Dalziel & Pascoe – Seizoen 3

30-11-2008

8.7

Dalziel & Pascoe – Seizoen 3 (DVD)

Het derde seizoen van Dalziel & Pascoe bestaat uit vier afleveringen, die gezamenlijk zijn gebundeld in één DVD-box.

Under World
Colin Farr werkt in de mijnen, net als de meeste mannen van zijn dorp. Maar hij is een “troublemaker” en sommigen zouden zeggen, net als zijn vader. Die is namelijk twee jaar geleden spoorloos verdwenen op dezelfde dag dat een meisje uit het dorp werd vermoord. De dorpsbewoners hebben de link snel gelegd. Als er dan een lijk in de mijn wordt gevonden komt de hele geschiedenis weer in het nieuws. Colin ,die les krijgt van Ellie, de vrouw van inspecteur Pascoe, staat er middenin. Als er dan nog een dode valt is hij ineens een moordverdachte. Ellie wil hem helpen, maar de spanning stijgt daardoor niet alleen in het dorp maar ook in het huwelijk van Pascoe.

Child's Play
Een rijke weduwe is dood en wordt begraven. Tijdens de begrafenis komt er een onbekende man opdagen die beweerd haar zoon te zijn, die vijftig jaar geleden na de oorlog in Italië is achtergebleven. Iedereen vermoedt dat hij achter de hoge erfenis aanzit. Maar als hij later vermoord wordt aangetroffen worden Dalziel en Pascoe op de zaak gezet en komen ze er achter dat er veel meer mensen achter de erfenis aan zitten. Heeft een van hen met deze moord te maken? Ondertussen zit rechercheur Wield met een klemmende privézaak opgescheept. Moet hij uitkomen voor zijn homoseksualiteit of niet?

Bones and Silence
Dalziel ziet vanuit zijn woonkamer aan de overkant van de straat een vrouw die wordt bedreigd met een pistool. Hij rent naar de overkant, maar net voordat hij arriveert klinkt er een schot. Dalziel vindt een dode vrouw op bed, terwijl er twee mannen in de kamer aanwezig zijn. Beiden zeggen dat de vrouw zelfmoord heeft gepleegd en dat ze het geen van beiden konden voorkomen. Dalziel gelooft hier echter niets van en gaat op zoek naar bewijs voor moord. Bewijzen zijn echter niet te vinden, dus moet Dalziel op z'n intuïtie afgaan, terwijl hij ook nog veel tijd moet steken in het leren van zijn rol als God in een bijzonder toneelstuk.

The Wood Beyond
In een instituut waar dierproeven worden gehouden t.b.v. de farmaceutische industrie wordt een inval gedaan door een actiegroep. De bedoeling is om aandacht te krijgen in de pers voor dierproeven. Maar Amanda Marvel, de leidster van de groep, heeft meer belangen en breekt in op het computersysteem om belangrijke gegevens te stelen. Dalziel onderzoekt deze zaak en vermoedt dat er smerige zaak wordt gespeeld. Pascoe is ondertussen bezig, na het overlijden van zijn oma, met een privéonderzoek naar de verdwijning van zijn opa in de Tweede Wereldoorlog. Volgens officiële bronnen is hij gedeserteerd, maar Pascoe gelooft daar niets van.

