I, Robot

01-12-2008

8.4

I, Robot (Blu-ray)

In het Chicago anno 2035 is de robot niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Het grote robotimperium US Robotics staat op de vooravond van de lancering van hun nieuwste model, de NS-5. Uniek voor dit model is de uplink connectie met US Robotics voor eventuele updates. Politiedetective Del Spooner (Will Smith) moet helemaal niets hebben van robots, hij vertrouwt ze totaal niet. Spooner wordt geroepen naar het US Robotics gebouw, waar de grondlegger van de robots dr. Alfred Lanning (James Cromwell) zelfmoord heeft gepleegd. Althans, zo lijkt het, maar een hologram boodschap van Lanning doet Spooner vermoeden dat er meer aan de hand is. Volgens US Robotics baas Lawrence Robertson (Bruce Greenwood) is er slechts sprake van een bedrijfsongeval en hij ziet Spooner het liefst meteen vertrekken. Samen met US Robotics psychiater dr. Susan Calvin (Bridget Moynahan) onderzoekt Spooner de werkkamer van Lanning. In de kamer worden ze verrast door de aanwezigheid van een bijzondere NS-5 robot genaamd Sonny (Alan Tudyk). Sonny lijkt zich niet te houden aan de drie wetten, waaraan elke robot zich geprogrammeerd zou moeten houden. Spooner wil de zaak verder onderzoeken, dit tot ongenoegen van zowel zijn eigen baas Lt. John Bergin (Chi McBride) als US Robotics baas Robertson. Een reeks vreemde voorvallen met robots versterken echter Spooners wantrouwen.

I, Robot is een sciencefiction actiefilm die als basis een gelijknamige verzameling van negen korte sciencefictionverhalen van de Amerikaanse schrijver Isaac Asimov heeft. Het zijn verhalen die Asimov in de jaren ’40 en ’50 van de vorige eeuw heeft geschreven. Al zou het verhaal ook losjes gebaseerd zijn een in 1939 gepubliceerd sciencefiction verhaal van de gebroeders Binder. Zij publiceerden onder de pseudoniem Eando Binder een verzameling verhalen over een robot genaamd Adam Link en toevallig heet hun eerste uitgave ook I, Robot. Hoe het ook zij, de verfilming van regisseur Alex Proyas heeft in ieder geval zeer nadrukkelijk de door Asimov bedachte drie wetten der robotica in het verhaal zitten. Volgens deze weten mag 1. Een robot een mens geen letsel toebrengen of laten overkomen; 2. Moet een robot een door mensen gegeven order uitvoeren, tenzij dit in strijd is met de eerste wet en 3. Moet een robot zichzelf beschermen, zolang dit niet in strijd is met wet 1 en wet 2. Dit levert een interessant gegeven in de film op, gecombineerd met een theorie over een soort “random ontwikkeling van intelligentie”. De drie wetten worden trouwens aan het begin van de film getoond. Scriptschrijvers Jeff Vintar en Akiva Goldsman hebben op vaardige wijze er een boeiend sciencefiction actiespektakel van gemaakt. Boeiend in de zin dat het verhaal van I, Robot in basis een interessant gegeven is, dat op onderhoudende wijze is gecombineerd met spectaculaire actiemomenten. En dankzij de computer graphics ook met een zekere mate van geloofwaardigheid zijn verfilmd. De visuele effecten leverden de film in ieder geval een Oscar op. Een belangrijk punt van de film is dat regisseur Alex Proyas een overtuigend echte robot wilde creëren. Niet eentje waarvan het duidelijk is dat het “man in een pak” is, maar robots die geloofwaardig als robots overkomen. Ook daarin zijn Alex Proyas en zijn mensen meer dan geslaagd. Voor de bijzondere robot Sonny heeft acteur Alan Tudyk model gestaan. Via de techniek van motion capture zijn de bewegingen van deze acteur geregistreerd en in de computer omgezet naar de robot Sonny. Het geschetste toekomstbeeld van Chicago doet ook overtuigend aan, al zie ik dit niet over 30 jaar al gebeuren. De auto van de toekomst is overduidelijk gesponsord door Audi. De Audi waarin Will Smith rijdt is een Audi RSQ, een conceptauto die door Audi speciaal voor de film is gemaakt. Nu is Audi niet het enige merksymbool dat overduidelijk in de film te zien is. De film heeft daarom ook kritiek gekregen vanwege de hoeveelheid sluikreclame die erin verwerkt zit. Hoofdrolspeler Will Smith is duidelijk in zijn element in deze film. Hij speelt een rol die we vaker van hem zien en die goed bij hem past. Een actierijke rol waarin hij humor en cynisme legt en waarin hij zijn bekende verongelijkte gezicht kan neerzetten. Zijn extraverte rol heeft een mooi contrast met de meer introverte, stoïcijnse rol van Bridget Moynahan. Bij dit alles hoort natuurlijk een goede soundtrack, die gecomponeerd is door Marco Beltrami. Om te besluiten, I, Robot is een onderhoudende sciencefiction actiefilm met een inhoudelijk interessant verhaal. Een prima film om nogmaals te beleven in High Definition. En dat kan nu met de Blu-ray Disc uitgave van 20th Century Fox.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2004
Speelduur: 115 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS-HD MA - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626036807

