Animatrix, The

29-10-2008

8.1

Animatrix, The (Blu-ray)

In 1999 ontketenden de gebroeders Andy en Larry Wachowski een ware revolutie op filmgebied met de sciencefiction actiefilm The Matrix. Zij brachten een mix van een fantastisch script en spectaculaire stunts op het witte doek tot leven. Maar bovenal de vooruitstrevende technieken die werden toegepast waren ongekend waardoor het soms leek alsof sommige fragmenten rechtstreeks uit een levensechte animatiefilm waren getrokken.
Regisseurs Andy en Larry Wachowski gaven zeven bekende anime regisseurs de vrije hand om The Matrix verhaallijn te visualiseren in korte animatiefilms. Het resultaat is een verkenningstocht in de wereld van The Matrix, vormgegeven in negen korte filmpjes in de vorm van een combinatie van computeranimatie en traditionele Japanse anime, die samen meer inzicht geven in het complexe Matrix universum.

Final Flight of the Osiris (10 min)
Auteurs: Andy en Larry Wachowski; Regie: Andy Jones
Osiris, het zusterschip van de Nebuchadnezzar, en haar bemanning wordt achtervolgd en aangevallen door de Sentinels terwijl geprobeerd wordt om Zion, het enige menselijke toevluchtsoord, te waarschuwen voor het naderend onheil.
Duidelijk is de hand van Andy Jones, de regisseur van Final Fantasy: The Spirits Within te zien. De film zet de lijnen uit voor The Matrix Reloaded en het videospel Enter the Matrix.

The Second Renaissance – Parts I and II (20 min)
Auteurs: Andy en Larry Wachowski; Regie: Mahiro Maeda
De mensheid maakt een knieval en gaat zijn ondergang tegemoet als de oprukkende machines niet langer onder het regime van de mens willen voortbestaan. De intelligente machines starten hun eigen leefkolonie en gebruiken uiteindelijk de mens voor hun energiebehoefte. De Matrix wordt geschapen. In deze twee films, geregisseerd door de regisseur van Blue Submarine 6, wordt getoond hoe The Matrix is ontstaan. De prachtige invulling die Maeda aan het door de Wachowski\'s geschreven verhaal heeft gegeven is een ‘must see’ voor elke Matrix fan.

Kid\'s Story (10 min)
Auteurs: Andy en Larry Wachowski; Regie: Shinichirô Watanabe
Michael Popper twijfelt in zijn dromen aan de realiteit van het bestaan. Als hij door Neo (Kenau Reeves) in het schoollokaal op zijn mobiel wordt gebeld, die hem waarschuwt voor zijn achtervolgers, vlucht Michael op zijn skateboard en ontsnapt hij uit de Matrix.
Bijzonder voor de stijl in deze film is dat regisseur Watanabe, bekend van Macross Plus en Cowboy Bebop, gebruik maakt van een met de hand \"geschetste\" animatietechniek zonder directe lijnen waardoor het lijkt alsof de tekeningen nog niet af zijn en duiden op een probleem in The Matrix. De wereld rondom de hoofdpersoon wordt vaak onscherp afgebeeld wat The Matrix nog eens accentueert.

Program (8 minuten)
Auteur en Regie: Yoshiaki Kawajiri
Tijdens een Samurai trainingsprogramma probeert de strijder Duo zijn sparringpartner Cis, die tegelijkertijd zijn geliefde is, over te halen om terug te keren naar de fictieve wereld van The Matrix. Cis staat voor de moeilijke keuze om te kiezen voor haar minnaar of haar leven in de echte wereld.
Deze anime is in de orthodoxe Japanse stijl gemaakt met 2D technieken in een 3D vlak waarbij veel zwart is gebruikt waardoor andere traditionele kleuren benadrukt worden.

World Record (9 min)
Auteur: Yoshiaki Kawajiri; Regie: Takeshi Koike
De atleet Dan Davis wordt zijn wereld record op de 100 meter sprint afgenomen. Dan probeert die vergissing ongedaan te maken door een nieuwe recordpoging te doen. Tijdens zijn race dreigt hij uit The Matrix te ontsnappen waarop zijn geheugen wordt gewist door de Agenten. Maar Dan beseft het bestaan van The Matrix.
Zowel de auteur als de regisseur van deze aparte animatie waren betrokken bij de animeklassieker Ninja Scroll. De deformatie in de tekeningen van de sprintende atleet zijn karakteristiek voor deze anime met zijn grote kleurvlakken en gitzwarte schaduwpartijen.

