Veronica Mars - Seizoen 1 (Afl. 1.13 – 1.22)

16-09-2008

7.5

Veronica Mars - Seizoen 1 (Afl. 1.13 – 1.22) (DVD)

Veronica Mars (Kristen Bell) is een tienermeisje, woonachtig in het stadje Neptune in de staat Californië. Haar vader, Keith Mars (Enrico Colantoni) is de voormalige sheriff van het stadje, maar is nu werkzaam als privédetective. Hij heeft zijn baan verloren nadat enkele maanden eerder Lilly Kane, de vriendin van Veronica, dood werd aangetroffen. Keith’s onderzoek deed hem vermoeden dat de vader van het meisje achter haar dood zat, maar deze Jake Kane (Kyle Secor) heeft zoveel invloed in het stadje, dat de inwoners geschokt reageren en eisen dat de sheriff zijn baan kwijtraakt. Dat gebeurd dus ook en ook Veronica heeft last van deze ontwikkelingen. Op school is zij niet langer populair en haar moeder neem de benen, Veronica en haar vader achterlatend. Nu helpt ze haar vader met het oplossen van verschillende zaken en probeert ze het hoofd boven water te houden in haar turbulente leven.

Disc 1

Aflevering 1.13 – Lord of the Bling
De dochter van een bekende rapproducer wordt vermist en deze man heeft meer op zijn kerfstok dan gedacht. Logan heeft het moeilijk op de begrafenis van zijn moeder.

Aflevering 1.14 – Mars vs. Mars
Een favoriete leraar van Veronica wordt beschuldigd van seksueel misbruik. Haar vader wordt ingehuurd om de man ontslagen te krijgen, terwijl Veronica probeert zijn naam te zuiveren. Loan roept de hulp in van Veronica omdat hij denkt dat zijn moeder nog leeft.

Aflevering 1.15 – Ruskie Business
Valentijnsdag komt eraan en dat betekent problemen in de liefde. Veronica helpt Meg te ontdekken wie haar geheime bewonderaar is en ze moet ook nog een Russische internetbruid helpen die haar verloofde kwijt is.

Aflevering 1.16 – Betty and Veronica
Een schoolmascotte wordt gestolen en Veronica moet er alles aan doen deze papegaai terug te vinden. Haar reünie met haar moeder werpt een nieuw licht op de Lilly Kane zaak.

Disc 2

Aflevering 1.17 – Kanes and Abel’s
De pogingen van een leerling om beste van de school te worden, worden door iemand gesaboteerd. Aan Veronica om uit te vinden wie hier achter zit en waarom Abel Koontz een moord bekent die hij niet gepleegd kan hebben. Logan vindt Veronica’s dossiers van de Lilly Kane moord.

Aflevering 1.18 – Weapons of Class Destruction
De school wordt geteisterd door valse bommeldingen en Veronica denkt te weten wie hier achter zit. Bovendien krijgen zij en Wallace de schok van hun leven als blijkt dat haar vader en zijn moeder elkaar goed kennen.

Aflevering 1.19 – Hot Dogs
Veronica wordt ingehuurd om een vermiste hond op te sporen, maar de zaak blijkt veel ingewikkelder dan verwacht. Aaron spreekt de man aan die zijn dochter heeft mishandeld en Weevil wordt gearresteerd.

Aflevering 1.20 – M.A.D.
Een vriendin van Veronica wordt op internet voor schut gezet en samen bedenken ze een plan om de ex-vriend die hier verantwoordelijk voor is, terug te pakken. Keith besluit Duncan op te sporen om zo de grote beloning op te kunnen strijken.

Disc 3

Aflevering 1.21 – A Trip to the Dentist
Veronica doet onderzoek naar haar eigen verkrachting, maar ze moet heel wat onderzoekswerk verrichten voordat ze hier achter kan komen. Aaron organiseert een feestje voor Logan, maar gooit onbedoeld enkele plannen in de war.

Aflevering 1.22 – Leave It to Beaver
Veronica weet eindelijk de moord op Lilly Kane op te lossen, maar hierbij verraadt ze iemand van wie ze houdt en brengt ze bovendien haar leven in gevaar. Jake Kane vraagt aan Duncan of hij echt wil weten wat er gebeurd is met Lilly.

