Haine, La

28-10-2008

7.8

Haine, La (Blu-ray)

Vinz (Vincent Cassel), Said (Saïd Taghmoui) en Hubert (Hubert Koundé) zijn drie jongens die wonen in een arme wijk van een voorstad van Parijs. Op een dag wordt een andere jongen, die ook in de wijk woont, bijna doodgeslagen door een politieagent. Grootschalige rellen zijn het gevolgd en na een nacht van gevechten, zien de bewoners dat hun wijk is belegerd door de politie. De jongeren in de wijk zijn het zat en zetten zich massaal af tegen het systeem en in dit geval de politie. Ze worden gedreven door een diepe haat en de jongens zijn niet bang deze haat om te zetten in daden. Vooral wanneer Vinz een pistool vindt dat toebehoorde aan een agent, lopen de spanningen in de groep hoog op. Vinz heeft zich namelijk voorgenomen een agent te vermoorden als de mishandelde jongen komt te overlijden. Het worden de spannendste 24 uur uit het leven van de jongens.

La Haine is een Franse film uit 1998, geregisseerd door Mathieu Kassovitz. De prent heeft in eigen land diverse prijzen gewonnen, waaronder meerdere Franse Oscars, de César, en prijzen op het prestigieuze filmfestival van Cannes. De titel laat zich letterlijk vertalen als haat en dat is ook precies wat de film uitademt. We volgen gedurende 24 uur drie jonge bewoners van een getto in een voorstad van Parijs. Deze jongens gaan gebukt onder de armoede, racisme en geweld in het getto. Wanneer een vriend van de jongens in het ziekenhuis komt te liggen, na te zijn mishandeld door een politieagent, slaan alle stoppen door. Grootschalige rellen zijn het gevolg en ook de drie jongens zijn uit op wraak. Niet zo heel lang geleden stond het nieuws weer bol van rellen die waren uitgebroken en La Haine laat zien dat in 1998 dit al een probleem was in de voorsteden van Parijs. Het verhaal is dan ook verre van ongeloofwaardig en dit alles wordt kracht bijgezet door de manier van filmen. Aan het begin zien we namelijk echte nieuwsbeelden van rellen en deze opening zorgt voor een realistische sfeer, die verder versterkt wordt door het gebruik van zwart-wit beelden. Geweld is een duidelijk onderdeel van het verhaal, maar wordt nergens verheerlijkt. Toch kreeg de film de nodige kritieken te verduren rond de tijd van uitkomen. Vooral de manier waarop de politie wordt neergezet, stuitte op felle kritiek. Alle agenten zijn namelijk racistische en gewelddadige eikels, een feit waarover gedebatteerd kan worden. Voor deze film geven we Kassovitz het voordeel van de twijfel, want hoe het is om te leven in de voorsteden van Parijs, weten we namelijk niet. Het verhaal is pakkend en goed geschreven en de optredens van de acteurs is van hoog niveau. Zij weten met hun rollen de film naar een hoger niveau te tillen en vooral Vincent Cassel maakt grote indruk met zijn optreden. Zijn rol van de Joodse Vinz is van hoog niveau en Cassel weet zijn karakter meerdere lagen mee te geven. De rollen van zijn twee vrienden worden gespeeld door Saïd Taghmoui en Hubert Koundé. Het drietal geeft elkaar goed tegengas en hebben een sterke onderlinge chemie. Ze gebruiken allen hun echte voornaam en deden veel onderzoek voor hun rol. Deze benadering en voorbereiding is zeker terug te zien en maken het geheel extra realistisch.
Samenvattend kunnen we maar tot één conclusie komen en dat is dat La Haine een aanrader is voor vrijwel iedere filmfan. Niet alleen liefhebbers van de Franse cinema zullen aan hun trekken komen, maar dankzij het pakkende en realistische verhaal, en de sterke optredens, is de film voor iedereen genietbaar.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 1995
Speelduur: 95 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 2.0 - Spaans
  • DTS-HD 5.1 - Duits
  • DTS-HD MA - Frans
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582576870

• Audio/video configuratie

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode.

