Rendition

11-09-2008

7.5

Rendition (DVD)

Als Anwar (Omar Metwally), de man van de Amerikaanse Isabella El-Ibrahimi (Reese Witherspoon), op een dag niet thuis komt van een zakenreis, moet Isabella hemel en aarde bewegen om er achter te komen wat er mis is. Ze is radeloos, maar kan gelukkig terugvallen op haar oude studievriend Alan (Peter Sarsgaard), die goede politieke connecties heeft. Het blijkt dat Anwar is afgevoerd naar een gevangenis in Noord-Afrika, waar de onervaren CIA-analist Doug Freeman (Jake Gyllenhaal) toeziet op de ondervraging. Hierbij gaat het er hard aan toe, met maar één doel: er achter komen wat Anwar met de recente reeks terroristische aanslagen te maken heeft. Er zijn namelijk goede aanwijzingen dat Anwar contact heeft gehad met de leider van de terroristen. Of is hij toch onschuldig?

De politieke thriller Rendition is de eerste grote Hollywoodfilm van de Zuid-Afrikaanse regisseur Gavin Hood, die in 2006 met Tsotsi de Oscar won voor beste buitenlandse productie. Qua onderwerp speelt Rendition in op de strijd tegen het terrorisme en, meer specifiek, welke twijfelachtige praktijken de Amerikaanse overheid er op na houdt als het gaat om het vastzetten en ondervragen van vermeende terroristen. Dit verklaart ook de titel van de film. De uitlevering van een verdachte door staat A aan staat B zonder gerechtelijke supervisie, dus buiten justitie om, wordt namelijk aangeduid met de term \'rendition\'. Vooral na de aanslagen van 11 september wordt er door de Amerikaanse overheid regelmatig gebruik gemaakt van deze wetsregeling. Een actueel onderwerp dus. Opmerkingen als \"het zou me niet verbazen als het in werkelijkheid ook zo gebeurt\" zijn dan ook bijna onvermijdelijk bij het bekijken van Rendition. Toch is een veelgehoord kritiekpunt op de film dat deze de zaken te veel zou simplificeren. En inderdaad: het is allemaal wel erg zwart-wit, met eendimensionale personages die exact handelen zoals je verwacht gebaseerd op hun \"profiel\" (de Bikkelharde Politica, de CIA-Agent met het Hart op de Goede Plek, enz). Nu is het gebrek aan diepgang in de karakters een logisch gevolg van de grote hoeveelheid personages die Hood opvoert, maar toch is het een van de grootste minpunten. Onder andere omdat de rechtlijnigheid en oppervlakkigheid van de karakters het moeilijk maken om je als kijker in te leven. Dat neemt echter niet weg dat Rendition je wel aan het denken zet over hoe ver een overheid kan gaan bij het bestrijden van terrorisme, en over het nut en de implicaties van het rendition-proces. In dat opzicht is de film wel geslaagd. Bovendien: het verhaal mag dan naar het einde toe erg voorspelbaar lijken te worden, maar net als je denkt dat je alles door hebt en het script een stap voor bent, komt men met een aardige twist op de proppen. Ook positief zijn de uitstekende cinematografie en het solide acteerwerk. Perfect is Rendition niet, maar de film heeft genoeg te bieden om deze het bekijken waard te maken.

Genre: Thriller
Speelduur: 117 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045214722

• Outlawed
  • Intersections: The Making of Rendition

Rendition is anamorf op DVD gezet, waarbij het beeld de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1 behouden heeft. Om met de positieve punten van de transfer te beginnen: het beeld heeft een acceptabele scherpte (al is wel wat edge enhancement gebruikt), een goede kleurverzadiging en de print is tevens erg schoon. Maar de transfer heeft ook de nodige tekortkomingen. Zoals het matige schaduwdetail, maar vooral de compressie-artefacting die op vele momenten opduikt (in variërende mate van opvallendheid en hinderlijkheid). Zie het tweede screenshot voor een voorbeeld, inclusief omcirkeling van enkele probleemgebieden (eventueel licht inzoomen voor verduidelijking). Deze artefacting hangt ongetwijfeld samen met de videobitrate, die constant rond een matige 5Mbit/s schommelt. Ook is in donkere scènes wat beeldruis te zien. Al met al is de beeldkwaliteit wel aanvaardbaar, maar meer dan een magere voldoende kunnen we er niet voor geven.

