Fool’s Gold

05-11-2008

7.5

Fool’s Gold (DVD)

In 1715 zonk het schip de Queen’s Dowry in de Caribische Zee. Nu, honderden jaren later probeert Benjamin Finnegan, kortweg Finn genoemd, het schip te vinden. Hij is vooral geïnteresseerd in de waardevolle lading en de zoektocht is over de jaren een obsessie voor hem geworden. Zo erg zelfs dat het hem zijn huwelijk heeft gekost met de mooie Tess (Kate Hudson). Dan stuit hij op een dag op een stuk bewijs dat hem dichterbij het schip moet brengen. Finn is overtuigd van het feit dat de schat binnen handbereik is en probeert Tess mee te krijgen op zijn zoektocht. Uiteindelijk haalt hij haar over en Tess weet haar baas zover te krijgen te helpen. Samen gaan ze op zoek, maar meer problemen wachten als Finn de gangster Bigg Bunny (Kevin Hart) achter zich aan krijgt. Finn zit diep in de schulden bij deze Bigg Bunny en daarom hij alles op alles zetten om als eerste de schat te vinden.

Soms komt er een film uit waar iedereen het over eens is en dan vooral over het feit hoe slecht de prent in kwestie wel niet is. Fool’s Gold is zo’n film en vrijwel overal wordt het project de grond ingeschreven. Uiteraard ging ondergetekende dan ook niet met al te grote verwachtingen voor de televisie zitten, maar toch ook wel met nieuwsgierigheid om uit te vinden of het allemaal nou echt zo slecht is als gezegd wordt. De conclusie die aan het einde van de rit opgetekend kon worden is dat Fool’s Gold inderdaad niet echt een goede film genoemd kan worden, maar toch ook weer niet zo slecht als veel mensen zeggen. Het grootste probleem is het verhaal en de manier waarop dit geschreven is. De schrijvers in kwestie nemen hun publiek niet echt serieus en verzanden te vaak in simplistische humor die in feite helemaal niet grappig is. Ook worden veel grappen te vaak herhaald en dat is nooit goed als de grap helemaal niet om te lachen is. Verder wil de film teveel zijn, namelijk een actiefilm met avontuurlijke scènes vol met humor en romantiek. Je moet als regisseur dan ook van goeden huize komen om dit in goede banen te leiden. Andy Tennant bezit duidelijk niet die kwaliteiten en hij lijkt weinig geleerd te hebben van zijn vorige projecten. Het uiterlijk van de film kan gezien worden als het grootste pluspunt en ook de manier waarop alles geschoten is. De zonovergoten scènes die voornamelijk zijn opgenomen in Australië, en moeten doorgaan voor de Bahamas, zien er goed uit en ook de actie is goed verzorgd. De makers hadden er goed aan gedaan zich hier meer op te concentreren, in plaats van de flauwe grapjes en het constante geruzie van de twee hoofdkarakters. Deze twee rollen worden gespeeld door Matthew McConaughy en Kate Hudson. De eerste van de twee lijkt alleen gekozen voor zijn fysiek in plaats van zijn acteertalenten en het grootste gedeelte van de film loopt hij rond met onbloot bovenlijf. Ook krijgt hij genoeg kans om zijn spieren te showen in de vele scènes waarin hij moet vechten, springen, rennen en vallen. De vele grapjes die gemaakt worden over zijn talenten in bed gaan al snel vervelen en lijken, samen met zijn eigenlijke aanwezigheid, alleen te dienen om een vrouwelijk publiek te trekken. Kate Hudson stond jaren geleden te boek als een groot talent, maar de laatste jaren doet ze hier weinig mee en speelt ze voornamelijk in vergeetbare films. Ook hier kan ze weinig maken van haar rol en het matige script. Ook zij krijgt genoeg kans haar slanke lijf te laten zien, maar veel meer dan dat zit er niet in. Verder zien we nog Donald Sutherland en Ray Winstone voorbijkomen, maar ook zij zitten vast in het matige script.
Fool’s Gold is een film die je moet kijken met niet al te grote verwachtingen. De prent heeft een matig verhaal met humor die niet echt grappig is en romantiek die niet goed uit de verf komt. De zonovergoten scènes zien er prima uit en ook de actie is bij tijden best vermakelijk. Geen al te beste film, maar zo slecht als sommigen zeggen nou ook weer niet en daarom voor enkelen onder ons best leuk om een keer te kijken.

Genre: Actie, Avontuur, Komedie/Humor
Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 7321916139992

• Gag Reel
  • Fool’s Gold: Flirting With Adventure

Fool’s Gold staat anamorf op de DVD in het formaat 2.40:1. Zoals gezegd is het uiterlijk het grootste pluspunt van de film en de transfer gaat hier goed mee om. De vele scènes die zich afspelen op zonovergoten eilandjes en de felblauwe zee zien er prima uit en de kleuren ogen lekker fel en goed verzadigd. Het beeld is verder mooi schoon, zonder beschadigingen en slechts af en toe wat lichte filmgrain. De scherpte is goed, af en toe is er een soft moment aanwezig, en het detail is ook boven gemiddeld. Zwartniveau, contrast en schaduwdetail zijn ook allen voldoende en naast de genoemde filmgrain zien we alleen wat edge enhancement in sommige scènes de kop opsteken. Echt afleiden doet dit nergens en de transfer is dan ook prettig om naar te kijken en past goed bij de sfeer van de film.
De film is verdeeld in 25 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD. Het geluid klinkt ruim voldoende, precies wat je mag verwachten bij een film zoals deze. Het geheel klinkt aardig ruimtelijk bij de actiescenes, maar tijdens de rustiger momenten is de dynamiek beperkt. De vele achtervolgingen, ontploffingen en vechtscènes klinken daarom ook prima, met goed gebruik van de surrounds. Zoals gezegd is dat bij de rustige scènes wat minder, hoewel hier wel genoeg mogelijkheden toe zijn. Het LFE kanaal is niet echt overdreven aanwezig, maar laat genoeg laag horen om de track net wat meer indruk te laten maken. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers worden gebruikt voor de muziek en overige geluiden. Ook hier geen klachten en de kanalen laten een goed stereogeluid horen. De track bevat geen ruis en ook zijn er geen beschadigingen aanwezig.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (384 kb/s).

Fool’s Gold: Flirting With Adventure (4 min.)
Een korte en standaard blik op het maken van de film, met een kijkje achter de schermen en interviews met de cast en crew. Erg promotioneel van aard en bovendien erg slijmerig van toon.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Gag Reel (2 min.)
Geen echte bloopers, maar meer de cast en crew die lol lopen te maken op de set. Niet erg grappig en daarom wat overbodig.

Fool’s Gold verteld het verhaal van Benjamin Finnegan, die al jaren een obsessie heeft voor het vinden van een schat. Dit heeft zelfs zijn huwelijk gekost, maar de twee voormalige liefdespartners komen elkaar weer tegen als Finn een cruciaal stukje bewijs vindt over de plaats van de schat. Tegen wil en dank zitten ze weer met elkaar opgescheept, met bovendien de nodige problemen die hen achtervolgen in de vorm van andere schatgravers en kwade gangsters die geld willen zien. Het verhaal van deze film is een beetje te simpel en bovendien niet erg geloofwaardig. De humor is vaak te kinderachtig en de romantiek komt ook niet echt goed uit de verf. De actiescènes zijn nog enigszins de moeite waard en samen met het uiterlijk van de film de sterkste punten. Niet echt een goede film dus, maar voor sommigen onder ons nog wel het bekijken waard. Beeld en geluid zijn ruim voldoende, de aanwezige extra’s zijn het vermelden haast niet waard.