In 1996 verscheen het eerste seizoen van Dalziel & Pascoe op de buis, het begin van een van de langstlopende Britse detective series, samen met A Touch of Frost en Inspector Morse. In 1998 was men toe aan seizoen drie, met dezelfde hoofdpersonen. Warren Clarke speelt Dalziel (spreek uit als Die-el) en Colin Buchanan speelt inspecteur Pascoe, de assistent van Dalziel. Het zijn twee totaal verschillende karakters, waarbij Dalziel de norse, brommerige en soms onbeholpen hoofdinspecteur is en Pascoe de attente en flexibelere man is. Dalziel gaat vaak af op z'n intuïtie, die hem zelden in de steek laat, waar Pascoe het meer van feiten en structuur moet hebben. De verhalen zijn ook in seizoen drie nog gebaseerd op de verhalen van Reginald Hill. Pas in het vierde seizoen gaat men eigen verhalen gebruiken voor de afleveringen. De afleveringen zitten soms vrij gecompliceerd in elkaar. Bijna altijd lopen er meerdere verhaallijnen door elkaar, die uiteindelijk altijd wel iets met elkaar te maken hebben en samen voor een ontknoping zorgen. Wat dat betreft zijn de verhaallijnen niet zo verrassend. Wel worden ze door de verschillende regisseurs op verschillende manieren ingevuld. Zo heeft de aflevering Bones and Silence een heel duister karakter met afwijkende beelden. Daarin speelt overigens Michael Kitchen de slechterik. Kitchen zal later furore maken als Inspector Foyle in de voortreffelijke serie Foyle's War. De aflevering Under World is daarentegen weer vrij traditioneel gefilmd. Het is de smaak van de kijker welke manier de voorkeur krijgt. Geen van de afleveringen zijn slecht gemaakt. Het ene verhaal spreekt wat meer aan dan de ander. Af en toe worden er maatschappijkritische onderwerpen aangehaald. Zo gaat het in Child's Play over homoseksualiteit en heeft The Wood Beyond dierproeven als subthema. Wie de eerste twee seizoenen van Dalziel & Pascoe de moeite waard vindt zal ook zeker kunnen genieten van dit derde seizoen. Men gaat door op de vertrouwde weg en maakt de verwachtingen weer zeker waar.

Genre: Detective, TV
Jaar: 1998
Speelduur: 376 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 871717344729406

De serie heeft een 1.33:1 beeldformaat. De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende. Er zijn nauwelijks tot geen beschadigingen te zien. De serie is gedraaid op 16mm film en dat levert wat filmgrain op, vooral in donkere scènes. De scherpte is echter nog prima. Het contrast en detaillering is ook voldoende. Het zwartniveau had iets beter gekund en de kleurstelling is wat flets. Verder een prima transfer voor een televisieserie van tien jaar geleden.
Elke aflevering is onderverdeeld in zes hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is goed verzorgd en staat op een prettige hoogte in beeld geplaatst.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) versie op de DVD. Het betreft hier echter een unwrapped versie, die gecreëerd is uit het originele stereogeluid. Doordat het een unwrapped versie is komen dialogen uit zowel de front- als surroundkanalen, wat onnatuurlijk overkomt. Gelukkig staat het geluid in de surroundkanalen niet zo hard, maar het was prettiger geweest als men het bij het originele stereogeluid had gehouden. Alleen waar uitsluitend muziek is te horen (en zoveel momenten zijn dat niet) heeft het surroundgeluid meerwaarde. Voor de rest klinkt het geluid heel acceptabel waarbij redelijk wat aandacht is besteed aan de afwerking. Bijna overal zijn stereo atmosferen toegevoegd, behalve bij de eerste aflevering. Dialogen liggen erg op de voorgrond en klinken soms iets dof. Dat komt vooral door het gebruik van veel zendermicrofoons bij de opnames. Het is jammer dat het originele stereosignaal niet beschikbaar is op deze DVD.

De box bestaat uit vier discs. Elke disc heeft een licht geanimeerd menuscherm in 4x3 beeldformaat en de themamuziek als achtergrondgeluid. Geen van de discs heeft extra's. De DVD's zitten in een type Scavano keepcase met daaromheen een kartonnen sleeve, gelijk aan dat van seizoen 2, maar anders dan het eerste seizoen.

Dalziel en Pascoe krijgen in dit derde seizoen te maken met moordenaars, dierenactivisten, de Tweede Wereldoorlog en persoonlijke dilemma's. Telkens krijgen ze het weer voor elkaar om de zaken tot een goed einde te brengen.
Dalziel & Pascoe is ook dit derde seizoen weer uitstekend te genieten. Dalziel kan weer behoorlijk ad rem en grof uit de hoek komen. Het is tot het laatst onduidelijk wie de dader(s) is/zijn en dat houdt de verhalen spannend tot het einde. Beeld en geluid van deze DVD box zijn ruim voldoende, al staat het geluid in een onnatuurlijke unwrapped 5.1 versie op de DVD's. Het originele stereogeluid is helaas niet beschikbaar. Dat is het enige minpunt van deze uitgave. BBC detectiveseries bieden bijna altijd kwaliteit en dit derde seizoen van Dalziel & Pascoe is daarop geen uitzondering.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.