Interview with the Vampire

05-12-2008

7.7

Interview with the Vampire (Blu-ray)

New Orleans. 1791. Louis (Brad Pitt), de 24 jarige eigenaar van een katoenplantage, kan de pijn om het verlies van zijn vrouw en haar ongeboren kind niet verdragen en verlangt naar de dood, zodat hij uit zijn lijden verlost zal worden. Als antwoord op zijn gebeden duikt Lestat (Tom Cruise), een verdorven en respectloze vampier, uit het donker op. Op basis van valse beloften wordt Louis door Lestat overgehaald om zijn menselijk leven in te ruilen voor een vampierbestaan in de duisternis. Lestat beschouwt zichzelf als Louis\' beste vriend maar hij vindt dat Louis zich aanstelt, omdat deze uit respect voor het leven mensen weigert te doden voor het noodzakelijke levenssap. Terwijl Lestat zich te goed doet aan mensenbloed, voedt Louis zich met het bloed van ratten en kippen. Jaren gaan voorbij en voor Louis is het vampierbestaan een hel geworden, totdat het moment aanbreekt dat hij zich wegens mededogen vergrijpt aan de zes jaar oude Claudia (Kirsten Dunst). Lestat maakt van Claudia een vampier zodat de eenzame Louis een vriend en een dochter voor zichzelf kan hebben. Claudia ontdekt dat zij voor eeuwig verdoemd is tot een lichaam van een kind en haat Lestat daarvoor. Ze besluit, zonder medeweten van Louis, om Lestat een lesje te leren zodat ze samen met Louis naar de Oude Wereld kan reizen om te achterhalen of er nog meer vampiers bestaan. Na vele omzwervingen in Europa en een eeuw later komt het tweetal uiteindelijk in Parijs aan waar ze, na de moed te hebben opgegeven ooit een soortgenoot te ontdekken, kennis maken met de vampier Armand (Antonio Banderas). De confrontatie met deze oudste nog in leven zijnde machtige vampier levert een dramatische ontknoping op die zijn weerga niet kent.

Interview with the Vampire is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van schrijfster Anne Rice. Het door haar zelf geschreven scenario werd verfilmd door regisseur Neil Jordan in een verhaal waarin zonder omstoten bestaande theorieën over vampirisme overboord worden gegooid. Er wordt in de film in dat verband naar de hersenspinsels van een demente \"Ier\" (Bram Stoker) gerefereerd. Ondanks dat de film soms ietwat traag verloopt, blijft het verhaal van de dolende vampiers boeiend, wat wordt bewerkstelligd door tal van prachtig in beeld gebrachte actiemomenten en een prima cast. De film start in het heden in San Francisco. Louis is radiojournalist Danny Malloy (Christian Slater) tot in zijn appartement gevolgd en vertelt hem over de gebeurtenissen uit zijn vampierbestaan en hoe het voelt om te leven als een vampier. Malloy gelooft in eerste instantie niet dat hij te maken heeft met een echte vampier, maar naarmate het verhaal vordert, raakt hij hiervan steeds meer overtuigd. Terwijl de taperecorder zijn werk doet worden we middels flashbacks meegesleurd in het verleden van Louis. Het verhaal neemt ons mee door het leven van Louis, vertelt over enkele honderden jaren, en resultaat is een boeiende film die ook te genieten valt voor mensen die niet houden van vampierfilms. De film is namelijk meer dan dat, een boeiend drama en karakterstudie van enkele ondoden met menselijke gevoelens. Het verhaal is dus goed geschreven en interessant, maar het zijn de optredens van de acteurs die het geheel echt tot leven wekken en de film zijn glans meegeven. De cast mag gerust indrukwekkend genoemd worden. Ten tijde van de opnames was alleen Tom Cruise een grote ster, hij had al enkele toppers op zijn naam, zoals Top Gun, Rain Man, Born on the Fourth of July en A Few Good Men. In de hier besproken film zet hij een intense rol neer die misschien wel bij zijn beste ooit geschaard kan worden. Zijn Lestat is eng, psychotisch en gewoon erg goed gespeeld. Brad Pitt was een rijzende ster toen deze film gemaakt werd en ook hij zet een goede rol neer. Helaas heeft hij veel minder momenten waarmee hij kan laten zien wat hij kan en de rol van Louis is gewoon minder interessant als zijn tegenhanger Lestat. Twee leden van de cast mogen niet onbesproken blijven en dat zijn Kirsten Dunst en Antonio Banderas. De eerste was slechts 12 jaar oud ten tijde van de film, maar ze speelt haar rol op een zeer volwassen manier en hiermee gaf ze destijds haar visitekaartje af. Haar karakter is zonder twijfel de meest tragische uit het verhaal, als ze geestelijk steeds volwassener wordt, maar voor altijd vast zal zitten in het lichaam van een kind. Antonio Banderas heeft maar een kleine rol in het geheel, maar hij weet met de korte speeltijd toch veel indruk te maken. Hij is vrijwel onherkenbaar en geeft zijn rol een zekere sfeer mee die slechts als intens gerangschikt kan worden. Naast het dus goede verhaal en de optredens van de cast is ook het uiterlijk van de film dik in orde. De kostuums zijn bijvoorbeeld goed verzorgd en ook de sets en aankleding zien er fraai uit.

Interview with the Vampire is door Warner twee maal eerder op DVD uitgebracht. Lees hier onze recensies van de standaard DVD en de Special Edition uitgave. In deze bespreking maken een vergelijking met deze uitgaven.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 1994
Speelduur: 123 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
EAN: 7321906210854

• Theatrical trailer
  • In The Shadow Of The Vampire

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 1.78:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is dan ook 123 minuten, tegenover 118 minuten bij de DVD uitgave. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB double layer disc.

