Hostel Part II

18-09-2008

5.2

Hostel Part II (Blu-ray)

De Amerikaanse studenten Beth (Lauren German) en Whitney (Bijou Phillips) zijn op vakantie in Europa. Ze worden een beetje tegen wil en dank opgescheept met de wat verlegen Lorna (Heather Matarazzo). De drie meiden zijn in Rome en besluiten op aanraden voor een jonge vrouw naar Slowakije te vertrekken waar een fantastisch kuuroord moet zitten. Onderweg in de trein gebeuren er de nodige nare dingen, iets dat de band tussen de meiden en de jonge vrouw alleen maar versterkt. Eenmaal aangekomen in Slowakije gaat het echter snel bergafwaarts en de drie studentes worden en ontvoerd en opgesloten in een vieze kelder. Hier worden zij verkocht aan mensen die voor geld iemand willen martelen. Als de dames willen ontsnappen uit deze hel en bovendien in leven blijven, zullen ze alles op alles moeten zetten.

In 2005 verscheen de film Hostel, een prent die handig inhaakte op de nieuwe horrorhype. De film bevatte veel bloed en regisseur Eli Roth besloot vrijwel alle smerigheden lekker vol in beeld te laten zien. Hostel was een groot succes en dit vroeg uiteraard om een vervolg. Nog geen twee jaar later is dat vervolg er dan ook, maar feitelijk is er van een echt vervolg weinig sprake. Het tweede deel lijkt grotendeels op een herhalingsoefening en is daarom veel minder fris en leuk om naar te kijken. Roth probeert de twee films nog aan elkaar te koppelen door in het begin van het tweede deel te laten zien, hoe het verder gaat met de enige overlevende uit het origineel. Dit is echter vrij snel afgerond en dan begint dan ook de herhalingsoefening. Deze keer zijn het niet drie jongens die in de val worden gelokt, maar drie jonge dames en zij ondergaan vrijwel dezelfde vernederingen als de personages uit deel één. In theorie zou dit een meer verontrustende film op moeten leveren, want het martelen en doodmaken van vrouwen wordt door velen nog altijd als erger ervaren als hetzelfde doen met mannen. In de praktijk komt dit in de film niet tot uiting en dit is toch vooral de schuld van regisseur en ook schrijver Eli Roth. Hij neemt namelijk ruimschoots de tijd het verhaal uit de doeken te doen en als kijker zit je maar te wachten op de eerste druppels bloed. Na ongeveer 50 minuten is het dan zo ver, maar deze scène is vrij kort en bevat ook minder gore dan verwacht. Eigenlijk bevat Hostel Part II over de gehele linie veel minder bloed en gore, iets dat meestal andersom is bij een vervolg. Aan het einde wordt dit nog enigszins goed gemaakt met enkele leuke momenten, maar deze zijn lang niet genoeg om de film te redden. De cast van de film bestaat vrijwel alleen uit onbekenden, maar zij spelen allemaal hun rol naar behoren. Ook de effecten zijn weer goed verzorgd en het gehele uiterlijk is er één die goed verzorgd is.
Samenvattend kunnen we zeggen dat Hostel Part II een tegenvallend vervolg genoemd kan worden. Er wordt weinig tot niks toegevoegd aan wat we al wisten van het origineel en de twee films komen dan ook grotendeels overeen. Deze keer draait het verhaal echter om vrouwen in plaats van mannen. Verder bevat de film te weinig bloed en gore om de echte horrorfan te kunnen plezieren.

Sony heeft Hostel Part II eerder op DVD uitgebracht en nu dus op Blu-ray Disc. Onze recensie van de DVD is hier te lezen en hier maken we een vergelijking tussen de twee uitgaven.

Genre: Horror
Speelduur: 94 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (3)
  • PCM 5.1 - Engels
  • PCM 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees, Spaans
EAN: 8712609678079

• Featurettes
  • Gag Reel
  • Audiocommentaren
  • Radio Interview
  • Surveillance Cameras

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is dan ook 94 minuten tegenover 90 voor de DVD uitgave.

De beeldkwaliteit van Hostel Part II is prima te noemen, maar sommige stijlkeuzes van de regisseur pakken minder goed uit op dit High Definition formaat. Het eerste wat opvalt, is dat het beeld stukken scherper is dan bij de DVD en ook laat de transfer veel meer detail zien, in zowel voor als achtergrond en dit vooral tijdens de scènes die zich overdag afspelen. Eli Roth heeft gekozen voor een uitgewassen uiterlijk, wat resulteert in een hoog contrast, bewerkte kleuren en een op sommige momenten flinke hoeveelheid grain. De kleuren ogen de ene keer uitgewassen, de andere keer oververzadigd. Het schaduwdetail in de donkere scènes valt ook wat tegen en vooral de momenten in de martelkamers ogen hierdoor minder diep. Hier is minder detail aanwezig in vergelijk met de dagscènes en de kleinste details vallen nu weg in de donkere achtergrond. Het zwartniveau is vrij constant, maar echt veel tinten zijn niet te ontdekken. De aanwezige filmgrain komt extra duidelijk naar voren, maar verder zijn er geen artefacten aanwezig. Een wisselende transfer dus waarbij de lichte scènes er goed uitzien, maar de donkere scènes wat detail en diepte missen. Veel is echter toe te schrijven aan de keuzes van de regisseur en het beeld oogt in ieder geval wel lekker smerig en rauw, iets dat goed past bij de film.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack staat in twee formaten op de schijf, te weten een ongecomprimeerde PCM 5.1 track (48 kHz/ 16 bit) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). De Dolby Digital track klinkt in direct vergelijk met de track op de DVD voller en meer gedetailleerd. Dit alles door de hogere bitrate en de afwezigheid van de 4% PAL speedup. De PCM track laat echter een veel betere kwaliteit horen en het geluid klinkt hier ook veel ruimtelijker en dynamischer. De surounds worden nu meer bij het geluidsbeeld betrokken en geven de film meer sfeer. De standaard omgevingsgeluiden zijn te horen uit deze kanalen, maar ook veel meer effecten zijn nu hoorbaar. Vooral de scènes in de martelkamers klinken nu beter, waarbij schreeuwen, rammelende kettingen en andere onheilspellende geluiden de kamer vullen. Ook de muziek is aanwezig in de surrounds en dit levert een dreigende track op die sfeerverhogend werkt. De dialogen zijn prima te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De muziek en overige geluiden worden door de frontspeakers prima weergegeven met een mooi breed stereogeluid. Er is ook hier een goede scheiding van de kanalen hoorbaar. Twee prima tracks, waarbij vooral de PCM track indruk maakt. De Dolby Digital track voldoet ook voor de mensen die de eerder genoemde track niet kunnen afspelen.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in een hoofdmenu waar alle instellingen te regelen zijn, zoals geluid en ondertiteling. Ook de extra’s zijn hier te selecteren. Tijdens het afspelen van de film is er een pop-up menu op te roepen, dat over het actieve beeld wordt weergegeven zonder de film te onderbreken. De extra’s zijn gelijk aan die op de DVD, plus één nieuwe extra.

Audiocommentaren
Net als bij de DVD zijn ook hier drie audiocommentaren te vinden. Hieronder een overzicht van de commentaren en wie hier aan meewerkte. Alle drie de commentaren bevatten Nederlandse ondertiteling.