Freedomland

20-10-2008

8.5

Freedomland (Blu-ray)

Op een avond komt de hysterische Brenda Martin (Julianne Moore) de Eerste Hulp van het ziekenhuis binnen met ernstige sneewonden aan haar handen. Ze is het slachtoffer geworden van een roofoverval waarbij haar auto is gestolen met haar 4-jarige zoontje Cody nog op de achterbank. Agent Lorenzo Council (Samuel L. Jackson) slaat groot alarm en er wordt een grote zoektocht opgezet naar de auto en het kind. Ze zouden meegenomen zijn door een jonge zwarte man die woont in een overwegend zwarte wijk. De wijk die Lorenzo kent als geen andere, wordt door de politie hermetisch afgesloten. Met harde hand gaat de overwegend blanke politie, waaronder de broer van Brenda, in de wijk op zoek naar de dader. De spanningen in de wijk nemen ras toe en Council vreest dat er niet veel voor nodig is om de bom te laten barsten. En als enige twijfelt hij aan het verhaal van Brenda …

Is Freedomland zomaar een thriller over een vermist, mogelijk ontvoerd, kind? Het begin van de film doet dat wel vermoeden. Maar Freedomland is meer, veel meer. Freedomland is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Amerikaanse schrijver Richard Price. Price bewerkte de roman zelf naar een filmscript. Aangezien de roman ongeveer 550 pagina’s telt, kun je begrijpen dat het niet meevalt hiervan een film van ruim 1½ te maken. Dat betekent dat de kunst van het weglaten is toegepast en dat gaat natuurlijk altijd ten koste van het originele verhaal. In dit geval betekent het dat bepaalde ontwikkelingen of keuzes niet uitentreuren uitgewerkt zijn. Is dat erg? Een beetje, want nu lijken sommige zaken wat minder geloofwaardig. Freedomland is niet zomaar een thriller over een vermist kind. Dieper achter het verhaal ligt het racisme vraagstuk, wat hier door de confrontatie tussen de zwarte wijkbewoners en de overwegend blanke politie nadrukkelijk aan bod komt. Zeer fraaie rollen worden neergezet door Julianne Moore en Samuel L. Jackson. Julianne Moore speelt een goed doorleefde rol als de hysterische moeder die haar kind kwijt is. En Samuel L. Jackson als de doorgewinterde politieman, die niet alleen denkt dat de zaak anders in elkaar steekt maar ook de nodige problemen heeft met zijn collega’s en de wijkbewoners van ‘zijn wijk’. En hier wordt nog een andere aspect aangesneden, beide karakters worden geconfronteerd met de gevolgen van eerder gemaakte keuzen. Freedomland is niet in de Nederlandse bioscopen verschenen. Met deze release van Sony Pictures kun je deze fraaie film met een sterk verhaal en twee prima spelende acteurs toch nog gaan bekijken.

Sony Pictures heeft Freedomland nu in High Definition kwaliteit uitgebracht op Blu-ray Disc. In deze recensie bekijken we de High Definition kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de DVD uitgave. Onze recensie van deze DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 113 min
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609662993

• Niet gebruikte scène
  • BD Live
  • Adapting Himself - Writing Freedomland
  • Race on the Job
  • The Look of Freedomland

De film is op Super 35 mm film geschoten. Het filmbeeld staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

