Prison Break - Seizoen 3

13-10-2008

6.6

Prison Break - Seizoen 3 (DVD)

Na een spectaculaire uitbraak uit de Fox River gevangenis, zijn Michael Scofield (Wentworth Miller) en zijn broer Lincoln (Dominic Purcell) lange tijd voortvluchtig geweest. Het lukt Michael echter niet om lang uit handen van de autoriteiten te blijven, en dus wordt hij wederom vastgezet. Ditmaal in Panama, in de Sona-gevangenis. Deze gevangenis is dermate gevaarlijk, dat zelfs bewakers er niet naar binnen durven. Daar hebben de gedetineerden het voor het zeggen, met alle gevolgen van dien. Leider Lechero (Robert Wisdom) regeert de gevangenis met harde hand en bepaalt over leven en dood. Op dit laatste zit Michael uiteraard niet te wachten, vooral niet als blijkt dat zijn neefje en vriendin ontvoerd zijn door een mysterieuze organisatie die zich “The Company” noemt. De reden: Michael moet ene Whistler (Chris Vance) bevrijden. Pas dan zal hij zijn geliefde en neefje terugzien. Maar ontsnappen uit Sona is geen gemakkelijke klus. Gelukkig heeft Michael eerder met dit bijltje gehakt...

Het derde seizoen van Prison Break brengt de serie terug naar de oorsprong. Na de tweede reeks, die de focus had op de inmiddels ontsnapte gevangenen, zijn Scofield en cornuiten in het derde seizoen weer terug bij af. Ook nu draait het namelijk om een ontsnapping, dit maal vanuit een door gedetineerden gerunde gevangenis in Panama. Appeltje-eitje voor Michael Scofield. Want voor een gevangenis die als uitermate gevaarlijk bekend staat gaat het er vaak verrassend mak aan toe. Scofield kan zonder al te veel moeite zijn gang gaan, iets wat wordt vergemakkelijkt door het feit dat - wat een toeval! - een ruim aantal oude bekende ook in de Sona-gevangenis zit. Jazeker, ook het derde seizoen van Prison Break staat weer bol van toevalligheden en vergezochte wendingen. Voor realisme ben je duidelijk aan het verkeerde adres. Maar dat is de doorgewinterde fan inmiddels wel gewend, en misschien draagt het zelfs bij aan de kracht van de serie. Toch valt het derde seizoen behoorlijk tegen. Dit komt deels omdat je de verschillende spannings-trucjes van de makers inmiddels wel kent. Bijvoorbeeld de bekende \"iets of iemand lijkt plots ontdekt te worden, maar uiteindelijk is de persoon of het voorwerp precies op tijd verstopt\"-plotstructuur. Of het feit dat ongeveer alles wat mis lijkt te lopen uiteindelijk bij het overkoepelende plan blijkt te horen. De resulterende voorspelbaarheid maakt het geheel een stuk minder spannend dan bijvoorbeeld het eerste seizoen, toen de opzet nog nieuw was. Daar komt bij dat de derde reeks slechts 13 afleveringen bevat, in plaats van de gebruikelijke 22. Dit is een rechtstreeks gevolg van de schrijversstaking eind 2007, waardoor men besloot om eerder met het seizoen te stoppen. En dat is jammer. Je kunt namelijk duidelijk merken dat men qua verhaal aanvankelijk meer van plan was dan uiteindelijk in de 13 afleveringen geland is. Halverwege de laatste aflevering besef je dan ook dat het nooit gaat lukken om alle losse eindjes in de resterende 20 minuten op te helderen. En inderdaad blijkt dat je aan het eind van het seizoen veel vragen hebt en nauwelijks antwoorden. Erg onbevredigend. Hopelijk kan het vierde seizoen, ongehinderd door beperkende stakingen, dit goedmaken.

Hier besproken is de DVD-uitgave van het derde seizoen van Prison Break, bestaande uit vier schijfjes. Het seizoen is eveneens op Blu-ray Disc verkrijgbaar.

Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 546 min
Verpakking: Boxset
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Noors, Turks, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626038733

• The Making Of Orientacion
  • Aflevering: De Ontsnapping
  • De Scènes van de Regisseur
  • Tussen de Scènes door...
  • Kaye Styles Theme

Op TV werd het derde seizoen van Prison Break in breedbeeld (1.78:1) uitgezonden. Bij de stap naar DVD heeft het beeld gelukkig deze verhouding behouden. De scherpte van de anamorfe transfer varieert enigszins, maar is over het algemeen dik in orde. Wel is op momenten een bovengemiddelde hoeveelheid edge enhancement zichtbaar, soms in storende mate, en ook duikt sporadisch enige compressie-artefacting op. Tevens is er in bepaalde scènes flink wat grain te zien, maar dat past eigenlijk perfect bij de sfeer die men neer wil zetten. Qua kleurweergave presteert de transfer prima en schaduwdetail en zwartniveau zijn eveneens in orde. Wat betreft de ondertiteling constateren we het van Fox-titels bekende minpunt, namelijk dat de tekst erg hoog in het beeld staat geplaatst. Geen perfecte transfer, maar wel eentje die een ruime voldoende verdient.

Bij oudere TV-series op DVD moeten we het vaak doen met 2.0-matrixsurround, maar bij een moderne serie als Prison Break krijgen we volwaardig 5.1-geluid. En wel in de vorm van een Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s). Dit spoor heeft een heldere klank, met voldoende detail in het hoog en op gepaste momenten een ruime hoeveelheid laag. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar en komen netjes uit het midden. Qua surroundgebruik eveneens geen klachten. De achterluidsprekers worden namelijk vrijwel continu benut voor zowel omgevingsgeluiden, muziek als effecten. Niet altijd even agressief - het is dan ook geen big budget actiefilm, maar een \'eenvoudige\' TV-serie - maar desondanks is ruimtelijkheid dik in orde. Al met al prima geluid, zeker voor een TV-serie!

Voor de extra’s van het derde seizoen van Prison Break moet je bij het laatste schijfje zijn. Hierop is een beperkte hoeveelheid extra’s te vinden, allemaal Nederlands ondertiteld.

The Making Of Orientacion (17 min)
Een standaard Making Of, die voornamelijk bestaat uit interviews met castleden. Ze vertellen vooral over het verhaal, de opzet en hun rol. Interessante productietechnische info blijft helaas achterwege. Het eindresultaat is dan ook niet bepaald boeiend.

Aflevering: De Ontsnapping (13 min)
In deze korte featurette kijk je mee bij de opnames van een van de grotere scènes van het seizoen. Verschillende personen, waaronder de regisseur, komen aan het woord over de uitdagingen tijdens de opnames. Daarbij krijg je, in tegenstelling tot de eerder beschreven Making Of, ook de nodige productie-info. Mede hierdoor is deze extra een stuk interessanter.

De Scènes van de Regisseur (40 min)
Hier kun je van een scène uit elke aflevering (dus dertien stuks in totaal) een toelichting van de regisseur bekijken. Zowel het verhaal als de opnames komen ter sprake. Het geheel wordt gecombineerd met interviews met de cast en een blik achter de schermen. Een ‘play all’-optie is aanwezig om alle fragmenten automatisch achter elkaar af te spelen.

Tussen de Scènes door… (11 min)
Wat doen de castleden van Prison Break tussen de opnames door? Gebaseerd op de als promo bedoelde fragmenten van deze extra varieert dat van het gooien met een balletje en luisteren naar muziek tot nadenken over de volgende scène.

Kaye Styles Theme
Een vreemde extra dit. In het taalselectie menu van iedere aflevering kun je namelijk een alternatieve Engelse geluidstrack kiezen. Verschil met het oorspronkelijke geluid is dat er onder de openingstitels andere muziek gemonteerd is (blijkbaar afkomstig van ene Kaye Styles). Ander verschil is de bitrate, die 384kbit/s is in plaats van de 448kbit/s van de oorspronkelijke sporen.

In het derde seizoen van Prison Break moet Michael Scofield opnieuw uitbreken. Dit maal vanuit een door gedetineerden gerunde gevangenis in Panama. Liefhebbers van de serie weten wat te verwachten; spanning en actie rondom de gepoogde ontsnapping, inclusief de gebruikelijke overdosis plotwendingen (de ene meer geslaagd dan de andere) en ongeloofwaardigheden. Echte verrassingen bevatten de dertien afleveringen van dit seizoen echter niet, en bovendien komt ook het verhaal niet helemaal lekker uit de verf. Tegenvaller dus. Hetzelfde geldt voor de DVD-uitgave als we naar de extra\'s kijken. Het blijft namelijk bij een beperkte hoeveelheid featurettes, de meeste erg oppervlakkig. Op audiovisueel gebied is de uitgave gelukkig een stuk beter verzorgd. Maar dat maakt het onbevredigende gevoel na het bekijken van het rommelige derde seizoen er niet minder op.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.