Haunted Mansion, The

15-10-2008

7.8

Haunted Mansion, The (Blu-ray)

Jim Evers (Eddie Murphy) is een succesvolle makelaar die dankzij zijn snelle babbel en gevatte humor gemakkelijk grote optrekjes verkoopt. De ene deal is nog niet gesloten, of de andere deal dient zich alweer aan. En zo lukt het Jim maar niet om zijn gezin, zijn vrouw en twee kinderen, de aandacht te geven die ze nodig hebben. Zijn vrouw Sara (Marsha Thomason), die ook zijn zakenpartner is, eist van Jim dat hij eindelijk zijn gezin eens voor laat gaan. En dus staat de familie Evers klaar om een lang weekend weg te gaan, als plots nog de telefoon rinkelt. Tot zijn verrassing is het telefoontje voor Sara, die uitgenodigd wordt op het grote Gracey Manor te komen om over een mogelijk verkoop te praten. Ze wordt daarbij uitdrukkelijk verzocht alleen te komen. Sara wil eigenlijk niet gaan, juist omdat ze een lang weekend weg gaan. Maar Jim ziet hier een grote kans en haalt het gezin over om snel even op Gracey Manor langs te gaan, alvorens naar verder door te rijden naar hun vakantieadres. En zo komt het gezin Evers bij Gracey Manor, dat erg afgelegen ligt. Het weer is ondertussen erg slecht geworden, als ze worden binnengelaten door een streng uitziende butler Ramsley (Terence Stamp), die verrast is dat Sara Evers niet alleen gekomen is. Even later maken ze kennis met de eigenaar van het huis, Master Gracey (Nathaniel Parker). Al gauw blijkt dat er meer aan de hand is in het huis en dat de eigenaar een ongewone interesse heeft in Sara. Jim staat nu voor een hele onverwachte en moeilijke uitdaging.

Het verhaal van The Haunted Mansion is gebaseerd op de “Phantom Manor” attractie in Disneyland Parijs. In de film zitten vele verwijzingen en ideeën die afkomstig zijn van de gelijknamige Disney attractie in verschillende Disney parken. Net zoals trouwens de Disney blockbuster Pirates of the Caribbean, dat ook zijn oorsprong vindt bij een Disney Park attractie. Met Eddie Murphy in de hoofdrol kun je onmogelijk een serieus verhaal verwachten. En dat is The Haunted Mansion ook niet. Alhoewel de film over geesten gaat, is het duidelijk geen horror film en is alles met de nodige humor omkleed. Juist om het ook niet al te eng te maken natuurlijk. De humor heeft een sterk relativerend tintje. De geesten zien er wel een beetje eng uit, zeker voor de kleinere jeugd. Daarom heeft de film ook een leeftijdsadvies van 12 jaar. Sommige scènes en het einde van de film kan voor de jongere jeugd ondanks alle relativerende humor toch te eng zijn. Disney maakte de film omdat midden jaren ’80 van de vorige eeuw de film Ghostbusters een onverwachts succes bleek. In eerste instantie wilden men ook een van de mensen uit Ghostbusters in de hoofdrol hebben. Eddie Murphy is dus de hoofdrolspeler en doet dit zoals we Edidie Murphy ook in andere films zien spelen. Weliswaar iets minder snel van tong, maar wel met dezelfde flair en hilariteit zoals we hem vaker zien spelen. Een andere vermeldenswaardige rol is die van Terence Stamp, die de rol van de (str)enge butler speelt. Oorspronkelijk wilden de filmmakers Anthony Hopkins voor deze rol. Met opzet is Terence Stamp zodanig geschminkt dat hij enige ‘gelijkenis’ heeft met Boris Karloff . Een leuk gezongen optreden is van “The Dapper Dans”, een ‘barbershop’ kwartet dat normaal optreedt in Disneyland's Main Street USA. Visueel heeft regisseur Rob Minkoff The Haunted Mansion bijzonder mooi gemaakt . De film heeft enkele zeer fraaie special effects. Verwacht geen diepgaande dialogen, sterk karakterspel of anderszins diepere overwegingen in The Haunted Mansion. Natuurlijk heeft deze Disney film wel een, niet al te opvallend, opvoedkundig moraal meegekregen. Blijf trouwens wel even de aftiteling uitkijken, want daarna ….

Buena Vista heeft The Haunted Mansion nu ook in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave.

Genre: Fantasy, Komedie/Humor
Jaar: 2003
Speelduur: 88 min
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418173456

• Uitgelichte scènes
  • Blu-scape
  • Anatomie van een scène
  • De geschiedenis van haunted mansions

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progessief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. De Blu-ray Disc is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de oudere MPEG-2 compressiemethode.