Zoals gezegd heeft de film een zwart-wit transfer en de uitgave laat zien dat ook deze films baat hebben bij een High Definition uitgave. Het detail is namelijk uitstekend, zeker rekening houdend met de leeftijd van alweer dertien jaar oud. Ook de scherpte is prima, slechts af en toe is er een soft moment aanwezig. De verschillende tinten grijs en zwart worden goed weergegeven en vooral het zwartniveau maakt indruk met een mooi diep zwart. Het contrast en schaduwdetail zijn verder ook dik in orde en de transfer laat een mooi natuurlijk beeld zien. Filmgrain is ruimschoots aanwezig en dit met opzet om een realistische, haast documentaireachtige sfeer op te roepen. De grain past dus goed bij de sfeer van de film en stoort nergens. Een prima transfer waar verder geen artefacten aanwezig zijn.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Franse soundtrack staat als een DTS HD Master Audio 5.1 track op de schijf. Hoewel het geluid niet het uiterste zal vragen van je thuisbioscoop, weet de track te overtuigen. De track laat veel detail horen en weet van ingetogen moeiteloos om te schakelen naar dynamisch en ruimtelijk bij de scènes met meer actie. De surrounds laten de gehele film omgevingsgeluiden horen en tijdens de actiescènes effecten, zoals geweerschoten. Het LFE kanaal ondersteunt deze momenten met een diep laag, dat nergens overheersend of te passief overkomt. De dialogen zijn goed te volgen en klinken mooi helder uit de centerspeaker. De frontspeakers worden gebruikt voor de muziek en de overige geluiden. Ook hier een mooi gebalanceerd geluid met een prima scheiding van beiden kanalen. De track laat verder geen ruis horen en ook beschadigingen zijn niet aanwezig.

Bij de start van de Blu-ray Disc moet je kiezen voor een land/taal. Deze keuze bepaalt niet alleen de taal van de menuschermen, maar ook de keuze voor het geluid en de ondertiteling. Als je op dit eerst scherm voor Nederland kiest, krijg je dus Nederlandstalige menuschermen. Je hebt dan geen keuzescherm voor taal en ondertiteling, die worden in dit geval automatisch ingesteld op de originele Engelse taal met Nederlands ondertiteling. De ondertiteling is niet uitschakelbaar.
Het menuscherm is een pop-up menuscherm, zoals gebruikelijk op de Blu-ray Disc. Bij de weergave van dit menu wordt het afspelen van de film niet onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld.

Deze Blu-ray Disc uitgave biedt slechts één extra, een videoconfiguratie en een audioconfiguratie optie. Bij de videoconfiguratie krijg je één testscherm getoond voor het instellen van helderheid en contrast, voor het geluid wordt een ‘pink noise’ (=ruis waarin alle frequenties zijn verwerkt) signaal gestuurd over de 5.1 speakers voor het instellen van de luidheid.

La Haine verteld het verhaal van drie vrienden die woonachtig zijn in een Parijse voorstad. Racisme en geweld zijn onderdeel van het dagelijkse leven en als een jongen wordt mishandeld, slaat de vlam in de pan. De jongeren in de wijk voeren hardhandig strijd met de politie en langdurige rellen zijn het gevolg. Eén van de vrienden vindt een pistool en neemt zich voor een agent te vermoorden. Wat volgt zijn de intensiefste 24 uur uit het leven van de jongens. De film is hard, realistisch en uitdagend. Het verhaal weet te boeien, te onderhouden en de sterke optredens van de cast tilt het geheel naar een hoger niveau. Een film die aan te raden is voor iedere filmfan. De beeldkwaliteit van deze uitgave is uitstekend te noemen en laat zien dat ook zwart-wit films baat hebben bij een High Definition uitgave. Helaas zijn er geen filmgerelateerde extra’s aanwezig, maar het geluid is ook prima te noemen. Daarom is deze uitgave zeker aan te raden voor fans van de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.