidend meer diepgang dan we normaal gewend zijn van dit soort extra’s, waarmee het een goede toevoeging is op de film.

De Hulk Worden (9 min)
Een korte featurette over het ontwerp van de Hulk. Zijn lengte, gezicht, bouw, haarstijl; het wordt duidelijk dat over alles ontzettend goed is nagedacht. Ook aardig om te zien is de manier waarop men de gezichtsuitdrukkingen van Norton verwerkte in de CG-Hulk. Interessant, maar het had best wat uitgebreider gemogen.

De Abomination Worden (10 min)
Eenzelfde soort featurette als hiervoor beschreven, maar dan over Hulk’s tegenstander. Je krijgt te zien hoe het ontwerp tot stand kwam en welke technieken gebruikt werden om het ontwerp te verwezenlijken. Ook deze extra had wel wat langer mogen duren.

Anatomie van een Hulk-Out (28 min)
Hier krijg je van drie Hulk-scènes te zien hoe ze tot stand kwamen. Je kijkt mee bij de opnames en krijgt een toelichting over het doel van de scène en de gebruikte technieken. Je kunt de drie fragmenten apart selecteren of gebruik maken van de “play all”-optie.

Van Stripboek tot Scherm (7 min)
Een van de scènes in de film, de zogenaamde “Grotto scene”, is gebaseerd op een fragment uit een van de Hulk-comics (Hulk: Gray). In deze extra krijg je een geanimeerde versie van het betreffende stripfragment te zien, met HD-beeld en -geluid.

U-Controller
Als de zogenaamde U-controller is ingeschakeld verschijnen tijdens de film icoontjes in het beeld wanneer er aanvullend materiaal te bekijken is. Denk daarbij aan een blik achter de schermen, interviews met cast & crew en storyboards. Na selecteren wordt dit materiaal (meestal) in een klein venster bovenop het filmbeeld afgespeeld. De U-Controller is alleen beschikbaar op een geschikte BD-speler (minstens Profile 1.1).

BD Live
Degenen met een Profile 2.0 BD-speler, die verbonden is met internet, kunnen gebruik maken van de BD Live functionaliteit van deze disc. In dit geval houdt dat o.a. in dat je met andere kijkers kunt chatten tijdens het bekijken van de film.

Bruce Banner heeft een probleem: als hij kwaad wordt verandert hij in een agressieve groene reus, de Hulk. Dit verhaal, in de jaren \'60 verschenen als comic, is verschillende keren verfilmd. Na het zwaarmoedige, trage Hulk (2003) van Ang Lee gooit regisseur Louis Leterrier het over een andere boeg. Zijn film over Bruce Banner en diens alter-ego, The Incredible Hulk (2008), is namelijk pure popcorn-entertainment. Op actiegebied valt er dan ook genoeg te beleven; de manier waarop de Hulk van leer trekt tegen zijn vijanden staat garant voor flink wat spektakel. Dat het verhaal erg voorspelbaar is, neem je dan ook graag voor lief. Voor het bekijken van de film in de thuisbioscoop is de BD-uitgave een uitstekende keus. Deze heeft namelijk strak HD-beeld en lekker agressief 5.1-geluid (uiteraard lossless), waardoor het audiovisuele geweld perfect tot zijn recht komt. Bovendien is er een aardig pakket aan extra\'s aanwezig. Qua extra\'s scoort de schijf net niet hoog genoeg om hem tot DVD.nl Topper te maken, maar laat dat je er niet van weerhouden om deze prima uitgave in huis te halen.