P2

28-10-2008

8.3

P2 (DVD)

Het is kerstavond. Angela Bridges (Rachel Nichols), een ambitieuze jonge manager, is nog laat aan het werk voordat ze naar het kerstfeest bij haar familie gaat. Als het eindelijk tijd is om naar huis te gaan komt Angela er in de parkeergarage achter dat haar auto niet wil starten. Gelukkig is de aardige bewaker van de garage, Thomas (Wes Bentley), bereid om haar te helpen. Helaas krijgt ook hij het niet voor elkaar om de auto te starten. En dus zit er niks anders op dan het bellen van een taxi. Wanneer de taxi arriveert blijkt echter dat alle deuren op slot zitten. De enige optie is terug de parkeergarage in. Geen probleem, zou je zeggen. Maar schijn bedriegt...

De thriller/horrorfilm P2 is het regiedebuut van Franck Khalfoun. Hij vertelt hierin het verhaal van Angela, gespeeld door Rachel Nichols, die te maken krijgt met een gevaarlijke psychopaat. Het begint onschuldig, met licht geflirt van een excentriekeling, maar al gauw wordt het van kwaad tot erger. Een verhaal als dit hebben we natuurlijk al veel vaker gezien. Qua plot is P2 dan ook niks nieuws onder de zon. De plaats van handelen is dat echter wel: een ondergrondse parkeergarage. Op kerstavond natuurlijk, want dan zijn alle mensen (behalve de hoofdpersoon) op tijd naar huis. Iedereen die wel eens ’s nachts door een verlaten parkeergarage gelopen heeft weet dat dit een behoorlijke creepy omgeving kan zijn. Mede door deze originele setting weet P2, ondanks het doorsnee verhaal, toch te boeien. Al duurt het wel even voordat de film goed en wel op gang komt. Ook als je namelijk vooraf niks van het verhaal weet voel je meteen aan waar alles naartoe gaat, maar duurt het even voordat het echte kat-en-muis-spel begint. De inzet is hoog, want de psychopaat is bereid om tot het uiterste te gaan. Met een steeds spannender wordende film tot gevolg. Vooral nadat is gebleken dat de makers niet terugschrikken voor een portie ouderwetse ranzigheid. Wegkijken gegarandeerd. Ook wat acteerwerk betreft valt er weinig te klagen; de twee hoofdrolspelers weten de film op prima wijze te dragen. Soms is het wat dik aangezet, maar dat past wel bij een film als dit. Toch is P2 geen topper, daarvoor is het verhaal niet verrassend genoeg. Maar het is op zijn minst een leuke huurtip. Parkeren in een ondergrondse garage zal nooit meer hetzelfde zijn.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 94 min
EAN: 7321932040074

• Making Of: A New Level of Fear
  • Featurette: Designing Terror
  • Introducing: Franck Khalfoun

P2 is anamorf op DVD gezet, met de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Om met de positieve punten te beginnen: de transfer heeft een uitstekende kleurverzadiging, alsmede een prima zwartniveau en schaduwdetail. Dit laatste is uiteraard erg prettig bij een donkere film als P2. De scherpte is over het algemeen ook dik in orde, maar heeft zo nu en dan te lijden onder het grootste probleem van de transfer. En daarmee doelen we op de volop aanwezige compressiartefacting. Zoals macro-blocking, zie het tweede screenshot voor een extreem voorbeeld. Meestal is het probleem gelukkig niet zo opvallend en hinderlijk als in het voorbeeld, waardoor de beoordeling nog net op een magere voldoende blijft steken.

Het geluid van P2 staat in volwaardig 5.1-formaat op DVD, in de twee gangbare smaken Dolby Digital en DTS. Zowel het DD-spoor (448kbit/s) en de DTS-track (754kbit/s) leveren prima prestaties, zonder wereldschokkende onderlinge verschillen. Zo is de dynamiek uitstekend, wat erg belangrijk is bij een film waarbij de spanningsopbouw meestal ondersteund wordt door het aanzwellen van muziek. Ook de klank van beide sporen geeft geen reden tot klagen, zowel in het laag als in het hoog klinkt het geluid erg strak. Eveneens positief is de ruimtelijkheid, want het al dan niet subtiele gebruik van de surroundspeakers plaatst je als kijker middenin de parkeergarage. Wat wel opvalt is dat er bij hard geluid (bijvoorbeeld geschreeuw) soms wat oversturing te horen is. Maar die momenten zijn op een hand te tellen. Een prima geluidskwaliteit dus!

Op de DVD van P2 tref je slechts een klein aantal extra’s aan. Grote afwezige is de commentaartrack (met o.a. de regisseur) die wel op de Amerikaanse uitgave te vinden is. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld, hebben een verhouding van 1.33:1 en Dolby Digital 2.0-geluid.

Making Of: A New Level of Fear (12 min)
De eerste extra is de gebruikelijke Making Of, die bestaat uit de bekende combinatie van interviews met cast/crew, filmfragmenten en een blik achter-de-schermen. Onderwerp van gesprek zijn o.a. het acteerwerk, de setting en het verhaal. Niet de meest diepgaande extra, maar toch wel aardig om eens te bekijken.

Featurette: Designing Terror (5 min)
Een toevoeging over de opnames in de garage. Cast- en crewleden vertellen hoe het was om in een dergelijk omgeving te werken, en ook kom je het een en ander te weten over de effecten. Er komen wel een aantal interessante zaken voorbij, maar vijf minuten is natuurlijk veel te weinig om ergens diep op in te gaan.

Introducing: Franck Khalfoun (3 min)
De regisseur vertelt kort over zijn manier van werken en waar de uitdagingen lagen. Gecombineerd met interviews met cast en crew, filmfragmenten en achter-de-schermen materiaal. En dat alles in een krappe drie minuten. Het zal geen verrassing zijn dat ook deze extra veel te kort is.

In het regiedebuut van Franck Khalfoun, P2, zien we hoe een vrouw in een parkeergarage verzeild raakt in een kat-en-muis-spel met een gevaarlijke psychopaat. Khalfoun heeft een redelijk spannende film afgeleverd met een originele setting. Het verhaal op zich is heel wat minder origineel, en ook het wat trage begin is een minpunt, maar desondanks weet P2 toch te boeien. De DVD-uitgave heeft een prima geluidskwaliteit, zowel in DD- als DTS-formaat. Op beeldgebied is de uitgave echter heel wat minder indrukwekkend, met compressie-artefacting als voornaamste tekortkoming. Verwacht ook niet te veel van de aanwezige extra’s, want met een totale speelduur van twintig minuten zijn ze inhoudelijk niet erg diepgaand. Geen schijf dus die het onderste uit het medium haalt. Dat neemt niet weg dat P2 een leuke huurtip is voor de liefhebber.