Scorpion King 2, The: Rise of a Warrior

23-09-2008

3.5

Scorpion King 2, The: Rise of a Warrior (DVD)

In vroeger dagen ontstond er in het land tussen de Tigris en de Eufraat een machtig koninkrijg, genaamd Akkad. Generaties lang heersten de elitekrijgers, Black Scorpions genaamd, over alle stammen in de buurt. Ze waren gebonden aan hun erecode om tot de laatste man door te vechten, zonder hun meester in de steek te laten. Hierdoor werden ze benoemd tot lijfwachten van vele prinsen en keizers. De beroemdste Black Scorpion was Ashur (Peter Butler). Mathayus (Michael Copon), Ashur’s zoon, zou ook wel een Black Scorpion willen worden, maar zijn vader weerhoudt hem daarvan. Maar als Ashur na een geschil met Sargon (Randy Couture) op verschrikkelijke wijze vermoord wordt, zweert Mathayus wraak en treedt hij alsnog toe tot de training. Als hij de jarenlange training heeft afgerond blijkt Sargon koning te zijn geworden, haast onsterfelijk door zijn verbond met kwade goden. En dus moet Mathayus op zoek naar een manier om hem te verslaan, een gevaarlijk tocht die hem en zijn vrienden tot in onderwereld zal brengen.

Het heeft even geduurd, maar na The Mummy (1999) en The Mummy Returns (2001) is er dit jaar een nieuw deel in deze avonturenreeks in de bioscopen verschenen, getiteld Tomb of the Dragon Emperor. In het kader van \'meeliften op hernieuwde interesse\' ligt er gelijktijdig ook een vervolg op The Scorpion King, de Mummy-spin-off uit 2002, in de winkel. De spin-off behandelt het leven van Mathayus, die in The Mummy Returns herboren zou worden als \'Scorpion King\' (half mens, half schorpioen). The Scorpion King is dus een prequel op de Mummy-reeks. The Scorpion King 2: Rise of a Warrior speelt zich af voor de gebeurtenissen in zijn voorganger en is daar dus weer een prequel op. Een prequel op een prequel dus. Snap je het nog? Mooi zo. De eerste Scorpion King, met worstelaar The Rock in de titelrol, was best te pruimen. Een voorspelbaar filmpje weliswaar, maar met een flinke portie goed uitgewerkte actie en daarmee toch wel onderhoudend. Woorden als \"onderhoudend\" en \"goed uitgewerkt\" zijn echter niet van toepassing op het direct-op-DVD vervolg. Het door Russell Mulcahy (Resident Evil: Extinction) geregisseerde The Scorpion King 2 is namelijk een behoorlijk slechte film, en dan niet op een pulpachtige \"zo slecht dat \'ie goed wordt\" manier. Wat is er zoal mis? Om te beginnen het magere verhaaltje vol cliché\'s, slechte dialogen en bordkartonnen personages. Voor een hersenloze actie/avonturenfilm kan dat echter nog wel door de vingers worden gezien. Maar dit geldt niet voor de uitermate beroerde visuele effecten. Dacht je dat je met de lachwekkende visualisatie van de Schorpioenenkoning in The Mummy Returns het dieptepunt van CGI wel had gezien? Nou, The Scorpion King 2 bereikt dieptes waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Met wederom het eindgevecht als tragisch bewijs. Ook het voortdurende gebruik van overbodige slow motion shots wekt al gauw irritaties op. Ander minpunt is het benedenmaatse acteerwerk. Negatieve uitschieter is Randy Couture, in het dagelijks leven winnaar van het Ultimate Fighting Championship, die als slechterik op mag komen draven. Blijkbaar is Couture de publiekstrekker van deze prent, want zijn naam (als enige!) en beeltenis prijken prominent op de cover. Geheel onterecht, want acteertalent is ver te zoeken bij de beste man. Men had het budget voor Couture beter kunnen besteden aan de visuele effecten. Minpunten genoeg dus, maar de grootste tekortkoming van de film is dat de actie- en vechtscènes nergens spannend of indrukwekkend zijn. En er is niks zo funest voor een actiefilm dan saaie, oninteressante actiescènes. Het mag duidelijk zijn: The Scorpion King 2 heeft de filmliefhebber weinig tot niks te bieden en is dus geen aanrader. Zelfs niet als je een groot fan bent van zijn voorganger.