Beyond (14 min)
Auteur en Regie: Koji Morimoto
Een meisje gaat op zoek naar haar verdwenen kat en komt terecht in een verlaten spookhuis waar de fysische natuurwetten aan de laars worden gelapt als gevolg van een programmeerfout in The Matrix. Deze animatie toont hoe gelukkig mensen kunnen zijn in de virtuele wereld van The Matrix en zich niet verwonderen om vreemde situaties waarmee ze in aanraking komen. De gedetailleerde 3D achtergronden en de vloeiende bewegingen van de 2D karakters zorgen voor een fraaie diepte.

A Detective Story (11 min)
Auteur, Regie: Shinichirô Watanabe
De detective Ash een telefoontje krijgt van een man die op zoek is naar een hacker met de naam ‘Trinity’. Als de detective Trinity (Carrie-Anne Moss) heeft gevonden ontdekt hij dat hij is gebruikt als lokaas.

Matriculated (17 minuten)
Auteur, Regie: Peter Chung
Een groepje rebellen overmeestert een robot en bouwen die om tot mens, zodat de robot aan hun zijde mee gaat vechten tegen de vijand. Een anime met psychedelische invloeden, heeft veel weg van een surrealistisch experiment met een ongekend kleurenpalet.

In 2005 werd The Animatrix door Warner als onderdeel van The Ultimate Matrix opnieuw op DVD uitgebracht. Al eerder verscheen The Animatrix in High Definition op HD DVD. Nu is The Animatrix in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht is. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we een korte vergelijking met de The Ultimate Matrix DVD uitgave. Die laatste kun je hier nog eens teruglezen.

Genre: Actie, Animatie, Science fiction
Jaar: 2003
Speelduur: 100 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, Spaans
EAN: 7321906225438

• Making Of Featurettes
  • Genrekroniek Scroll to Screen: History and Culture of Anime
  • Bografisch profiel van regisseurs and producenten

Alle negen filmpjes staan in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMTPE VC-1 videocoding methode.

De filmpjes zijn afkomstig van een digitale High Definition bron. Bij de relaese op DVD waren we al zeer enthousiast over de uitstekende beeldkwaliteit. De High Definition uitgave is natuurlijk een grote stap in de beeldkwaliteit. Het beeld heeft een zichtbaar betere detaillering en meer diepte. De kleuren ogen meer verzadigd en laten een rijkere kleurrijkdom zien. Kortom, echt een perfect animatiebeeld. De stilistische verschillen in animatiestijl komt uiteraard zeer goed tot uiting. De kleuren, fel of gedimd, ogen erg fraai. Ook de zwart/wit beelden zien er zeer goed uit met een diep zwart. Kortom, een uitstekende HD beeldpresentatie. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat geheel onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Je kunt de originele Engelse soundtrack beluisteren via een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) of via een hoog resolutie lossless gecomprimeerde Dolby True HD 5.1 surroundtrack (48 kHz / 16 bit).

De soundtrack klinkt erg mooi met een wijds surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen zeer actief worden gebruikt. Daardoor heeft de soundtrack een fraai klinkend en ruimtelijk driedimensionaal geluidsbeeld. De afwisseling van geluidseffecten en filmmuziek geven de soundtrack een mooi dynamisch geluid. Het diepe laag via het LFE-kanaal klinkt lekker stevig en strak. Dialogen komen netjes via de centerspeaker en zijn goed te volgen. Bij de gewone DVD kon de soundtrack, ondanks de lage bitrate van 384 kb/s, al overtuigen met een dynamische soundtrack, die veel gebruik maakt van alle beschikbare kanalen. De hoog resolutie audio presentatie op deze Blu-ray Disc klinkt nog beter, dankzij de hogere bitrate, met meer detail en grotere dynamiek. Dit is ook een demonstratiewaardige soundtrack.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menuscherm voor de keuze van de extra’s. De Blu-ray Disc maakt tijdens het kijken naar de film gebruik van een pop-up menu, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de eerdere HD DVD uitgave. De extra’s hebben een 480i/p (NTSC) resolutie, wat vergeleken met de DVD een kleine achteruitgang in resolutie is. Beeldformaat van de extra’s is 1.78:1. Alle extra’s hebben Nederlandse ondertiteling.