Beowulf & Grendel

22-10-2008

7.8

Beowulf & Grendel (Blu-ray)

De jonge Grendel ziet voor z’n ogen zijn vader vermoord worden door Deense krijgers onder leiding van koning Hrothgar (Stellan Skarsgård). Eenmaal volwassen, groot en sterk neemt hij genadeloos wraak op de Denen. Met enige regelmaat wordt Hrothgar beroofd van enkele van zijn manschappen. De overlevenden, inclusief Hrothgar zijn niet bij machte om de monsterlijke trol, zoals zij Grendel zien, te verslaan. Meer dan tien jaar lang terroriseert Grendel het dorp van Hrothgar. . Beowulf (Gerard Butler) van de bevriende natie Geatland komt met zijn manschappen over om de Denen bij te staan in de strijd tegen Grendel. Vele malen staan Beowulf en zijn mannen klaar om bij een aanval van Grendel hem om te brengen. Maar Grendel laat de buitenlandse strijders uit Geatland geheel met rust en blijft zich richten op de Denen. Beowulf zoekt naar de reden van het selectieve aanvalsgeweld van Grendel en vindt dat bij de heks Selma (Sarah Polley). Beowulf en zijn Geatlanders hebben Grendel nooit kwaad gedaan en die ziet dan ook geen reden om hen kwaad te doen, in tegenstelling tot de Denen. Beowulf realiseert zich dan dat er niet alleen naar Grendel moet worden gekeken als een monster, maar daar zijn z’n vrienden het niet mee eens.

Beowulf is een oud, 8e eeuws Angelsaksisch gedicht, waarbij een Scandinavische held het Deense volk redt uit de klauwen van het monster Grendel. Het zou het oudste geschrift in de Engelse taal zijn dat er bestaat. In principe zijn de personages in het gedicht fictief, maar het is niet uitgesloten dat het op bestaande personen en gebeurtenissen is gebaseerd. Schrijver J.R.R. Tolkien heeft zich ooit verdiept in de legende en er een artikel over geschreven. Enkele delen hebben hem geïnspireerd bij het schrijven van de In de Ban van de Ring trilogie, waaronder het volk Rohirrim en de Orks.
De IJslandse regisseur Sturla Gunnarsson heeft zich op deze legende gestort en is redelijk dicht bij het originele verhaal gebleven. Dat uit zich onder meer in de lichtelijk pathetische en theatrale dialogen. Qua verhaallijn en karakters is het nogal matig wat de film te bieden heeft. Karakters worden niet goed uitgediept, zodat ze allen oppervlakkig blijven. Er zitten ook diverse onduidelijkheden en plotgaten in het verhaal, wat de geloofwaardigheid beïnvloedt. Qua uiterlijk lijken de vele bijfiguren erg op elkaar (als woeste ruige strijders) en daardoor zijn ze allen uitwisselbaar met elkaar. Als er dan weer een slachtoffer valt heb je geen idee of het een Deen of een Geat is. De actiescènes zijn vrij beperkt in omvang en niet echt spectaculair. De locaties zijn adembenemend. De film is in z’n geheel opgenomen op IJsland, een land met een ruig landschap, zonder bomen en uitstekend geschikt als situering voor dit verhaal. Je waant je direct in de 5e eeuw.
Het beste van de film zit ‘m in de onderhuidse boodschap. Het verhaal speelt zich af in de 5e eeuw na Christus. De meeste volkeren leven nog een heidens bestaan, waar goden als Odin en Thor nog volop aanbeden worden. Het Christendom is echter bezig met een grote opmars en missionarissen zwerven over heel Europa om het woord Gods te verkondigen. In de film probeert een priester zieltjes te winnen bij de Denen. Die zien hier in eerste instantie niets in, maar na verloop van tijd laten ze zich toch dopen en hopen zo dat Grendel hen verder met rust laat. Beowulf beseft echter dat het niet uit maakt welk geloof je aanhangt in de strijd tegen de kwaadwillende, maar dat respect voor de medemens het belangrijkste is om te overleven in de huidige wereld. Grendel heeft geen respect voor de Denen, omdat die zijn vader hebben vermoord. De Geatlanders hebben hem geen vlieg kwaad gedaan, dus waarom zou hij hun dan kwaad doen? Beowulf is de enige binnen het verhaal die dit begrijpt en hiernaar handelt. Met dat als onderliggende gedachte is Beowulf & Grendel een onderhoudende film. Verwacht geen Lord of the Rings-achtig epos, daarvoor is het verhaal te beperkt.