Interview with the Vampire is een lastige film om te beoordelen op beeldkwaliteit. Zo ook deze uitgave op Blu-ray Disc. De makers hebben gekozen voor een specifieke manier van opnemen die ervoor zorgt dat de film een bepaalde sfeer meekrijgt, die goed past bij de toon van de film. Zo zijn veel scènes donker van aard en opgenomen bij minimale belichting. Hierdoor ontbreekt de echte diepte die we vaak zien bij andere titels op dit formaat. Het schaduwdetail lijkt dan ook wat matig op het eerste gezicht, maar veel is dus te wijten aan de manier van opnemen. De scherpte is voldoende, maar door de manier van belichten ogen sommige scènes wat soft. Het kleurenpalet bestaat voornamelijk uit bruine en donkere tinten. Deze worden goed verzadigd weergegeven en laten meer kleurschakeringen zien als de DVD uitgave. Het zwartniveau is ook in orde, hoewel op sommige momenten het aanwezige zwart, vooral in de vele schaduwen, neigt naar bruin en grijs. Filmgrain is de gehele film aanwezig, maar niet in storende mate. Het past ook goed bij de rauwe en bedrukte sfeer van de film. Een transfer die niet kan dienen als demomateriaal voor Blu-ray Disc, maar toch nog altijd voldoende is. Ook laat de uitgave een beter beeld zien als de voorgaande DVD’s.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid wordt verzorgd door een standaard Dolby Digital 5.1 track in de originele Engelse taal. Het ontbreken van een High Definition geluidstrack is een tegenvaller en we kunnen alleen maar gokken naar de reden dat deze niet aanwezig is. De track heeft een hogere bitrate van 640 kb/s ten opzichte van de DVD en dit geeft het geluid iets meer detail. Het ontbreken van de 4% PAL versnelling zorgt ervoor dat het geluid natuurlijker klinkt en ook iets voller. Het geluidsbeeld richt zich voornamelijk op de voorste kanalen en dat is geen verrassing aangezien het geluid voornamelijk uit dialoog bestaat. Deze zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen en hier is een goede scheiding van de kanalen hoorbaar. Regelmatig beweegt het geluid zich van links naar rechts, overeenkomend met de beelden op het scherm. Ondanks de vele dialogen zijn er toch enkele momenten waar de surrounds bij het geheel betrokken worden. Omgevingsgeluiden zijn hier soms hoorbaar en de scènes met wat meer actie betrekken deze kanalen ook bij het geluidsbeeld. Het LFE kanaal laat tenslotte een redelijk diepgaand laag horen dat als welkome aanvulling dient bij sommige scènes. Op zich een redelijke track, die als Dolby Digital track voldoende weet te scoren. Het ontbreken van enige vorm van High Definition audio is echter een flinke tegenvaller.

Na het opstarten van de schijf worden we getrakteerd op een korte introductie op de film door regisseur Neil Jordan, schrijfster Anne Rice en acteur Antonio Banderas. Alle drie zeggen ze kort iets positiefs over de film, maar met een lengte van een minuut wordt het nergens echt diepgaand. Hierna wordt meteen begonnen met de film en er is geen hoofdmenu aanwezig. Er is wel een pop-up menu op te roepen tijdens het kijken dat over het actieve beeld wordt weergegeven zonder de film te onderbreken. Na afloop schakelt de schijf automatisch over naar een speciaal menu voor de extra’s.

Regisseur Neil Jordan levert commentaar tijdens de film en hij doet dit op informatieve wijze. Hij vertelt veel over het maken van de film, van de voorbereidingen tot aan de opnames en hij bespreekt onder andere de verschillen met het boek en welke problemen hij tegenkwam tijdens het productieproces. Een erg informatief commentaar dat bovendien lekker wegluisterd.

In The Shadow Of The Vampire (29 min.)
In deze blik achter de schermen zie je fragmenten uit de film die worden afgewisseld met interviews met de cast & crew. Onder andere Anne Rice en Neil Jordan komen aan het woord en we zien archiefbeelden van Tom Cruise ten tijde van de opnamen. Alle betrokkenen vertellen iets over het maken van de film en hemelen elkaar enigszins op.
De resolutie is 480p.

Theatrical Trailer (2 min.)
De originele bioscooptrailer van de film. De resolutie is 480p.

Interview With The Vampire is geen alledaagse vampierfilm. De film vertelt het verhaal van vampier Louis die zijn levensverhaal deelt met een journalist. Door middel van flashbacks zien we het leven van deze ondode voorbijkomen. Het verhaal verloopt soms wat traag, maar weet toch de aandacht vast te houden. De cast speelt hun rollen meer dan behoorlijk en zij tillen de prent naar een hoger niveau. We zien onder andere Tom Cruise, Brad Pitt, Kirsten Dunst, Antonio Banderas en Christian Slater een rol spelen in deze vermakelijke film. De sets, kostuums en aankleding van de film zijn goed verzorgd en ook de soundtrack zit goed in elkaar. Alles bij elkaar een aanrader voor mensen die wel houden van dit soort films. Deze Blu-ray Disc laat een beeldkwaliteit zien die voldoende is en een vooruitgang ten opzichte van de DVD. De schijf is geen demomateriaal, maar laat toch meer diepte en detaillering zien ten opzichte van de DVD. Het geluid is slechts Dolby Digital 5.1 en de schijf bevat dus geen High Definition audio. Ook qua extra’s valt de uitgave wat tegen, deze zijn gelijk aan die op de Special Edition DVD.