Year My Parents Went on Vacation, The

17-09-2008

8

Year My Parents Went on Vacation, The (DVD)

Het is 1970, het jaar van het WK voetbal in Mexico. Als vader en moeder op vakantie gaan, wordt Mauro (Michel Joelsas) afgezet voor het appartement van zijn opa. Die doet echter de deur niet meer open, want hij blijkt plotseling overleden te zijn. Mauro blijft alleen achter in het appartement en de enige die zich om hem bekommerd is de oude Joodse buurman van opa, Shlomo (Germano Haiut). Pas na een tijdje wordt Mauro vriendjes met Hanna (Daniela Piepszyck), een meisje uit het appartementencomplex. Met haar en haar vriendjes speelt hij voetbal, waarbij Mauro keeper is. Vaak zit Mauro echter binnen in het appartement te wachten op een telefoontje van vader of moeder. Die hadden namelijk beloofd om Mauro voor het begin van het WK voetbal weer op te komen halen. Maar op het moment dat Brazilië z\'n eerste wedstrijd van het WK speelt zijn z\'n ouders nog in geen velden of wegen te bekennen.

The Year My Parents Went on Vacation (oorspronkelijke titel: O Ano em que Meus Pais Saíram de Férias) is de tweede lange speelfilm van de Braziliaanse regisseur Cao Hamburger. Het is een sfeervolle film die rond het WK voetbal van 1970 speelt. Het voetbalteam van Brazilië van 1970 wordt algemeen beschouwd als het beste voetbalteam ooit, waarin Pelé één van de spelers was. In die periode heerste er in Brazilië ook een dictatuur. Tegen die achtergrond speelt het verhaal zich af rond Mauro, een jongen die alleen komt te staan als zijn ouders op vakantie gaan.
Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van de jongen Mauro. Een kind nog, wiens prioriteiten op een heel ander vlak liggen dan die van de mensen op straat. De Brazilianen leven in een dictatuur en iedereen moet oppassen met wat hij of zij zegt. Mauro is daar helemaal niet mee bezig. Hij denkt meer aan voetbal en het Braziliaans elftal. Dat is voor hem belangrijker dan de politiek. Maar daardoor wordt in de film het leven van alledag niet volledig uitgewerkt. Dat heeft weer tot gevolg dat de kijker aan het einde met vragen blijft zitten die niet beantwoord worden.
Het acteerspel van de jonge kinderen is verrassend goed. Hamburger heeft veel aandacht besteedt aan het regisseren van de kinderen en dat heeft goed uitgepakt. Ze spelen heel naturel en zijn daardoor ook geloofwaardig. Michel Joelsas, die de rol van Mauro speelt, is gekozen uit 1000 jongens. Maar de keuze is dan ook terecht.
Hamburger heeft de film in een wat aparte stijl verpakt, die soms wat gemaakt overkomt. Veel beelden worden via reflecties getoond. Via een ruit, een spiegel of de slinger van een klok. Je kunt dan spreken over de buitenwereld, gespiegeld aan de onschuld en naïviteit van Mauro, maar dat is in deze film wel erg ver gezocht. Het komt over als een trucje, dat slechts een enkele keer goed uitpakt.
De film heeft zeker potentie, maar het komt er net niet helemaal uit. Het verhaal ontbeert tempo en de echte confrontaties worden vermeden. Hamburger speelt met deze film op safe. Alle scherpe randjes zijn er af. De emoties van Mauro zijn soms hartverscheurend, maar verdere diepgang ontbreekt in de film. De film is daarmee bij vlagen indrukwekkend, op een ander moment is het een gemiste kans.

Speelduur: 109 min
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777923689

• Interview met de regisseur

Op de DVD staat een anamorfe transfer van 1.85:1 beeldformaat. Het beeld is heel sfeervol en voelt echt aan alsof het uit 1970 komt. Dat wil niet zeggen dat de kwaliteit daarmee ook heel goed is. Het beeld oogt redelijk soft, wat vooral te danken is aan de grote hoeveelheid filmgrain. Het contrast is iets aan de hoge kant en de detaillering is redelijk. De kleuren zijn wat bewerkt en hebben een overwegend warme tint. Wel heel sfeervol, maar de kleuren hebben niet echt een natuurlijke balans. Huidstinten komen daardoor ook wat gelig over. De transfer is verder vrij van beschadigingen of vuiltjes.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu te kiezen zijn. De optionele ondertiteling is goed verzorgd en staat op een prettige hoogte in beeld geplaatst.

De DVD heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack in de oorspronkelijke Portugese taal en een in het Frans gedubd. Het geluid richt zich voornamelijk op de frontkanalen. Daarbij wordt goed gebruik gemaakt van de stereomogelijkheden. Dialogen komen voornamelijk uit het centerkanaal, maar ook sporadisch, indien het verhaal dat ingeeft, uit de frontkanalen en een hele enkele keer zelfs uit de surroundkanalen. Die worden verder slechts gebruikt bij muziek en atmosferen. Hier en daar is een geluidseffect in de surroundkanalen te horen. Dit is dan in split-surround gedaan. Het LFE-kanaal komt in het geheel nauwelijks voor. Verder is het geluid soms eigenaardig gemixt. Er springen een aantal geluiden naar voren, terwijl de rest naar de achtergrond wordt verdrongen. Dat geeft bij vlagen een wat surrealistisch geluidsbeeld. Zeker niet verkeerd, maar het is een niet alledaagse geluidsmix.

De DVD heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Het achtergrondgeluid is de themamuziek uit de film in Dolby Digital 2.0 formaat.

Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer van de film in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat. Er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Interview met regisseur Cao Hamburger (14 min)
In dit gesprek gaat regisseur Cao Hamburger in op de thematiek van de film. Waarom speelt de film zich af tijdens het WK voetbal? En hij vertelt over zijn persoonlijke situatie tijdens die periode en hoe hij dat heeft verwerkt in de film. Daarnaast vertelt hij nog hoe het is om met kinderen als acteur te werken. Soms zijn de antwoorden wel heel kort en had er best wat meer diepgang in gemogen.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is DD2.0 mono. Het interview is Nederlands ondertiteld.

De jonge Mauro wordt voor de deur van het appartement van z\'n opa achtergelaten door zijn ouders omdat die op vakantie gaan. Opa is echter plotseling overleden, waardoor Mauro alleen komt te staan in een stad waar hij niemand kent. De Joodse buurman van opa ontfermt zich dan over Mauro.
The Year My Parents Went on Vacation is een sfeervolle film over een jongen die in een nieuwe leefwereld terechtkomt. De film wordt getoond vanuit het oogpunt van de jongen en daarom worden er interessante elementen uit het verhaal niet verder uitgediept. Dat is jammer, want nu blijf je als kijker met een aantal vragen zitten. Afgezien daarvan is het bij vlagen een indrukwekkende film. De beeldkwaliteit is net voldoende. Het ziet er sfeervol uit, maar heeft wat last van artefacts. Het geluid is goed verzorgd, al heeft het soms een eigenaardige eindmix gekregen. Er zijn een tweetal extra\'s te vinden op deze DVD.