Shall We Dance?

26-09-2008

4

Shall We Dance? (Blu-ray)

John Clark (Richard Gere) is hardwerkende notaris die zich opgesloten voelt in een saai, geestdodend bestaan. Elke dag dezelfde routine, elke dag mensen met dezelfde problemen. John Clark heeft alles al, een mooi huis, een lieve vrouw Beverly (Susan Sarandon) en twee grote kinderen. Echte verlangens heeft hij niet meer. Hij vindt het genoeg als zijn gezin op zijn verjaardag gewoon thuis is. Beverly daarentegen wil John graag iets geven ‘dat je in een doos kunt inpakken’.
Op een avond als John in de metro weer naar huis reist, ziet hij voor een raam boven een dansschool een beeldschone dame (Jennifer Lopez) melancholisch naar buiten kijken. Alle avonden daarna ziet hij haar staan en dan op een avond stapt John uit en schrijft zich voor stijldanslessen. Tot zijn teleurstelling krijgt John, samen met twee anderen heren, dansles van Miss Mitzi (Anita Giletti), de oudere eigenaresse van de dansschool. Langzaam begint John steeds plezier in het dansen te krijgen en komt hij meer te weten over de mysterieuze Paulina. Omdat John zijn nieuwe passie voor zijn gezin verborgen houdt, vermoedt Beverly het ergste en huurt een detective in.

Ondanks alle moderne dansstijlen, zoals die te zien zijn in films als Step Up en Stomp The Yard, blijft de aandacht voor het klassieke stijldansen ook nog steeds aanwezig. Dankzij een televisieshow als Dancing with the Stars, die ook in Nederlandse bijzonder populair werd, is klassiek stijldansen ook weer helemaal in. Dansen en romantiek zijn ook onderwerpen die zich uitermate goed lenen voor een heerlijk zoet filmverhaal. De acteur Patrick Swayze heeft zijn danskwaliteiten al in diverse films laten zien, waaronder het recente One Last Dance.
In Shall We Dance? is het de beurt aan Richard Gere om te laten zien dat hij ook over danskwaliteiten beschikt. In zijn vorige film Chicago (2002), waar hij met zijn rol van Billy Flynn een Golden Globe onderscheiding won, bracht hem al in de showbizz.
Centraal in de film Shall We Dance? staat het karakter van Richard Gere, een man met een midlife crisis die dankzij dansen weer plezier in het leven krijgt. Jennifer Lopez speelt in de film een veel kleinere rol, en speelt in eerste instantie de rol van mooie, maar gesloten en onbereikbare vrouw. Geinig is de rol van Stanley Tucci, die als latin dancer op een vreselijk manier zijn best.
De film is Hollywood’s remake van de Japanse film uit 1996, met de (Engelse) titel Shall We Dansu. Deze film is geschreven en geregisseerd door Masayuki Suo. Voor de Amerikaanse remake schreeft Audrey Wells (ook: Under the Tuscan Sun) het filmscript.
Shall We Dance? is een leuke romantische komedie met een geslaagde mix van romantiek, dramatiek en komedie. Het toegevoegde element van stijldansen maakt de film net even wat leuker.

Buena Vista heeft Shall We Dance nu uitgebracht in High Definition kwaliteit beeld en geluid. In deze recensie bekijken we deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een korte vergelijking met de eerdere DVD uitgave. De recensie van deze DVD uitgave kun je hier nog eens teruglezen.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2004
Speelduur: 106 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans
Uitgever: Buena Vista / Miramax
EAN: 8717418173869

• Audiocommentaar regisseur
  • Muziekvideo
  • Stijldansen voor beginners
  • Achter de schermen bij Shall We Dance?
  • De muziek van Shall We Dance?

