Mist, The

06-11-2008

7.2

Mist, The (Blu-ray)

David Drayton (Thomas Jane) is woonachtig in een rustig en klein dorpje aan de Oostkust van Amerika. In het dagelijks leven schildert hij filmposters en deelt hij zijn vrije tijd met zijn vrouw en zoon. Op een dag wordt het stadje getroffen door een zware storm, waarbij het huis en het boothuis van David schade oplopen. Samen met zijn zoon en buurman, waarmee hij al enige conflicten heeft gehad, gaat hij richting dorp om inkopen te doen. Daar aangekomen blijkt de halve stad dit idee te hebben en het is dan ook aardig druk in de plaatselijke supermarkt. Dan rent er ineens een bloedende man de winkel in, al roepend dat er een dichte mist aankomt en dat iets in de mist een man heeft gepakt. De aanwezigen sluiten snel de deuren en zien de stad al snel gehuld in een dikke deken. Ook blijkt er inderdaad iets in de mist te zitten en al snel breekt de discussie los of de aanwezigen moeten blijven of hun geluk buiten moeten proberen. Er ontstaan twee kampen in de winkel en David vindt zichzelf gevangen tussen twee opties: of binnen blijven waar het met de minuut gevaarlijker wordt of naar buiten gaan waar mysterieuze wezens het voorzien hebben op de inwoners.

Frank Darabont lijkt patent te hebben op verfilmingen van verhalen van schrijver Stephen King. Twee maal eerder maakte Darabont een film van een verhaal van deze bekende en veel gelezen auteur en beide keren leverde hij een prent af die in de ogen van veel mensen behoren tot de beste films ooit gemaakt. Uiteraard hebben we het hier over de veel geprezen The Shawshank Redemption en The Green Mile. Het hier besproken The Mist is dus zijn derde verfilming van een King verhaal en opnieuw levert Darabont een prima film af. Een klassieker zoals de eerder genoemde films zal het niet worden, maar het geheel bevat genoeg interessante momenten om een kijkbeurt te rechtvaardigen. Een reden dat The Mist geen klassieker zal worden ligt vooral aan het verhaal, dat minder goed uitgewerkt is en minder pakkend. Het verhaal is meer horror dan emotie en bovendien een aardige kijk in de verknipte geest van de mensheid. Ook zijn de karakters wat eendimensionaal en matig uitgewerkt. Zo komen we van hoofdpersonage David Drayton niet veel te weten en dus te weinig om echt met hem mee te leven. Het ontstaan van twee kampen in de winkel is een interessant gegeven, maar de stereotype karakters halen wat van de spanning weg en zijn bovendien vrij irritant. Ook doen ze veel ongeloofwaardige dingen en veranderen brave burgers plotsklaps in moordlustige wezens. Vooral het personage Mrs. Carmody haalt soms het bloed onder je nagels vandaan en als kijker zit je dan ook te wachten tot ze levend gevierendeeld wordt door de wezens buiten de winkel. De film bevat enkele spannende scènes, waarbij horror niet geschuwd wordt. Deze scènes bevatten vrijwel allemaal monsters en zijn een echte stap terug naar de monsterfilms van de jaren ’50. Deze wezens zien er redelijk overtuigend uit, maar het is wel duidelijk dat ze allemaal uit de computer afkomstig zijn. Darabont wilde deze terugkeer naar de jaren ’50 monsterfilm versterken door de prent in zwart-wit uit te brengen, maar deze versie zou volgens hem moeilijk te verkopen zijn aan de studiobazen. Op deze uitgave is die versie echter wel aanwezig. Meer hierover in het gedeelte van de extra’s, maar we kunnen alvast verklappen dat deze versie het bekijken zeker waard is.
The Mist is dus een film met overtuigende actiescènes en enkele spannende momenten. Als psychologisch drama voldoet het geheel wat minder, maar het originele en gedurfde einde maakt heel veel goed. Dit einde verschilt met het einde van het verhaal van Stephen King, maar de beste man zelf heeft laten weten zich helemaal te kunnen vinden met het slot. Hier sluiten we ons helemaal bij aan en The Mist is dan ook een aardige horrorfilm die voor veel mensen vermakelijk genoeg zal zijn om aan te schaffen.

Dutch Filmworks heeft The Mist naast deze Blu-ray Disc ook als 2 Disc Special Edition uitgebracht op DVD. Onze recensie van deze uitgave is hier te lezen.

