Slither

25-11-2008

6.2

Slither (Blu-ray)

In Amerika ligt het kleine plaatsje Wheelsy. Een typisch plattelands stadje dat rustig is en waar de mensen een hechte gemeenschap vormen. De rust wordt echter wreed verstoord wanneer er een meteoriet neerstort met aan boord een agressieve levensvorm. Grant Grant (Michael Rooker), zo\'n beetje de rijkste man van de stad, maakt als eerste kennis met de levensvorm wanneer hij met een avontuurtje door de bossen loopt. Grant en zijn avontuurtje Brenda (Brenda James) zien een wormachtig wezen door de bossen kruipen en wanneer Grant probeert uit te zoeken wat het is, wordt hij in de borst geschoten door het slijmerige beest. Er blijkt een worm zich in zijn hersens genesteld te hebben en dit verandert zijn gedrag radicaal. Ook qua uiterlijk vinden er enkele veranderingen plaats en wanneer hij Brenda zwanger maakt wordt Wheelsy overspoelt door duizenden agressieve wormen die de bevolking willen overnemen. De plaatselijk sheriff, Bill Pardy (Nathan Fillion), en de vrouw van Grant, Starla (Elizabeth Banks), moeten samen met enkele anderen alles op alles zetten om de opmars van de wormen tegen te gaan, voor ze de hele stad overnemen.

Slither is een horrorfilm in de sfeer van de jaren ‘80 en dit was ook de bedoeling van regisseur James Gunn. Gunn was eerder verantwoordelijk voor enkele films bij Troma Entertainment, een onafhankelijke filmmaatschappij die garant staat voor veel cultfilms van een dermate bedenkelijk niveau dat het allemaal weer leuk wordt. Ook schreef Gunn het script voor de remake van Dawn of the Dead uit 2004. Met zijn ervaring in het horrorgenre zit het dus wel goed en dat is zeker terug te zien tijdens het kijken naar Slither. Hij liet zich voor deze film inspireren door klassiekers als The Fly, The Thing en Halloween. Het verhaal stelt niet veel voor en lijkt een samenraapsel te zijn van enkele klassiekers uit het genre zoals The Blob en Invasion of the Body Snatchers. Dit is op geen enkel moment een bezwaar en de film is leuk om naar te kijken en duidelijk met veel plezier gemaakt. Het eerste wat opvalt is dat er veel humor in de film zit en dit werkt vrijwel elke keer goed. De humor komt vooral uit enkele situaties en ook lopen er enkele personages rond die goed geschreven zijn en voor veel humor zorgen. Het tweede dat opvalt is dat er vrijwel geen door de computer gegenereerde effecten te zien zijn. Alleen de rondkruipende wormen komen uit de computer, verder vertrouwde Gunn op ouderwetse special effects. Dit zorgt ervoor dat horrorfans ruimschoots aan hun trekken komen met enkele vieze en vooral slijmerige scènes die er goed uitzien. Ook worden er wat hoofden en ledematen afgeblazen en zien we de bevolking van het stadje, die bezeten door de wormen veranderen in een soort zombies, uitgebreid kauwen op allerlei soorten vlees en lichaamsdelen. Het enige wat de film tegenhoudt een echte topper te worden is dat het nergens echt spannend wordt. Er zijn momenten waarbij je als kijker denkt, hier gaat het leuk worden, maar deze scènes zetten helaas niet door en vervalt Gunn te snel terug in de humor die door de film verweven zit. Iets meer horror en iets minder humor had de film zeker goed gedaan dus.
De rollen worden door de betrokken acteurs goed neergezet en ze kunnen zich lekker uitleven in allerlei rare typetjes. Zo zien we Michael Rooker voorbij komen, die gedurende de film steeds meer begint te lijken op het wezen waardoor hij besmet is. Verder zien we Nathan Fillion (Serenity) en Elizabeth Banks (Spider-man, The 40 Year Old Virgin) voorbij komen.
Slither is een ideale film voor een anderhalf uur vermaak zonder daarbij al te veel na te hoeven denken. Gewoon gaan zitten en genieten van al het vieze en humoristische dat voorbij gaat komen.

Dutch Filmworks heeft Slither eerder op DVD uitgebracht als 2 Disc Special Edition. Onze recensie van die uitgave is hier te bekijken.

Genre: Horror, Komedie/Humor
Speelduur: 96 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664056707

• Behind the Scenes
  • extended scenes
  • Featurettes
  • Fillion Set Tour
  • Interview: Cast & Crew

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 1.78:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is dan ook 96 minuten, tegenover 91 voor de DVD uitgave. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB double layer disc.