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1. De film staat met een beeldverhouding van 1.78:1 op de Blu-ray Disc. Dat is een kleine afwijking van het beeldformaat op de DVD uitgave. Bij directe vergelijking is te zien dat deze Blu-ray Disc boven en onder in het beeld net even iets meer beeld heeft. Vergelijk de screenshots bij deze recensie maar met die van de DVD uitgave.
Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De beeldkwaliteit is prima. Kleuren zijn mooi helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Het scherpe beeld is ook goed gedetailleerd. Het beeld heeft een prima contrast en ook een goed zwartniveau. De vollere kleuren en het scherpte goed gedetailleerde beeld is een grote verbetering en opzichte van het beeld van de DVD uitgave. Het beeld is totaal vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 13 chapterstops. De Nederlandse ondertiteling (wit) is goed, maar staat te hoog geplaatst in het beeld.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelse soundtrack kun je beluisteren in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in ongecomprimeerd in PCM 5.1 surround (16 bit / 48 kHz – 4.6 Mb/s). De Spaanse nasynchronisatie is beschikbaar in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in DTS HD Master Audio 5.1 (gemiddelde bitrate 2 Mb/s).

De soundtrack heeft een goed klinkend surround geluidsbeeld. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen worden subtiel in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack is prima. Muziek is uiteraard een belangrijk onderdeel, waarbij natuurlijk het liedje Let’s Dance van David Bowie niet mag ontbreken. De muziek heeft een prima breed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds ook fraai ruimtelijk. Het LFE kanaal geeft subtiele ondersteuning. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker. Vooral bij de muziek komt de meerwaarde van de ongecomprimeerde PCM 5.1 track naar voren. De muziek klinkt voller, gedetailleerder en dynamischer.

De Blu-ray Disc begint met een waarschuwing dat het laden van de schijf met de menuopties enige tijd kan duren. Daarna volgen de gebruikelijke HD trailers van Buena Vista Blu-ray Disc uitgaven. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De film wordt dan in een klein venster rechtsboven in het scherm getoond. De extra’s zijn hetzelfde als van de eerdere DVD uitgave van de film. Alle extra’s zijn in 480p NTSC beeldresolutie. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Toelichting bij de film met regisseur Peter Chelsom
Een standaard audiocommentaar met weinig verrassende elementen. Echt boeiende verteller is Chelsom ook niet. Hij vertelt over tal van verschillende aspecten, en geeft ook aan waar zijn film anders is dan het Japanse origineel.

Stijldansen voor beginners ( 7 min)
Hier aandacht voor stijldansen, met uitleg van de verschillende dansstijlen en aandacht voor de danstraining van de acteurs.

Achter de schermen van Shall We Dance? (23 min)
Een promotionele kijk achter de schermen, met de standaard interviewfragmenten, beelden tijdens de opnames en filmfragmenten.

De muziek van Shall We Dance? (4 min)
De film maakt gebruik van drie muziekstijlen, de klassieke stijldansmuziek, de filmmuziek van Gabriel Yared en enkele liedjes als Let’s Dance van David Bowie, dat uitgevoerd wordt door Mya.

Muziekvideo ‘Sway’ door The Pussycat Dolls (3½ min)
De Dean Martin klassieker, hier uitgevoerd door The Pussycat Dolls.

Niet eerder vertoonde scènes (23 min)
Een vijftal scènes die niet gebruikt zijn of in de film korter zijn, inclusief een alternatief begin van de film. Alles met optioneel commentaar van de regisseur. Allemaal apart te kiezen en aaneengesloten via een alles spelen optie.

Shall We Dance? is een leuke romantische film waarin het klassieke stijldansen centraal staat. Richard Gere speelt een man die eigenlijk alles heeft om gelukkig te zijn maar dat toch niet is. Hij vindt weer plezier in het leven door te gaan stijldansen. Alleen houdt hij deze nieuwe hobby verborgen voor zijn vrouw, gespeeld door Susan Sarandon, die nu denkt dat haar man een verhouding heeft. In andere rollen spelen onder andere Jennifer Lopez en Stanley Tucci. De film van regisseur Peter Chelsom is een Amerikaanse remake van de gelijknamige Japanse film uit 1996.
Buena Vista heeft de film met goede High Definition kwaliteit beeld- en geluids uitgebracht op Blu-ray Disc. De extra’s van de DVD uitgave zijn overgenomen op deze Blu-ray Disc. Een leuke romantische komedie waarbij het toegevoegde element van stijldansen de film net even wat leuker maakt.