Genre: Drama, Horror, Science fiction
Speelduur: 125 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664056912

• Featurettes
  • Webisodes
  • Black & White Version
  • Conversation With Stephen King & Frank Darabont
  • Making Of Scene 35

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 1.85:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is dan ook 125 minuten, tegenover 120 voor de DVD uitgave. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc.

Zoals te lezen is in onze recensie van de DVD van The Mist, had die transfer wat last van soft beeld met een matig detail. Ook de Blu-ray Disc heeft hier mee te kampen, dus lijken deze problemen te maken te hebben met het bronmateriaal. De uitgave laat dan ook niet echt een beeld zien met veel diepte of detail. Het echte HD gevoel ontbreekt, maar het beeld is nog altijd een verbetering ten opzichte van de DVD. Dit is vooral duidelijk bij close-ups en als nadeel lijken de wezens die uit de computer afkomstig zijn, net iets nepper. De kleuren ogen wat uitgewassen, maar kom wel feller over als bij de DVD. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail ogen allemaal voldoende en de donkere scènes zijn goed te volgen. Filmgrain is aanwezig, variërend in hoeveelheid en grofte. Verder zijn er geen artefacten aanwezig. Niet het beste beeld wat we ooit gezien hebben op Blu-ray Disc, maar ook niet het slechtste.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Voor het geluid is er de keuze uit twee audiotracks, namelijk een Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s) en een DTS HD Master Audio 5.1 track (48kHz/16 bit). De Dolby Digital track is gelijk aan die op de DVD, maar klinkt nu beter gebalanceerd en laat meer detail horen. Het ontbreken van de 4% PAL speedup en de hogere bitrate zijn hier verantwoordelijk voor. De DTS HD MA track is zoals verwacht de betere van de twee en deze track laat nog meer detail horen en het geluid klinkt ook voller. De track richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, waar de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. De voorste kanalen laten echter een prima scheiding horen en het geluid beweegt zich natuurlijk over de aanwezige kanalen. Tijdens de momenten met meer actie worden de surrounds bij het geheel betrokken en hier zijn dan de effecten en lichte muziek hoorbaar. Het LFE kanaal laat een diep laag horen geeft deze momenten meer impact en dynamiek. Een prima track die goed past bij de sfeer van de film.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in een hoofdmenu waar alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren zijn. Tijdens het afspelen van de film is er een pop-up menu op te roepen dat wordt weergegeven zonder de film te onderbreken.
De aanwezige extra’s zijn vrijwel gelijk aan die op de DVD uitgave en worden weergegeven in de resolutie 1080i. Ze worden wel weergegeven in een soort kader dat het actieve beeld verkleind.

Regisseur en schrijver van het script Frank Darabont voorziet de film van commentaar en het resultaat is een informatief en onderhoudend commentaar dat interessant is om naar te luisteren. Op prettige wijze vertelt Darbont erg veel over het maken van de film en welke uitdagingen hierbij kwamen kijken. Er vallen nauwelijks stiltes en hij gaat dan ook regelmatig in op zaken die op het scherm te zien zijn, in plaats van flink af te dwalen.

The Original Frank Darabont Black & White Version Of The Mist (120 min.)
Zoals hierboven besproken wou regisseur Frank Darabont de film uitbrengen in zwart-wit, dit om de jaren ’50 monsterfilms na te bootsen. Volgens hem zou deze versie moeilijk te verkopen zijn aan de studiobazen en daarom werd de prent gewoon in kleur uitgebracht. Op deze uitgave is de zwart-wit versie toch aanwezig en het moet gezegd worden, deze versie is het bekijken meer dan waard. Veel mensen zullen deze versie zelf prefereren boven de kleurenversie, aangezien het zwart-wit beeld het geheel een meer claustrofobisch sfeertje meegeeft. Ook zien de monsters er minder nep uit en komen ze duidelijk enger over. De beeldkwaliteit van deze versie is dik in orde, met een goed contrast en een mooi helder beeld. De verschillende tinten zwart en grijs komen goed over. De film is te bekijken met een Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s), die gelijk is aan de track bij de kleurenversie.

Deleted Scenes (14 min.)
Acht scenes die de film niet gehaald hebben of in ingekorte vorm. De scènes komen achter elkaar voorbij. Er is geen commentaar aanwezig van de regisseur over het hoe en waarom de scènes verwijderd of ingekort zijn.

