Hunting Party, The

06-10-2008

8.3

Hunting Party, The (DVD)

Televisiereporter Simon Hunt (Richard Gere) en zijn cameraman Duck (Terrence Howard) zijn twee doorgewinterde nieuwsjagers, die jaren succesvol verslag doen van de meest gevaarlijke oorlogssituaties in de wereld. Totdat het Simon Hunt op een dag allemaal teveel wordt en hij voor de camera tijdens een live uitzending wartaal begint uit te slaan. Vanaf dat moment gaat het bergafwaarts met Hunt en verliezen Hunt en Duck elkaar uit het oog. Vijf jaar later reist Duck af naar Sarajevo voor een verslag van een herdenkingsbijeenkomst. Plots zit de aan lager wal geraakte Hunt op zijn hotelkamer. Hunt vertelt hem dat hij op het spoor is gekomen van de voortvluchtige oorlogsmisdadiger Bogdanovic (Ljubomir Kerekes), bijgenaamd De Vos. Het gaat Hunt niet alleen om de nieuwswaarde, maar vooral om de prijs van vijf miljoen dollar die op het hoofd van De Vos staat. Hunt weet Duck zover te krijgen met hem mee te gaan. Ze krijgen bij hun reis gezelschap van de net afgestudeerde, onervaren journalist Benjamin Strauss (Jesse Eisenberg). Wat begint als een impulsieve reportage verandert al snel in een spannend avontuur, waarbij de drie journalisten worden aangezien voor CIA agenten. De Vos ruikt onraad en stuurt zijn mannen op de journalisten af. Terwijl ze bommen en kogels ontwijken ontdekken Hunt en Duck dat hun levens meer waard zijn dan een primeur. Maar op dat moment is het misschien al te laat…

The Hunting Party is een spannende thriller die deels gebaseerd is op de ervaringen van een groep journalisten in Bosnië, waaronder de Nederlander Harald Doornbos. In april 2000 kwamen in café Cacadu in Sarajevo vijf journalisten, waaronder Doornbos en de Amerikaan Scott Anderson, op het idee om de voortvluchtige van oorlogsmisdaden verdachte Bosnisch-Servische oud-president Radovan Karadžić op te sporen. Samen met generaal Ratko Mladić was Karadžić de belangrijkste ‘architect’ van de etnische zuiveringen in Bosnië. Hoe is het mogelijk dat de Verenigde Naties en duizenden NAVO-soldaten deze oorlogsmisdadigers niet konden vinden. Dat vroegen de journalisten Scott Anderson, Sebastian Junger, John Falk, Philippe Deprez en de Nederlander Harald Doornbos zich af. Volgens een artikel in Esquire was Doornbos de roekeloze chauffeur tijdens de bizarre speurtocht.
Regisseur Richard Shepard, onder andere bekend van de komische thriller The Matador , schreef naar aanleiding van het artikel in Esquire het script voor de film The Hunting Party. Om zich goed in de materie in te leven, ging Shepard zelf naar Sarajevo om de daar aanwezige journalisten en mensen van de NAVO en de VN te bevragen over het avontuur. In de film werd de naam Karadžić vervangen door Boghdanovic. Een rol die door de Joegoslaaf Ljubomir Kerekes wordt gespeeld. In het echte leven eindigde het avontuur van de vijf journalisten zonder succes. In de film … nou ja, dat zie je wel als je de film bekijkt. Shepard heeft ervoor gekozen om in de film niet alleen maar de spanning en actie te benadrukken. Met spitsvondige zwart humor wordt feitelijk de absurditeit van de situatie naar boven gebracht. Shepard weet de dramatiek in de film goed af te wisselen met sterke humor en een beetje spanning, sensatie en actie. In de film is hoofdrolspeler Richard Gere de initiator van het onderzoek en is hij eveneens de chauffeur die het trio met een roekeloze rit diep in de bergen brengt. Hij speelt samen met mede acteurs Terrence Howard en Jesse Eisenberg. Gedrieën spelen zij elk een uitstekende rol. Vooral Richard Gere zet hier een zeer fraaie rol neer. In ondersteunende rollen zie je nog onder andere James Brolin en Diane Kruger. De journalisten Scott Anderson, Sebastian Junger, John Falk, Philippe Deprez en Nederlander Harald Doornbos hebben alle vijf een cameo optreden in de film. De in Amsterdam geboren Jan Roelfs was verantwoordelijk voor de production design van de film. De film is deels opgenomen in Bosnië en voor het merendeel in Kroatië. Bij de aftiteling van de film geeft Shepard nog wat commentaar op de werkelijkheid in relatie tot de film. Dus na de film nog even blijven zitten

Dutch Filmworks heeft The Hunting Party in standaard kwaliteit op een single DVD en op een 2-DVD Special Edition Steelbook uitgave uitgebracht. Tegelijkertijd is de film in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. In deze recensie bekijken we de 2-DVD Special Edition, onze bespreking van de Blu-ray Disc uitgave kun je hier lezen.

