Wyatt Earp

30-10-2023

7.5

Wyatt Earp (Blu-ray)

De jonge Wyatt Earp wil zich, net als zijn oudere broers Virgil (Michael Madsen) en James (David Andrews), aanmelden bij het leger en gaat er dan op een ochtend in alle vroegte vandoor. Maar vader Nicholas (Gene Hackman) haalt hem weer terug, waar hij Wyatt verantwoordelijk houdt voor het maïsland. Nadat Virgil en James uit de oorlog zijn teruggekomen, besluit vader Nicholas dat het tijd is om te verhuizen naar California. Vele jaren later keert Wyatt terug om rechten te studeren en trouwt met zijn jeugdliefde Urilla (Annabeth Gish). Het geluk van Wyatt wordt wreed verstoort als Urilla tijdens de zwangerschap overlijdt aan tyfus. Wyatt’s wereld stort ineen, hij verbrandt alles en gaat zwervend als een dronkaard door het leven, dat voor hem verder geen zin meer heeft. Nadat hij een paard heeft gestolen, komt hij in de gevangenis terecht, waar hij vervolgens weer uit gered wordt door zijn vader. Wyatt verlaat de streek en raakt vanaf dat moment geen druppel alcohol meer aan. Hij heeft diverse baantjes, waaronder die van buffeljager. Hierbij ontmoet hij de broers Ed (Bill Pullman) en Bat Masterson (Tom Sizemore). Maar voor Wyatt zit geen toekomst in buffeljacht en hij trekt door naar Dodge City. Als hij toevalligerwijs een schietende dronkaard zijn pistool afhandig maakt, wordt hij tot hulpsheriff benoemd in Dodge City. Wyatt verdient er $100 per maand mee. Door Wyatt neemt de veiligheid in Dodge City toe, waar hij met harde hand de orde houdt. Hij krijgt daarbij hulp van de broers Ed en Bat Masterson. Maar na enige tijd is de algemene opinie dat Wyatt te hardvochtig is en wordt ontslagen. Voor een opdracht van de spoorwegen moet Wyatt een bandiet opsporen en komt daarbij in contact met de zieke Doc Holliday (Dennis Quaid), die aan tbc leidt. De mannen worden al snel een soort vrienden voor het leven. Als Ed Masterson in Dodge City wordt doodgeschoten, wordt Wyatt weer teruggehaald. Samen met zijn broers Virgil en Morgan en met Bat Masterson houdt hij met harde hand de orde. De broers en Bat hebben alle drie een vrouw, Wyatt’s hart is versteend na de dood van Urilla. Maar hij tolereert de prostituee Mattie Blaylock (Mare Winningham) in zijn leven. Na langere tijd wil Wyatt met zijn broers naar Tombstone vertrekken om daar meer geld te gaan verdienen met de zilvermijnen. Ondanks de protesten van de vrouwen vestigen zij zich in Tombstone. Aldaar ziet Wyatt ook zijn vriend Doc Holliday weer terug. Omdat ze niet genoeg verdienen met de mijnbusiness, doen de gebroeders Earp datgene waar ze goed in zijn, de orde handhaven. Ook hier treedt Wyatt met zijn broers met harde hand op en het aantal tegenstanders hiervoor groeit. In Tombstone komt het uiteindelijk tot een harde en bloederige confrontatie.

De film Wyatt Earp vertelt het waargebeurde levensverhaal van de bekendste sheriff van het Wilde Westen. Bijna gelijktijdig werd de film Tombstone (1993) gemaakt. De film Tombstone, en ook het 35 jaar eerder gemaakte Gunfight at O.K. Coral, spitst zich toe op de periode van Wyatt Earp in Tombstone en de keiharde confrontatie daar met de bandieten. De film Wyatt Earp daarentegen is de verfilming van het levensverhaal van Wyatt Earp, waar zijn aanwezigheid in Tombstone een onderdeel van vormt. In Wyatt Earp staat de persoon Wyatt Earp centraal. De rol van Wyatt Earp wordt gespeeld door acteur Kevin Costner, die met deze vertolking niet zijn beste neerzet. Vooral het eerste deel van de film is hij nogal zoekende naar de toon van het karakter en komt hij eerlijk gezegd niet sterk naar voren, in tegenstelling tot zijn mede-acteurs. Wel wordt de rol van Earp meer natuurgetrouw neergezet dan in Tombstone. In de laatste film wordt hij neergezet als een man die veel eer en respect geniet, en dat ook uitstraalt. Maar in de werkelijkheid was de man een stuk onvriendelijker en hardvochtiger en is hij vooral neergezet als de legendarische westdienaar omdat hij dit beeld zelf vooral heeft neergezet en tentoon heeft gespreid aan het publiek. Want in de werkelijkheid was zijn broer Virgil (hier gespeeld door Michael Madsen) een betere wetsdienaar dan Wyatt zelf. Madsen kan als de broer van de legende ook helaas geen indruk maken, en achteraf vond hij de film en zijn medewerking ook maar "stom" en de film zelf "saai". Verdere bijrollen worden ook gespeeld door bekende acteurs: Dennis Quaid als Doc Holliday, Tom Sizemore als Bat Masterson, Bill Pullman als Ed Masterson en Gene Hackman als de vader van Wyatt en zijn broers. Maar helaas kan niemand echt indruk maken en is hun vertolking vele malen minder indrukwekkend dan wat er even verderop werd vertolkt tijdens het filmen van Tombstone, wat tegelijkertijd gebeurde. De gelijktijdige productie van Wyatt Earp met Tombstone had tot gevolg dat er een tekort ontstond van de kleding die in de film is gebruikt. Voor Wyatt Earp moest men toen de kleding uit Europa halen, wat tot vertragingen leidde in de productie. Tombstone ging daardoor een jaar eerder in release dan Wyatt Earp. Wyatt Earp overleed in 1929 op 80-jarige leeftijd en heeft in heel zijn leven geen schrammetje door een kogel opgelopen. Helaas kan deze verfilming van de "legendarische" wetsdienaar geen echte hoge ogen gooien, en is één van de mindere films van Costner. Ook de regie van Lawrence Kasdan is een beetje vlak en hij maakt geen echte artistieke keuzes. Ook de vertolking van de rest van de cast is maar wat matig, vooral Dennis Quaid kan, zeker in vergelijking met Val Klimer, geen indruk maken met de vertolking van de doodzieke Holliday. Wat overblijft is een redelijk interessant relaas van een boeiend figuur uit de western-periode, die het helaas wel moet afleggen tegen het superieure Tombstone.