Webisodes “Welcome To The Mist Set” (10 min.)
Drie korte featurettes die oorspronkelijk op internet te bekijken waren. We worden door Frank Darabont welkom geheten op de set van de film en vervolgens horen welke scènes er die dag gepland staan. Ook zien we hoe enkele momenten worden voorbereidt en opgenomen.

Trailer (2 min.)
Een trailer van de besproken film.

A Conversation With Stephen King & Writer/Director Frank Darabont (12 min.)
Stephen King en Frank Darabont bespreken samen de film en vergelijken deze met het eigenlijke verhaal dat King jaren geleden al op papier zette. Ook de twee eerdere verfilmingen van Darabont naar een verhaal van King komen aan het woord en de terugkerende thema’s in King’s verhalen.

Drew Struzan: An Appreciation Of An Artist (7 min.)
Een kijkje naar het werk van kunstenaar Drew Struzan, ontwerper en maker van filmposters. Het karakter dat gespeeld wordt door Thomas Jane heeft ook dit beroep en we zien aan het begin van de film dan ook enkele ontwerpen van Struzan voorbijkomen. Deze getalenteerde artiest heeft talloze bekende posters ontworpen, onder andere voor de Star Wars films, Harry Potter, Indiana Jones en E.T.

When Darkness Came: The Making Of The Mist (37 min.)
Een uitgebreide making of van de film waarin enkele zaken uit de vorige extra’s terugkeren, maar waar ook genoeg ruimte is voor nieuwe onderwerpen. De cast en crew, en ook Stephen King, komen aan het woord en we zien beelden van achter de schermen. Goed gemaakt en leuk om naar te kijken.

Taming The Beast: The Making Of Scene 35 (12 min.)
Scene 35 is volgens de makers de moeilijkste en meest uitgebreide scene in de film om te maken en hier krijgen we een goed beeld van wat er allemaal kwam kijken bij het opnemen van deze scene. Het is de scene waarin diverse wezens de winkel binnendringen en de makers vertellen ons welke uitdagingen hier om de hoek kwamen kijken. We leren dat de scene een lastige mix is van door de computer gegenereerde effecten, modellen en stuntwerk. Interessant om te zien en bovendien vrij leerzaam.

Monsters Among Us: The Creature FX Of The Mist (12 min.)
Hier wordt het ontwerpen van de wezens besproken en het maken van de poppen die in de film gebruikt zijn. Geen computer effecten hier dus, maar echte ouderwetse poppen waarmee de acteurs aan de slag konden. Frank Darabont en Gregory Nicotero van KNB Effects Group vertellen hoe de ontwerpen tot stand kwamen en wat ze wilden bereiken met het uiterlijk van de wezens.

The Horror Of It All: The Visual FX Of The Mist (16 min.)
Deze featurette behandelt de visuele effecten, effecten uit de computer, die gebruikt zijn in de film zoals de mist en de wezens. De makers vertellen welke uitdagingen ze tegenkwamen, zoals het strakke schema, en het tekenen van de wezens in de computer.

Zes trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

De inwoners van een klein stadje zien op een dag hun woonplaats compleet in dichte mist gehuld. Enkele van de bewoners hebben zich verschanst in de plaatselijke supermarkt en wachten hier op wat komen gaat. Ze komen hier snel genoeg achter als blijkt dat mysterieuze wezens zich in de mist bevinden. Echt vriendelijk zijn ze niet en meerdere mensen komen dan ook gruwelijk aan hun einde. Maar ook binnen in de winkel wordt het met de minuut gevaarlijker, wanneer er twee kampen ontstaan en een godsdienstwaanzinnige vrouw de anderen opstookt. The Mist is geregisseerd door Frank Darabont, die hiermee zijn derde Stephen King verfilming maakte. De prent is zeker vermakelijk en bevat enkele spannende en bloederige scènes. De karakters zijn wat minder goed uitgewerkt en bovendien gedragen ze zich niet echt geloofwaardig. De film is toch een aanrader voor mensen die houden van dit soort verhalen. De Blu-ray Disc laat een beeldkwaliteit zien die voldoende is, maar toch enkele tekortkomingen heeft. Enkele hiervan zijn te wijten aan het bronmateriaal. Het geluid is ruim voldoende en er zijn enkele interessante en informatieve extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.