Wat geluid betreft vind je op de DVD van Rendition zowel een Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) als een Dolby Digital 2.0-spoor (224kbit/s). Bij de bespreking beperken we ons tot de 5.1-track. Het eerste wat opvalt is dat dit spoor een zeer goede ruimtelijkheid heeft. Het brede stereobeeld aan de voorkant wordt namelijk op prima wijze aangevuld door (directionele) effecten, omgevingsgeluiden en muziek uit de surroundspeakers. Ook qua klank levert het spoor goede prestaties over het gehele frequentiespectrum, van hoog tot laag. Wat dit laatste betreft: Rendition draait voornamelijk om dialogen, maar toch duikt het geluid op gepaste momenten diep door in het laag. Daarbij wordt uiteraard flink gebruik gemaakt van het LFE-kanaal. Eveneens prima is de weergave van de dialogen, die netjes beperkt blijven tot de centerluidspreker. Klein minpuntje is dat een enkel gevalletje van oversturing te horen is, maar dat is eigenlijk muggenzifterij. Uitstekend geluid!

Op de DVD van Rendition tref je een bescheiden pakket extra’s aan. Hierbij is het audiocommentaar niet Nederlands ondertiteld (wel Engels), maar de overige toevoegingen zijn dat wel.

Een gesproken toelichting van regisseur Gavin Hood. Het is een prima commentaartrack, vol
informatie over de opnames en productie, maar ook over het onderwerp van de film. Het geheel bevat weinig stiltes en is zeker het beluisteren waard.

Outlawed (28 min)
In de inleiding op deze extra vertelt Gavin Hood dat hij tijdens het schrijven van het script voor Rendition een aangrijpende documentaire zag over het rendition-proces. Omdat deze documentaire volgens hem een menselijk gezicht geeft aan het onderwerp van zijn film, heeft hij deze als extra toegevoegd op de DVD. En inderdaad, het blijkt een prima toevoeging op de film, waarin betrokkenen (zowel slachtoffers als deskundigen) over hun ervaringen met en hun twijfel over deze discutabele wetsregeling vertellen. Indrukwekkend, vooral als je uit de eerste hand hoort hoe onmenselijk de verdachten behandeld werden.

Intersections: The Making of Rendition (30 min)
In deze toevoeging kijk je mee achter de schermen bij de opnames van Rendition. Het geheel is gelukkig slechts licht promotioneel van aard, dus in plaats van elkaar ophemelende cast- en crewleden krijg je in dit geval redelijk wat boeiende info. De nadruk van de Making Of ligt op de opnames in Marokko. Gecombineerd met het audiocommentaar ontstaat een goed beeld van de totstandkoming van de film.

Deleted/Alternate Scenes (18 min)
Vijf verwijderde scènes (2.35:1 anamorf, DD 5.1), inclusief een alternatief einde, met optioneel commentaar van de regisseur. Vooral het commentaar, waarin Hood toelicht waarom het materiaal het eindresultaat niet haalde, maakt deze fragmenten interessant.

Theatrical Trailer
De bisocooptrailer voor Rendition, die met anamorf 2.35:1 beeld en Dolby Digital 5.1-geluid op het scherm verschijnt.

Rendition is een goed gemaakte politieke thriller over de vergaande middelen die men inzet bij de oorlog tegen terreur, zoals het buiten de rechtspraak om vastzetten van vermeende terroristen. De film bevat goed acteerwerk (ondanks dat de personages diepgang missen) en een aardige twist. Bovendien zet Rendition je aan het nadenken, vooral als je weet dat veel van de getoonde zaken op waarheid berusten. Dit laatste komt ook naar voren in het bescheiden, maar interessante pakket extra’s op de DVD-uitgave van de film. Deze wordt verder gekenmerkt door een uitstekend geluidskwaliteit, maar op beeldgebied had het een stuk beter gekund. Al met al geen top-uitvoering, maar het schijfje heeft geïnteresseerden voldoende te bieden om de aanschaf te overwegen.