Universal Pictures heeft The Scorion King en The Scorpion King 2 ook in één duo slimline verpakking uitgebracht onder de titel The Scorpion King Collection. Inhoudelijk is deze set identiek aan de beide los verkrijgbare uitgaven.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2008
Speelduur: 104 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Noors, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582551891

• De Visuele Effecten
  • Komische Fragmenten
  • Vechten als een Akkadiër: Black Scorpion Trainingskamp

The Scorpion King 2 staat met een beeldverhouding van 1.78:1 op DVD. De anamorfe transfer oogt scherp, maar wel is hier en daar een bovenmatige hoeveelheid edge enhancement zichtbaar (zie het tweede screenshot voor een voorbeeld, rond de pilaar). Niet altijd hinderlijk, maar toch een minpunt. Hetzelfde geldt voor de aanwezige flimgrain. Qua verzadiging echter geen klachten; alle kleuren (lees: variërende tinten bruin) worden prima weergegeven. Ook het achterwege blijven van artefacting en vuil/krasjes is positief. Zwartniveau en schaduwdetail zijn eveneens uitstekend. Al met al een prima transfer!

Wat geluid betreft kun je op de DVD van The Scorpion King 2 genieten van volwaardig Dolby Digital 5.1-geluid (348kbit/s). Op de kwaliteit van het spoor valt eigenlijk weinig aan te merken. Het 5.1-geluid heeft om te beginnen een acceptabele dynamiek en goede klank, met goed gedefinieerd hoog en redelijk strak laag (waar nodig ondersteund door het LFE-kanaal). Ook de ruimtelijkheid is prima: nagenoeg continu zijn uit de achterluidsprekers muziek, effecten en/of omgevingsgeluiden te horen. Bij de effecten wordt bovendien regelmatig split-surround gebruikt, wat de ruimtelijkheid van de track uiteraard ten goede komt. Dus al mag de film zelf niet kunnen boeien, aan het geluid zal het zeker niet liggen!

Nadat de DVD van The Scorpion King 2 is gestart krijg je als eerste een trailer te zien. Welke trailer? Uiteraard die van de nieuwste Mummy-film, Tomb of the Dragon Emperor. Daarna kom je in het menu, waar je een bescheiden aantal extra’s kunt selecteren. Alle extra’s zijn netjes Nederlands ondertiteld.

Deleted Scenes (5 min)
Een zevental achter elkaar gemonteerde verwijderde fragmenten. De beeldverhouding is 1.78:1 (niet anamorf) en het geluid heeft een DD 2.0-formaat.

Komische Fragmenten (2 min)
Een aantal minuten aan versprekingen en het in de lach schieten van de cast. Net als de verwijderde scènes verschijnt het materiaal met een niet-anamorfe 1.78:1 verhouding en DD 2.0-geluid op het scherm.

Making Of (14 min)
Dit is een standaard promotionele Making Of, bestaande uit een combinatie van interviews en een blik achter de schermen. Castleden die vertellen hoe geweldig het werken aan de film is, B-roll fragmenten; inhoudelijk valt het allemaal nogal tegen. Eigenlijk het enige wat je leert van deze extra is dat de cast enorm enthousiast is over het project. Moeilijk te geloven, maar dat terzijde.

Vechten als een Akkadiër: Black Scorpion Trainingskamp (6 min)
Hier kijk je mee bij de opnames van enkele vechtscènes in Scorpion King 2. In de praktijk betekent dat onder andere dat je hoort hoe geweldig castleden Michael Copon en Randy Couture zijn. Het mag duidelijk zijn: ook deze extra heeft inhoudelijk weinig te bieden.

De Visuele Effecten (7 min)
Hier komen de mensen van het Zuid-Afrikaanse effectbedrijf Condor aan het woord over hun CG-werk in de film. Je krijgt voorbeelden te zien en te horen hoe men de zaken heeft gerealiseerd. Zoals al eerder opgemerkt is het eindresultaat niet altijd even overtuigend. Niet geheel verrassend geven de mannen dan ook aan dat het voor hen het eerste project van dergelijke omvang was.

The Scorpion King 2: The Rise of a Warrior is het direct-op-DVD vervolg (eigenlijk prequel) op The Scorpion King. Beide films zijn een spin-off van de Mummy-filmreeks en gaan over het leven van Mathayus, de slechterik uit The Mummy Returns. In The Scorpion King 2 zie je hoe Mathayus als tiener zijn eerste avonturen beleeft. De film is helaas, in tegenstelling tot zijn voorganger, niet erg geslaagd. Met het zwakke verhaaltje, de beroerde effecten en het benedenmaatse acteerwerk lijkt het vooral een snel gemaakt B-filmpje te zijn, om vlug even mee te liften op de aandacht rond de recent verschenen Mummy-film. De DVD-uitgave is op audiovisueel gebied dik in orde, en tevens is er een handjevol extra’s aanwezig. Jammer genoeg zijn de toevoegingen inhoudelijk geen uitblinkers. Desalniettemin is het een redelijk nette DVD-uitgave. Helaas maakt dat de film er niet beter op.