I Know What You Did Last Summer

19-09-2008

7.7

I Know What You Did Last Summer (Blu-ray)

De vier vrienden Julie (Jennifer Love Hewitt), Helen (Sarah Michelle Gellar), Barry (Ryan Philippe) en Ray (Freddie Prinze Jr.) zijn net geslaagd en hebben dit gevierd op het strand. In de avond rijden ze terug naar huis, maar dan gebeurd er iets wat hen lang zal achtervolgen. In een moment van onoplettendheid rijden ze iets aan en dit blijkt al snel een man te zijn. Ze weten niet wat ze moeten doen en ze besluiten om de man in zee te dumpen, om niet in problemen te komen met de politie. Ook zweren ze aan elkaar er nooit meer over te praten, zelfs niet met elkaar. Een jaar later krijgt Julie een briefje waar op te lezen staat dat iemand weet wat het viertal gedaan heeft. Ze zoekt de anderen weer op, want door de hele gebeurtenis zijn ze enigszins uit elkaar gegroeid. Ook de anderen krijgen verontrustende berichten en ze moeten allemaal samenwerken om uit te vinden wat er aan de hand is en om bovendien uit de handen te blijven van een koelbloedige moordenaar.

In 1996 verscheen de horrorhit Scream, geregisseerd door Wes Craven en geschreven door Kevin Williamson. De prent ontketende een geheel nieuwe stroming binnen het horrorgenre, de zogenaamde tienerhorror. De film bracht een reeks van projecten voort die allemaal een graantje mee wilden pikken van het succes. I Know What You Did Last Summer kan gezien worden als één van de meest geslaagde films en het script komt ook uit de pen van Kevin Williamson, dat hij aanpaste van het gelijknamige boek van Lois Duncan. Echt veel voorstellen doet het verhaal niet, maar ook dit is geheel in stijl van films binnen dit genre. Een mysterieuze moordenaar heeft het voorzien op enkele tieners en weet hen één voor één uit te schakelen tot de film is aangekomen bij de allesbeslissende finale. De personages zijn ook niet al te slim en maken dezelfde fouten die karakters al jaren maken in horrorfilms. Een groot verschil met echte horrors is dat tienervarianten nooit echt eng worden en al helemaal niet bloederig. Er wordt duidelijk rekening gehouden met het doelpubliek en dit levert dus doorgaans een vrij tamme film op. Toch zijn er hier de nodige spannende momenten aanwezig en soms zelfs een aardig schrikmoment. Echte filmveteranen zullen veel zaken al van tevoren aan zien komen, ook omdat veel spannende en beslissende momenten worden voorzien van een standaard spanningopbouwend muziekje. Het verhaal is echter goed genoeg geschreven om te blijven boeien en dit gaat eigenlijk op voor de gehele film. Het geheel ziet er prima uit, is goed geregisseerd en weet zeker te vermaken. De hoofdrollen worden gespeeld door enkele inmiddels bekende acteurs, die ten tijde van de film nog aan het begin van hun carrière stonden. Zo zien we Jennifer Love Hewitt, Sarah Michelle Gellar, Ryan Philippe en Freddie Prinze Jr. in de vier hoofdrollen en allen laten zien dat ze toen al veel talent in zich hadden. Echt veel hoeven ze niet te doen, behalve verschrikt reageren en voornamelijk mooi zijn. Ook de ondersteunende rollen, onder andere van Anne Heche, worden goed ingevuld door de aanwezige cast. I Know What You Did Last Summer is een vermakelijke, maar redelijk voorspelbare film, die veel mensen wel zal vermaken. Dit komt door de hoge productiewaarde en de vermakelijke manier waarop de film geschreven en gemaakt is. Echt eng wordt het nergens en vies ook niet, zeker in direct vergelijk met de horrorfilms die nu uitgebracht worden.

Sony heeft I Know What You Did Last Summer enkele jaren geleden al op DVD uitgebracht en nu dus op Blu-ray Disc. Onze recensie van de DVD is hier te lezen.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 1997
Speelduur: 100 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Fins, Portugees, En vele andere
EAN: 8712609659481

• Featurette
  • Music Video
  • Previews
  • BD Live
  • Short Film

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 100 minuten tegenover 96 minuten op DVD.