De film heeft op deze Blu-ray Disc een goed ogend beeld. Kleuren zijn helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Het overwegend donkere beeld heeft een goed contrast met een prima zwartniveau. Scherpte en detaillering van het beeld zijn goed. Ook in de donkere scènes blijven details overwegend goed zichtbaar. Bij enkele scènes slipt het donkere beeld een beetje dicht. Het beeld oogt zuiver en is vrij van ongerechtigheden. Waarschijnlijk als gevolg van de MPEG-2 compressie zit er wel hele lichte ruis in het beeld. Echt storend is dit niet. In het begin van de film is af en toe wat “color banding” te zien. Het fraaie filmbeeld ziet er verder mooi filmisch en sfeervol uit. De film is opgedeeld in 24 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk leesbaar en staat geheel in het zichtbare filmbeeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Wat geluid betreft is deze Blu-ray Disc uitgave van diverse taalopties voorzien. Voor deze recensie concentreren we ons op de originele Engelse soundtracks. Bij de Engelse soundtrack heb je keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een ongecomprimeerde PCM 5.1 (16 bit / 48 kHz – 4.6 Mb/s) soundtrack.
De nasynchronisaties – Frans, Spaans, Duits en Italiaans – zijn beschikbaar in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 1509 kb/s). Deze nasynchronisaties laten we verder buiten beschouwing.

De soundtrack klinkt geweldig mooi, vooral als je de film met de ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack beluisterd. De soundtrack heeft een zeer fraai surround geluid. Nadruk ligt op de voorste kanalen. Maar de surrounds geven actief ondersteuning bij de omgevings- en effectgeluiden. Verder geven ze de filmmuziek een prima klinkend ruimtelijk geluidsbeeld. Detaillering van het geluid is uitstekend, waarbij ook de subtiele details goed te onderscheiden blijven. Het LFE kanaal wordt op gepast momenten aangesproken en zorgen enkele momenten voor een indrukwekkend diep en krachtig laag. De dialogen komen goed verstaanbaar via de centerspeaker. Dankzij de ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack klinkt de soundtrack zeer gedetailleerd en zeer dynamisch. Een uitstekende soundtrack.

Na de keuze voor de menutaal en enkele reclametrailers, start de film automatisch. Bij Blu-ray Disc wordt gebruik gemaakt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Op het gebied van de extra’s is deze Blu-ray Disc nagenoeg gelijk aan de DVD uitgave. De extra’s zijn in MEGP-2 gecodeerde 1080i/p HD resolutie, waarbij de van origine standaard definitie extra’s in dit HD frame zijn geplaatst. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Blu-Scape – Grave Spirits (5 min)
Een High Definition promotiefilmpje dat op meer Disney Blu-ray Disc uitgaven terug te vinden is. In dit filmpje laat filmmaker Louie Schwartzberg je kerken, begraafplaatsen en donkere, oude gebouwen zien. Past goed bij de film.

Uitgelichte Scènes
Met drie scènes uit de film, waarvan de makers vinden dat die als demonstratie materiaal kunnen dienen.

Anatomie van een scène: Geesten op het kerkhof (11 min)
Kort stukje waarin je ziet hoe een bepaalde scène wordt opgbouwd, in dit geval de scène op het kerkhof met allemaal geesten.

De geschiedenis van haunted mansions, de attractie (12 min)
Met aandacht voor de attractie die model stond voor de film.

Deze Blu-ray Disc uitgave mist diverse extra’s die wel op de DVD uitgave stonden. Zoals niet gebruikte scènes, een gesproken toelichting, bloopers en een muziekvideo.

Eddie Murphy speelt in The Haunted Mansion een makelaar wiens familie geconfronteerd wordt met onheilspellende geesten in het griezelige oude landhuis Gracey Manor. Rregisseur Rob Minkoff heeft The Haunted Mansion visueel mooi gemaakt met enkele zeer fraaie special effects. Het verhaal van The Haunted Mansion is gebaseerd op de “Phantom Manor” attractie in Disneyland Parijs. In de film zitten vele verwijzingen en ideeën die afkomstig zijn van de gelijknamige Disney attractie in verschillende Disney parken. De Blu-ray Disc uitgave van Buena Vista heeft goede High Definition kwaliteit beeld en geluid. Enkele, maar niet alle, extra’s van de eerdere DVD uitgave zijn overgenomen op deze Blu-ray Disc.