Het High Definition beeld ziet er bijzonder mooi uit. Kleuren zijn mooi, goed verzadig en doen natuurlijk aan. Ook het contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde. In de vele donkere scènes blijven alle details goed te onderscheiden. Zwartniveau en zwartdetail zijn hier uitstekend. Scherpte van het beeld is goed met evenzo een goede detaillering van het beeld. Vooral op dit gebied, de scherpte en de detaillering, verbetert deze HD uitgave het toch al uitstekende beeld van de eerdere DVD uitgave. Ook de achtergronden hebben meer detail en als gevolg van de grote scherpte zit er meer diepte in het beeld. In het beeld is wel constant een lichte beeldruis waarneembaar. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden. Als geheel een mooi filmisch ogend beeld. De film is verdeeld in 29 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en geheel onder in het beeld geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelse taal is te beluisteren als een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). Ook twee nasynchronisaties – Frans en Italiaans – zijn in Dolby TrueHD 5.1 kwaliteit. Twee andere nasynchronisaties – Tsjechisch en Pools – zijn in Dolby Digital 5.1 (bitrate 640 kb/s) kwaliteit. We beperken de bespreking tot de originele Engelse soundtrack.

De film heeft een prima klinkende soundtrack, die dankzij de Dolby TrueHD track een mooi ruimtelijk geluidsbeeld heeft. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. De ondersteunende muziek van James Newton Howard is erg mooi ingetogen en versterkt de sfeer van de film uitstekend. In enkele actiescènes zijn de surround speakers nadrukkelijker aanwezig. De dynamiek van de soundtrack komt heel goed tot uiting bij de beelden van de racistische onlusten. Het LFE kanaal ondersteunt dit alles subtiel en wordt af en toe aangesproken. Een uitstekend klinkende soundtrack met een goed gedoseerd en strak laag en uitstekend gedefinieerd hoog. Ten opzichte van de DVD uitgave klinkt de soundtrack voller en gedetailleerder. Vooral de nadrukkelijker aanwezigheid van de surroundkanalen en de natuurlijke volle klank van de filmmuziek valt in positieve zin op. De dialogen zijn in het algemeen goed te volgen en komen uiteraard via de centerspeaker.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De menuopties liggen als een overlay over de film heen. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de eerdere DVD uitgave. De extra’s zijn in 480i NTSC resolutie met 1.33:1 beeldformaat en zijn Nederlands ondertiteld.

Adapting Himself – Writing Freedomland (9 min)
Schrijver Richard Price geeft een toelichting op zijn verhaal en de wijze waarop hij gekomen is tot het filmscript.

Race on the Job (12½ min)
Rechercheur Calvin Hart van New Jersey City politie, die zelf undercover narcotica werk heeft gedaan, vertelt wat het is om een zwarte politieman te zijn en welke problemen je dan tegenkomt.

The Look of Freedomland (12½ min)
Diverse betrokkenen vertellen welke sfeer en uitstraling met de film wilde meegeven en hoe dit uiteindelijk gerealiseerd werd.

Deleted Scene: You Can’t Hit Her (4½ min)
Een niet gebruikte scène. Geen toelichting op het hoe en waarom van sneuvelen van deze scène.

Met keuze uit een enkele HD trailers van andere Sony Pictures Blu-ray Disc releases. De trailer van Freedomland ontbreekt helaas.

BD Live
Optie waarvoor je een BD Profile 2.0 speler nodig hebt met internetverbinding. Je krijgt dan, na enig wachten, een menu te zien met diverse keuzen. Het is voornamelijk algemeen materiaal van Sony Pictures of Blu-ray Disc en BD titels van Sony Pictures. Voor alle Blu-ray Disc titels van Sony Pictures is de BD Live content op dit moment hetzelfde.

In het verhaal van Freedomland staan racisme en de gevolgen van gemaakte keuzen centraal. Een zwarte politieman onderzoekt de verdwijning van een blank jongetje. Volgens de moeder is zij slachtoffer geworden van een roofoverval, maar de politieman denkt dat er meer aan de hand is. De verdwijning heeft tot gevolg dat een complete zwart woonwijk door de politie hermetisch wordt afgesloten, als zij op zoek zijn naar de zwarte dader. De hoofdrollen worden gespeeld door Samuel L. Jackson en Julianne Moore. De Blu-ray Disc uitgave van Sony Pictures heeft goede High Definition beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s zijn gelijk aan de eerdere DVD uitgave.