Ten, the

30-08-2008

2.5

Ten, the (DVD)

De titel van The Ten verwijst naar de bekende tien geboden. De film bestaat uit tien korte verhalen, elk over een van de geboden. Jeff (Paul Rudd) praat alles aan elkaar en er speelt bovendien nog een verhaaltje tussen zijn vrouw Gretchen (Famke Janssen) en scharrel Liz (Jessica Alba). Een van de verhalen gaat over Stephen (Adam Brody) die een val uit een vliegtuig overleeft, maar nu wel voor de rest van zijn leven vastzit in de grond. Dit tot groot ongenoegen van zijn vrouw Kelly (Winona Ryder). Dan is er ook nog Dr. Glenn (Kenn Marino) die tijdens een operatie een schaar in zijn patiënt laat vallen… als grap. Om nog maar niet te spreken van Gloria (Gretchen Mol) die tijdens een vakantie een liefdesrelatie begint met Jezus (Justin Theroux), die niet zonder reden zo blijkt te heten. Na negen verhalen komen we weer terug bij Jeff die zelf de hoofdrol speelt in het tiende en laatste verhaal. En daarmee is de cirkel rond.

De cast van de film belooft veel goeds, het zijn niet de minste namen die meewerken. Voor het grote geld zullen ze het in ieder geval niet hebben gedaan, aangezien de film in totaal maar rond de 5 miljoen heeft gekost. Waarom dan wel? Het zal mij een raadsel zijn. Allereerst valt het op dat de connectie van de verhalen met een van de tien geboden soms wel erg ver te zoeken is. Helaas blijft het daar niet bij. Deze film mislukt op alle mogelijke fronten. Het is sowieso geen slimme satire, maar ook de flauwe humor is simpelweg niet grappig. Sommige castleden doen zeker hun best, maar ze hebben erg weinig om mee te werken. De film begint direct al met een pijnlijk slecht narratief gedeelte door Paul Rudd in een grappig bedoelde lege set met alleen twee slecht geanimeerde reusachtige stenen, waarop de tien geboden staan. Wanneer Adrien Brody in het eerst verhaal zijn parachute vergeet wanneer hij uit een vliegtuig springt en met zijn halve lichaam in de grond beland, maar verder nog leeft, is het al duidelijk dat we hier niet te maken hebben met een subtiele komedie. Het camerawerk mag geen naam hebben en doet denken aan dat van een goedkope tv-film. In de film wordt veel gebruik gemaakt van muziek, maar ook deze gaat het ene oor in en het andere weer uit. De gebruikte deuntjes zijn standaard en voegen eigenlijk niets toe. Deze film is alleen aan te raden voor liefhebbers van ultraflauwe komedies zoals het recente Superhero Movie en de meeste recente producties van Eddie Murphy. Door ieder ander kan The Ten het beste worden vermeden. Enkel wanneer je flink onder invloed bent van het liefst meerdere verdovende middelen, kan er misschien af en toe een glimlach af.

Genre: Komedie/Humor
Speelduur: 96 min
EAN: 8715664056486

De film wordt gepresenteerd in de originele beeldverhouding van 1.85:1 anamorf. De scherpte is dik in orde. De kleuren zijn mooi levendig, vooral in de scènes die zich buiten afspelen. Het contrast is over het algemeen voldoende maar had soms iets hoger mogen zijn. Het beeld is wat aan de donkere kant met matig schaduwdetail. Ergens in het eerste half uur van de film is er een paar seconden duidelijk macro-blocking zichtbaar. Dit is echter een klein smetje op een verder prima transfer. Er kan hier niet worden gesproken van referentiekwaliteit, maar het is zeker een transfer die voldoet aan de verwachtingen van een recente DVD. De film is voorzien van Nederlandse ondertiteling die helaas een te groot lettertype heeft en iets te hoog in beeld staat. De vertaling is wel goed.

De DVD is voorzien van twee Engelse audiotracks. Een in Dolby Digital 5.1 formaat (bitrate 448kbps) en een in Dolby Digital 2.0 formaat (bitrate 224kbps). Normaal gesproken zou de Dolby Digital 5.1 track de voorkeur verdienen, maar deze kent een groot nadeel. De dialogen komen namelijk niet netjes uit de center speaker, maar uit alle speakers, inclusief de achterste twee. Hierdoor ontstaat een zeer onnatuurlijk geluidsbeeld. De Dolby Digital 2.0 track verdient in dit geval dan ook zeker de voorkeur, aangezien het probleem daar niet voorkomt. Verder is het geluid voldoende. Er is nauwelijks sprake van geluidseffecten, maar er wordt wel veel muziek gebruikt in de film. Deze komt mooi ruimtelijk uit de speakers en heeft een goed laag.

Deze uitgave heeft een statisch menu waarop de film kan worden gestart, de ondertiteling aan en uit kan worden gezet en er voor een scène kan worden gekozen. Er zijn echter maar 6 hoofdstukken om uit te kiezen, wat aan de lage kant is. Het zou voor de hand hebben gelegen om elk van de tien verhalen een eigen hoofdstuk te geven. Een gemiste kans. Daarnaast valt het op dat er in het menu niet voor een geluidstrack kan worden gekozen, terwijl er wel keuze is uit twee.

Deze uitgave kent geen bonusmateriaal.

Jeff kijkt in de camera en spreekt je als kijker rechtstreeks aan. Hij wil je graag tien verhalen vertellen, elke over een van de tien geboden. The Ten is een komedie die op geen enkele manier grappig is en eigenlijk alleen maar ergernis opwekt. Dit ondanks de heel behoorlijk cast, die de film helaas niet kan redden. Deze uitgave bestaat uit een DVD in een gewone keep case en heeft geen extra’s. Het beeld van de film is werkelijk uitstekend. De enige minpuntjes zijn enige seconden macro-blocking en de te grote ondertiteling. Het geluid is helaas minder, aangezien de dialogen in het geval van de 5.1 track uit alle speakers komen. The Ten is alleen het kijken waard wanneer je in een wel erg melige stemming bent.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.