Anamorph

28-11-2008

5

Anamorph (DVD)

Wanneer een moord sterke gelijkenis vertoond met de al lange tijd opgeloste Uncle Eddie moorden, wordt oud rechercheur Stan (Willem Dafoe) ingeschakeld. Hij is degene die jaren geleden de verantwoordelijke seriemoordenaar wist te vangen. De grote vraag is: heeft men nu te maken met een copycat, of is jaren terug de verkeerde gepakt? Eén ding is zeker: met de verwrongen manier waarop de killer zijn slachtoffers als het ware tentoonstelt lijkt hij iets te willen zeggen. Maar wat? De seriemoordenaar daagt Stan en zijn partner Carl (Scott Speedman) uit en rakelt heel wat herinneringen op aan de oude zaak. Terwijl de ongrijpbare moordenaar steeds dieper in het leven van Stan spit, rijzen er twijfel over wat er al die jaren geleden precies gebeurd is.

Anamorph is een thriller die geschreven en geregisseerd is door de relatief onbekende Henry Miller, met Willem Dafoe (eXistenZ, Spider Man) in de hoofdrol. Het verhaal draait om een seriemoordenaar die er een aparte manier van moorden op nahoudt. Met de lugubere manier waarop hij de lijken positioneert, alsof het kunstwerken zijn, lijkt hij iets te willen zeggen. Wat en waarom, dat mag de hoofdpersoon uitzoeken. Naarmate de film vordert raakt deze steeds verder betrokken bij het kat-en-muisspel en soms lijkt het wel alsof hij deel uitmaakt van het overkoepelende plan van de killer. Klinkt bekend? Dat kan kloppen, want qua toon en opzet heeft Anamorph veel weg van genreklassieker Seven. En Anamorph mag dan niet de hoge kwaliteit hebben van zijn voorbeeld, toch heeft Miller een bovengemiddelde thriller afgeleverd. Maar de minpunten eerst. Om te beginnen komt Anamorph wat plot betreft wat gekunsteld over. Neem bijvoorbeeld het ongeloofwaardige detail – inclusief verborgen boodschappen – waarmee de moordenaar zijn slachtoffers tentoonstelt. Ander negatief puntje is het feit dat je als kijker weinig sympathie voelt voor de personages. Ieder die Seven heeft gezien zal aan het eind meegevoeld hebben met Brad Pitt's personage, toen hij geconfronteerd werd met de laatste daad van de moordenaar. Anamorph probeert ook zoiets, maar slaagt daarin niet. Aan Willem Dafoe ligt dat echter niet, want hij zet zijn rol goed neer; op die onderhuidse, licht-creepy manier zoals Dafoe dat zo goed kan. Prima dus. Sowieso, ondanks de minpunten bevat de film genoeg zaken om deze het bekijken waard te maken. Zo is het visuele aspect dik in orde en slaagt Miller tevens in het neerzetten van het grimmige Seven-achtige sfeertje. Ook het verhaal weet voldoende te intrigeren: het mag dan allemaal bekend voorkomen, toch vraag je jezelf continu af waar het naartoe gaat. Wat natuurlijk een goede zaak is als het gaat om het vasthouden van aandacht. Wel jammer is dat de uiteindelijke ontknoping en slotconfrontatie de nodige impact missen. Anamorph is dan ook geen thriller die je heel lang bij zal blijven, maar de film is zoals gezegd aardig genoeg om een keer te bekijken.

Genre: Thriller
Speelduur: 103 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983489820

Anamorph staat eeh… anamorf op de DVD met een verhouding van 1.78:1. Dit is helaas een aanzienlijk verschil met het oorspronkelijke 2.35:1. De aangepaste verhouding is in dit geval verkregen door de zijkanten van het 2.35:1 beeld af te knippen (zie het eerste screenshot voor een vergelijking met het origineel). Het ongewenste gesleutel aan de verhouding is echter niet het enige probleem van de transfer. Zo duikt er op momenten behoorlijk wat compressie-artefacting de kop op, bijvoorbeeld macro-blocking en Gibb-effecten, en ook is in menig shot de nodige edge enhancement te zien. Verder lijkt er voortdurend een groene zweem over het beeld te liggen. Gepaard met de grauwheid van de kleuren, de matige scherpte en het benedenmaatse schaduwdetail heeft het beeld de typische aanblik van een film uit begin jaren '80. Wellicht is dit een bewuste keus van de regisseur, maar zelfs als we de gedateerde look niet meenemen zijn er genoeg mankementen om het beeld met een onvoldoende te bestraffen.

Op de Nederlandse DVD-uitgave van Anamorph vind je twee geluidssporen, namelijk een Dolby Digital 2.0- en 5.1-track. Voor de recensie focussen we op laatstgenoemde. Het 5.1-spoor (448kbit/s) heeft de nadruk op de voorkanalen, waarbij opvalt dat de dialogen niet helemaal tot het midden beperkt blijven. Ze zijn namelijk ook hoorbaar uit de linker- en rechterspeaker. Maar aangezien het volume van de doorgebloede dialogen erg laag is (eigenlijk alleen hoorbaar als je het oor praktisch tegen de luidspreker aan houdt), is dit geen groot probleem. Ook op de overige fronten valt er weinig te klagen. De surrounds leveren een nette bijdrage aan het geluidsbeeld, in een enkel geval met redelijk wat richting, en de algehele klank is prima. In een enkel geval worden de lage tonen ietwat te dik aangezet, maar ook dat is nauwelijks een probleem. Al met al dus een prima geluidskwaliteit!

De buitenlandse uitgaven van Anamorph bevatten een klein aantal extra's, waaronder een korte blik achter de schermen en interviews met cast en crew. Op de Nederlandse versie vind je alleen een verzameling trailers terug. Het gaat om voorproefjes op The Code, Direct Contact, Killing Point, Mom’s Boyfriend en Train.

Anamorph is een Seven-achtige thriller rond een seriemoordenaar, die zijn slachtoffers op lugubere wijze tentoonstelt. De methodiek lijkt sterk op die van een reeks opgeloste moorden. Oud rechercheur Stan (Willem Dafoe), die de eerdere reeks moorden op wist te lossen, wordt op de zaak gezet. Is hier een copycat aan het werk, of is er jaren geleden een fout gemaakt? Anamorph is geen meesterwerk, mede door enkele vergezochte plotelementen en een ongeïnspireerde ontknoping, maar desondanks weet de film toch voldoende te intrigeren. De DVD van Anamorph levert op één gebied prima prestaties: op geluidsgebied. Het beeld heeft echter een tegenvallende kwaliteit en bovendien is er met de verhouding geknoeid (van 2.35:1 naar 1.78:1). Ook wat extra’s betreft geen hoge score; het schijfje bevat enkel wat trailers. Conclusie: de DVD-uitvoering valt op technisch gebied erg tegen. Dat neemt niet weg dat de film zelf onderhoudend genoeg is om eens te bekijken.