• Trivia Track
  • Verlengde en verwijderde scènes
  • Productiedagboek
  • CGI en ontwerp
  • Het gedrag van robots
  • De gereedschapskist van filmmakers
  • Inhoud doorzoeken
  • Persoonlijke scèneselectie
  • Filmextra's

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De High Definition beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is uitstekend. De Blu-ray Disc laat een scherp beeld zien met een goede detaillering. Vooral bij close ups valt de zeer goede detaillering van het beeld op. De kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. Het beeld heeft een licht aangepast kleurenpalet met overwegend grijsblauwe/groene kleuren. De afwezigheid van warme kleuren zorgt voor een moderne, kille aanblik. De Blu-ray Disc geeft dit uitstekend weer. Het beeld is mooi helder en heeft een goed contrast en goed schaduwdetail. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 40 chapters. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein lettertype. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in DTS HD Master Audio 5.1 surround. De Franse en Duitse nasynchronisatie zijn in DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s).
Een modern actiespektakel als deze film heeft veel baat bij de hoge kwaliteit DTS HD MA 5.1 surround track. Want bij deze soundtrack komt de vele soms zeer agressieve geluidseffecten, waarbij vrijwel continu de surroundkanalen worden gebruikt, zeer goed tot hun recht. De filmmuziek en de omgevingsgeluiden klinken mooi ruimtelijk, mede dankzij het gebruik van de surroundkanalen. De detaillering is uitstekend met een goed gedetailleerd helder hoog. Een soundtrack die ook zeer dynamisch is, mede dankzij de imposante ontploffingen of andere geluidseffecten. Het LFE kanaal wordt intensief aangesproken om het geluid extra punch en kracht te geven. De dialogen komen via de centerspeaker en zijn goed te volgen. Een overdonderend klinkende surround soundtrack, die goed de hoge audiokwaliteit van de DTS HD MA track op deze Blu-ray Disc laat horen. Een uitstekend klinkende soundtrack die eveneens als demonstratiemateriaal kan dienen.

De Blu-ray Disc start direct met de film. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het keuzemenu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt het merendeel van de extra’s zoals ook op de DVD uitgave staan. De extra’s hebben MEGP-2 480i SD beeldkwaliteit (tenzij anders vermeld) en zijn Nederlands ondertiteld.

