Water Lilies/Naissance des Pieuvres

23-10-2008

8

Water Lilies/Naissance des Pieuvres (DVD)

Marie (Pauline Acquart) is een vijftienjarig meisje dat graag naar het zwembad gaat om naar het synchroonzwemmen te kijken. Daar doet namelijk de beeldschone blondine Floriane (Adèle Haenel) aan mee, waar Marie een oogje op heeft. Ze durft dit echter aan niemand te vertellen, zelfs niet aan haar beste (en enige) vriendin Anne (Louise Blachère). Floriane is namelijk een meisje dat bekend staat als een flirt die al met heel wat jongens heeft staan zoenen. Ze is dan ook niet populair bij de overige zwemsters uit de groep. Dat maakt Marie niets uit en ze probeert alsmaar dicht bij Floriane in de buurt te zijn. Het doet haar dan tevens pijn als ze Floriane weer met een jongen ziet zoenen, diegene waar Anne nu juist weer een oogje op heeft. Marie blijft echter op zoek gaan naar Floriane en weet op deze manier wel steeds meer contact met haar te krijgen. Langzaamaan ontstaat er de langgekoesterde wederzijdse vriendschap, maar van een relatie komt echter nog niets terecht.

Water Lilies (waarvan de originele Franse titel Naissance des Pieuvres is) is de prachtige debuutfilm van de Franse regisseuse Céline Sciamma. Zij is binnengedrongen in het leven van tienermeisjes en weet op een indringende en sfeervolle manier het leven van deze pubers neer te zetten. Ze gebruikt daarvoor de niet alledaagse setting van een zwembad voor synchroonzwemmers in een buitenwijk van Parijs. In het zwembad ernaast spelen de jongens waterpolo. Een uitstekende locatie voor de perikelen tussen meisjes en jongens die langzaamaan de liefde aan het ontdekken zijn. De scènes van het synchroonzwemmen vatten het verhaal eigenlijk helemaal samen. Boven water zijn de gezichten strak in de plooi en valt er geen enkele emotie af te lezen. Onder water echter moeten de zwemsters met hun spartelende benen fysiek hun uiterste best doen om boven water te blijven. Deze scène is een metafoor voor de tieners in de film. De onzekerheid van de meisjes wordt erg treffend weergegeven. De een (Marie) is zo verlegen dat ze de ander nauwelijks durft aan te spreken en die ander (Floriane) verbloemt haar onzekerheid door stoer te lijken door met zoveel mogelijk jongens te zoenen. De angst om afgewezen te worden zorgt ervoor dat niemand durft te zeggen wat ze werkelijk wil. Niemand durft haar wensen direct te uiten, wat soms uiterst ongemakkelijke situaties tot gevolg heeft. Het is allemaal zo herkenbaar.
Water Lilies is een film die puur om de tieners en hun eigen gevoelens draait. Volwassenen komen in de film alleen als figuranten voor. De volle aandacht gaat daardoor uit naar de pubers. De aanwezigheid van ouders zou het verhaal alleen maar vertroebelen. Het gaat niet om het (ontbreken van) contact tussen pubers en ouders, maar tussen de pubers onderling. Die pubers worden uitstekend vertolkt door bijna uitsluitend onervaren jonge acteurs. Voor zowel Pauline Acquart in de rol van Marie als Louise Blachère als Anne is deze film hun debuut. Adèle Haenel, die Floriane speelt en Warren Jacquin als François hebben al een paar rollen meer gespeeld. Zonder uitzondering speelt de jonge cast bijzonder naturel en geloofwaardig. Het zijn zeker geen gemakkelijke rollen, maar toch weten ze allemaal te overtuigen in wat ze doen. Regisseuse Sciamma weet de jonge meiden prima te sturen, waardoor ze als het ware zichzelf kunnen zijn. Dit leidt tot een aantal imponerende en breekbare scènes. Het tempo van de film is soms wat aan de lage kant, maar dit geeft ook de mogelijkheid om de karakters van de meisjes wat meer diepgang te geven. Een echt nadeel is dit dan ook niet.
Het scenario van de film is door Sciamma zelf geschreven. Het was haar eindexamenproject van de Franse filmacademie in Parijs. Het werd zo goed ontvangen dat Sciamma de kans kreeg om de film zelf te gaan regisseren. Met een prachtig resultaat.

Speelduur: 80 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249473855

• Also Available

De film staat in het originele beeldformaat van 1.85:1 anamorf op de DVD. De transfer bevat geen beschadigingen of vuiltjes. De kwaliteit van het beeld is uitstekend. Een goede scherpte met prima helderheid en schaduwdetail. Het contrast is ook dik in orde. De kleuren ogen helder en natuurgetrouw. Een hele enkele keer is lichte edge-enhancement toegepast en er is ook een lichte beeldruis aanwezig. Door de strakke compressie van 5,5 Mb/s zijn er af en toe compressiefoutjes waar te nemen, vooral bij snelle bewegingen. Verder is dit gewoon een uitstekende transfer.
De film is onderverdeeld in acht hoofdstukken, die ook via het menu zijn te kiezen. De optionele ondertiteling is van een vrij groot lettertype en is goed verzorgd. Ze staat ook op een goede hoogte in beeld geplaatst.

De DVD heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluidstrack. Het Dolby Digital 5.1 betreft echter een unwrapped versie, waarbij het surroundgeluid is gecreëerd uit het oorspronkelijke stereogeluid. In dit geval betekent het dat de dialogen uit alle kanalen komen, wat onnatuurlijk overkomt en waarbij het geluid ook licht uit fase staat. Het Dolby Digital 2.0 geluid heeft hier natuurlijk helemaal geen last van en dit kanaal krijgt dan ook de voorkeur. Het geluid zelf is prima verzorgd. Het komt heel natuurlijk en direct over met duidelijk verstaanbare dialogen. Er wordt mooi gebruik gemaakt van stereo, ook in de binnenscènes. Ondanks dat het 'slechts' stereo is, wordt de ruimte goed weergegeven. De sporadisch gebruikte filmmuziek maakt het geheel mooi af.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.85:1 anamorf beeldformaat. Als achtergrond is er een fragment uit de filmmuziek gebruikt. Er staan ook twee promotietrailers van andere Homescreen uitgaven op de DVD.

Trailer (1½ min)
De bioscooptrailer van de film. Deze bestaat uitsluitend uit sfeerbeelden, zonder dialoog of voice-over. Het beeldformaat is 1.85:1 anamorf en het geluid is DD 2.0.

Marie is een vijftienjarig meisje dat vaak naar het zwembad gaat om Floriane bezig te zien tijdens het synchroonzwemmen. Ze heeft namelijk een oogje op haar, maar Floriane is meer bezig met het zoenen met jongens.
Water Lilies (oorspronkelijke titel Naissance des Pieuvres) is de prachtige debuutfilm van Céline Sciamma, een jonge Franse regisseuse die met deze film doeltreffend puberende tienermeisjes die langzaamaan de liefde ontdekken weet neer te zetten. Het acteerspel van de jonge cast is opzienbarend goed, ondanks de beperkte ervaring. De DVD heeft een uitstekende beeldkwaliteit. Het DD 5.1 geluid betreft een unwrapped versie, die wat onnatuurlijk aandoet. Het DD 2.0 geluid voldoet echter uitstekend. Enigszins verbazingwekkend is de leeftijdsaanduiding "Alle Leeftijden". De film bevat namelijk een aantal licht erotische scènes en ook wordt er af en toe niet alledaags taalgebruik gebruikt. Behalve een trailer ontbreken de extra's op deze DVD. De film is desalniettemin een absolute aanrader.