De film is alweer elf jaar oud, maar dit is vrijwel nergens te merken aan de beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc. De transfer bevat enkele softe momenten, maar is over het algemeen mooi scherp. Het beeld laat een fraaie High Definition beeldbeleving zien met veel diepte en detail. De donkere scènes zijn uitstekend te volgen dankzij een prima schaduwdetail en het zwartniveau laat een mooi diep zwart zien. De kleuren ogen goed verzadigd en mooi fel. Er zijn vele kleurschakeringen te zien, vooral in de scènes die zich overdag afspelen. De huidtinten ogen erg natuurlijk, evenals het gehele uiterlijk van het beeld. Weinig op aan te merken dus bij deze transfer, zelfs artefacten zijn nauwelijks een probleem. Alleen beeldruis duikt soms op, maar niet genoeg om af te leiden.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Er is één audiotrack op de schijf aanwezig in de originele Engelse taal, namelijk een Dolby TrueHD 5.1 track (48kHz/16-bit). Het geluid richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, waar de dialogen uit het middenkanaal komen. Deze zijn goed te volgen en de gehele track klinkt mooi helder. De surrounds worden gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden en deze zijn dan ook regelmatig hoorbaar. Waar de ruimtelijkheid enigszins tegenvalt, is bij de actiescènes. Hier is het gebruik van de surrounds te beperkt om een echt dynamisch geluidsbeeld op te roepen en ook het LFE kanaal laat niet genoeg laag horen om echt indruk te maken. De voorkanalen laten de muziek horen en deze klinkt prima, met veel detail. Ook de overige geluiden uit deze kanalen klinken goed en de track maakt veel goed op het gebied van detail en helderheid.

De schijf start met een trailer waarin Blu-ray Disc aangeprezen wordt en waar de mogelijkheden van het formaat uit de doeken wordt gedaan. Hierna zijn nog enkele trailers te bekijken van andere Sony uitgaven op Blu-ray Disc, die zijn over te slaan met de Next knop van je afstandsbediening. Na dit alles verschijnt er een hoofdmenu waar alle instellingen te regelen zijn en de extra’s te selecteren zijn. Alle extra’s hebben een 480i/p resolutie.

Regisseur Jim Gillespie en editor Steve Mirkovich leveren commentaar tijdens de film. De regisseur komt het meest aan het woord en hij vertelt veel over het tot stand komen van de film en welke uitdagingen hierbij kwamen kijken, zoals werken met een lag budget en een jonge cast. Mirkovich heeft niet veel toe te voegen, maar mengt zich in enkele discussie. Een redelijk informatief en onderhoudend commentaar.

Director’s Short Film “Joyride” (10 min.)
Een korte film gemaakt door de regisseur en die moest dienen als introductie in de filmwereld. Voor een korte film is het geheel goed gemaakt en het is duidelijk te zien waarom Gillespie de verantwoording kreeg over I Know What You Did Last Summer.

”Now I Know What You Did Last Summer” Featurette (27 min.)
Een making of van de film waarbij de cast en de crew terugblikken op het maken van de film. We zien interviews met de betrokkenen en beelden uit de film. Het oorspronkelijke boek komt ook nog aan de orde en welke obstakels de crew tegenkwam tijdens het opnemen van de prent.

Music Video “Hush” By Kula Shaker (2 min.)
Een videoclip van het nummer “Hush” van de band Kula Shaker.

Theatrical Trailer (2 min.)
De originele bioscooptrailer van de film.

BD Live
Na het selecteren van deze optie in het special features menu wordt je naar een Sony pagina gebracht waar trailers te bekijken zijn van andere titels op Blu-ray Disc. Ten tijde van deze recensie waren er geen filmgerelateerde extra’s te bekijken of te downloaden van deze pagina.

Previews
Hier zijn dezelfde drie trailers te bekijken als waar de schijf mee start na het invoeren.

Vier vrienden zijn op weg naar huis na samen gevierd te hebben dat ze geslaagd zijn. Op een verlaten en donkere weg rijden ze iets aan en al snel blijkt dat dit een man is. De vrienden raken in paniek en besluiten het lichaam van de man in zee te gooien. Ze zweren aan elkaar er nooit over te praten, zelfs niet tegen elkaar. Een jaar later krijgt één van hen een briefje waar op te lezen valt dat iemand weet wat het viertal gedaan heeft. Ook de anderen krijgen boodschappen en het lijkt erop dat de man niet dood was en terug is om wraak te nemen. Wat er ook aan de hand is, de vrienden moeten proberen in leven te blijven en te achterhalen wat er gaande is. I Know What You Did Last Summer haakte in 1997 handig in op het succes van de nieuwe rage, de zogenaamde tienerhorror. Het leverde een aardige film op die goed gemaakt is en weet te boeien, ondanks het wat standaard verhaal. De acteerprestaties zijn ook dik in orde en de film bevat enkele spannende momenten, zonder echt eng of vies te worden. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is goed, zeker voor een film van elf jaar oud. De geluidstrack mist de dynamiek om echt indruk te maken, maar voldoet toch prima. De aanwezige extra’s zijn vrij standaard, maar over het algemeen toch leuk om naar te kijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment.