Alvin and the Chipmunks

04-11-2008

5.3

Alvin and the Chipmunks (DVD)

Er waren eens drie pratende eekhoorns. Alvin (Justin Long), de stoere leider, Simon (Matthew Gray Gubler), de slimme intellectueel en Theodore (Jesse McCartney), de wat gezettere, liefste van de drie. Wanneer hun huis, een boom in een bos ergens in Californië, wordt gekapt liften ze mee met de vrachtwagen naar Los Angeles. Daar ontmoeten ze Dave (Jason Lee), een songwriter die er moeite mee heeft om zijn liedjes aan de man te brengen. Ze maken een slechte eerste indruk door zijn huis bijna te vernielen, maar het feit dat ze kunnen praten en zelfs zingen maakt veel goed. Maar met het succes komt ook verleiding. Studiobaas Ian Hawke (David Cross) van Jet Records ziet alleen nog maar dollartekens voor zijn ogen en wil met de eekhoorntjes de hele wereld rond. Deze raken echter oververmoeid en bovendien missen ze Dave, die als een vader voor hen is. Zal het ze lukken om aan Ian te ontsnappen?

De ‘Chipmunks’ hebben al een flinke geschiedenis achter zich. Na de platen in de jaren 50 waar het allemaal mee begon, was er een tekenfilmserie en dan nu een bioscoopfilm, waarin echte beelden worden gecombineerd met digitaal geanimeerde eekhoorns. De film is duidelijk bedoeld voor een jong publiek. Het verhaal volgt een vast stramien, zoals we dat van veel familiefilms gewend zijn. Het probleem is echter dat er voor iedereen die ouder dan om en nabij de twaalf jaar is, maar weinig te genieten valt, op wat incidentele (woord)grapjes na die de kleintjes niet mee zullen krijgen. Het is ook duidelijk te zien dat de acteurs moeite hadden met hun doorsnee dialogen en misschien nog wel meer met het feit dat ze moesten acteren met niet bestaande eekhoorns. Alleen Jason Lee lijkt dit redelijk goed af te gaan. Daarnaast is komiek David Cross zeker genietbaar als karikaturale studiobaas. Hij doet, in ieder geval qua uiterlijk, enigszins denken aan de rol van Tom Cruise als studiobaas Less Grossman in de recente film Tropic Thunder, maar dat niveau wordt niet gehaald. De film is uiteraard wel voorzien van de nodige popsongs, gezien de oorsprong van de ‘Chipmunks’ in de muziekwereld. Voor de Nederlandse versie is er een blik BN’ers opengetrokken, zoals Nicolette Van Dam (actrice en presentatrice), Levi van Kempen (soapacteur), Sipke Jan Bousema (acteur en presentator) en Thomas Berge (volkszanger). Zij spreken de tekst wel in, maar de liedjes zijn ook in deze versie in het Engels. Dit is een aparte keuze, gezien de doelgroep van de film. Waarschijnlijk was het niet mogelijk om de digitale bewerking van de stemmen van de hamsters na te bootsen in de Nederlandse versie. Alvin and the Chipmunks is een standaard formulefilm geworden met matige CGI en een cast die er niet echt zin in lijkt te hebben. De film zal de kleintjes zonder meer aanspreken en is voor dat doeleinde ook zonder meer een veilige aankoop. Voor ieder ander valt er echter niets tot weinig te genieten.

Genre: Jeugd, Komedie/Humor
Speelduur: 87 min
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626038313

• Chip-Chip Hoera! Chipmunk-geschiedenis
  • Een 3D-dynamo: De visuele effecten in Alvin en the Chipmunks
  • Harmonie bereiken
  • Word ‘Monked’

Het beeld staat in de originele beeldverhouding van 1.85:1 op de DVD. Bij een film als deze zou je misschien kleuren verwachten die van het scherm afspatten, zoals in een tekenfilm, maar dit is niet het geval. Er is gekozen voor een ingehouden toon, met realistische kleuren en een natuurlijk contrast. Het schaduwdetail en zwartniveau zijn prima en er zijn geen defecten in het beeld te bespeuren. Het manco aan deze transfer is de scherpte en detaillering, die niet altijd voldoende zijn. Het beeld geeft regelmatig een softe indruk, wellicht heeft dit te maken met het feit dat de CGI eekhoorns in het beeld verwerkt zitten.
De film is opgedeeld in een ruime 28 hoofdstukken. De ondertiteling staat helaas veel te hoog in beeld.

De film is voorzien van maar liefst vier geluidstracks: De originele Engelstalige stemmen en nagesynchroniseerde versies in het Nederlands, Vlaams en Frans. Allen in Dolby Digital 5.1 formaat, waarbij de bitrate wel varieert (448kbps voor de Engelstalige track en 384kbps voor de nagesynchroniseerde versies). Dit verschil is echter nauwelijks waarneembaar. De focus van de audiotracks ligt op de voorste speakers. Alleen wanneer de muziek losbarst worden ook de subwoofer en de achterste speakers aan het werk gezet. De track klinkt op die momenten heel behoorlijk. Helaas is de mix, buiten de muziek om, qua surroundeffecten nogal beperkt. Dit terwijl de film hier voldoende aanleiding voor biedt, bijvoorbeeld met rondvliegende objecten. Bij de keuze van de track is het vooral van belang hoe het begrip van het Engels van de kijker(s ) is en of ze al ondertiteling kunnen en willen lezen, want vanuit technisch oogpunt is er weinig verschil tussen de vier tracks.

Het statische menu van de film is Nederlandstalig en niet voorzien van geluid of andere effecten. Er zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze extra’s worden in een verkleind scherm weergegeven. De ondertiteling staat in dit verkleinde scherm. Het geluid heeft een Dolby Digital 2.0 formaat (192kbps).

Chip-Chip Hoera! Chipmunk-geschiedenis (12 min)
Inhoudelijk is dit een leuke featurette met een informatieve waarde die je misschien niet zou verwachten bij een familiefilm als deze. De zoon van de originele bedenker komt aan het woord en vertelt uitgebreid over de geschiedenis van de ‘Chipmunks’ en hoe de originele muziek bijvoorbeeld werd gemaakt.

Een 3D-dynamo: De visuele effecten in Alvin en the Chipmunks (9 min)
Anders dan de titel van deze extra misschien doet vermoeden, gaat deze niet alleen over de technische kant van het creëren van de visuele effecten. De stem(acteurs) doen ook hun zegje over hoe het was om op deze manier te werken.

Harmonie bereiken (9 min)
Uiteraard kon een extra die volledig over de muziek gaat niet ontbreken. De focus ligt op het schrijven van de liedjes, maar ook op het creëren van de hoge stemmetjes van de hamsters. Dit vereiste nogal een aparte manier van inzingen.

Word ‘Monked’ (22 min)
Waar de vorige featurette nog over de muziek ging, gaat deze volledig over de dans. Het wordt zelfs stap voor stap voorgedaan in de vorm van een soort les, zodat je de choreografie zelf kunt leren.

De hamsters Alvin, Simon en Theodore verliezen hun huis in een boom, verhuizen naar Los Angeles en worden daar grote sterren, maar het succes brengt ook gevaren met zich mee. Alvin and the Chipmunks is een formulefilm geworden die vooral voor de kleintjes interessant is. Voor de meekijkende ouders valt nog wel wat te genieten, in de vorm van de songs en enkele slimme woordgrapjes. De beeld- en geluidkwaliteit van deze uitgave zijn voldoende. Daarnaast zijn er een aantal leuke extra’s toegevoegd aan de film, die juist vooral weer interessant zijn voor de volwassen kijkers.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.