Fool's Gold

05-11-2008

6.5

Fool's Gold (Blu-ray)

In 1715 zonk het schip de Queen’s Dowry in de Caribische Zee. De avonturier en schatzoeker Benjamin Finnegan (Matthew McConaughey), voor vrienden Finn, probeert al acht jaar het schip te vinden. Hij is vooral geïnteresseerd in de waardevolle lading en de zoektocht is over de jaren een obsessie voor hem geworden. Zijn huwelijk met de mooie Tess (Kate Hudson) is hierdoor op de klippen gelopen. Maar nog steeds is hij verliefd op zijn nu ex-vrouw. Dan vindt Finn een stuk bewijs dat hem een belangrijke aanwijzing voor de locatie van het schipwrak geeft. Finn is ervan overtuigd dat de schat binnen handbereik is. Hij overtuigt Tess samen te zoeken. Ze krijgen onverwachts hulp van Tess’ rijke baas Nigel Honeycutt (Donald Sutherland) en zijn mooie, naïeve dochter Gemma (Alexis Dziena). Maar problemen wachten als Finn de gangster Bigg Bunny (Kevin Hart) achter zich aan krijgt. Finn zit bij hem diep in de schulden. Daarom moet hij alles op alles zetten om als eerste de schat te vinden.

Fool’s Gold is een avontuurlijk film over het zoeken en vinden van een schat, waarbij de goeden achterna gezeten worden door kwaadwillende en de liefde ook een partijtje meespeelt. En dat alles gepresenteerd in een mooie zonovergoten setting met witte stranden en blauw zeewater. In basis een goed gegeven voor een leuke avontuurlijke actiefilm.
Regisseur Andy Tennant, bekend van onder andere Hitch, ging aan de slag met hoofdrolspelers Matthew McConaughey en Kate Hudson. Tel daarbij op dat Donald Sutherland en Ray Winstone ook de lijst staan en je hebt een leuke film te pakken. Dat is een twijfelachtig ja en een twijfelachtig nee. Een ja, omdat de film visueel zonder meer mooi gemaakt is. De zonovergoten witte stranden en de blauwe zee van de Bahama’s, waar het verhaal zich afspeelt, zijn zeer fraai als visuele blikvanger gebruikt. De film is trouwens in Australië opgenomen, waar met enig aanpassen van het filmmateriaal de illusie van de Bahama’s is gecreëerd. Een andere blikvanger is Matthew McConaughey, die met zijn ‘six-pack’ (zoals mijn dochter dat zo fraai uitdrukt) en gespierde bovenlijf ook visueel nadrukkelijk aanwezig is. McConaughey speelt een rol zoals hij dat vaker heeft gedaan, bijvoorbeeld in de film Sahara, een stuntelende held die ook zijn zwakke kanten heeft. Tegenspeler is Kate Hudson, die hier geen diepgravende rol speelt. Ook zij is vooral visueel fraai in beeld gebracht. Donald Sutherland en de aantrekkelijke Alexis Dziena zetten een persiflageachtige typering van een rijke gepensioneerde man en zijn verwende dochter neer. Natuurlijk zijn er ook badguys, Kevin Hart en Ray Winstone, die achter de schat aanzitten en het leven van de helden zuur maken. Waarom is Fool’s Gold dan niet positief ontvangen? Belangrijkste kritiek is dat de film, of het verhaal, niet een duidelijk type keuze maakt. Is het nu een actiefilm met humoristische momenten of een humoristische film met een beetje actie. De humor is hier net even te flauw en net even te nadrukkelijk aanwezig. Of de film moet bedoeld zijn als een soort persiflage op schatzoekende actiehelden. Dan zou je kunnen zeggen dat de film daarvoor weer net iets te serieus is. Kortom, de film is met humor en aktie niet helemaal in balans. De aanwezige romantiek is vermakelijk en voorspelbaar. Ach, als je geen al te grote verwachtingen hebt en een combinatie van humor, komische wendingen en een beetje actie weet te waarderen, dan zou je Fool’s Gold best kunnen gaan bekijken. Of als je zelf wel eens wilt zien of de film nu wel of niet een onderhoudende film is. Tenslotte is niets zo persoonlijk als smaak.

Warner heeft Fool’s Gold in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave. Onze bespreking van de DVD uitgave van deze film kun je hier nalezen.

Genre: Actie, Avontuur, Komedie/Humor
Jaar: 2008
Speelduur: 112 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321906139971

• Gag Reel
  • Fool’s Gold: Flirting With Adventure

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van SMPTE VC-1 coderingsmethode.

Het High Definition beeld op deze Blu-ray Disc oogt scherp en gedetailleerd. De vele scènes die zich afspelen op zonovergoten eilandjes en de felblauwe zee zien er erg mooi uit. Kleuren ogen helder en goed verzadigd. Zwartniveau, contrast en schaduwdetail zijn ook allemaal prima in orde. Het beeld is verder mooi schoon, zonder beschadigingen en slechts af en toe is wat lichte filmgrain te zien. In vergelijking met de DVD oogt het beeld beduidend scherper en gedetailleerder. Ook is het beeld wat helderder en kleurrijker. Kortom, deze Blu-ray Disc overtuigt met een zeer fraai beeld dat nog zichtbaar mooier is dan de DVD uitgave. De film is verdeeld in 25 hoofdstukken. De optionele ondertiteling is onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s). Verder nog vier nasynchronisaties in dezelfde kwaliteit.
Dankzij de afwezigheid van de PAL speedup en de hogere bitrate klinkt de soundtrack beter dan op de DVD. Vooral de dynamiek, het aanwezige laag en de detaillering zijn beter. Bij de Blu-ray Disc zijn de achterkanalen wat nadrukkelijker aanwezig, waardoor het totale surround gevoel beter is. De film heeft bij acties een prima ruimtelijk geluid, waarbij het LFE kanaal af en toe meedoet voor een vergroting van de impact. Bij de rustige scènes hoor je meer de subtiele omgevingsgeluiden en de filmmuziek. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. Een goede soundtrack. Toch jammer dat Warner hier geen hoog resolutie audiotrack heeft toegepast.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s hebben 480p/i/MPEG-2 NTSC beeldkwaliteit en zijn Nederlands ondertiteld.

Fool’s Gold: Flirting With Adventure (4 min)
Een erg korte, promotioneel kijkje op het maken van de film, met een kijkje achter de schermen en interviews met de cast en crew. Ook erg slijmerig van toon.

Gag Reel (2 min
Geen echte bloopers, maar meer de cast en crew die lol lopen te maken op de set. Niet erg grappig.

Fool’s Gold vertelt het verhaal van Benjamin Finnegan, die al jaren een obsessie heeft voor het vinden van een bijzondere schat. Dit heeft hem zijn huwelijk gekost. Als Finn eindelijk een bewijs vindt voor de lokatie van de schat, krijgt hij hulp van zijn ex-vrouw en haar rijke baas. Uiteraard zijn er de nodige problemen met andere schatgravers en kwade gangsters die geld willen zien. Deze Blu-ray Disc uitgave van Warner heeft goede High Definition beeld en geluid. De extra’s zijn heel erg mager. De film is pretentieloos vermaak, waarbij flauwe humor en actie afwisselen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.