Speelduur: 99 min
Verpakking: Steelbook
EAN: 8715664058428

• Photogallery
  • Liner Notes
  • Interviews with cast & crew
  • Filmclips
  • Interviews door Rene Mioch

De kwaliteit van het 2.35:1 anamorfe beeld is bijzonder goed. De kleuren zien er natuurlijk, goed verzadigd en helder uit. Het contrast en zwartniveau zijn beide ook goed. Af en toe is het schaduwdetail niet helemaal optimaal met een wat dichtslibbend zwart. Mogelijk ligt de oorzaak bij het bronmateriaal. Het beeld oogt voldoende scherp en gedetailleerd. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 13 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een redelijk klein lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) en DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s) op de DVD gezet. De soundtrack is, evenals het beeld, erg fraai. Alle kanalen worden actief en optimaal gebruikt, waardoor de soundtrack een ruimtelijk, driedimensionaal geluidsbeeld heeft met veel richtingsgevoel. Bij de gevechtsscènes worden de surroundspeakers actief in split-surround (stereo) gebruikt. Bij andere meer rustige scènes zorgen de surroundspeakers voor een fraaie ruimtelijkheid van de muziek en de subtiele omgevingsgeluiden. De dynamiek van de soundtrack is erg goed, met een prima balans tussen harde en zachte passages. Het LFE kanaal wordt af en toe ook actief met goed klinkend diep laag. Dialogen komen netjes via de centerspeaker en zijn goed te volgen. Veel verschil tussen de DD en de DTS track is er niet. Voorkeur gaat toch wel uit naar de DTS track. Deze track heeft iets meer surround geluid (dankzij betere detaillering van het hoog) en een iets strakker gedefinieerd laag. De verschillen zijn echter klein.

De geanimeerde breedbeeld menuschermen zijn voorzien van achtergrondmuziek. De extra’s staan allemaal op de tweede DVD.

Filmclips (4 min)
Selectie van vijf filmfragmenten. Beeld is 2.35 niet anamorf. Het nut hiervan? Tja …

Liner Notes
Zes Nederlandstalige pagina’s met info over de film en het verhaal.

Photogallery
Met tien foto’s uit de film.

Interviews cast & crew (9½ min)
Korte interviewfragmenten met Richard Gere, Terrence Howard, Diane Kruger, Jesse Eisenberg en regisseur Richard Shepard. Interviews zijn afgenomen in het kader van de promotie van de film, waarbij de interviewers reageren op vragen (die je niet hoort maar kort vooraf ziet).

Behind the scenes (5 min)
Een B-roll van opnames op de set, dus zonder verdere toelichting op wat je ziet.

Interviews by Rene Mioch (32 min)
Dit is wel het meest interessante onderdeel van de extra’s. Filmkenner Rene Mioch heeft korte vijf minuten durende interviews met Richard Gere, Terrence Howard en Richard Shepard. Langste onderdeel is het interview met journalist Harald Doornbos (screenshot 6). De interviews zijn genomen op het filmfestival in Venetië en dus in de tijd gezien genomen voordat Karadžić uiteindelijk toch gearresteerd is.

Met trailers van andere DFW uitgaven.

De twee DVD’s zijn verpakt in een, ondertussen bekende, steelbook verpakking.

The Hunting Party is een spannende thriller die deels gebaseerd is op de ervaringen van een groep journalisten in Bosnië, waaronder de Nederlander Harald Doornbos. Regisseur Richard Shepard verfilmde het verhaal van de zoektocht van deze journalisten naar de voortvluchtige van oorlogsmisdaden verdachte Bosnisch-Servische oud-president Radovan Karadžić. In de film speelt Richard Gere de journalist die, samen met zijn vroegere cameraman en een jonge, onervaren journalist, op zoek gaat naar de voortvluchtige oorlogsmisdadiger Bogdanovic. Het wordt een spannende, avontuurlijke missie, waarbij het drietal aangezien wordt voor CIA agenten. Terrence Howard en Jesse Eisenberg de twee journalisten die meegaan op deze zoektocht.
Dutch Filmworks heeft de film met een zeer goede beeld- en geluidskwaliteit op de schijf gezet. Op de tweede DVD staan enkele extra’s, waarbij alleen de interviews met Rene Mioch het meest informatief is. Prima film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.