Vantage Point

04-09-2008

7.4

Vantage Point (Blu-ray)

De Amerikaanse TV-journaliste Rex Brooks (Sigourney Weaver) is met haar team nabij het historische Plaza Mayor in Salamanca, Spanje. Temidden van de toegestroomde menigte zal de Amerikaanse president Ashton (William Hurt) een toespraak zal houden in verband met het aldaar gehouden topoverleg over terreur. Geheimagenten Thomas Barnes (Dennis Quaid) en Kent Taylor (Matthew Fox) moeten de president beschermen. In de menigte is ook de Amerikaanse toerist Howard Lewis (Forrest Whitaker), die alles met een camcorder vastlegt. Thomas Barnes, die net hersteld is van de verwondingen van een opgevangen kogel bij een eerdere aanslag, denkt een beweging van een sluipschutter te zien. Kort daarna wordt iedereen opgeschrikt door schoten. President Ashton valt neer en even staat Barnes verstijfd aan de grond genageld. De neergeschoten president wordt in ziekenauto afgevoerd, terwijl Barnes naar Howard Lewis rent, die met zijn camcorder mogelijk de schutter heeft gefilmd. In de ontstane chaos moeten Barnes en Taylor uitvinden wie achter de aanslag zit. Als alle verhalen langzaam als een puzzel ineen beginnen te vallen, komt een schokkende waarheid boven water…

Vantage Point vertelt de gebeurtenissen rond de moordaanslag op de Amerikaanse president vanuit acht verschillende gezichtspunten. Acht verschillende mensen die op een of andere wijze direct of indirect betrokken zijn bij de aanslag. Je ziet de gebeurtenissen zes keer plaats vinden. Regisseur Pete Travis heeft deze gebeurtenis op een intrigerende wijze voor het voetlicht gebracht. De film begint met de invalshoek vanuit de journalist met Sigourney Weaver als Tv-regisseuse. Mede dankzij de effectvolle soundtrack en de wijze van verfilming word je als kijker direct in de gebeurtenissen meegezogen. Je bent nauwelijks bekomen van alles wat er gebeurt, je bent benieuwd hoe dit verder gaat als vrij abrupt de klok een half uur terug gedraaid wordt. Daarbij zie je alle beelden versneld terugdraaien. Dan zie je hetzelfde weer gebeuren, maar nu vanuit het gezichtspunt van de geheim agent, die gespeeld wordt door Dennis Quaid. Dit ritueel herhaalt zich daarna nog vier keer. Iedere keer draait de klok een half uur terug, worden de beelden versneld teruggespoeld en zie je de gebeurtenissen vanuit het gezichtspunt van een andere persoon. Derde gezichtspunt is een Spaanse politieman, vierde de Amerikaanse toerist die gespeeld wordt door Forest Whitaker. Het vijfde gezichtspunt komt vanuit de Amerikaanse president zelf met Willliam Hurt en het zesde gezichtspunt is vanuit de terrorist die de aanslag gepland heeft. Daarna gaat de verhaalontwikkeling verder. Vanaf dat moment is de film een spannende actiefilm. Om te voorkomen dat de zes herhalingen van de aanslag saai worden, krijg je als kijker bij elk nieuw gezichtspunt ook steeds nieuwe informatie toegespeeld. Langzaam ontvouwt zich daarmee het gehele verhaal, de motieven van handelen van de verschillende mensen en wordt toegewerkt naar een actierijk slot waarin alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Uiteraard ontbreekt bij deze actie een fraaie achtervolgingsscène door smalle straatjes ook niet. De film is deels in het plaatsje Salmanca in Spanje opgenomen. Omdat het ondoenlijk was om het bewuste plein voor langere tijd voor het toeristische publiek af te sluiten, is het overgrote deel van de film opgenomen op nagebouwde set in Mexico. De film is wel in het Spaanse plaatsje Salamanca in première gegaan. Vantage Point begint op een verrassende wijze, maar wordt halverwege een meer gewone actiefilm. Maar ook dan blijft het verhaal zich met voldoende snelheid en actie ontwikkelen om je als kijker geboeid te houden.

Genre: Actie
Speelduur: 90 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 8712609597219

• verwijderde scenes
  • Documentaires
  • Vantage Viewer GPS Tracker
  • BD Live

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De beeldkwaliteit van deze recente film is uiteraard zeer goed. Kleuren zijn goed verzadigd, helder en ogen natuurlijk. Contrast en schaduwdetail zijn beide prima in orde. Het beeld oogt mooi scherp en gedetailleerd en laat ook de fijne details goed zien. Er is slechts een weinig filmgrain in het beeld aanwezig. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. Als geheel geeft de film een mooie filmische indruk. De film is opgedeeld in 16 chapterstops. De Nederlandse ondertiteling laat zich goed lezen en is onder in het beeld geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelse taal is te beluisteren als een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). De nasynchronisaties – Turks en Hongaars – staan in Dolby Digital 5.1 surround (640 kb/s) op de schijf. De film heeft een echte actiesoundtrack waarbij alle speakers optimaal worden benut. De soundtrack heeft de nadruk op de voorste drie voorkanalen liggen. De frontspeakers geven de filmmuziek met een fraai breed stereobeeld weer. De achterkanalen worden effectief gebruikt om de filmmuziek een ruimtelijk karakter te geven. Daarnaast worden de achterkanalen actief in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en effecten bij de actiescènes. Bij het actiegeweld doet de subwoofer, dankzij het ook aanwezige LFE kanaal actief mee. Als geheel heeft de soundtrack een goed gedetailleerd hoog. Het laag gaat goed diep door. De soundtrack klinkt zeer dynamisch met een effectvolle impact. De dialogen, die via het centerkanaal komen, zijn prima te volgen.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De extra’s zijn allemaal in 1080i/p HD beeldkwaliteit, tenzij anders aangegeven. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.