De Blu-ray Disc uitgave van Slither laat een beeldkwaliteit zien die voldoende is, maar toch op enkele punten beter had gemogen, zeker voor een High Definition uitgave. Zo valt de scherpte van het beeld wat tegen en wat vooral opvalt is dat scherpe momenten constant afgewisseld worden met beelden die onscherp en vlak ogen. Het detail is ook niet wat je mag verwachten van een Blu-ray Disc en vooral wijde shots missen die typische diepte en helderheid. Verder komen de kleuren wat flets over en laat het beeld niet veel meer kleurschakeringen zien als de DVD. In de film zitten behoorlijk wat scènes die zich afspelen in het donker en deze scènes zijn goed te volgen. Het schaduwdetail had iets beter kunnen zijn en nu treedt er soms versmering op en zijn details minder goed zichtbaar. Het zwartniveau ziet er goed uit en ook het contrast is voldoende. Edge enhancement is soms zichtbaar en constant is er een lichte hoeveelheid beeldruis te zien. Verder zijn er geen artefacten aanwezig.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De standaard Dolby Digital 5.1 track, die ook op de DVD te vinden was, is ook hier aanwezig, maar nu met een hogere bitrate van 640 kb/s. Dit geeft de track meer detail en ook klinkt het geluid voller. De afwezigheid van de 4% PAL speed-up laat het geluid natuurlijker klinken en dan vooral in het hoog. Naast deze track is er ook een DTS HD Master Audio track (48 kHz, 16 bit) aanwezig in de Engelse taal. Deze track is duidelijk de betere van de twee en hier is nog meer detail aanwezig. Ook klinkt de track dynamischer en wordt er meer gebruik gemaakt van de aanwezige kanalen. Zo laten de surrounds tijdens de actiescènes de effecten horen in split-surround en ondersteunt het LFE kanaal deze momenten met een diep laag. Het meeste geluid komt echter uit de voorste kanalen, waar de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Er is weinig sprake van scheiding in deze twee kanalen, maar dit kan ook met de film zelf te maken hebben. De track klinkt ruim voldoende en dynamisch genoeg voor een film met effecten en actie zoals deze.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s worden weergegeven in de resolutie 1080i. Ze worden wel weergegeven in een soort kader dat het actieve beeld verkleind. Vrijwel alle extra’s van de 2 Disc Special Edition DVD zijn overgenomen op deze uitgave, hoewel er wel enkele ontbreken.

Behind The Scenes (6 min.)
Een hele korte blik achter de schermen tijdens de opnames van de film. Er wordt geen uitleg gegeven over wat we zien en eigenlijk dus gewoon een kijkje op een filmset.

Fillion Set Tour (4 min.)
Acteur Nathan Fillion, die de rol van sheriff Bill Pardy speelt, leidt ons rond over de set van de film en stelt ons voor aan leden van de cast en crew.

Extended Scènes (7 min.)
Vier verlengde versies van scènes in de film die los van elkaar te bekijken zijn of achter elkaar.

Welcome To The Set Of Slither (2 min.)
Een korte rondleiding over de set van de film door leden van de cast en crew.

Recipe For Blood (3 min.)
Kurt Jackson is mede verantwoordelijk voor de special effects van Slither en in deze korte featurette leert hij ons kijkers hoe je thuis bloed kunt maken.

The Effects Of Slither (18 min.)
Hier krijgen we een kijkje in de keuken van het special effects team en zien we hoe de effecten tot stand zijn gekomen. Erg interessant en leuk om te zien.

Making Of (10 min.)
Door middel van interviews met de cast en crew en beelden van achter de schermen zien we hoe de film tot stand is gekomen. We horen onder andere hoe regisseur James Gunn geïnspireerd werd tot het maken van de film en hoe de cast het vond om aan de film te werken.

Interview: Cast & Crew (29 min.)
Negen leden van de cast en crew reageren kort op enkele vragen die wij niet te horen krijgen. Ze vertellen wat over de film en over de karakters die ze spelen of de functie die ze hadden tijdens de opnames van de film.

Vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Bij het kleine plaatsje Wheelsy stort een meteoriet neer en al snel wordt één van de inwoners overgenomen door een wezen dat op de meteoriet aanwezig was. Zijn gedrag verandert snel onder invloed van het wezen en hij wil maar één ding en dat is zich voortplanten. Dit lukt hem ook bij een scharrel die hij heeft opgedoken en wanneer zij bevalt van honderden wormachtige wezens is het stadje en zelfs de hele wereld in gevaar. De wormen gaan namelijk op zoek naar gastlichamen om zich ook weer verder voort te planten en zo de wereld over te nemen. Slither is gemaakt door regisseur James Gunn als een soort hommage aan de jaren \'80 horrorfilm en als film zeker geslaagd. Er is lekker veel gore aanwezig en ook zit er veel humor in de film. Echt spannend wordt het nergens maar toch valt er genoeg te genieten voor de horrorfans onder ons. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc valt wat tegen en hier had zeker meer van te maken geweest. Het beeld is namelijk vrij onscherp en laat te weinig detail zien voor een High Definition uitgave. Het geluid is echter ruim voldoende en enkele extra’s van de DVD zijn overgenomen op deze schijf.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.