Dutch Filmworks heeft Beowulf & Grendel in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de eerdere DVD SE Steelbook uitgave. Je kunt hier onze DVD recensie nog eens teruglezen.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2005
Speelduur: 104 min
Verpakking: Amaray Blu-ray Disc keepcase
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664056714

• Behind the Scenes
  • Interviews with cast & crew
  • Exclusive interview with Sturla Gunnarson

De Blu-ray Disc uitgave heeft het net als de DVD uitgave een 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 compressiemethode. Bij deze High Definition uitgave heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij de PAL DVD is toegepast.

Het High Definition beeld van Beowulf & Grendel ziet er fraai uit. Bij het filmen is goed gebruik gemaakt van de natuurlijke, sfeerbepalende omstandigheden. De situering op IJsland geeft de film een extra dimensie, die in het aangepast kleurgebruik ook tot uiting komt. De wisselende weersomstandigheden geven het beeld afwisselend een zonnig aanzien, maar is even later weer grauw en grijs door de regen. Dat versterkt de sfeer van de film. Het ziet er allemaal natuurlijk uit, zij het dat de kleuren, waarschijnlijk met opzet, wat oververzadigd zijn. Bij enkele buitenscènes is een licht rode zweem aanwezig, dit is ook zo bij de DVD uitgave. Het contrast is prima in orde. Details blijven ook in de donkere scènes goed zichtbaar. De scherpte van het beeld is goed, alhoewel het beeld bij de regenachtige, grauwe scènes wat minder scherp oogt. Bij de scènes met gedempt licht, de scènes met mist of regen en de nachtscènes valt beeldruis duidelijk op, waardoor deze scènes er iets minder gedetailleerd uitzien. Heel af en toe is te zien dat er toch een zeer minimale edge enhancement is toegepast. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden. Als geheel een goed ogend High Definition beeldpresentatie, die de hoge kwaliteit van de DVD in scherpte en detaillering overtreft. De film is opgedeeld in 20 hoofdstukken. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar en scherp gelijnd lettertype. Voor een High Definition presentatie is het gekozen lettertype wel iets aan de grote kant. De ondertiteling staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 surroundtrack (gemiddelde bitrate 2 Mb/s). Beide audiotracks klinken goed en zijn een vooruitgang op de DVD uitgave. De Dolby Digital track profiteert van de afwezigheid van de 4% (PAL) speedup en klinkt wat voller en gedetailleerder. De hoog resolutie DTS HD track klinkt nog beter met een grotere helderheid, meer detail en een strakker laag. De spreiding van het stereobeeld is prima. Dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker en de effectgeluiden zijn subtiel gemixt in de achterkanalen. De surroundspeakers geven de geluidseffecten, de muziek en de sfeergeluiden goed weer. Het LFE-kanaal wordt stevig aangesproken, zowel bij de filmgeluiden als bij de muziek.

De film start direct zonder tussenkomst van een menuscherm. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Deze Blu-ray Disc biedt een selectie van de extra’s die op de 2-DVD Special Edition staan. De extra’s zijn in 576i/p standaard resolutie. De extra’s worden in een HD beeld binnen een venster weergegeven. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Behind the Scenes (5½ min)
Een korte B-Roll impressie zonder commentaar of interviews van het gebeuren achter de camera. Zoals zo vaak haalt het de magie van de film een beetje onderuit als je ziet hoe het er op een filmset aan toe gaat.

Exclusive Interview: Sturla Gunnarsson
Waar je een visueel gesprek verwacht met de regisseur, blijkt dit interview niet meer te zijn dan 13 pagina’s tekst op een menuscherm. De teksten zijn in het Nederlands.

Interviews Cast & Crew (28½ min)
Zeven leden van de cast en de crew vertellen over de film, het verhaal en het eventuele karakter dat ze spelen. Sommige interviewfragmenten zijn ook aanwezig in de Featurettes. De vragen worden gesteld d.m.v. tekstkaarten.

Met keuze uit vier trailers van andere (High Definition) DFW uitgaven.

Beowulf uit Geatland komt koning Hrothgar van de Denen te hulp in de strijd tegen Grendel. Grendel terroriseert jarenlang de Denen vanwege hun moord op zijn vader. Beowulf komt tot de conclusie dat er meer achter Grendel schuilt dan alleen maar een wild monster. Beowulf & Grendel is gebaseerd op een oud-Engels gedicht. De sfeer van de 5e eeuw is prima vastgelegd op het kale IJsland en is een van de sterke kanten van de film. Het verhaal bevat enkele onduidelijkheden en plotgaten en heeft niet genoeg diepgang. Toch is het zeker een boeiende film om naar te kijken, zeker als je kennis hebt van het originele verhaal.Dutch Filmworks heeft de film met een goede High Defenition beeld- en geluidskwaliteit op Blu-ray Disc gezet. Een aantal extra’s van de DVD uitgave zijn hierbij overgenomen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.