Devil's Child / Joshua

28-11-2008

5

Devil's Child / Joshua (DVD)

Het jongetje Joshua (Jacob Kogan) is het zoontje van de jonge ouders Brad (Sam Rockwell) en Abby (Vera Farmiga) Cairn. Het gezin is zojuist uitgebreid met een meisje genaamd Lilly. Joshua lijkt hier echter niet zo gelukkig mee. Langzaamaan wordt de familie slachtoffer van enkele fatale en bizarre gebeurtenissen. Is Joshua de kwade genius hierachter? Of heeft de emotionele instabiliteit van zijn moeder hier een schuld aan? Feit is dat elk lid van het gezin heeft te vrezen voor zijn of haar eigen leven. Onheil en doem hangt als een zwaard boven het hoofd van een ieder betrokken.

Een occulte horror c.q. thriller met een naargeestige hoofdrol voor een kind, wat zich ook nog eens afspeelt in een appartementencomplex in New York? De vergelijkingen tussen Devil’s Child (oorspronkelijke titel Joshua) en genreklassiekers als The Omen en Rosemary’s Baby liggen voor de hand. De makers hebben dan ook graag leentjebuur bij deze twee alltime favorites gespeeld. Toch heeft deze vertelling genoeg eigens om interessant te kunnen zijn. De eerste helft van de prent houdt er nog redelijk de spanning in. Wat er hier nu precies aan de hand is, laten George Ratliff (regisseur en co-schrijver) en David Gilbert (schrijver) in het midden voor de kijker. Is Joshua nu echt een duivels kind of ligt het allemaal aan de geest van zijn moeder en beeldt ze zich alles maar in? Pas als de vaderfiguur meer ten sprake komt, wordt het een beetje saai eenrichtingsverkeer met hier en daar een leuke vondst of twist. Hierdoor eindigt de prent lang niet zo sterk en is het ook lang niet het product dat het had willen zijn. Ook het tempo van de film ligt vrij laag, waardoor er soms momenten van verveling op kunnen duiken. Aan de cast ligt het in ieder geval niet. “Oude rotten” Sam Rockwell (o.a. Confessions of a Dangerous Mind en The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy) en Vera Farmiga (o.a. Running Scared en The Departed) spelen hartstikke goed. De show wordt echter gestolen door de acteur die de belangrijkste rol vervuld, namelijk die van Joshua, en dat is de jonge (hij was slechts 11 jaar oud tijdens de opnames) Jacob Kogan. Dat we nog veel gaan horen van hem, blijkt uit het feit dat hij een klein rolletje gaat vervullen in de nieuwe, nog te verschijnen Star Trek film als de jonge Spock. Zijn lieve stemmetje, nette voorkomen en meegegeven intelligentie zorgt ervoor dat de kijker sympathie voor hem krijgt, maar toch blijft hij iets dreigends met zich meedragen. Een goed gecast personage dus, wat de regisseur goed uit weet te buiten. Mede door dit acteerwerk, ook van de overige castleden, zorgt ervoor dat het uitzitten van de film dragelijk is. Niet geheel geslaagd dus deze productie, maar een onvoldoende verdient het nu ook weer niet.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 102 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626040217

• Muziekvideo

Devil’s Child staat in zijn originele bioscoopverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. Het beeld niet echt scherp te noemen en hierdoor is de detaillering niet optimaal. Dit heeft te maken met de lage bitrate van het beeld en de toegepaste, matige compressie. Door deze compressie is er heel veel ruis in het beeld aanwezig. Hierdoor kan het kijkplezier niet optimaal zijn. Voor een recente productie als deze valt de kwaliteit dus nogal tegen. De kleuren ogen echter altijd mooi en natuurlijk. Hier en daar is er edge enhancement toegepast, maar slechts in lichte mate. De optionele Nederlandse ondertiteling staat aan een hoge kant in het beeld geplaatst. De productie is in een ruime 25 hoofdstukken verdeeld.

Er zijn twee Dolby Digital 5.1 track aanwezig, waarvan de ene in de originele Engelse taal en de andere Frans nagesynchroniseerd is. We richten ons uiteraard op de Engelse 5.1 track (448 kbit/s). Het karakter van de film is er niet één die boordevol actie zit. Verwacht dus niet een spectaculaire audiotrack. Wel is het een track die mooi ruimtelijk klinkt. Het geluidsbeeld richt zich hierbij op de voorste kanalen. De dialogen zijn uitstekend verstaanbaar en prima te horen en komen uit de centerspeaker. De frontspeakers verzorgen de overige filmgeluiden en de muzikale score. De achterste kanalen worden sfeervol gebruikt voor het ruimtelijke gevoel door het weergeven van omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal wordt sporadisch gebruikt ter ondersteuning van het laatste met een licht gedoseerd laag. Een track die meer dan volstaat voor een film als deze, maar verwacht niets denderends.

De statische menuschermen staan in 1.78:1 anamorf op de schijf zonder achtergrondgeluid. De volgende extra’s zijn terug te vinden:

Deleted Scenes (7 min.)
Een viertal scènes van de film die het uiteindelijke resultaat niet gehaald hebben en eentje die iets langer duurt dan de oorspronkelijke. Helaas ontbreekt er een commentaar over het hoe en waarom van de verwijdering. Deze stukjes zijn apart van elkaar te bekijken of middels een ‘Play All’ functie achter elkaar. Een Nederlands ondertiteling is aanwezig, het beeld is 1.85:1 niet anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Muziekvideo (4 min.)
Hier vinden we de videoclip van de song Fly van Dave Matthews. Dit stukje bevat enkel beelden uit de film, we zien de zanger zelf niet aan het werk. De verhouding van het beeld is 1.85:1 niet anamorf en het geluid bestaat uit een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s).

Devil’s Child is een vertelling voor diegene die houdt van thrillers met een onderhuidse spanning en horrorelementen. Er wordt redelijk geleund op eerdere stijlgenoten als The Omen en Rosemary’s Baby. Toch heeft de prent een aantal eigen punten waardoor hij prima op zichzelf staat. Desalniettemin geeft de film een onbevredigend gevoel. De eerste helft is prima, maar daarna zakt het weg. Het lage tempo van het verhaal is hier ook debet aan. Er is geen sprake van een gemiste kans, maar er zijn simpelweg veel betere titels te vinden in dit genre. Als het om het beeld gaat van deze DVD zijn er wat minpunten op te noemen. Het geluid is een track die zijn werk meer dan goed doet. Ook aan een aantal extra’s is gedacht, alhoewel dit er altijd meer mogen zijn. Een huurtip voor de liefhebber, maar zeker niet meer dan dat.