Het tweede deel van het eerste seizoen van Veronica Mars gaat verder waar het eerste geëindigd was. We krijgen hier de laatste 10 afleveringen van het seizoen voorgeschoteld en bovendien antwoorden op enkele belangrijke vragen uit de show. Deze afleveringen zijn wederom vermakelijk en van hoog niveau en de serie is nog steeds een aanrader voor mensen die houden van hippe tienerseries. Ook mensen die wel houden van mysterie en intriges komen aan hun trekken. De show is in eerste instantie gemaakt voor mensen tussen de 15 en 25, maar ook oudere kijkers zullen zich zeker vermaken. De afleveringen bevatten meerdere lagen en zijn soms serieus en dan weer vol met humor. De dialogen zijn goed geschreven en passen perfect binnen de sfeer van de show. De optredens van de acteurs zijn ook goed verzorgd, evenals het uiterlijk. Fans zullen blij zijn het eerste seizoen eindelijk compleet te hebben, maar het was het wachten meer dan waard. Langzaam maar zeker bouwen de makers de spanning op naar de finale van het seizoen en deze afsluiter beloofd meer van hetzelfde in seizoen twee. Wat ons betreft, laat maar komen!

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 2004
Speelduur: 480 min
Verpakking: Slimcase(s) in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Hongaars
EAN: 7321906220594

• Additional Scenes

De kwaliteit van het beeld is vergelijkbaar met die van het eerste deel en dat is uiteraard geen verrassing. Dit betekent een redelijk scherp 1.78:1 anamorf beeld, met veel softe momenten. Dit gaat ten koste van het detail, evenals de aanwezige filmgrain. De kleuren zien er prima uit, goed verzadigd en lekker fel. Verder zijn contrast, zwartniveau en schaduwdetail ook allen voldoende. Naast de filgrain zijn er geen artefacten aanwezig. Van een recente serie zoals deze hadden we iets meer verwacht van de beeldkwaliteit, maar het beeld scoort nog altijd een nette voldoende.
De afleveringen zijn verdeeld in vijf hoofdstukken, de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen maar staat te hoog in het beeld.

Het originele Engelstalige geluid staat in Dolby Digital 2.0 formaat (192 kb/s) op de DVD’s. Het betreft hier surroundtracks dus van enige ruimtelijkheid is nog wel sprake, hoewel dit beperkt blijkt tot een paar momenten. De dialogen zijn goed te volgen en de tracks bevatten genoeg laag uit alle kanalen om niet te kaal over te komen. Muziek speelt een belangrijke rol in de show en deze wordt prima weergegeven. De tracks klinken mooi helder en bevatten geen ruis of beschadigingen. Een geluidskwaliteit die ruim voldoende is voor een show zoals deze, maar een hogere bitrate of 5.1 geluid had zeker iets toegevoegd.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Op het gebied van extra’s heeft dit tweede deel niet veel vooruitgang gemaakt ten opzichte van het eerste deel. Wederom zijn er alleen enkele extra scènes te bekijken op de schijf van de betreffende afleveringen. Na het aanklikken van deze optie komen de scènes één voor één voorbij. De scènes worden weergegeven in 1.78:1 letterboxed formaat en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Veronica Mars is een hippe show over een meisje dat haar vader helpt met het oplossen van zaken voor zijn detectivebureau. Ook neemt ze zelf de nodige zaken aan en onderzoekt ze enkele ingrijpende dingen die in haar leven gebeurd zijn. Elke aflevering staat een zaak centraal en leren we gaandeweg meer van de karakters in de show. In dit tweede deel van het eerste seizoen vinden we de laatste tien afleveringen. Deze zijn vergelijkbaar van niveau met het eerste deel en langzaam wordt er opgebouwd naar de finale van het seizoen. De show is aan te raden voor mensen die houden van hippe tienershows, maar ook oudere kijkers zullen zich zeker vermaken. De beeldkwaliteit is voldoende voor een serie zoals deze, maar we hadden wel iets meer verwacht van een recent opgenomen show zoals deze. Ook het geluid is voldoende, maar de Dolby Digital 2.0 tracks hebben zo hun beperkingen. Veel extra’s zijn er niet te vinden, alleen wat verwijderde scènes bij verschillende afleveringen.