Dixie Chicks - Shut Up & Sing

Wilbert Rietman
31-10-2008

8.2

Dixie Chicks - Shut Up & Sing (DVD)

Het jaar 2003 begon als een topjaar voor de countrygroep Dixie Chicks. Zo zongen zij gedrieën het volkslied bij de Super Bowl en stonden hun singles bovenaan elke (country-) hitlijst in de Verenigde Staten. Ook het buitenland liep warm voor de drie dames. Tijdens een optreden in Groot Brittannië aan de vooravond van de Amerikaanse invasie in Irak neemt zangeres Natalie Maines een zin in de mond die de rest van hun leven zou veranderen. Ze geeft aan het Engelse publiek aan dat de band er zich voor schaamt dat president Bush net als zij uit Texas komt. Dit bericht wordt opgepikt door de pers en er gaat een schok door de Verenigde Staten. Met name de countryfans laten de Dixie Chicks vanaf dan links liggen, hierin ondersteund door veel radiostations. De dames worden zelfs met de dood bedreigd door die ene zin. Er is maar één manier voor de dames om terug te slaan; zich stil houden en muzikaal revanche nemen. Dit lijkt echter makkelijker gezegd dan gedaan.

In 1989 werd de Amerikaanse countrygroep Dixie Chicks opgericht. Na enkele personeelswijzigingen braken de dames echt door in de Verenigde Staten in 1995. Dit was het jaar dat zangeres Natalie Maines toetrad tot de band. Vanaf toen gingen de verkopen van de albums omhoog, scoorde het trio hit na hit en traden ze op voor overvolle stadions. In maart 2003 veranderde dat allemaal door één zinnetje tijdens een optreden in Londen. Door stelling te nemen tegen de oorlog in Irak, maar ook tegen president George W. Bush werden de dames gezien als landverraders. Aan het thuisfront werden massaal hun albums vernietigd en de radiostations startten een boycot tegen de band. Na vier jaar knokken haalden de dames muzikaal revanche in 2007 met het album Long Way. Dit album leverde hun veel positieve kritieken op alsmede vijf Grammy Awards. Dat president Bush in die jaren zelf aan populariteit heeft moeten inboeten, heeft hieraan bijgedragen. Toch staat dat album als een huis en bezingen de dames de sores waarin ze die jaren hebben gezeten. Over die tussenliggende periode gaat de hier besproken documentaire Shut Up & Sing.
Wat de dames allemaal hebben moeten verduren in die periode is niet mis. Ze worden uitgemaakt voor Saddam’s Sluts. Countrystations keren zich tegen hun. Sponsorcontracten worden verbroken en zo nog veel meer ellende. Natalie wordt zelfs met de dood bedreigd. Al die tijd blijven de dames elkaar steunen. Dit is niet alleen een strijd tegen hen die hun kwaad doen, maar ook een strijd tegen de vrijheid van meningsuiting. Dat ene zinnetje had met gemak de carrière van de dames de nek om kunnen draaien. Muzikaal wraak nemen leek de enige optie en dat hebben de dames dan ook gedaan.
De documentaire zelf is een nogal tamme prent geworden. Als kijker krijg je niet altijd het idee dat de dames echt in gevaar zijn. Ook de Europese kijk hierop, zorgt ervoor dat je als kijker niet echt meeleeft met de band. De afloop is al lang bekend, ook in de film zelf. Hierdoor weet je dus dat het allemaal wel goed zal komen met het trio. We krijgen zo een oppervlakkig beeld van wat de Dixie Chicks zijn en wat ze doen. Echt diep in de achtergronden van de personages gaat men niet. Desalniettemin wel een oprecht en eerlijk beeld van een band in zeer moeilijk vaarwater.

Genre: Muziek
Speelduur: 88 min
Verpakking: Digipack
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777924556

• Ook verkrijgbaar

Het beeld heeft op deze DVD een beeldverhouding van 1.33:1. Dit komt overeen met de oorspronkelijke verhouding. De makers moeten gedacht hebben dat een documentaire geen denderend beeld nodig heeft en dat is dan ook zo. De scherpte en detaillering laat nogal te wensen over bij deze productie. Ook kleine compressiefoutjes zijn waar te nemen in de achtergrond. De kleuren ogen wel mooi en natuurlijk. Verder kent het vertoonde zo nu en dan een kleine hoeveelheid filmgrain. Er is sprake van interlacing, iets wat opvalt bij het bekijken van de film via een beamer of op een monitor. Dan nog valt dit pas op bij concertopnames. Bij sommige buitenopnames doen de shots overbelicht aan. De documentaire heeft 12 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling staat op een goede hoogte in het beeld.

Er is één geluidstrack terug te vinden bij de documentaire op deze DVD en dat is een Engelstalige Dolby Digital 2.0 track (224 kbit/s). Het karakter van de documentaire is voornamelijk dat van achter de schermen. Hierbij wordt zo nu en dan geswitcht naar concertbeelden. Een 5.1 track had hierbij voor iets meer ruimtelijkheid kunnen zorgen, maar gezien de rest van het materiaal niet helemaal nodig. Een spetterende track is het niet geworden. Beschadigingen of ruis zijn niet te horen, alleen bij een aantal archiefopnames. Dynamisch is het geheel echter allerminst. Toch blijft alles goed verstaanbaar te volgen wat het belangrijkste is bij een productie als deze. Dit in acht nemende een track die volstaat.

Het menu bestaat uit één simpel, statisch scherm in de verhouding 1.33:1. Op de achtergrond horen we de Dixie Chicks hit The Long Way Around in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Onder de kop Trailers vinden we de volgende “extra’s”.

Trailer (2 ½ min.)
De bioscooptrailer van de film in zijn volle glorie. De beeldverhouding is 1.78:1 niet anamorf (hierdoor mist er beeldinformatie aan de zijkanten) en het geluid een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s).

Ook Verkrijgbaar
Drie trailers van andere films die worden uitgegeven door A-Film.

Eén verkeerde zin kan een muzikale carrière bijna om zeep helpen. Dit bewijst de documentaire Shut Up & Sing omtrent de succesvolle countrygroep Dixie Chicks. In maart 2003 haalde zangeres Natalie nogal uit naar president Bush en zijn beleid rondom de oorlog in Irak. Plotsklaps was de band en haar muziek niet meer welkom in eigen land. De dames konden slechts op één manier revanche nemen en dat was muzikaal. Hoe dat allemaal verlopen is, kunnen we bewonderen in de hier besproken prent. Deze is nu opnieuw uitgebracht door A-Film op hun nieuwe Inside the Music label. Het beeld en geluid laten geen spetterende dingen zien of horen, maar volstaat simpelweg voor een productie als deze. Op een trailer na zijn er geen extra’s te bespeuren. Een aardige documentaire om eens te zien en zeker als de kijker fan is van country en/of de Dixie Chicks.