Pathology

24-11-2008

4.3

Pathology (Blu-ray)

De taak van een patholoog is het vinden van een doodsoorzaak bij mensen en het bestuderen van ziektes in het menselijk lichaam. Ted Grey (Milo Ventimiglia) wil niets liever dan dit vak beoefenen en hij is dan ook dolgelukkig als hij wordt toegelaten tot een prestigieuze opleiding. Hij komt terecht in een klas vol met verschillende types en hij ontdekt al snel dat zijn klasgenoten er vreemde spelletjes op na houden. Zo nemen ze het niet al te nauw met het respecteren van de dode lichamen en spelen ze een bizar spel. Om de beurt plegen de jongeren een moord, waarna de anderen moeten zien uit te vinden wat de doodsoorzaak is. Een vrij bizar gegeven, maar langzaam maar zeker wordt Ted meegezogen in het dodelijke spel. Zal hij op tijd een uitweg kunnen vinden of loopt hij nu kans het volgende slachtoffer te worden?

De laatste jaren komen de liefhebbers van bloederige horrorfilms aardig aan hun trekken. Films als Saw en Hostel zorgden voor een opleving van dit soort films, alleen schoorde het nogal eens aan het verhaal. Ook Pathology kan gerangschikt worden bij dit soort films, maar ook hier is het verhaal te voorspelbaar en ongeloofwaardig om echt te overtuigen. Het moet gezegd worden, het gegeven van een groep studenten die moorden plegen als spel, klinkt interessant. De manier waarop het script uitgewerkt is, zorgt er echter voor dat deze prent niet meer dan matig genoemd kan worden. Ten eerste is het verhaal heel erg voorspelbaar en dit haalt altijd iets van het kijkplezier weg. Ook gebeuren er de nodige zaken die niet geloofwaardig genoemd kunnen worden. Nou kunnen de meeste mensen wel een hoop accepteren en meegaan in een verhaal, maar als bepaalde zaken ronduit belachelijk worden is het al snel gedaan met deze inleving. Zo is het bij Pathology overduidelijk dat er flinke gaten in het verhaal zitten en gedragen de personages zich op een manier die wel erg ver gezocht is. Ook zijn de karakters slecht uitgewerkt en bestaan ze allemaal uit stereotypen. Elke student voldoet aan een bepaald type, compleet met daarbij behorend gedrag. Iets wat deze film nog wel het bekijken waard maakt is de hoeveelheid gore. In een prent die gaat over pathologie, het opensnijden van lijken, mag je flink wat bloed en ingewanden verwachten en de makers stellen ons hiermee niet teleur. De verschillende autopsies worden in volle glorie in beeld gebracht, compleet met liters bloed, ingewanden en andere organen. Deze effecten zijn overtuigend gemaakt en zien er dus goed uit. Ook zijn er de nodige seksscènes in de film te vinden dus liefhebbers van bloed en seks komen ruimschoots aan hun trekken. De optredens van de acteurs zijn allen voldoende voor een project zoals deze en bekendste gezichten zijn ongetwijfeld Milo Ventimiglia, bekend van zijn rol in Heroes en Alyssa Milano, uiteraard bekend van de serie Charmed. Verder is ook het algehele uiterlijk van de prent goed verzorgd
Samenvattend kunnen we zeggen dat Pathology een film is die je moet kijken zonder verwachtingen. Hou je van veel bloed, seks en personages met een kwade insteek dan is dit misschien een film voor jou. Zoek je echter een film met een intelligent verhaal en bovendien de nodige spanning, dan doe je er verstandig aan deze film te laten voor wat hij is.

Genre: Misdaad, Thriller
Jaar: 2008
Speelduur: 94 min
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664058503

• Behind the Scenes
  • Interview: Cast & Crew

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB double layer disc.

