Naked Gun 2 1/2, The

07-10-2001

8.7

Naked Gun 2 1/2, The (DVD)

Dr. Albert Meinheimer, een gerespecteerd milieu-expert, geniet zoveel aanzien dat de Amerikaanse regering het energiebeleid zal baseren op de aanbevelingen van Meinheimer. Aangezien Meinheimer pleit voor groene energie is dit slecht nieuws voor de producenten van de “traditionele” brandstoffen. Deze hebben echter een duivels complot bedacht om dit te voorkomen. Ze hebben daarbij echter geen rekening gehouden met Lt. Frank Drebin (Leslie Nielsen), die alles zal doen om het snode plan te verijdelen.

Na het succes van de eerste Naked Gun film besloot het team bestaande uit David Zukcer, Jim Abrahams en Jerry Zucker in 1991 dat het tijd was om met een vervolg voor de dag te komen. Voor het hier besproken The Naked Gun 2½: The Smell of Fear tekende vrijwel alle acteurs uit het voorgaande deel, wat voor de kenner resulteert in een feest der herkenning. Met name hoofdrolspeler Leslie Nielsen is ouderwets goed op dreef en krijgt met zijn droge gelaatsuitdrukking weer menig lacher op zijn hand. Deze film biedt net als zijn voorganger een enorm aantal vergezochte visuele grappen en verwijzingen naar andere films (bijvoorbeeld de hilarische Ghost-persiflage), waardoor er voor liefhebbers van dit type humor genoeg te lachen valt. The Naked Gun 2½ is dan ook een zeer geslaagde comedy, die zeker niet onderdoet voor de eerste!

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1991
Speelduur: 82 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865555620

• Bioscooptrailers

Het beeld van The Naked Gun 2½ staat met een verhouding van 1.78:1 op de DVD, wat slechts minimaal afwijkt van de in de bioscoop gebruikte 1.85:1 verhouding. De anamorfe weergave heeft een redelijk goede scherpte, maar de helderheid valt tegen. Hierdoor is de transfer nogal donker, waar ook het schaduwdetail onder te leiden heeft. Het zwartniveau is acceptabel, maar had iets beter mogen zijn. De kleurverzadiging is echter prima, kleuren worden natuurgetrouw weergegeven. Beeldruis is niet waar te nemen, en ook de lichte filmgrain en edge enhancement vormen geen opvallende afleiding. Hetzelfde kan gezegd worden voor de minieme beschadigingen die sporadisch opduiken. Qua artefacting is er slechts sprake van aliasing op de gebruikelijke plekken, terwijl compressie-artefacts geheel afwezig zijn. De ondertiteling is goed geplaatst, duidelijk leesbaar en voor puristen desgewenst uit te schakelen. De laagovergang van deze dubbellaags DVD (na ongeveer 57 minuten) is goed geplaatst op een moment dat er geen geluid of beweging in is. Het aantal tracks, 15 in totaal, is echter nogal magertjes. Al met al een heel behoorlijke, maar weinig bijzondere, beeldkwaliteit.

Voor de DVD-release van The Naked Gun 2½ werd het geluid opnieuw gemixt om het aan de moderne standaard te laten voldoen. De resulterende Dolby Digital 5.1-track presteert alleraardigst, met de nadruk vooral op de speakers aan de voorkant. Dit viel echter gezien de aard van de film te verwachten. Het gebruik van de surroundkanalen is dan ook vooral weggelegd voor de muziek, waardoor een mooi open geluidsbeeld ontstaat. Het LFE-kanaal wordt niet bijzonder nadrukkelijk aangesproken, maar zorgt wanneer nodig uitstekend voor het diepe laag. De dialogen zijn altijd goed te verstaan, en de soundtrack is geheel vrij van ruis. Eigenlijk geldt voor de geluidskwaliteit hetzelfde als voor het beeld: heel aardig, maar niets speciaals.

Het simpele menu (zonder animatie of geluid) biedt toegang tot een klein aantal toevoegingen.

De eerste extra bestaat uit het audiocommentaar dat, net als op de DVD van de eerste film, door regisseur David Zucker, producer Robert Weiss en gastheer Peter Tilden gegeven wordt. Het is een gezellig en op momenten wat melig commentaar met wat interessante informatie over de film alsmede een aantal leuke anekdotes. Zo wijdt men bijvoorbeeld uitvoerig uit over het ego van acteur/zanger Robert Goulet (of “Mr. G” zoals hij graag genoemd wilde worden) en komen we te weten dat een aantal bekenden van de regisseur (waaronder zijn tandarts) een bijrolletje hebben. Een nadeel bij dit commentaar is dat niet altijd duidelijk is wie aan het woord is. Ook vallen er regelmatig stiltes in de opmerkingen van de heren. Helaas kan het commentaar niet Nederlands ondertiteld worden (maar wel in het Engels of Duits).

De overige extra’s worden gevormd door een teaser- en een bioscooptrailer, die beiden in anamorfe 1.78:1 verhouding met Dolby Digital 2.0 geluid bekeken kunnen worden. Het is aan te raden om de bioscooptrailer niet voor het zien van de film te bekijken, aangezien deze ongeveer alle aanwezige grappen toont.

Evenals bij de DVD-versie van het eerste deel zijn ook beeld en geluid van het hier besproken tweede deel uit de Naked Gun-trilogie prima in orde. Wat extra’s betreft heeft deze DVD niet onnoemelijk veel te bieden, maar het is toch goed om te zien dat men enige moeite heeft gedaan. Naast de standaardtrailers krijgen we namelijk een leuke commentaartrack (helaas niet Nederlands ondertiteld), die de toegevoegde waarde van het schijfje aanzienlijk verhoogt. Ook voor mensen die The Naked Gun 2½ al talloze keren gezien hebben is het daarom interessant om deze DVD een keer te bekijken.