Genre: Western
Jaar: 1994
Speelduur: 190 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321906142681

• Bioscooptrailer
  • Weggelaten scènes
  • Achter-de-schermen-documentaire ‘It Happened That Way’
  • Klassieke making-of TV special

De transfer op Blu-ray Disc van Wyatt Earp, uitgevoerd in het oorspronkelijke beeldformaat, is alweer uit 2008, en het is wel te zien dat deze wat is verouderd. De transfer is qua scherpte en comntrast zeker in orde, maar de kleurstelling is wat ouderwets met wat meer bruin en geel. Ook is de transfer niet helemaal stabiel, vooral tijdens de begintitels is er nogal wat telecie wobble te zien. Verder is de film zelf wel stabiel en zonder verdere fouten of beschadigingen. Een prima transfer, dat een mooie basis zou zijn  voor een 4K-mastering. Want er zitten veel mooie scènes in van weidse landschappen die zich uitstekend lenen voor een mooi 4K-beeld.

De Blu-ray Disc uitgave van Wyatt Earp heeft een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate van 640 kb/s). In 2004 was voor de oorspronkelijk Dolby Digital Stereo Spectral Recording soundtrack digitaal geremasterd en gemixt naar 5.1 surround. Helaas komt deze track wat vlak en niet zo krachtig over. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen en heeft weinig surround-gevoel. Voor de dialogen wordt het centerkanaal gebruikt en de dialogen zijn prima verstaanbaar. De surroundkanalen worden voornamelijk gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en de ambiance. Enkele scènes wordt met effecten actiever gebruik gemaakt van de surroundspeakers. De track komt daardoor wat dun over, en had zeker geprofiteerd van een lossless versie met een betere mastering en spreiding. Nu komt deze track maar wat matig uit de verf en kan zeker niet de film versterken.

De Blu-ray Disc van Wyatt Earp start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de DVD uitgave. Alle extra’s zijn in 480p-resolutie en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Behind the Story

It Happened That Way (14 min)
Regisseur Lawrence Kasdan en enkele hoofdrolspelers uit de film vertellen wat meer over het leven van Wyatt Earp en de periode waarin hij leefde. Afgewisseld met filmfragmenten. De korte documentaire is tijdens de productie van de film opgenomen.

Wyatt Earp: Walk With A Legend (23 min)
TV programma met Tom Skerritt als gastheer. Programma is gemaakt in 1904 en bedoeld om de film te promoten. Eerst wordt kort ingegaan op andere grote filmproducties, als Ben Hur, Spartacus en Dr. Zhivago die een historisch gegeven als uitgangspunt hebben. Daarna gaat de focus naar de productie van Wyatt Earp, van de voorbereidingen van de film tot aan de uiteindelijke productie.

Additional Footage - Lifted Scenes (19 min)
Met elf niet gebruikte scènes zonder enige toelichting: On the wagon train, Wyatt courts Urilla, The wedding reception, Staking buffalo skins, Dealing with lawbreakers, Facing Wyatt Earp, Kate is back, Josie leaves Behan, Wyatt and Doc are jailed, Before the attack on Morgan, Behan’s posse.

Theatrical Trailer (3½ min)
De bioscooptrailer.

Wyatt Earp is een lange verfilming over het woeste, prille Amerika waarin Kevin Costner de rol speelt van de bekendste sheriff van het Wilde Westen. Gevolgd wordt het leven van Wyatt Earp, een wetsdienaar die al in zijn tijd tot een legende uitgroeide. Een lange film van regisseur Lawrence Kasdan, die ook meeschreef aan het script. Helaas kan deze verfilming van de "legendarische" wetsdienaar geen echte hoge ogen gooien, en is één van de mindere films van Costner. Ook de regie van Lawrence Kasdan is een beetje vlak en hij maakt geen echte artistieke keuzes. Ook de vertolking van de rest van de cast is maar wat matig, vooral Dennis Quaid kan, zeker in vergelijking met Val Klimer, geen indruk maken met de vertolking van de doodzieke Holliday. Wat overblijft is een redelijk interessant relaas van een boeiend figuur uit de western-periode, die het helaas wel moet afleggen tegen het superieure Tombstone. De Blu-ray Disc is een hopeloos verouderde uitgave uit 2008 met een op zich scherpe beeldtransfer, maar wel nogal bruin en gelig, en met in het begin een instabiel beeld. Audio is ook verouderd met slechts een lossy Dolby Digital 5.1 track. De extra's zijn wel ruim aanwezig en dik in orde.