Pathology laat een beeld zien dat precies past bij een film in dit genre. Dat betekent een grauw en donker beeld met sombere kleuren. De scherpte van deze transfer is ruim voldoende, maar er zijn regelmatig softe momenten te zien. Het detail is ook voldoende en het beeld laat redelijk wat diepte zien. Niet het beste wat we ooit gezien bij een Blu-ray Disc uitgave, maar ook zeker niet het slechtste. Zoals gezegd hebben sombere kleuren de overhand en het kleurenpalet bestaat voornamelijk uit blauwachtige tinten met veel grijs en zwart. Deze kleuren zien er overtuigend uit, maar missen die typische felheid van betere High Definition transfers. De donkere beelden zijn goed te volgen, sommige scènes komen wat vlak over en laten weinig kleine details zien. Filmgrain is constant aanwezig, variërend in hoeveelheid en grofte. Grootste minpunt wat betreft artefacten is dat er regelmatig posterisatie zichtbaar is in de donkere delen van het beeld, bijvoorbeeld op muren en andere oppervlakten. Deze compressieartefact is eigenlijk iets wat niet zichtbaar hoort te zijn op een Blu-ray Disc. Het gebruik van een 50 GB schijf had deze problemen waarschijnlijk kunnen voorkomen. Al met al een redelijke transfer, die qua kwaliteit een beetje tussen de mindere en betere van Dutch Filmworks invalt.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Er zijn twee geluidstracks aanwezig, namelijk een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s) en een DTS HD Master Audio track (48 kHz, 16 bit), beide in de originele Engelse taal. Het geluid van de film richt zich vooral op de voorste kanalen. De surroundspeakers komen zo nu en dan om de hoek kijken voor het weergeven van lichte effecten en geluiden op straat. De film speelt zich echter voornamelijk binnenskamers af en deze momenten zijn dan ook vrij schaars. Het LFE kanaal is daarom ook weinig bij het geheel betrokken. De dialogen zijn goed te volgen en komen uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de overige geluiden horen en muziek. De DTS track is duidelijk de betere van de twee, met meer detail en een natuurlijker en voller geluid. Het geluid van krakende botten, als de studenten weer eens een borstkas openmaken, is hier een voorbeeld van. De Dolby Digital track voldoet echter prima voor mensen die geen mogelijkheid hebben tot het afspelen van High Definition audio.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken, zoals het instellen van het geluid en de ondertitels. Tijdens het afspelen van de film is er een pop-up menu op te roepen. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s worden weergegeven in de resolutie 1080i. Ze worden wel weergegeven in een soort kader dat het actieve beeld verkleind.

Behind The Scenes (6 min.)
Een korte blik achter de schermen tijdens de opnames van de film. We zien de cast en crew aan het werk op de set, scènes repeterend en opnemend. Er is verder geen tekst of uitleg aanwezig over de beelden.

Interview: Cast & Crew (26 min.)
Enkele korte interviews met leden van de cast en crew. We zien de gestelde vraag in tekstvorm op het scherm, waarna de betrokkenen reageren op deze vraag. Ze gaan kort in op hun rol in de productie en hoe het was de film te maken.

Vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Pathology vertelt het verhaal van Ted Grey, een talentvol student met maar één droom en dat is patholoog worden. Hij krijgt die kans als hij toegelaten wordt tot een prestigieuze opleiding, maar al snel komt hij erachter dat zijn medestudenten het niet al te nauw nemen met de regels en wetten binnen het vak. Ze gaan erg grof om met de overledenen en spelen bovendien een gevaarlijk spel, waarin Ted wordt meegezogen. De film is vrij matig te noemen en bovendien niet echt spannend. Het verhaal is te voorspelbaar en bovendien te ongeloofwaardig om echt indruk te maken. De vele bloederige scènes maken voor de liefhebbers van gore een hoop goed, maar dit zal voor velen niet genoeg om de film te redden. De Blu-ray Disc heeft een beeldkwaliteit die voldoende is, maar zeker niet perfect. Ook het geluid is voldoende, maar weet weinig indruk te maken. Ook de aanwezige extra’s zijn niet echt de moeite waard.