Achter de camera
Geeft toegang tot een volgend menu, met de volgende keuzemogelijkheden:

Dag uit dagen: I, Robot productiedagboek (76½ min)
Een lange en uitgebreide making of featurette waarin tal van aspecten van de filmproductie aan de orde komen. Natuurlijk met de nodige filmfragmenten en beelden op de set. De featurette is in verschillende apart te selecteren onderdelen opgedeeld.

CGI en Ontwerp (21½ min)
Een film als I, Robot kan niet zonder computereffects, waarbij in deze featurette stilgestaan wordt bij het neerzetten van Chicago in de toekomst en de realisatie van robot Sonny. De featurette is in verschillende apart te selecteren onderdelen opgedeeld.

Machines met gevoelens: Het gedrag van robots (36 min)
Een aardige documentaire over de ontwikkeling van robots en kunstmatige intelligentie. De featurette is in verschillende apart te selecteren onderdelen opgedeeld.

De gereedschapskist van de filmmakers (9 min)
Een korte featurette waarin je feitelijk de ontwikkeling van een scène ziet in verschillende stadia.

Verlengde en verwijderde scènes (7 min)
Een viertal scènes die niet of korter in de film zitten.

Een keuze die niet lijkt te werken. Op de Amerikaanse Blu-ray Disc staan drie audiocommentaren die blijkbaar niet op deze Blu-ray Disc uitgave zijn overgenomen. Het enig aanwezige audiocommentaar van regisseur Alex Proyas en scenarioschrijver Akiva Goldman vind je onder Set-up / Geluid. Deze heren geven tijdens de film zeer informatief en onderhoudend commentaar dat je als filmliefhebber zeker moet beluisteren.

Inhoud doorzoeken
Een aardige toevoeging, waarbij je kunt een lijst met zoekwoorden voorgeschoteld krijgt. Je kunt op elk van deze zoekwoorden in de film zoeken en krijgt dan de gerelateerde scène in de film te zien.

Trivia Track
Bij activering van dit extra krijg je tijdens de film wetenswaardigheden en achtergrondinformatie voorgeschoteld in de vorm van een ondertitelingtrack (die in de plaats komt van de gewone ondertiteling).

Persoonlijke scèneselectie
Hier kun je aangeven welke scènes jouw favoriet zijn, die je wilt bewaren. Afhankelijk van de mogelijkheden van je Blu-ray Disc speler wordt je selectie bewaard in het geheugen en teruggeroepen op het moment dat je de Blu-ray Disc weer in de speler stopt.

D-Box Motion Code
Een optie waarmee je de impact van de soundtrack kunt vergroten met bijbehorende speciale stoel.

Filmextra’s
Deze Blu-ray Disc beschikt over een alternatieve methode om de extra’s te selecteren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de vier gekleurde functietoetsen Rood, Groen, Blauw en Geel. Je vindt hier een korte uitleg welke kleur toets voor welke functie gebruikt wordt. Zie ook screenshot 6.

Deze Blu-ray Disc uitgave mist helaas de documentaire waarin de drie veiligheidswetten van robots wordt besproken. En zoals hierboven al aangeven, missen ook twee audiocommentaren.

In I, Robot onderzoekt een sceptische politie inspecteur in het Chicago anno 2035 de zelfmoord van de ontwerper van intelligente robots. Als enige vermoedt hij dat er meer aan de hand is. Het bedrijf dat de robots maakt staat aan de vooravond van een grootschalige robotuitlevering en is daarom helemaal niet blij met de inmenging van de politie inspecteur. De hoofdrol wordt gespeeld door Will Smith, met bijrollen van Bridget Moynahan, Bruce Greenwood en Chi McBride. I, Robot is een onderhoudende sciencefiction actiefilm met een inhoudelijk interessant verhaal. De Blu-ray Disc uitgave van 20th Century Fox heeft goede HD beeld- en geluidskwaliteit. Op het gebied van de extra’s biedt deze Blu-ray Disc veel, maar niet alle extra’s van de eerdere 2-DVD uitgave. Een prima sciencefiction actiefilm op een nette HD release.